Huomenna maanantaina pitäisi olla kovat tuulet. Saa nähdä miten käy.
Sen verran rajusti puhaltaa jo tuolla ulkona, että näyttää hyvin todennäköiseltä.
Aurinko paistaa ja lumet sulaa silmissä. Pääsiäisenä on yleensä tämmöset kelit. Sillonkun KalPa oli 16-17 välierissä, nii ulkona oli tämmöset kelit. Nyt on vielä yli kuukausi runkosarjaakin jäljellä.
Sanokaa mitä sanotte mutta kyllä ainakin mulle käy tällainen talvi ennemmin kuin ne viikkokausien -30 asteen pakkaset, niistäkin kun on ihan tarpeeksi kokemusta.
Termisen talven alkamiseen tarvitaan 10 päivän jakso, jolloin ollaan keskimäärin pakkasella. Ilmatieteen laitos joutui tänäkin talvena perumaan termisen talven alkamisen suuresta osasta Etelä- ja Keski-Suomea. Marraskuussa oli ensin kylmää pari viikkoa, sitten lämpeni. Termisen talven määritelmään kuuluu myös lämpötilan "pysyvä lasku" alle nollan. Pysyvyys tarkoittaa, ettei ole neljää viikkoa peräkkäin silkkaa plussakeliä, kuten kävi marraskuun alun jälkeen.Ehtikö se terminen talvi nyt alkaa jokapuolella? Viime viikolla oli ~neljän päivän kylmempi jakso mutta siinäkin oli yksi päivä välissä kun sää oli plussalla selvästi, niin riittikö se? Jos ei, niin Forecan pitkän ajan ennusteessakin maaliskuun eka viikko on tavanomaista lämpimämpää, eli ei taida sitten talvea tullakaan, eikä sitämyöten kevättäkään.
Siellä mitään sateenvarjoa tarvitse. Ei sillä mitään tee tuossa tuulessa. Pitäis olla joku sukelluspuku että pysyis edes joku osa kuivana. Prkele kun oli pakko lähteä kauppaan, muuten pysynkin kotona tän päivän. Onneks ei ole pakko lähteä yhtään mihinkään.Yli 40v tällä pallolla on tullut vietettyä, eikä äkkiseltään muistu mieleen aikaa jolloin olisi tarvinnut sateenvarjoa käydessään lähikaupassa helmikuussa. Mutta onneksi on Virtasen kirja joka kertoo että tää on kaikki niinku fine.
Yli 40v tällä pallolla on tullut vietettyä, eikä äkkiseltään muistu mieleen aikaa jolloin olisi tarvinnut sateenvarjoa käydessään lähikaupassa helmikuussa. Mutta onneksi on Virtasen kirja joka kertoo että tää on kaikki niinku fine.
Sanokaa mitä sanotte mutta kyllä ainakin mulle käy tällainen talvi ennemmin kuin ne viikkokausien -30 asteen pakkaset, niistäkin kun on ihan tarpeeksi kokemusta.
Mä oon kans tykänny tämän talven keleistä paljon enemmän kun siitä jokavuotisesta räntäsohjosta. Nyt on voinut harrastaa paljon liikuntaa ulkona (juoksua ja kävelyä) ilman liukkaita teitä, ja autoilu ollut mukavampaa/helpompaa läpi talven. Ei ole ruuhkia eikä kolareita niin paljoa ollut, kun normisti pääkaupunkiseudulla talvella.
2/3 talvista kun olis jatkossakin etelässä lumettomia, niin ehkä se yks sohjotalvi menis siinä sivussa sit ihan nostalgiana.