Helsinki

  • 572 053
  • 3 516

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Lapsuuteni olen asunut Itä-Helsingissä, mutta viimeiset 20 vuotta olen asustellut muualla. Pari kuukautta sitten tuli muutettua takaisin Itä-Helsingin ghettoon, tarkemmin sanottuna Mellunmäelle. Kämppä on kilometrin verran metrolta eteenpäin. Paljon täällä asustelee maahanmuuttajia kuin myös suomalaisia eläkeläisiä, mutta vaikka on kesä, niin todella hiljaista ja rauhallista on joka paikassa. Lenkkeilymaastot ovat erinomaiset ja töihin pääsee kätevästi ja nopeasti metrolla ruuhkien ohi. Läheltä löytyy 24/7 auki oleva Siwa ja Itäkeskuksen Prismaankin pääsee autolla muutamassa minuutissa tai bussilla 10 minuutissa.

Ainakin näin urheilevalle ja lenkkeilevälle sinkulle alue on loistava. Ehkä jos olisi lapsia, niin varmaan hankkiutuisin jonnekin paremmalle alueelle, mutta en näe mitään syytä minkä takia itse muuttaisin täältä jonnekin paremmalle alueelle ja maksaisin asumisesta itseni kipeäksi. Viime asuinpaikka oli tosiaan Viikki, jossa asuminen maksoi melkein kaksi kertaa enemmän kuin Mellunmäessä, mutta samalla tavalla sielläkin oli monikulttuurillista värinää sekä mahdollisesti vielä rauhattomampaa. Muun muassa alkukeväästä moottoripyöräni pistettiin Viikissä paskaksi.

Ei mitään suurempaa syytä tälle postaukselle, mutta halusin vain tuoda ilmi ihmetykseni netin keskusteluihin, jossa Helsingin "huonomaineisia" alueita dissataan huolella. Toki se on minun kannalta vaan hyvä kun asuntojen hinnat ovat pysyneet alhaalla ja pääsee itse nauttimaan elämisestä kun asumiseen menee vain pennosia.
Meltsi on tosiaan aika hieno mesta. Hienot lenkkeilypolut, vanhoja linnoituksia, hyvät yhteydet kaikkialle tärkeään. Tosin tämä uusi runkolinja joka korvasi mm. 78:n on harvinaisen perse. Tehty harvinaisen vaikeaksi Mellunmäki-Vuosaari väli. Kaiken kaikkiaan Mellunmäki on melko rauhallista aluetta, eikä Kontulassakaan ole ikinä ollut ikävyyksiä, vaikka sielläkin on yöaikaan pyöritty.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Junttimaisinta mitä tiedät-ketjussa on kohtalainen kattaus offtopicia aiheesta Helsinki. Helsinki on valtavan tunteita herättävä yhdyskunta, ja maalaiset eivät perinteisesti ole ymmärtäneet siihen kätkeytyvää hienoutta. Mielikuva ylpeistä stadilaisista on haalistumassa sentään. Silti jakolinja Helsingin ja muun Suomen välillä on edelleen kohtalaisen syvä. Tästä todisteena kaupunginvaltuuston voimasuhteet vs. mihin vaan.

Kun helsinkiläiset toisinaan ajattelevat joutuvansa rahoittajiksi maaseudun kustannuksiin, maakunnissa nähdään (aivan oikeutetusti imo) pääkaupungin saavan julkisisista, koko maata hallinnoivista työpaikoista niin suurta etua että sitä pitääkin palauttaa vähän.

Miksi tällaista ketjua avaan? Ehkä kysymyksessä on oman, kompleksisen Helsinki-suhteen terapoiminen. On ihan selvää, että Helsingissä on paljon asioita joita ihailen. Yhtä vahvasti subjektiivisen kokemuksen vaakakupissa painaa stressikokemus jonka vallassa olen pääosan keskusta-alueella viettämästäni ajasta etenkin jos pitäisi päästä johonkin pisteeseen tiettynä ajankohtana.

Mielipiteitä ja kokemuksia on melkein yhtä monta kuin on ihmisiäkin (muutamien mielipide on "kyllä, kulta", joten siksi vainmelkein). Haastan itseni kertomaan sen minkä Helsingissä koen hyväksi itselleni.

Ensinnäkin ihmiset (keskimäärin) ovat olleet hyviä tyyppejä enemmän kuin muissa asumissani kaupungeissa. Valitettavasti hyviäkin tyyppejä voi olla liikaa, jos niiden takia arki (esimerkiksi auton pysäköinti) on sietämättömän vaikeaa.

Toisekseen rakennettu ympäristö. Valitettavasti vaan minun tulotasollani sinne hienoon kaupunkimiljööseen astuttaisiin bussin tai ratikan eikä kodin ovesta. Näin sen käyttöarvo on sama kuin minkä tahansa muun nähtävyyden tai maiseman.

Kolmannekseen monikulttuurisuus. Valitettavasti se vaan tekisi työstäni kuluttavampaa ja pakottaisi pois mukavuusalueelta. Tonni lisää kuussa, niin voin harkita.

Neljänneksi kaverit. Mutta ettekö te vaan voisi muuttaa tänne, hei?

Viidenneksi, ja tämä on henkilökohtainen kummallisuus jota en samassa mittakaavassa voisi kokea missään muualla Suomessa, rakastan katsoa matalalla lentäviä, laskeutuvia ja nousevia lentokoneita. Jostain syystä en kyllästy niihin. Ehkä tässäkin tulee esille "tyhjän tilan kaipuu" kun taivasta vasten hitaasti lentävä objekti sitoo huomioni.

No niin. Antaa palaa. Tekisi mieli tägäillä tyyppejä, mutta en sitä tee. Ja jos joku Helsinki-ketju on jo, pahoittelen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minulle Helsinki on paikka, jossa käyn töissä. Työpaikan Helsingistä saatuani oli vaimolle ja minulle alusta asti täysin selvää, että omistusasuntoa meillä ei olisi varaa ikinä pääkaupungista hankkia. Vuokrat olivat silloin ja ovat edelleen niin suuria, että katsoimme paremmaksi ostaa oma asunto tarpeeksi kaukana olevasta ympäristökunnasta, tyytyä pitkään työmatkaan ja välttyä murhaavalta asuntovelalta. Vastaavan asunnon hinta silloin ja nyt on Helsingissä (ja Espoossa) noin 2,5-kertainen. Työpaikan etuna on ilmainen pysäköinti. Ajansäästösyistä käytän omaa autoa enkä julkisia, vapaa-aikaa tulee näin tunti päivässä lisää. Auton ratissa rentoudun yhtä hyvin kuin bussissa. Poikkeuksena ehkä räntäkelit pimeään vuoenaikaan.

Helsinki onkin minulle tuttu vain sellaisena, kuin sen näkee arkisin päiväsaikaan. Melko tavallinen suurkaupunki, julkinen liikenne on lyhyillä pätkillä mainio. Lounaspaikka ja erikoiskauppa löytyy aina tarvittaessa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sen enempää analysoimatta totean vain, että onhan se kiistattomasti yksi maailman parhaita kaupunkeja. En ole siellä aikoihin asunut, mutta nyt pääsin pitkästä aikaa taas kunnon pitkälle vierailulle.

En keksi mitään negatiivista sanottavaa, upea kaupunki ja sitä ei voi tietää, jos siellä vaikka joskus vielä asuisikin, mutta ei ainakaan missään tapauksessa lähitulevaisuudessa.

Maailma on täynnä mahtavia kaupunkeja, mutta Helsingin ei todellakaan tarvitse hävetä siinä joukossa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@finnjewel

Haluaisin tiedustella, ovatko ammattinne käytännössä pk-seutusidonnaisia, vai voisiko niillä työllistyä "missä vaan"? Jos voisi, oletteko ihmisiä jotka luontevasti tyydytte vallitsevaan tilanteeseen ettekä edes harkitse muutokseen pyrkimistä?

Jos olette, kadehdin teitä. Nimittäin elämä on hirveän paljon helpompaa jos pystyy katsomaan elämäänsä ja toteamaan: näin on hyvä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
@finnjewel

Haluaisin tiedustella, ovatko ammattinne käytännössä pk-seutusidonnaisia, vai voisiko niillä työllistyä "missä vaan"? Jos voisi, oletteko ihmisiä jotka luontevasti tyydytte vallitsevaan tilanteeseen ettekä edes harkitse muutokseen pyrkimistä?

Jos olette, kadehdin teitä. Nimittäin elämä on hirveän paljon helpompaa jos pystyy katsomaan elämäänsä ja toteamaan: näin on hyvä.

Minun ammattini on, ja siihen liittyy vielä se, että välillä on mahdollisuus usean vuoden mittaisiin ulkomaankomennuksiin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Onhan Stadi näin syntyperäiselle ja nykyäänkin täällä asuvalle tapiolalaiselle siisti mesta. Asuinpaikkana pidän silti mieluummin vanhat kulmat ja avarammat autokaistat ja muunkin miljöön. Olen käynyt asumassa Vaasankadulla, Larussa puretun ostarin takana ja Pohjoisella Rautatiekadulla ja olihan noista ensimmäinen ja viimeinen ihan omanlaisellaan fiiliksellä höökiviä mestoja, kun koko ajan oli ytimessä. Irroitan Stadista itselleni parhaat puolet käymällä duunissa ytimessä ja dalsimalla kantakaupungissa arkipäivittäin. Ehdottomasti mieluummin reissaan sinne julkisilla kuin rullailisin esim autolla Leppävaaraan tms.

Parkkipaikkojakin ytimestä toki löytyy ja EasyPark/ParkMan tekee kadunvarren käytöstä simppeliä nykyään.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Viidenneksi, ja tämä on henkilökohtainen kummallisuus jota en samassa mittakaavassa voisi kokea missään muualla Suomessa, rakastan katsoa matalalla lentäviä, laskeutuvia ja nousevia lentokoneita. Jostain syystä en kyllästy niihin. Ehkä tässäkin tulee esille "tyhjän tilan kaipuu" kun taivasta vasten hitaasti lentävä objekti sitoo huomioni.

No mutta tämä! Kymmenen vuotta takaperin pk-seudulle muuttamisen jälkeen seurasin lähijunaa odotellessani matalalla lentävää konetta ja ajattelin että näihin varmaan kyllästyy hetken täällä asuttuaan. Vielä en ole kyllästynyt, oikeastaan päinvastoin. Nykyään tulee kaivettua kännykkä ja FlightRadar24 esiin jotta näen mihin mikäkin ylilentävä kone on matkalla tai mistä tulossa. Mopon huoltoon viennin yhteydessä Vantaalla on hienoa seurata kun koneet jylisevät matalalta yli. Olisipa oma työpaikka vastaavalla paikalla.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suoraan sanottuna, en ymmärrä, miksi joku valitsisi esimerkiksi Turun, Oulun tai Tampereen ohi Helsingin asuinpaikakseen. Helsinki on oikeastaan Suomen ainoa "kaupunki", vaikka pirun pieni onkin kaupungiksi.

Eri asia on sitten he, jotka hakevat oikeasti pikkupaikkakunnan menoa. Jos intresseissä on asua rauhallisessa pikkukaupungissa/kylässä, niin siitä mielipiteestähän on sitten paha lähteä kinastelemaan.
 

Fordél

Jäsen
Mulla, kuten monella muullakin, on Helsinkiä kohtaan fiiliksiä sekä puolesta, että vastaan. Käyn viikottain monta kertaa Helsingissä, mutta haluaisi asua siellä. No ehkä jos mahdollista olisi asua keskustassa, voisin asua Helsingissä. Silti Helsingin plussat voittavat miinukset.

Helsingin puolesta: ratikka, ravintolakulttuuri, kulttuuri- ja urheilutapahtumien paljous sekä hienot ja merkitykselliset rakennukset (eduskunta-talo, säätytalo, olympiastadion jne.).

Helsinkiä vastaan: ihmisten paljous, ruuhkat (kyllä mun mittapuulla), hipsterien määrä ja asumisen hinta.

Viidenneksi, ja tämä on henkilökohtainen kummallisuus jota en samassa mittakaavassa voisi kokea missään muualla Suomessa, rakastan katsoa matalalla lentäviä, laskeutuvia ja nousevia lentokoneita. Jostain syystä en kyllästy niihin. Ehkä tässäkin tulee esille "tyhjän tilan kaipuu" kun taivasta vasten hitaasti lentävä objekti sitoo huomioni.

Ilmoittaudun myös omaavani tämän henkilökohtaisen kummallisuuden. En tiedä, onko mulla kyse tyhjän tilan kaipuusta eikä edes lentämisen kaipuusta, koska olen lentopelkoinen. Pidän kuitenkin todella paljon lentokoneiden katsomisesta.

Suoraan sanottuna, en ymmärrä, miksi joku valitsisi esimerkiksi Turun, Oulun tai Tampereen ohi Helsingin asuinpaikakseen. Helsinki on oikeastaan Suomen ainoa "kaupunki", vaikka pirun pieni onkin kaupungiksi.

Minä ymmärrän, koska Tampereella on todella hyvä fiilis. Turussakin on oma fiiliksensä vaikka en siitä tykkää samalla tavalla kuin Tampereesta. Lisäksi molemmat näistä tarjoavat peruselämään kaiken saman kuin Helsinki. Toki Helsingillä on sitten vielä paljon ekstraa, mutta noin arjessa esim. Tampere tarjoaa monelle varmasti kaiken tarvittavan, mutta esim. kompaktimmassa koossa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tampere tarjoaa monelle varmasti kaiken tarvittavan, mutta esim. kompaktimmassa koossa.

Pari vuotta asuin Tampereella. En keksi oikeasti kuin oopperan ja meren (Tampereella on vettä työssäkäyvän tarpeisiin kyllä kohtuullisesti), mitä Helsinki tarjoaa sen ohi. Joku saivartelija voisi mainita KHL:n, mutta häntä voisi nokittaa liigan paikallismatsilla. Toinen on esipureskeltua vegeruokaa ja toinen, no, mustaa makkaraa ja puolukkahilloa.

Mutta se Tampereesta.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pari vuotta asuin Tampereella. En keksi oikeasti kuin oopperan ja meren (Tampereella on vettä työssäkäyvän tarpeisiin kyllä kohtuullisesti), mitä Helsinki tarjoaa sen ohi.

Suomen mittapuulla jotakuinkin kunnollisen julkisen liikenteen, ravintoloita, elokuvia (siis muutakin kuin Finnkino), jalkapalloa, monikulttuurista rikkautta, yliopistoja, tallinnan laivan, oikean lentokentän ja vaikkapa olympiastadionin, jossa käy välillä britney spears lauleskelemassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Helsinki on kyllä hieno paikka, tykkään todella paljon. Suomen ainoa kaupunki siinä kaavassa, että julkisilla voi oikeasti liikkua ympäriinsä ja suurin piirtein kaikkea löytyy vapaa-ajalle. Voisin oikeastaan koska vain muuttaa kantakaupunkiin, mutta se nyt on ihan puhdas fantasia nykyisellä tulotasolla. Mutta siis, ei autoa, duuniin julkisilla, kävellen tai pyörällä (jos siten uskaltaa enää siellä liikkua), ravintoloita, kaupunkitapahtumia, urheilua, lentokenttä... Periaatteessa ihan oikea ja moninainen luonto on ainoa, mitä muualla on tarjota. Ymmärrän, etteivät helsinkiläiset koe tarvitsevansa välttämättä mitään muualta, mistä päästäänkin siihen kuplaan, mikä helposti voi muodostua. Mutta silti, muuttaisin, jos elämän edellytykset järjestyisivät. Turku, Tampere tai Jyväskylä vaatisivat jotain ekstraa houkutellakseen, Helsinki riittää sellaisenaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Olen aikaisemmin asunut lyhyen stintin Helsingissä ja nyt sitten jo hetken aikaa Espoossa.

Espoo ei sinällään merkitse minulle oikeastaan mitään, asuinympäristö on suhteellisen rauhallinen joten kyllähän täällä asuu. Helsinkiä sensijaan rakastan. Ravintolat, pubit, kahvilat. Olen rakastunut niihin. Keikkatarjonta siihen päälle. Tampere on ainoa suomalainen kaupunki, josta voi samassa virkkeessä edes Helsingin tarjonnan kanssa puhua, eroa tietenkin on Helsingin eduksi valovuoden verran.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Asun Oulussa ja olen muutenkin pohjoisesta kotoisin. Tykkään täällä olla, mutta näen houkutuksia myös Helsingissä. Siellä tulee käytyä sen verran tiheään, että ehtii hieman nähdä mitä elämä sielläkin on. Helsingissä olisi paljon juttuja jota tehdä ja kokea. Hieman rahakeskeisenä pidän tosin Helsinkiä enkä nykypalkalla millään pystyisi asumaan ratikkalinjan päässä Helsingin keskustasta. Kaikki on kallista ja houkutuksia tunkea vähäisiä rahoja synteihin löytyy.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Helsingissä olen koko ikäni asunut ja muualla Suomessa en osaa kuvitella asuvani. Korostui etenkin hieman nuorempana kun oli tiukasti kiinni erilaisissa alakulttuureissa ja kyllähän se kikkeliä kovetti kun isompien kaupunkien turistit kehui miten hieno meininki täällä on. Helsingin hienous on se, että täällä on jokaiselle jotakin. Jos ei nyt aivan joka päivä, niin ainakin joka viikko. Samanlaiseen tarjontaan kulttuurin saralla ei pääse yksikään kaupunki edes lähelle mitä Suomeen tulee. Pari mökkiä on sitten sitä varten kun kaipaa rauhoittumista, mutta kyllä urbaani ihminen alkaa parin viikon putken jälkeen ahdistua vaikka olisi mökkejä Suomen kauneimmilla järvillä. Pidätän silti oikeuden muuttaa mielipidettäni ja minulla ei ole mitään muita paikkakuntia vastaan. Helsinki on kotisijani, synnyinsijani. Olen helvetin ylpeä siitä ja välillä hämmentää, että joidenkin mielestä se on jotain ylimielisyyttä.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Nostaisin yhden asia Helsingistä ja se on meri, joka on kuitenkin läsnä monessa paikkaa Helsingissä ja sitä samaa fiiilistä ei saa helposti muualla Suomesta.

Toki Helsingissä on paljon muuta ja täälläkin lueteltu paljon hyviä asioita kuten ravintolota, kaupat, yms

Hankala sitä on toki verrata muuhun Suomeen kun ei ole muualla Suomessa asunut. Tampere tuntuu pieneltä, samaten Turku.

Isossa kaupungissa on myös se hyvä puoli että sinulla on tunne että jokaisen kaveri ei tarvitse olla ja voit olla rauhassa.

Monikulttuurisuus on ehdottomasti plussaa.

Mitä muuttaisin? Helsinkiä tarvitsee rakentaa ylöspäin, vielä enemmän monipuolisuutta ravintolamaailmaa, vaikkakin tähän on tullut paljon parannusta ja tiettyjä kauppoja maailmalta kaipaa esim. GAP. Hintataso on kova tietyiltä osin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tampere on ainoa suomalainen kaupunki, josta voi samassa virkkeessä edes Helsingin tarjonnan kanssa puhua, eroa tietenkin on Helsingin eduksi valovuoden verran.

Tampere on ainoa muu paikka Suomessa missä voisi edes harkita asuvansa. Aika hyvä tyttö tai työtarjous saisi kyllä olla, että sinnekään lähtisi.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Olen pääkaupunkiseudulla asunut koko elämäni (pääosin Espoo ja Vantaa), ja olisi vaikea kuvitella asuvansa pk-seudun ulkopuolella. Ei niinkään Helsingin takia sinänsä, lähinnä työkuviot, kaverit ja tuttavapiiri on sen verran vahvasti Helsingissä tai lähialueilla, että olisi melkoinen elämänmuutos muuttaa "landelle". No ehkä Porvoota vielä voisi harkita, sieltä ei kestä kuin reilu puolituntia isolle kylälle.

Kaupunkina Helsinki on toki myös hieno, rauhallinen ja turvallinen (isoon maailmaan verrattuna), ja ihan kiva käydä silloin tällöin keskustassa ravintolassa tai Kaivarissa jätskillä. Mutta totta puhuen kovin harvoin tulee kantakaupungissa käytyä, vaikka joka päivä suhaankin kehä ykköstä edestakaisin.

Kantakaupungissa en itse kyllä itse välttämättä haluaisi asua, vaikka hieno paikka onkin vierailla. Ruuhkia on tarpeeksi jo kehäykkösellä, ja mulle sopii oikein hyvin rauhallinen ja väljempi asuinalue kohtuullisen matkan päässä Helsingistä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Suomen mittapuulla jotakuinkin kunnollisen julkisen liikenteen, ravintoloita, elokuvia (siis muutakin kuin Finnkino), jalkapalloa, monikulttuurista rikkautta, yliopistoja, tallinnan laivan, oikean lentokentän ja vaikkapa olympiastadionin, jossa käy välillä britney spears lauleskelemassa.

Mutta kun a. vaikkapa täällä Lahdessa tavallinen duunarikin voi asua niin, ettei tarvitse joukkoliikennettä (koska on työtön, sarkastinen itsekritiikki) b. ravintoloita on ja yksi ihminen ei montaa luultavasti käytäkään jokaisessa yli 100k asukkaan keskuksessa (pl. Espoo) c. elokuviakin näytetään ihan tosi jopa täällä d. jalkapalloelämyksen vuoksi kannattaisi muuttaa ulkomaille. Tai Rovaniemelle. e. monikulttuurisempaa kuin Hervanta kaipaa tuskin kukaan. f. yliopistot todellakin vaikuttaa kaupunkiin, mutta sen suhteellinen vaikutus lienee suurempi Jyväskylässä kuin Helsingissä g. muualla ei ole tosiaan Tallinnan laivaa. Siellä viinat ostetaan Alkosta, usein Prismassa käynnin yhteydessä. h. olympiastadionin konsertit ovat kyllä aika massakuraa (koskaan kokematta sanottuna) koska etäisyys ja ihmismassat, ahtaus käytävillä (olen ollut futispelissä) jne.

Eli tuo erittely ei kyllä vakuuta.
 

Fordél

Jäsen
Periaatteessa ihan oikea ja moninainen luonto on ainoa, mitä muualla on tarjota.

Toisaalta Nuuksion kansallispuisto on 30 km päässä keskustasta ja kyllähän keskuspuistokin tarjoaa ihan hyvää luontokokemusta, saati sitten esimerkiksi Helsingin edustan saaret.
 

August

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Suomen mittapuulla jotakuinkin kunnollisen julkisen liikenteen, ravintoloita, elokuvia (siis muutakin kuin Finnkino), jalkapalloa, monikulttuurista rikkautta, yliopistoja, tallinnan laivan, oikean lentokentän ja vaikkapa olympiastadionin, jossa käy välillä britney spears lauleskelemassa.

Juuri tuohon listaukseen Tampere panostaakin:ratikka tulossa,Britney esiintyy jatkossa keskustan kansi-areenalla,jalkapallo... Ehkä sitä käydään katsomassa kuitenkin Euroopassa...Tre laajenee jatkossa nykyisen rakenteen sisälle, joten kaupunkikulttuuri kasvaa ja palvelut kehittyvät. Helsinki on muuten mahtava kaupunki,tykkään kovasti!
 

August

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Suomen mittapuulla jotakuinkin kunnollisen julkisen liikenteen, ravintoloita, elokuvia (siis muutakin kuin Finnkino), jalkapalloa, monikulttuurista rikkautta, yliopistoja, tallinnan laivan, oikean lentokentän ja vaikkapa olympiastadionin, jossa käy välillä britney spears lauleskelemassa.
...ai niin, ja on treella muitakin kuin Finnkino, ja korkeakouluja vaikka muille jakaa :)
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Just pöllittiin lukittu hybridi-polkupyörä salilla käynnin aikana. Hieno kaupunki tämä.

Edit. Arabiumin edestä lähti, jos joku paikan tietää.
 

Fordél

Jäsen
Mutta kun a. vaikkapa täällä Lahdessa tavallinen duunarikin voi asua niin, ettei tarvitse joukkoliikennettä (koska on työtön, sarkastinen itsekritiikki) b. ravintoloita on ja yksi ihminen ei montaa luultavasti käytäkään jokaisessa yli 100k asukkaan keskuksessa (pl. Espoo)...

Jos verrataan nyt vaikka Lahden ja Helsingin ravintolakulttuuria niin ovathan ne täysin eri planeetalta. Lahdessa sitä ei oikeastaan ole, Helsingissä on viime vuosina kehittynyt todella rikas ravintolakulttuuri. Juuri ravintolakulttuuri on yksi merkittävä seikka, joka erottaa suuremmat kaupungit keskisuurista. Oikeastaan Suomessa vain lähinnä Helsingissä, Turussa ja Tampereella pääsee nauttimaan monipuolisesta ravintolatarjonnasta, mutta Helsinki vie tässäkin selkeän voiton. Sitten näissä keskisuurissa Jyväskylässä, Lahdessa, Kuopissa jne. ravintoakulttuuri on lopulta aika köyhää ja muutaman ravintolan varassa. Porvoo tekee tähän positiivisen poikkeuksen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös