El Niño, auringon aktiivisuus (auringonpilkut), ilmastonmuutos vai osan tai kaikkien edellä mainittujen kokonaissumma?
Minä veikkaan, että syy on siinä, että on ollut vaan niin helvetin lämmintä.
No joo, huono Spede-pastissi sikseen. Onhan tämä ollut poikkeuksellista. Olen ihan omaksi ilokseni kirjannut ylös lämpötiloja ja muita sääilmiöitä Tampereen seudulla vuodesta 2013 asti, ja tänä vuonna tammikuu oli yli kuusi astetta keskimääräistä lämpimämpi. Tosin omissa tilastoissani seurataan yksinkertaistamiseksi iltapäivän maksimilämpötiloja, eikä vuorokauden keskilämpötilaa, joten ihan virallinen tilasto se ei ole. Mutta yhtä kaikki, poikkeuksellisen lämmintä oli.
Olen myös tilastoinut lumipeitettä ja vuorokauden sademääriä. Ihan mielenkiintoista puuhaa, ja tuo sopii omien utuisten muistikuvien haastamiseen: "kyllä se vaan oli poikkeuksellisen sateinen kesä". No ei ollut, vaan keskimääräinen. Ja silloin viisi vuotta sitten ei ollutkaan näin paljoa pakkasta, vaikka niin omat muistikuvat sanoisivatkin.
Tänään piti olla kirpeä pakkaspäivä. No, ei ollutkaan, vaan tuulista ja lumisadetta. Kävin kuitenkin lenkillä, ja kyllä nuo nastalenkkarit ovat sitten huikea keksintö. Kyllä tällaisenkin talven kanssa pärjää.
Ja ei, en kaipaa edelleenkään niitä heinäkuun seksihelteitä. Valoa toki kaipaan, ja onneksi sen määrä lisääntyy koko ajan.