Joo, ei ehkä ihan niin julmat pakkaset idästä, kun ensin oli tuloillaan.Aika lyhytkestoinen tuosta kylmästä näyttäisi tulevan, että eiköhän me siitä hengissä selvitä. Taivaankansikin voi olla kunnolla auki parikin päivää ensimmäistä kertaa ties kuinka pitkään aikaan.
Sais olla -60 Moskovassa kuukauden putkeen, niin olisi hyvä. Samalla Euroopassa 40-50 astetta leudompaa =))Joo, ei ehkä ihan niin julmat pakkaset idästä, kun ensin oli tuloillaan.
Siperiassa sen sijaan...
Sää Oymyakon 10 vrk
Katso sää tänään, huomenna ja seuraavat 10 päivää: sääsymboli, vuorokauden ylin ja alin lämpötila, tuuli ja sademäärä.www.foreca.fi
Se oliskin melkonen jo. Meillä oli joskus töissä (pk-seudulla) alivuokralainen samoissa työtiloissa hetken, ja sillä pakastin, jossa joku -75 muistaakseni. Laite liittyi heidän laboratorio-juttuihin. Laitoin sinne kerran tyhjälle hyllylle Eskimo-jäätelön, joka oli ihan kohtalaisen jäässä seuraavana päivänä. Sen pysty syömään kuitenkin :DSais olla -60 Moskovassa kuukauden putkeen, niin olisi hyvä. Samalla Euroopassa 40-50 astetta leudompaa =))
Aika lyhytkestoinen tuosta kylmästä näyttäisi tulevan, että eiköhän me siitä hengissä selvitä. Taivaankansikin voi olla kunnolla auki parikin päivää ensimmäistä kertaa ties kuinka pitkään aikaan.
Kyllähän sitä muutaman kerran vuosikymmenessä soisi itse kunkin kokevan kunnon pakkasia. Kunnon pakkasilla tarkoitan siis -30 asteen pakkasia eikä -20 asteen pakkasia. Jotenkin tuollainen pakkasjakso - olkoon se sitten miten lyhyt tahansa - tekee hyvää mielelle että kropalle, tai ainakin itse olen sellaisen käsityksen saanut. Siinä sitä tuntee elävänsä, kun pari tuntia käyskentelee tuollaisessa pakkasessa ulkosalla.
@Rinksu
Ilmeisesti se eilen mainitsemasi korkeapaine Keski-Atlantilla ei enää mallienkaan mukaan ehdi vaikuttaa asiaan. Forecalla ne parviajojen tuomat teoreettiset suojasäät siirtyivät vasta viikonlopulle ja Ilmatieteen laitoksen ennuste torstaille muuttui pykälää hyytävämmäksi, kun lämpötila on koko päivän näillä seuduin lähes -30 astetta.
Ja tuo matalapaine, johon tämä kylmä purkaus liittyy on nyt malleissa siirtynyt etelämmäksi.
Tarkoittaako tämä siis sitä, että kylmyys on mitä todennäköisemmin rajumpi ja pilvisyys epätodennäköisempi, mikä vielä korostaa näitä rajujen kelien mahdollisuuksia?
Kyllä. Mitä kauempana nuo matlat kulkee, myös selkeämmän kelin todennäköisyys kasvaa.
Ja sitä etelämpään nuo kylmät valuvat
Mä en tajua miksi täällä kauhistellaan pakkasia. Asuin Roissa tuolloin ennätyspakkasten aikaan -99. Rapiat 44 oli mittariissa ja 51 astetta oli kyläkoululla missä olin töissä. Rapsakkaa.
Noista vuosista pohjoisessa jäi mieleen että kuiva tuuleton pakkanen on yhtä tyhjän kanssa. Odotahan se -15 viiman kanssa. Kauhistellaan jotain lukemia ja sitten intoillaan kun on lauhaa ja räntää sataa naamaan.
Valoja päälle.
Toki nyt ennusteessa -30 ja rapsakkaa viimaa. Siinä pahimmatkin hiihtoniilot pysyy kotosalla.
Kaikista näistä huolimatta en kyllä tykkää kovista pakkasista yhtään. Kyllä niiden kanssa pärjää, mutta voi rupeta käymään kukkaron päälle kun laitteet hajoaa. Eikä se sähkökään halvinta ole. Koiratkaan ei ihan kauheasti tykkää -25c lämmöistä.
No mutta, jäädään seuraamaan mitä ensi viikko tuo tullessaan. Jotain "viihdettä" kuitenkin tämäkin.
Rapsakat näyttää tulevat pakkaset olevan. Tämä otetaan kuitenkin ilolla vastaan sen vuoksi, että minkäänlaisia sateita ei ainakaan tulevaan viikkoon olisi luvassa. Ja aurinkokin tulee monena päivänä kunnolla esiin.
Miinuspuolena se, että juoksuhommat pitää kyllä kylmimpinä päivinä siirtää sisätiloihin.
Vähän nuo ennusteet hienosäätyvät. Nyt näyttäisi että sää kirkastuu huomisesta alkaen ja paukkupakkaset iskevät tosiaan täydellä voimalla. Etelä-Pohjanmaallekin luvattu esimerkkinä -36 asteen lukemia. Ei ole moisia näkynyt talven -99 jälkeen.