Isä-Baxter hoki aina, että parhaiden pelaajien pitää olla parhaita. Ja hän oli oikeassa. Kun HIFK on pelannut parasta peliään, se on melkein aina perustunut siihen, että joku ketju on melkeinpä enemmän kuin osiensa summa. Nyt sellaiseen ei ole oikein pystytty ja siihen suurin syy on varmastikin loukkaantumisissa. Vesalainen ilman Jääskää on ollut täysin eri pelaaja kuin Vesalainen Jääskän kanssa. Toki, rehellisyyden nimissä, Vesalaisen pleijarit ovat kokonaisuutena olleet mulle jonkinlainen pettymys. Maalintekijöiden tehtävä on tehdä niitä maaleja, myös keväällä parhaita jengejä vastaan. Korvien välistähän tämä on kiinni. Mutta Vesalaisen pitäisi laukoa enemmän, koska jollain kahdella laukaisulla kohti maalia on aika pieni todennäköisyys tehdä maali. Ja nollalla vielä vähemmän. Ei tarvitse odottaa sitä maailman parasta vetopaikkaa, koska sellaista ei välttämättä tule koskaan. Nättinen taas selvästi tarvitsisi Dykiä, koska heidän kemiansa skulaa ja pääsevät yhdessä hyödyntämään nopeuttaan.
Vituttaa, ettei koskaan päästä pelaamaan paria peliä enempää parhaalla kokoonpanolla. Ja mulle on turha tulla sanomaan, että tilanne on kaikille sama, kun ei se sitä ole.
Muulin eilisestä jäähystä haluan sanoa sen, että siinä kävi vähemmän yllättäen erittäin paska tsägä. Ei ollut missään nimessä mikään sikailu tai ylilyönti, vaan pelitilanne, missä Åsten halusi sytyttää oman jenginsä. Sekunti suuntaan tai toiseen ja kyseessä olisi ollut puhdas pommi. Ajankohta oli sillä tavalla väärä, että kun Tappara nyt tietenkin siitä jäähystä teki ylivoimamaalin, niin se nousu kaatui sitten vähän niin kuin siihen. Mutta, toisessa todellisuudessa kyseinen taklaus olisi voinut sytyttää jengin ja saatu siitä energiaa, ehkä jopa toinen maalikin. Mä siis näen, että Muulilla oli hyvät tarkoitusperät ja huonoa tuuria. Muuli teki juuri sitä, mistä hänelle maksetaankin. Harmi vain, että meni snadisti yli. Mä itse kuitenkin haluan nähdä rohkeutta ja tunnetta kentällä ennemminkin kuin sukkasillaan varman päälle hiihtelyä. Tapparan huikea ylivoima näkyy HIFK:n pelissä sillä tavalla, että menee vähän ylivarovaiseksi hiihtelyksi välillä ja sitten jäädäänkin vähän jälkeen ja joudutaan sen seurauksena jostain tarpeettomasti jäähylle. Tapparan ylivoima on niin iso uhka, että se vaikuttaa HIFK:n pelaamiseen negatiivisesti. Olispa meilläkin tollanen ylivoima. Kakkos-yv on itse asiassa paljon vaarallisempi ja parempaa pelaamista kuin ykkös-yv, joka vaikuttaa sellaiselta leipiintyneeltä väkisin yrittämiseltä.
Maanantaina ei ole vaihtoehtoja, joten all in. Odotukset eivät ole korkealla, mutta tämän kauden HIFK on aikaisemminkin yllättänyt positiivisesti, joten jätän pienen mahdollisuuden sille, että kaikki napsuu kohdilleen. Parhaiden pelaajien pitää olla parhaita. Nuoret jäbät ovat vastanneet huutoon erinomaisesti ja ylittäneet odotukset. Olisi mahtavaa, jos kokeneet pelaajat pystyisivät samaan.