Olipas mukava fiilis heräillä sateen ropinaan. Kuuden jälkeen eka pieni kuuro ja nyt uutta vähän sadetta. Saa nähdä tuleeko luvattuja ukkosia ja rakeita.Jos saisi asuntoa tänään viilennettyäkin.
Suomen sää on siitä vittumainen ettei se tee mitään puolittain. Talvisin ei ole kevyttä lumisadetta, vaan ensin ei ole ollenkaan ja sitten tulee 15-20cm yhessä yössä. Kesäisin ensin on viileää ja sitten yhtäkkiä kuukausitolkulla tappohellettä. Ja ensin ei sada viikkoihin, ja sitten tuleekin ukkosmyrskyä ja kaatosadetta toisensa perään.
Suhteelisen raivostuttavaa.
Täällä meikäläisen kämpässä oli pari päivää sisällä tuommoinen 30-31 astetta ja oli ihan pelkkä oleminenkin jo täällä melkoisen tuskaista, saati sitten nukkuminen. Aurinko paistaa aamupäivästä pitkälle iltaan suoraan sisään tänne. Ikkunat ja verhot toki kiinni, mutta ei paljoa auta. Onneksi vanhemmilta sai ilmalämpöpumpun lainaan. En muuten tiedä mitä ihmettä tästä olisi tullut, varmaan evakkoon olisi pitänyt lähteä.Eipä näissä helteissä sinänsä valittamista ole, mutta kun asuu vanhahkossa kivi/tiilitalossa jonka kaikki ikkunat on länteen... niin olo käy hieman tukalaksi sisälämpötilan hipoessa 28-29 pitkälle yöhön.
Suurin vaikutus sillä, että ilmastointi kuivattaa huoneilmaa viilennyksen lisäksi. Lämpö ei tunnu ollenkaan niin inhottavalta kun ilma kuivempaa.Täytyy kuitenkin sanoa että ihmeitä tekee jo parinkin asteen pudotus. Nyt täällä on 28,5 astetta eikä ole enää ollenkaan niin tukala olo.
Voi harmi!Joutuivat noi lähistöllä pauhaavat räppifestaritkin hetkeksi keskeyttämään.
Olikin ainoa hyvä asia tuossa vitun mökässä. Menisivät sinne Kantolaan missä ei häiritsisi ihmisiä.Oli kyllä melkoinen ukkosmyräkkä Hämeenlinnassa tuossa tunti sitten.
En muista ihan hetkeen moista kokeneeni.
Joutuivat noi lähistöllä pauhaavat räppifestaritkin hetkeksi keskeyttämään.
Oli kyllä melkoinen ukkosmyräkkä Hämeenlinnassa tuossa tunti sitten.
En muista ihan hetkeen moista kokeneeni.
Joutuivat noi lähistöllä pauhaavat räppifestaritkin hetkeksi keskeyttämään.
Täällä kämpässähän tuntee jo ihan viileyttäkin ekaa kertaa moneen päivään. Nyt mies nauttii.
Sama oli täällä. Tämä rakennus kun on tämmöinen kivimöhkäle ja varastoinut lämpöä itseensä niin paljon, niin nosti nopeasti lämpötilan yöllä taas tuonne 27 asteeseen, kun olin vähentänyt noita auki olevia ikkunoita ja ovia. Hikihän siinä taas tuli, perkele.Sisälämpötila pudonnut jo 25 asteeseen! Uskotteko tätä kotona?
Sama oli täällä. Tämä rakennus kun on tämmöinen kivimöhkäle ja varastoinut lämpöä itseensä niin paljon, niin nosti nopeasti lämpötilan yöllä taas tuonne 27 asteeseen, kun olin vähentänyt noita auki olevia ikkunoita ja ovia. Hikihän siinä taas tuli, perkele.
Sepä tuossa onkin kun mun kämppääni saa ihan kunnon läpivedon aikaan. Luhtitalo nääs. Ulko-ovea ei yöllä tohdi pitää auki sentään. Asun tuossa nyt ekaa kesää ja mun uskoakseni tuo kuumuus johtuu siitä että on ensinnäkin ylin kerros ja toisekseen tuo tasakatto jonka välissä ei ole juurikaan mitään hohkaa tuota lämpöä kämppään sisälle. Ikkunat on sillä tavalla toisesta päästä kämppää etelän suuntaan että sinne paistaa aamupäivästä jonnekin alkuiltaan saakka ihan suoraan sisään. Tuon lämmön saa vielä illalla läpivedon kanssa pois, mutta sitten se on yöllä se itse kuumennut rakennus kun tuottaa sitä lämpöä. Pari päivää sitten ei tosin sillä tavalla auttanut tuo läpivetokaan lämmön karkottamisessa kun oli päivällä niitä yli 30 asteen helteitä.Muistan hyvin kun asuin Tampereen Kalevan 50-luvun kerrostalossa noiden vuoden 2010 ennätyshelteiden aikaan. Silloin tuo kivitalo lämpeni juuri tuolla tavalla. Läpivetoa ei saanut, eikä edes parveketta ollut. Parin tuuletusikkunan ja käytävään auki olleen oven kautta piti yrittää viilentää kämppää. Siinä kävi juuri noin kun ulko-oven sulki.
Seuraavana talvena ryhdyin asuntovelalliseksi. Halusin nimenomaan asunnon, jossa on parveke ja mahdollisuus kunnon läpivetoon. Tämä kyllä auttaa huomattavasti. 80-luvun lopun luhtitalo ei samalla tavalla ime lämpöä.
Sepä tuossa onkin kun mun kämppääni saa ihan kunnon läpivedon aikaan. Luhtitalo nääs. Ulko-ovea ei yöllä tohdi pitää auki sentään. Asun tuossa nyt ekaa kesää ja mun uskoakseni tuo kuumuus johtuu siitä että on ensinnäkin ylin kerros ja toisekseen tuo tasakatto jonka välissä ei ole juurikaan mitään hohkaa tuota lämpöä kämppään sisälle. Ikkunat on sillä tavalla toisesta päästä kämppää etelän suuntaan että sinne paistaa aamupäivästä jonnekin alkuiltaan saakka ihan suoraan sisään. Tuon lämmön saa vielä illalla läpivedon kanssa pois, mutta sitten se on yöllä se itse kuumennut rakennus kun tuottaa sitä lämpöä. Pari päivää sitten ei tosin sillä tavalla auttanut tuo läpivetokaan lämmön karkottamisessa kun oli päivällä niitä yli 30 asteen helteitä.