Hienoa säätä pidellyt?

  • 989 651
  • 8 664

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näyttää ennusteissa olevan kyllä kovasti vielä epävarmuutta. Forecan 15vrk sään graafia vilkuilin, kun siellä näkee ne "todennäköisyysvälit" lämpötiloille. Tiistaille asti näyttää aika lailla jo tarkalta tuo ennuste, mutta keskiviikkona haitarin yläpää kipuaa jopa kolme astetta plussalle, joskin se todennäköisin haitari on tukevasti pakkasella edelleenkin.

Se kylmin tilanne näyttäisi antavan periksi. Keski-Atlantille näyttäisi syntyvän korkeapaine ja tämähän puolestaan tarkoittaisi pohjoiselle Norjan merelle matalapainetta. Kyseinen tilanne saattaa sitten laukaista niitä föhn-tuuli-ilmiöitä. Uskoisin mallien haistelevan juuri noita, kun kerran suojalle menee se haitarin yläpää.

Mutta tosi pitkällä vielä, joten hyppynen suolaa perään.

SSW on ilmeisemmin lupaavista asetelmista huolimatta jäämässä pummiksi. Eli polaaripyörre ei näillä näkymin jakaannu, joka puolestaan tarkoittaa, että tod.näk. vahvistumaan tammikuun loppua kohden lähtee. Kovin kummoisia zonaalituulia parviajoissa ei vieläkään ole näköpiirissä, joten mitään 2020-kamaluutta ei sitäkään tällä erää näköpiirissä ole. Mutta kylmin (ja samalla se kuivin) vaihtoehto on kyllä vaakalaudalla.

Katsellaan. Tietysti myöhemminkin voi vielä sattua vaikka mitä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se kylmin tilanne näyttäisi antavan periksi. Keski-Atlantille näyttäisi syntyvän korkeapaine ja tämähän puolestaan tarkoittaisi pohjoiselle Norjan merelle matalapainetta. Kyseinen tilanne saattaa sitten laukaista niitä föhn-tuuli-ilmiöitä. Uskoisin mallien haistelevan juuri noita, kun kerran suojalle menee se haitarin yläpää.

Mutta tosi pitkällä vielä, joten hyppynen suolaa perään. .

No tämähän kuulostaisi jopa ihan hyvältä. Jos jäädään jonnekin -15 asteen tuntumaan, niin allekirjoittaneen on helpompi hengittää - niin kuvaannollisesti kuin konkreettisestikin - kuin -20 asteessa, saati sitä alemmissa lukemissa.

Mutta tässä on vielä tosiaan monta päivää aikaa, ja vielä ehtii meikäläisen päivä pilaantua moneen otteeseen. Foreca ja Ilmatieteen laitos ovat edelleen ennusteissaan ikävän julmia.

SSW on ilmeisemmin lupaavista asetelmista huolimatta jäämässä pummiksi. Eli polaaripyörre ei näillä näkymin jakaannu, joka puolestaan tarkoittaa, että tod.näk. vahvistumaan tammikuun loppua kohden lähtee. Kovin kummoisia zonaalituulia parviajoissa ei vieläkään ole näköpiirissä, joten mitään 2020-kamaluutta ei sitäkään tällä erää näköpiirissä ole. Mutta kylmin (ja samalla se kuivin) vaihtoehto on kyllä vaakalaudalla.

Tämä taas saattaisi olla jopa meikäläisen mieleen. Olen oppinut inhoamaan kahta termiä. Ne ovat polaaripyörteen hajoaminen ja sulkukorkea. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin talvella nuo tarkoittavat näitä tappopakkasia, keväällä mahdollisesti kunnon talatalvea ja kesällä niitä seksiwau-helteitä. Eli juuri niitä sääilmiöitä, joita minä inhoan yli kaiken.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä taas saattaisi olla jopa meikäläisen mieleen. Olen oppinut inhoamaan kahta termiä. Ne ovat polaaripyörteen hajoaminen ja sulkukorkea. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin talvella nuo tarkoittavat näitä tappopakkasia, keväällä mahdollisesti kunnon talatalvea ja kesällä niitä seksiwau-helteitä. Eli juuri niitä sääilmiöitä, joita minä inhoan yli kaiken.

Polaaripyörteen hajoaminen keskitalvella liitetään kylmiin purkauksiin pohjoisella pallonpuoliskolla. Minne, on aina se kysymys. Tutkitusti kuitenkin suosivat nimen omaan Euraasian puolelle niitä. Tämä tapahtuu siis keskimäärin joka toinen tai kolmas talvi.

Keväällä tuo häviää luonnostaan, koska pohjoinen pallonpuolisko alkaa taas saada auringonvaloa ja stratosfääri siis alkaa lämmetä. Takatalvet ovat sikäli siis luonnollinen asia, pyörre kun häviää joka kevät ja näihin liittyy kylmän purkauksia.

Kesällä polaaripyörrettä ei siis pohjoisessa stratosfäärissä ole, vaan se syntyy etelänavan ympärille, kun siellä vuorostaan alkaa talvi ja stratosfääri etelänavan yllä kylmenee.

Toisin sanoen se polaaripyörre on aina sen napa-alueen ympärillä, jolla kulloinkin on talvi.

Näin itse kyllä valitsen sulkukorkean koska tahansa ennen sitä Atlanttista virtausta. Joskus kesällä aiheuttavat toki niitä helleputkia, mutta muuten kyllä aiheuttavat myös ne aurinkoiset putketkin. Ei ne pelkästään kurjia ole, syksyisin ja keväisin oikein mukaviakin.

Mikään meitä koskettava ei ole niin hirveää kuin -19-20 tyylinen talven irvikuva, jonka ajurina oli täysin poikkeuksellisen voimakas ja häiriötön napapyörre, jatkuva voimakas matalapaine Atlantilla ja viikoista toiseen jatkunut länsivirtaus sateineen.

Ei olis meikäläisen kuppi teetä asua jossain Norjan etelärannikolla kyllä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Aika lyhytkestoinen tuosta kylmästä näyttäisi tulevan, että eiköhän me siitä hengissä selvitä. Taivaankansikin voi olla kunnolla auki parikin päivää ensimmäistä kertaa ties kuinka pitkään aikaan.
Joo, ei ehkä ihan niin julmat pakkaset idästä, kun ensin oli tuloillaan.

Siperiassa sen sijaan...
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Sais olla -60 Moskovassa kuukauden putkeen, niin olisi hyvä. Samalla Euroopassa 40-50 astetta leudompaa =))
Se oliskin melkonen jo. Meillä oli joskus töissä (pk-seudulla) alivuokralainen samoissa työtiloissa hetken, ja sillä pakastin, jossa joku -75 muistaakseni. Laite liittyi heidän laboratorio-juttuihin. Laitoin sinne kerran tyhjälle hyllylle Eskimo-jäätelön, joka oli ihan kohtalaisen jäässä seuraavana päivänä. Sen pysty syömään kuitenkin :D
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika lyhytkestoinen tuosta kylmästä näyttäisi tulevan, että eiköhän me siitä hengissä selvitä. Taivaankansikin voi olla kunnolla auki parikin päivää ensimmäistä kertaa ties kuinka pitkään aikaan.

Ilmatieteen laitoksen ennusteen mukaan meidän pikkukaupungissa olisi aika tasan kolme vuorokautta putkeen pakkasta 20 astetta tai enemmän, alkaen juuri vuorokauden vaihtuessa tiistaiksi. Kylmintä olisi torstaina heti puolen yön jälkeen, kun lukema olisi -27.

Julmaa tuo on minun makuuni, mikäli toteutuu, mutta onneksi jää noinkin lyhyeksi, tuolla ennusteella.

Foreca pidentää tuota kestoa muutaman tunnin molemmista päistä, mutta lämpötila jää inhimillisemmäksi. Enintään 23 astetta pakkasta...
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On täällä Lahdessa ainakin mielestäni parina viime talvena ollut yksittäisiä tuollaisia 20 pakkasasteen päiviä. Kylmiähän ne ovat.

Mutta on muuten pirun kylmää myös Helsingin kantakaupungissa, vaikka mittari hieman vähemmän näyttääkin. Siellä talojen välissä kulkiessa on aina helvetin tuulista ja se tuuli kovilla pakkaskeleillä on kyllä aik vittumainen…

Nooh varustautumisestahan tuossa on kyse. Onneksi tuli sijoitettua Hestran todella lämpimiin rukkasiin. Ovat erinomaiset. Sietää ollakin kun yli satasen maksoivat.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mä en tajua miksi täällä kauhistellaan pakkasia. Asuin Roissa tuolloin ennätyspakkasten aikaan -99. Rapiat 44 oli mittariissa ja 51 astetta oli kyläkoululla missä olin töissä. Rapsakkaa.

Noista vuosista pohjoisessa jäi mieleen että kuiva tuuleton pakkanen on yhtä tyhjän kanssa. Odotahan se -15 viiman kanssa. Kauhistellaan jotain lukemia ja sitten intoillaan kun on lauhaa ja räntää sataa naamaan.

Valoja päälle.

Toki nyt ennusteessa -30 ja rapsakkaa viimaa. Siinä pahimmatkin hiihtoniilot pysyy kotosalla.
 
Viimeksi muokattu:

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mulle nuo reilut kovat pakkaset tarkoittaa sitä, että päälle heitetään reippaasti vaatetta ja lähdetään lenkille. Yleensä silloin saadaan nauttia myös auringonpaisteesta. Kyllä kylmän kanssa pärjää.

Nuo "tuntuu kuin" jutut on tietysti ihmisiä ajatellen, mutta se oikea -35 laittaa teknisiä asioita hieman eri tavalla koitokselle kuin -15 viiman kanssa. Autot, vesijohdot yms.

Tuolloin -99 oli meidän korkeuksilla yli 40 pakkasta parhaimmillaan. Muistan kuinka veivasin hieman kankeahkolla pyörällä kouluun. Taisi se lopulta taluttamiseksi mennä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kyllähän sitä muutaman kerran vuosikymmenessä soisi itse kunkin kokevan kunnon pakkasia. Kunnon pakkasilla tarkoitan siis -30 asteen pakkasia eikä -20 asteen pakkasia. Jotenkin tuollainen pakkasjakso - olkoon se sitten miten lyhyt tahansa - tekee hyvää mielelle että kropalle, tai ainakin itse olen sellaisen käsityksen saanut. Siinä sitä tuntee elävänsä, kun pari tuntia käyskentelee tuollaisessa pakkasessa ulkosalla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän sitä muutaman kerran vuosikymmenessä soisi itse kunkin kokevan kunnon pakkasia. Kunnon pakkasilla tarkoitan siis -30 asteen pakkasia eikä -20 asteen pakkasia. Jotenkin tuollainen pakkasjakso - olkoon se sitten miten lyhyt tahansa - tekee hyvää mielelle että kropalle, tai ainakin itse olen sellaisen käsityksen saanut. Siinä sitä tuntee elävänsä, kun pari tuntia käyskentelee tuollaisessa pakkasessa ulkosalla.

Yksi syy sille, miksi inhoan kovia pakkasia ja helteitä, on se, että yksinkertaisesti oma atooppinen ja mahdollisesti myös vähän psoriasikseen taipuva ihoni ei tykkää niistä yhtään. Pakkasilla se kuivuus ja helteillä se hikoilu ovat ne juurisyyt. Ja kun iho voi huonosti, voi mielikin huonosti. Onneksi minulla se on lähinnä vitutusta, joka häviää tähän ketjuun avautumalla. :)

Siitä olen samaa mieltä, että kylmä tekee pieninä annoksina hyvää. Itse olen nyt jonkin aikaa ottanut suihkuttelun lopuksi lyhyen kylmän suihkun. Sen väitetyistä terveysvaikutuksista löytyy erilaisia näkemyksiä, mutta ainakin siitä tulee pirun hyvä olo, joten se jo on riittävä syy tuohon. Pakkasjakson vaikutukset taas eivät minusta ole noin suoraviivaisia.

Jos jotain positiivista hakee, niin ehkä oman pienen metsäpalstani kirjanpainajapopulaatio jäätyy kuoliaaksi, kuten kaikilla muillakin palstoilla kymmenien kilometrien säteellä.

Ja joo, on pakkasessa oma hohtonsa. Komean näköistä silloin on ulkona.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tähän asti tässä talvessa noin henkilökohtaisesti on ollut tasan yksi kurja jakso ja se oli tuo ennen joulua ollut lämmin fööni.

Joka paikka jäähän ja taas liukasteltiin.

Muuten tämä on ollut kyllä tähän asti aivan mahtava talvi. Kuivaa pakkaskeliä ja vaikka tuota luntakin nyt tupruttelee, ei tuosta kyllä varsinaista sademäärää reippaasti kertynyt ole.

Sepä se, kun ollaan pois siltä matalareitiltä enimmäkseen.

Kohta vähän lumitöitä (kun sekin on ollut ihan kevyttä lykittävää) ja sitten metsään lenkille. Aika komiat polut on maastopyörä-jengi tuonne auraillut.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Rinksu

Ilmeisesti se eilen mainitsemasi korkeapaine Keski-Atlantilla ei enää mallienkaan mukaan ehdi vaikuttaa asiaan. Forecalla ne parviajojen tuomat teoreettiset suojasäät siirtyivät vasta viikonlopulle ja Ilmatieteen laitoksen ennuste torstaille muuttui pykälää hyytävämmäksi, kun lämpötila on koko päivän näillä seuduin lähes -30 astetta.

No, ilmeisesti säätilanne elää ja on herkkä monelle asialle, kuten yleensä?

Edit: Accuweather on taas mennyt hieman maltillisempaan suuntaan.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
@Rinksu

Ilmeisesti se eilen mainitsemasi korkeapaine Keski-Atlantilla ei enää mallienkaan mukaan ehdi vaikuttaa asiaan. Forecalla ne parviajojen tuomat teoreettiset suojasäät siirtyivät vasta viikonlopulle ja Ilmatieteen laitoksen ennuste torstaille muuttui pykälää hyytävämmäksi, kun lämpötila on koko päivän näillä seuduin lähes -30 astetta.

Ja tuo matalapaine, johon tämä kylmä purkaus liittyy on nyt malleissa siirtynyt etelämmäksi. Nyt päivien pilvisyys tulee ratkaisemaan paljon. Pilvisessä säässä ei tietenkään mennä kovin alas lämmöisessä, mutta jos tähän vuoden alkuun pääsee vielä selkeitä päiviä tulemaan, voi pakkanen olla kipakkaa.

Näitä matalapaineita kun liikkuu tässä Suomen eteläpuolitse on tietysti aina se mahdollisuus, että joku näistä rikkoo vielä tämän kuvion.

Se Atlanttinen korkea olisi syntymässä vasta loppiaisen jälkeen näillä näkymin ja positiointi vielä auki. Se sitten ratkaisee lopulta föönit ym.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja tuo matalapaine, johon tämä kylmä purkaus liittyy on nyt malleissa siirtynyt etelämmäksi.

Tarkoittaako tämä siis sitä, että kylmyys on mitä todennäköisemmin rajumpi ja pilvisyys epätodennäköisempi, mikä vielä korostaa näitä rajujen kelien mahdollisuuksia?
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK




Aika mielenkiintoinen postaus muutaman viikon takaa Eric Webbiltä. Lyhyestihän tuo tarkoittaisi siis sitä, että jos El Nino-vuonna pääsisi muodostumaan aikaisin talvella -NAO-tilanne (kuten nyt on ollut ja on siis El Nino-vuosi), tämä tilanne historiallisen datan mukaan pyrkisi jatkumaan pitkälle talveen, ehkä kevääseenkin.

Meillähän on sikäli merkillinen tilanne, että pohjoinen pallonpuolisko on itse asiassa ollut pirun lämmin ja tämä kylmä on rajoittunut lähinnä Skandinavian seudulle tähän asti. Ja tietysti Aasiassa ollut paikallisesti kylmää.

Mutta tämä meidän päällä sitkeästi majaillut kylmä pussi on juuri tuon -NAO-tilanteen ansiota, eli siis P-Atlantilla ilmanpaineet keskimäärin korkeampia kuin normaalisti tähän aikaan.

Onko sitten niin, että El Nino on yksi tekijöistä, joka nk. ankkuroi tilanteen pidempikestoiseksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä. Mitä kauempana nuo matlat kulkee, myös selkeämmän kelin todennäköisyys kasvaa.

Ja sitä etelämpään nuo kylmät valuvat?

Foreca korjasi juuri pari piirua inhimillisempään suuntaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mä en tajua miksi täällä kauhistellaan pakkasia. Asuin Roissa tuolloin ennätyspakkasten aikaan -99. Rapiat 44 oli mittariissa ja 51 astetta oli kyläkoululla missä olin töissä. Rapsakkaa.

Noista vuosista pohjoisessa jäi mieleen että kuiva tuuleton pakkanen on yhtä tyhjän kanssa. Odotahan se -15 viiman kanssa. Kauhistellaan jotain lukemia ja sitten intoillaan kun on lauhaa ja räntää sataa naamaan.

Valoja päälle.

Toki nyt ennusteessa -30 ja rapsakkaa viimaa. Siinä pahimmatkin hiihtoniilot pysyy kotosalla.

Mä olin -99 kovilla pakkasilla työharjoittelussa PsPR:ssä. Muistan kun tulin aamulla töihin ja ohjelmassa oli alokkaiden ensimmäinen marssi tai jotain muuta kivaa (ja oli joku -30c), niin mietin että päällikkö varmaan peruu ne. Mutta eipä käynyt niin. Sanoi vaan että nyt sitten tarkkaillaan toistemme lärvejä.

Sittemmin tuli kyllä hyvin tutuksi kylmät kelit. Ajokoulutus varsinkin on melko viileää hommaa pää ulkona tornista kun on jotain -20c. Ja sormien nivelissä vieläkin varmaan siitäkin muistoja. Se vaunurauta on oikeasti aika kylmää noilla keleillä ja kaikkea huoltoja/tarkastuksia ei vaan pystynyt tekemään hanskat kädessä.

Tuon vaiheen jälkeen ehti myös olla sen reilu 5v pakastevarastolla, jossa kesät talvet työolosuhteena -28c. Ja kun urakoista sai hyvin fyrkkaa niin eihän sieltä edes halunnut tulla pois. Ja tosiaan, tuo -28c ei ollut edes paha, koska kyseessä tuuleton ja kuiva tila. Jossain linnakkeella -20c ja 18m/s taas oli vähän erilaista. Sekin koettu.

Kaikista näistä huolimatta en kyllä tykkää kovista pakkasista yhtään. Kyllä niiden kanssa pärjää, mutta voi rupeta käymään kukkaron päälle kun laitteet hajoaa. Eikä se sähkökään halvinta ole. Koiratkaan ei ihan kauheasti tykkää -25c lämmöistä.

No mutta, jäädään seuraamaan mitä ensi viikko tuo tullessaan. Jotain "viihdettä" kuitenkin tämäkin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kaikista näistä huolimatta en kyllä tykkää kovista pakkasista yhtään. Kyllä niiden kanssa pärjää, mutta voi rupeta käymään kukkaron päälle kun laitteet hajoaa. Eikä se sähkökään halvinta ole. Koiratkaan ei ihan kauheasti tykkää -25c lämmöistä.

No mutta, jäädään seuraamaan mitä ensi viikko tuo tullessaan. Jotain "viihdettä" kuitenkin tämäkin.

Tämä on totta. Autoa käy sääliksi ja siinä ei aivan hirveästi optimoidakaan jos alkaa alle 30 pakkasasteen yli menemään. Pirtti kylmenee kyllä vauhdilla. Koiran kanssa lenkit myös lyhyinä, se alkaa siinä 20 pakkasasteessa tassuja nostelemaan ainakin meillä.

Huvittavaa on kyllä sitten se miten näistä sääjutuista iltapäivälehdet jaksavat repiä viihdettä ympäri vuoden. Aina on muka niin ihmeellistä vaikka peruskelit Suomessa. Toki viime vuosina on 30 pakkasastetta Keski-Suomen korkeudellakin muuttuneet harvinaisemmiksi kuin 30 asteen helteet. Toisin oli lapsena.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Rapsakat näyttää tulevat pakkaset olevan. Tämä otetaan kuitenkin ilolla vastaan sen vuoksi, että minkäänlaisia sateita ei ainakaan tulevaan viikkoon olisi luvassa. Ja aurinkokin tulee monena päivänä kunnolla esiin.

Miinuspuolena se, että juoksuhommat pitää kyllä kylmimpinä päivinä siirtää sisätiloihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös