Laivaliikenteen voisi hyvin siirtää Vuosaareen. Jos metrolla pääsisi perille, niin ajallisesti Rautatientorilta ei edes kestäisi Vuosaaren satamaan kuin muutaman minuutin pidempään kuin Jätkäsaareen, koska metro on huomattavasti ratikkaa nopeampi. Enemmän tässäkin on kyse mielikuvista ja siitä, että ”vuosaari nyt vaan on niin kaukana”

Autollakin Vuosaaresta ajaa nopeammin lähes kaikkialle paitsi Espooseen ja Stadin kantakaupunkiin.
Muistaakseni tuo Vuosaareen siirtäminen ei onnistu syystä X / vaatisi erittäin suuret investoinnit, joten ei ole ilmeisesti tapahtumassa.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Muistaakseni tuo Vuosaareen siirtäminen ei onnistu syystä X / vaatisi erittäin suuret investoinnit, joten ei ole ilmeisesti tapahtumassa.
Vuosaaren satamaan pitäisi rakentaa metroasema, lisää raidetta ja muuta siihen liittyvää, sekä matkustajaterminaali.

Jätkäsaaressa on pari vuotta vanha uusi matkustajaterminaali, lisäksi saarelle aloitetaan vuoden sisään 4-5 hotellin rakentaminen ja niiden bisnesodotukset rakentuvat vahvasti sataman toimintaan.

Harvemmin täältä Jätkäsaaresta joutuu yli 5min köröttelemään että on pois saarelta. Rekkoja on siirtynyt Vuosaareen ja KV risteilyliikenteen bussiralli on siirtynyt kokonaan Hernesaareen. Ruuhkaa on ainoastaan Tyynenmerenkadulla ja sielläkin vain muutamana hetkenä päiväsdä.
 
#12

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Suomessa
HS:ssa hieman taustaa Jätkäsaaresta ja asukkaiden valituksista. Kuvien kanssa:


Helsingin ja Tallinnan välillä kulki viime vuonna yli yhdeksän miljoonaa matkustajaa. Kuorma-autoja ja perävaunuja näistä on noin 300 000. Henkilöautoja kulki 1 400 000 jo vuonna 2017. Minusta soininvaaralaiset voisivat pohtia sitäkin, kuinka ympäristöystävällistä on erottaa matkustajaliikenne rekoista ja siten ajella toisella laivalla Vuosaaresta ja toisella Jätkäsaaresta sama lasti, mikä nyt menee yhdellä aluksella. Mutta kannatan kaikkia fiksuja ehdotuksia, ja myös pian varmaan 2 000 000 henkilöauton jonkinlaista rajoittamista satamaan tms. Jotain kannattaa tehdä.

Sinnemäeltä myös harkittavissa oleva ehdotus. Keskustan satamiin ei saisi tuoda kuin esimerkiksi Euro 6 -luokan autoja. Ajoneuvojen päästöjen enimmäisrajoista säädetään Euro-päästöluokituksilla. Uusimman Euro 6 -luokan autot on valmistettu viime vuosina, ja niiden typenoksidipäästöjen pitää olla alhaisempia Euro-luokkia pienemmät. Typenoksidipäästöt ovat terveydelle vaarallisia.

Myös laivojen hiukkaspäästöihin tulisi puuttua. Kokeilin Verkkokaupan katolla olemista tuttavani kanssa, kun venäläinen alus lähti vierestä. Oli melkoinen kokemus. En suosittele, aluksen piiput suht samalla korkeudella, ja päästöt näki ja koki.
 
Viimeksi muokattu:

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Helsinki voisi katsoa nyt sen 100 vuotta eteenpäin ja alkaa rakentamaan metroverkostoa. Kallista on, mutta onpahan sitten tehty. Arvokasta tonttimaata tulee paljon lisää. Sillä tästä saataisiin oikeasti julkiseen liikenteeseen tukeutuva kaupunki. Työn alle Töölö linja, Viikin kautta koillislinja, pisara ja joku oikeasti järkevä poikittaislinja. Tulevaisuuteen olisi katsottu ja suurimmalle osalle Helsinkiä mahdollistettu nopea ja helppo liikkuminen.
Kun katsoo millainen katastrofi Länsimetron rakennus oli viivytyksineen yms niin ehkä on vaan parempi ettei Helsinkiin rakenneta ainuttakaan metrolaajennusta.
 
Kuinka monta Hockey Hall of Famen jäsentä on lähtöisin teidän joukkueesta?
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
HS:ssa hieman taustaa Jätkäsaaresta ja asukkaiden valituksista. Kuvien kanssa:


Helsingin ja Tallinnan välillä kulki viime vuonna yli yhdeksän miljoonaa matkustajaa. Kuorma-autoja ja perävaunuja näistä on noin 300 000. Minusta soininvaaralaiset voisivat pohtia sitäkin, kuinka ympäristöystävällistä on erottaa matkustajaliikenne rekoista ja siten ajella toisella laivalla Vuosaaresta ja toisella Jätkäsaaresta sama lasti, mikä nyt menee yhdellä aluksella.
Jotenkin tuosta tulee mieleen Malmin lentokentästä valittajat.
"Hei, muutetaan ison sataman viereen!
Hei mitävittua, sielt satamasta on liikennettä *huulipyöreänä*"
 
Kuinka monta Hockey Hall of Famen jäsentä on lähtöisin teidän joukkueesta?
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Suomessa
Jotenkin tuosta tulee mieleen Malmin lentokentästä valittajat.
"Hei, muutetaan ison sataman viereen!
Hei mitävittua, sielt satamasta on liikennettä *huulipyöreänä*"
En näe yhteyttä. Satamaliikenteen kasvu yhdistettynä Jätkäsaaren asuinalueen kasvuun on ruuhkauttanut alueen ja kantakaupunginkin liikennettä pahoin. Nyt Helsingin kaupunki ja Helsingin Satama pohtii yhdessä, miten ongelmia voitaisiin ratkaista.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Myös laivojen hiukkaspäästöihin tulisi puuttua. Kokeilin Verkkokaupan katolla olemista tuttavani kanssa, kun venäläinen alus lähti vierestä. Oli melkoinen kokemus. En suosittele, aluksen piiput suht samalla korkeudella, ja päästöt näki ja koki.
Tuo Pietarin laiva muuten siirtyy muistaakseni kevättalvella Eteläsatamaan ja Makasiiniterminaaliin, syynä muistaakseni tietyöt jotka suoritetaan tuon nykyisen laituripaikan kohdalla. Alunperinhän nuo Pietarin laivat siirtyivät Olympiaterminaalista pois kun Helsingin kaupunki (Satama) ei antanut lupaa rahtiliikenteelle tuolta Eteläsatamasta, vaikka Tallink (Silja) Ja Viking Line sitä kuitenkin tekevät.
 
#12

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Suomessa
Tuo Pietarin laiva muuten siirtyy muistaakseni kevättalvella Eteläsatamaan ja Makasiiniterminaaliin, syynä muistaakseni tietyöt jotka suoritetaan tuon nykyisen laituripaikan kohdalla. Alunperinhän nuo Pietarin laivat siirtyivät Olympiaterminaalista pois kun Helsingin kaupunki (Satama) ei antanut lupaa rahtiliikenteelle tuolta Eteläsatamasta, vaikka Tallink (Silja) Ja Viking Line sitä kuitenkin tekevät.
Hyvä tietää. Ja myös laivoille voisi asettaa sitovia päästövaatimuksia. Pienhiukkaset tappavat, mutta toki hidastavat ilmastonmuutosta. Ensi vuonna pitäisi olla puhtaammat polttoaineet mm. rikin osalta, ja Itämerellä on kuljettu jo hyvän tovin parempaan suuntaan. Silti mm. venäläiset laivat voivat olla ongelma jatkosssakin.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
En näe yhteyttä. Satamaliikenteen kasvu yhdistettynä Jätkäsaaren asuinalueen kasvuun on ruuhkauttanut alueen ja kantakaupunginkin liikennettä pahoin. Nyt Helsingin kaupunki ja Helsingin Satama pohtii yhdessä, miten ongelmia voitaisiin ratkaista.
On siinä yhteys. Jos muuttaa alueelle jonka hallitseva piirre on vilkas satama (Länsiterminaalihan on ollut jätkäsaaressa kauan ennenkuin asuntorakentaminen alkoi) niin ei pitäisi tulla yllätyksenä että liikenne alueella ruuhkautuu. Asiasta valittaminen jälkeenpäin menee samaan kategoriaan malmin lentokentän melusta valittamisen kanssa. Etsä voi muuttaa lentokentän lähelle ja sitte alkaa valittaa kuinka lentokoneet on äänekkäitä.
 
Kuinka monta Hockey Hall of Famen jäsentä on lähtöisin teidän joukkueesta?

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On siinä yhteys. Jos muuttaa alueelle jonka hallitseva piirre on vilkas satama (Länsiterminaalihan on ollut jätkäsaaressa kauan ennenkuin asuntorakentaminen alkoi) niin ei pitäisi tulla yllätyksenä että liikenne alueella ruuhkautuu. Asiasta valittaminen jälkeenpäin menee samaan kategoriaan malmin lentokentän melusta valittamisen kanssa. Etsä voi muuttaa lentokentän lähelle ja sitte alkaa valittaa kuinka lentokoneet on äänekkäitä.
Uusi Länsiterminaali valmistui kaksi vuotta sitten, eli paljon myöhemmin kuin Jätkäsaaren asuttaminen todella alkoi.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Uusi Länsiterminaali valmistui kaksi vuotta sitten, eli paljon myöhemmin kuin Jätkäsaaren asuttaminen todella alkoi.
Länsisatamassa on ollut risteilytoimintaa kauan ennenkuin jätkäsatama rakennettiin. Tottakai liikenne lisääntyi uuden terminaalin myötä mutta luulisi jokaisen puolikkaan aivosolun omaavan ymmärtäneen että A) risteilybisnes, varsinkin Tallinnaan tulee vain kasvamaan ja B) laajennus tapahtuu länsisatamaan pääasiallisen rahtitoiminnan siirryttyä vuosaareen.
 
Kuinka monta Hockey Hall of Famen jäsentä on lähtöisin teidän joukkueesta?

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Mä ainakin pidin positiivisena että täällä on matkustajasatama, kun muutin Jätkään. Ja olin erittäin tietoinen asiasta. 7 vuoden aikana ei ole laivat tai rekat haitanneet elämää yhtään. Suurimmalle osalle asukkaista satama naapurina on täysin fine.
 
#12

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Länsisatamassa on ollut risteilytoimintaa kauan ennenkuin jätkäsatama rakennettiin. Tottakai liikenne lisääntyi uuden terminaalin myötä mutta luulisi jokaisen puolikkaan aivosolun omaavan ymmärtäneen että A) risteilybisnes, varsinkin Tallinnaan tulee vain kasvamaan ja B) laajennus tapahtuu länsisatamaan pääasiallisen rahtitoiminnan siirryttyä vuosaareen.
Ainakin Helsingin kaupungin virkamiehille tämä näyttää tulleen yllätyksenä, vaikka he ovat koko alueen toimintoineen suunnitelleet. Toki myös se että Tallink on ottanut käyttöön uuden mallisen laivan joka kasvatti auto kapasiteettia kymmeniä prosentteja on varmasti lisännyt liikennettä. Ja uusi vastaava alus on rakenteilla. Aika kohtuutonta vaatia asukkailta tällaisten huomionottamista kodin sijaintia valitessaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Suomessa
On siinä yhteys. Jos muuttaa alueelle jonka hallitseva piirre on vilkas satama (Länsiterminaalihan on ollut jätkäsaaressa kauan ennenkuin asuntorakentaminen alkoi) niin ei pitäisi tulla yllätyksenä että liikenne alueella ruuhkautuu. Asiasta valittaminen jälkeenpäin menee samaan kategoriaan malmin lentokentän melusta valittamisen kanssa. Etsä voi muuttaa lentokentän lähelle ja sitte alkaa valittaa kuinka lentokoneet on äänekkäitä.
Itselläni on sellainen käsitys, että liikenteen kasvu on yllättänyt. Kuten @heavy toteaa, kyse on kaupungin virkamiehistä, jotka ainakin omien sanojensa mukaan yllättyivät. Vuonna 2018 Helsingin ja Tallinnan välillä kulki viime vuonna yli yhdeksän miljoonaa matkustajaa. Kuorma-autoja ja perävaunuja näistä on noin 300 000. Henkilöautoja kulki 1 400 000 jo vuonna 2017.

Mä ainakin pidin positiivisena että täällä on matkustajasatama, kun muutin Jätkään. Ja olin erittäin tietoinen asiasta. 7 vuoden aikana ei ole laivat tai rekat haitanneet elämää yhtään. Suurimmalle osalle asukkaista satama naapurina on täysin fine.
Tuskinpa satama on muillekaan Jätkäsaaressa muuta kuin positiivinen asia. Mutta uskon mm. yllä olevia lukuja ja HS:n kuvia sekä virkamiehiä siitä, että liika on liikaa. En ikinä aio muuttaa Jätkäsaareen, joten henkilökohtaisesti en koe asiaa millään tavalla. Lähestyn ainoastaan periaatetasolla sekä toki tuttuni kertomuksin. Ilman niitäkin pidän typeränä, että osin halki kantakaupungin ajatetaan rekka-, bussi- ja autorallia noilla luvuilla. Ja ne ovat edelleen kasvussa. Jos keskustatunneli ei käy, sitten kannattaa leikata liikennettä.
 

Telaketju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itselläni on ollut aika usein kerettiläisiä mietteitä Baanan suhteen. Oikeastaan raiteiden purku linjauksen alta oli virhe -- tai sitten olisi voinut rakentaa toisenlaiset raiteet. Jos Baanan nykyisen pyörä-kävelytien paikalla olisi pikaraitioyhteys, joka olisi suhteellisen esteettömästi voitu kääntää kulkemaan Jätkäsaareen, ei laivojen aiheuttamaa ruuhkaongelmaa ainakaan henkilöliikenteen osalta olisi lainkaan. Pikaraitioyhteys, joka ei pysähtele valoihin, vetää aivan eri tavalla kuin etanamainen "viharatikka". Toisella haaralla (vanhojen kiskojen linjaa pitkin Ullallinnaan) olisi kaupungin eteläosakin saatu liitettyä nopean joukkoliikenteen piiriin.

Baana ei palvele edes pyöräilijöitä parhaalla mahdollisella tavalla. Siellä on valtava tila jalankulkijoille, joita siellä ymmärrettävästi liikkuu vähän, ja kapea ajokaista pyöräilijöille. Käytännössä kahteen eri suuntaan kulkevat pyöräilijät väistelevät toisiaan jalankulkijoiden alueen kautta. Jalankulun upottaminen katutason alle on muutenkin outoa -- kapungin kadut on tarkoitettu jalankulkuun, siellä tulee käyskennellä, katsella näyteikkunoita, poiketa kahville ja tehdä kaikkia niitä asioita, jotka kaupunkiin kuuluu. Yhtä järjetöntä olisi rakentaa jalankulkijoille tunneli kaupungin läpi.
 
"The Flat Earth Society has members all around the globe" – A tweet by the Flat Earth Society
"Say that again, but slowly" - Friendly Atheist responding

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Baanan nykyisen pyörä-kävelytien paikalla olisi pikaraitioyhteys, joka olisi suhteellisen esteettömästi voitu kääntää kulkemaan Jätkäsaareen, ei laivojen aiheuttamaa ruuhkaongelmaa ainakaan henkilöliikenteen osalta olisi lainkaan.
Ruuhkia aiheuttavat erityisesti laivaan/laivasta ajavat autot, sekä henkilö- että raskasliikenne. Ei siihen voi vaikuttaa ratikoilla. Ennemmin muutoksia saa aikaan tietulleilla ja alkoholiverotuksen alentamisella.
 

Telaketju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ruuhkia aiheuttavat erityisesti laivaan/laivasta ajavat autot, sekä henkilö- että raskasliikenne. Ei siihen voi vaikuttaa ratikoilla. Ennemmin muutoksia saa aikaan tietulleilla ja alkoholiverotuksen alentamisella.
Pikaraitiotie on täysin eri asia kuin ratikka. Paikallisen henkilöliikenteen näkökulmasta juuri nuo täysinäiset ratikat ovat ongelma. Paikalliset eivät mahdu sekaan sen jälkeen kun vaunut ottavat lastin terminaalin luota. Tuo autoilun/rekkojen ruuhka on sitten toinen ratkaistava asia.
 
"The Flat Earth Society has members all around the globe" – A tweet by the Flat Earth Society
"Say that again, but slowly" - Friendly Atheist responding

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Miten tämä pitäisi ymmärtää? Vai onko kiinnostus pieniä omistusasuntoja kohtaan niin vähäistä verrattuna kiinnostukseen pieniä vuokra-asuntoja kohtaan?


 
Ei muuta toivoa, kuin käydä kontillensa ja alkaa syödä ruohoa, sillä vihreä väri se kaiken ratkaisee!
Ei muuta keinoa, kuin myydä rekka-auto ja ostaa tila Kainuusta, ja toivoa, että halla kaiken viljan veis!

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Miten tämä pitäisi ymmärtää? Vai onko kiinnostus pieniä omistusasuntoja kohtaan niin vähäistä verrattuna kiinnostukseen pieniä vuokra-asuntoja kohtaan?


Kiinnostus on varmasti valtavan kova, mutta asuntomarkkina on muutenkin hieman rauhoittunut ihan jo pelkästään epävarmojen talouden näkymien, koventuneiden laina-ehtojen, uusien asuntojen todella korkeiden hintojen, riskialttiiden yhtiölainojen ja kaupunkien vuokratonteille rakentamisen myötä. Vuokra-asuntoon pääsee lähes kuka tahansa käsiksi Helsingissä, omistusasuntoon eivät läheskään kaikki.
 
"Ekonomien varsinkin voi leikata tuntuvastikin. Rahan teko ylipäänsä on täysin turhaa hommaa, sillä rahaa on aina sama määrä ja se vain kiertää - eivät siis tee yhtään mitään produktiivista." -ijuka

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Suomessa
Miten tämä pitäisi ymmärtää? Vai onko kiinnostus pieniä omistusasuntoja kohtaan niin vähäistä verrattuna kiinnostukseen pieniä vuokra-asuntoja kohtaan?
Ensimmäinen linkkisi on Kivistöstä ja toinen Helsingistä. Siinä se. Näitä ei kannata sotkea keskenään.

Yhden tutun asuntosijoittajan mukaan asunnot on liian kalliita, koska ne ovat Kivistössä. Ei kuulemma ole ainoa paikka Helsingin ulkopuolella, mutta lähellä Helsinkiä, jossa pyynti ylittää järkevyyden rajan.

Kivistön keskihinta on 4 929 neliöltä:


Pienissä asunnoissa mennään yli 5 000 ,jopa lähelle 7 000 euroa neliöltä. Sanoisin, että kalliita.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kivistön keskihinta on 4 900 neliöltä:
Tämä todellakin ylittää kaikki mahdollisuudet järjellisyyden rippeetkin. Itsehän ostimme vuosi sitten Etelä-Haagasta ylimmän kerroksen kolmion omalle tontille paikalleen muuratusta talosta ja neliöhinta oli rapiat alle 5000 euroa. Uudiskohteiden hinnat ovat aivan naurettavia juuri nyt.
 
Kuten Bat Helvetistä, olen poissa kun aurinko taas saa

He jotka eivät asioista ymmärrä, voisivat luulla, että kyse on jääkiekosta. Heille vain hymyilen...

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Ensimmäinen linkkisi on Kivistöstä ja toinen Helsingistä. Siinä se. Näitä ei kannata sotkea keskenään.

Yhden tutun asuntosijoittajan mukaan asunnot on liian kalliita, koska ne ovat Kivistössä. Ei kuulemma ole ainoa paikka Helsingin ulkopuolella, mutta lähellä Helsinkiä, jossa pyynti ylittää järkevyyden rajan.

Kivistön keskihinta on 4 929 neliöltä:

Pienissä asunnoissa mennään yli 5 000 ,jopa lähelle 7 000 euroa neliöltä. Sanoisin, että kalliita.
Joo, näköjään vain marginaaliseti halvempia kuin vastaavan kokoiset Helsingissä. Mutta silti, epävarmat talousnäkymät ilmeisesti karkottavat ostajia, eivätkä nuo työn perässä pääkaupunkiseudulle halajavat tahdo perinteisiksi asuntosäästäjiksi. Mutta silti, jos tosissaan harmittelee vuokra-asuntojen puutetta, niin ei siinä minun mielestäni kovin suuri ero olisi vaikka maksaisi asuntolainaa yksiöstä.
 
Ei muuta toivoa, kuin käydä kontillensa ja alkaa syödä ruohoa, sillä vihreä väri se kaiken ratkaisee!
Ei muuta keinoa, kuin myydä rekka-auto ja ostaa tila Kainuusta, ja toivoa, että halla kaiken viljan veis!

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Suomessa
Tämä todellakin ylittää kaikki mahdollisuudet järjellisyyden rippeetkin. Itsehän ostimme vuosi sitten Etelä-Haagasta ylimmän kerroksen kolmion omalle tontille paikalleen muuratusta talosta ja neliöhinta oli rapiat alle 5000 euroa. Uudiskohteiden hinnat ovat aivan naurettavia juuri nyt.
Kivistö nyt varsinkin, jossa yksiön nelihinta huitelee ensimmäisessä Etuoven yksiössä noin 7 000 eurossa. Lähes Helsingin kantakaupungin tai sen välittömän läheisyyden hinnoissa. Ellei ylikin.

Ei järkeä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Tämä todellakin ylittää kaikki mahdollisuudet järjellisyyden rippeetkin. Itsehän ostimme vuosi sitten Etelä-Haagasta ylimmän kerroksen kolmion omalle tontille paikalleen muuratusta talosta ja neliöhinta oli rapiat alle 5000 euroa. Uudiskohteiden hinnat ovat aivan naurettavia juuri nyt.
Minä vuonna tämä Haagan asunto on rakennettu ja mitä remppoja on tulossa esimerkiksi 20 tulevan vuoden aikana? Kun nämä laskee asunnon hankintahintaan, niin näyttäytyvät luvut vähän erilaisina. Uudiskohteiden hintoja ei pidä verrata 1:1 käytettyihin kohteisiin.

Siitä olen samaa mieltä, että nuo Kivistön hinnat ovat naurettavia, mutta niin on Haagan 70 vuotiaissa taloissakin.

Tosin hinnat määräytyvät markkinoiden mukaan ja ovat aina oikeat.

Edit: Pakko toki lisätä, että myös omasta mielestäni Haaga on 100 kertaa miellyttävämpi asuinalue kuin Kivistö. Ettei jää väärä kuva mun viestistä:)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy