Helsinki

  • 570 471
  • 3 512

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Rautatieaseman lähettyvillä muuten ihmiset jää selvästi enemmän punaisiin valoihin kuin muualla, vaikka ei tule autoja. Eikö maalaisille muka tule sitä dorkaa fiilistä?

Itse olen ottanut sen toimintamallin, että käytännössä risteyksestä riippumatta pysähdyn punaisiin jos lähellä on skidejä. Ei siis mitään mopoautoiässä olevia, vaan jotain ala-asteella olevia tai siltä näyttäviä nappuloita. Tavallaan koitan näyttää mallia, että se skidi ei opi kävelemään päin punaisia ainakaan multa. Joo, ei maailma tuolla pelastu ja se pikkuinen Iida-Petteri voi silti juosta auton alle, mutta johonkin mun pitää se raja vetää. Toinen on sitten silloin, kun poliisi on lähettyvillä. Pikaisesti googlasin, ja tuosta voi napsahtaa snadi rikesakko. Todennäköisemmin poliisisetä tai -täti heristää sormea mielessään, mutta harvoin mulla on kympin edes kiire.

Noin muuten vetelen surutta päin punaisia, kunhan vain liikenne sen sallii. Ja vaikka ei ihan heti sillä hetkellä sallisi, niin en lähde sitä jalankulkijoiden nappulaa painamaan ellei ole pakko. Pakko mulla on yleensä aamuisin ja iltapäivisin, kun pitäisi mennä töihin tai tulla töistä. Sen verran paljon tuossa himan ja duunin välisen matkan ainoalla varsinaisella tiellä on työmatkaliikennettä, että ei auta.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen ottanut sen toimintamallin, että käytännössä risteyksestä riippumatta pysähdyn punaisiin jos lähellä on skidejä. Ei siis mitään mopoautoiässä olevia, vaan jotain ala-asteella olevia tai siltä näyttäviä nappuloita. Tavallaan koitan näyttää mallia, että se skidi ei opi kävelemään päin punaisia ainakaan multa. Joo, ei maailma tuolla pelastu ja se pikkuinen iida-Petteri voi silti juosta auton alle, mutta johonkin mun pitää se raja vetää. Toinen on sitten silloin, kun poliisi on lähettyvillä. Pikaisesti googlasin, ja tuosta voi napsahtaa snadi rikesakko. Todennäköisemmin poliisisetä tai -täti heristää sormea mielessään, mutta harvoin mulla on kympin edes kiire.
En mä oikein usko että poliisi miettii tuollaisia juttuja. Ethän sä puistoon kusemistakaan vältä vaikka jossain on poliisit.

Ja hitto Ida on mun mielikuvitustyttöystävän nimi, yhdellä iillä vaan. Mä muuten oon miettinyt että ostaisin sille vaaleanpunaisen Jopon. Itse mä ajelen mustalla. Tosin kakkosjopoksi oon ajatellut sellaista armeijan vihreää. Onkohan muuten missään Helsingin ulkopuolella suhteessa yhtä paljon Jopoja?

Kerran yks muksu sanoi että punaiset valot pitää pysähtyä, paitsi jos on Peten kanssa, heh.
 

scholl

Jäsen
Pete sä kun oli Tukholmassa, niin opit sen varmaan sieltä. Itse kun olin Ruotsissa duunissa joskus 1999, niin hiffasin siellä, ettei kukaan odota vihreitä valoja. Opin heiltä huonoja tapoja. Lopetin itsekin sitten valojen noudattamisen ja menen yli, jos autoja ei tule mistään suunnasta. Kaivokadulla tosin on todettava se, että varsinkin jurriset kävelee siihen autojen ja moottoripyörien sekä jopa spårien eteen, vaikka tilaa ei olisi. Missään ei ole niin dorkaa jengiä katua ylittämässä kuin iltaisin Kaivokadulla.

Jos liikkuisin jossain joidenkin lasten kanssa, niin toki noudattaisin valoja. Se on muuten naurettavaa, kun joskus joku työntää skidejä jossain rattaissa tai vaunuissa ja tunkee sitä kärryä kadulle ajoneuvon eteen, vaikka on punaiset valot.
 

scholl

Jäsen
Sellainen asia muuten mietityttänyt pari vuotta, että kun tuossa Makkaratalon alakerrassa on vapaana se entinen Sedu Barin tila, niin miksei joku Saimaan virvoitusjuomatehdas tms. perusta siihen Savo-nimistä baaria. Siinä olisi mukavata odotella Kuopion junaa. Siellä ei tarvitsisi myydä mitään muuta kuin Mikkelissä tehtyä olutta ja kalakukkoa. Joka kerta kun kävelen siitä ohi, mielessäni vilkkuu ajatus: tässä kuuluisi olla Savo-baari.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Itsekin Sveduissa asuneena pitää todeta, että siellä ei sakoteta punaisia päin kävelijöitä. Perusteena, että se höllentäisi yleistä lainkuuliaisuutta, kun sitä ei pystytä kuitenkaan kunnolla valvomaan.
 

scholl

Jäsen
Suullinen huomautus on myös mahdollinen. Esim. ensimmäistä kertaa Saksassa opiskeluaikoina asuessani sain heti ensimmäisten kuukausien aikana 4-5 suullista huomautusta poliisilta. Joskus ei ollut fillarissa valo päällä, kerran ajoin väärään suuntaan jne. Kerran minut pysäytettiin, kun kävelin humalassa. Eikä ollut edes henkkareita mukana, kun en tiennyt, että lain mukaan henkilöpaperit pitää olla aina mukana. Silloin se naispoliisi kysyi missä asun ja pääsenkö perille saakka... Eli huomautuksia tuli kun otin vähän rennommin, enkä miettinyt jokaista sääntöä kirjaimellisesti. Huvittavin tapaus oli yks kerta, kun poliisit pysäytti meidät, kun ajettiin pyörätiellä punaisia päin ja oli vähän pimeätä, niin se konstaapeli tsiigasi meidän henkkareita laittamalla ne poliisi-Bemarin ajovalojen eteen. Ei viitsinyt mennä sinne auton sisään lukemaan papereita. Maidultista kun lähdettiin kävelemään niin meillä oli täydet litran tuopit kädessä, kun se valomerkki tuli jotenkin yllättäen. No portilla oli poliisit vastassa ja sanoivat: bitte austrinken. No ei se mitään, tempaistiin siinä sitten litrat huiviin saman tien, annettiin heille tyhjät kolpakot ja lähdettiin baariin. Pahaksi onneksi keulin silloin takapyörä ilmassa kävelysillan, joka meni Tonavan yli ja kun toisessa päässä tuli sellainen muuri vastaan, niin vedin sen fillarin alas aika äkkiä sillä seurauksella, että polvikierukka vaurioitui. No sekin tuli aikanaan kuntoon ilman leikkausta...
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuli ajeltua ympäri kaupunkia ja nyt voi kyllä sanoa, että valehtelematta koko Stadi on rempassa.
Kävitkö Pasilassa? Siellä on ainakin jos jonkunmoista työmaata. Isoin työmaa jäi mulle vielä vähän hämärän peittoon. Olikohan siihen joku juna-asema/ostoskeskus kompleksi nousemassa..?
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kävitkö Pasilassa? Siellä on ainakin jos jonkunmoista työmaata. Isoin työmaa jäi mulle vielä vähän hämärän peittoon. Olikohan siihen joku juna-asema/ostoskeskus kompleksi nousemassa..?
Tripla taitaa olla tuo iso projekti nimeltään. Koomikko Niko Kivelä oli taannoin pestattu tekemään aiheesta radiospotteja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän Helsinki vielä muutaman kauppakeskuksen tarvitsee (Tripla Pasila, Redi Kalasatama ja joku pienempi Herttoniemessä). Saattaa olla jokin muukin vielä rakenteilla.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veturitie-Nordenskiöldinkatu-Mechelininkatu nyt ainakin on sellainen noin 5 kilsan pätkä, joka on käytännössä kokonaan tietyömaata. Ollut enemmän tai vähemmän jo muutaman vuoden.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tripla taitaa olla tuo iso projekti nimeltään. Koomikko Niko Kivelä oli taannoin pestattu tekemään aiheesta radiospotteja.
Vois tehdä ihan hyvääkin tuolle Pasilan yleiselle ilmeelle jos sitä vähän piristettäisiin. Se kun on niin semmoista betonimöhkälevirastorakennusta vaan täynnä.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Eikä riitä että koko Helsinki on yhtä tietyömaata, se ulottuu Tapiolaan ja Ykköskehän länsipäähän saakka.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Veturitie-Nordenskiöldinkatu-Mechelininkatu nyt ainakin on sellainen noin 5 kilsan pätkä, joka on käytännössä kokonaan tietyömaata. Ollut enemmän tai vähemmän jo muutaman vuoden.
Taasen Espat taitaa olla pitkästä aikaa ilman monttuja, aika monta kesää meni niin että jompikumpi noista oli avattuna. Rakentaminen ja varsinkin korjausrakentaminen oli tarpeeksi monta vuotta minimillään, joten talouden myötätuulet näkyvät tällaisena harmina autoilevalle kansalle...
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Piristämisen kannalta pienoinen ongelma on Triplan havainnekuvista aistittavissa oleva projektin DDR-henkisyys.
Aijaa, no katotaan nyt minkälainen pytinki sieltä sitten nousee. Jos ne haluaakin pitää sen 70-luvun tunnelman siellä. Havainnekuvan perusteella siihen on nousemassa vieressä olevan virastotalon kaltainen möhkäle. Suurempi vain.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Tuota Pasilan Triplaa ihmettelen kovasti.

Vissiin mennyt Kouvolan kanssa paperit sekaisin. Tuo sopisi hyvin kouvostoliittolaiseen maisemaan, mutta Helsinkiin kaupan, kulttuurin, liike-elämän ja liikenteen keskukseksi... Ei jumalauta. Yksi aika historiasta on jo mennyt, eikä tuollaista DDR-härpäkettä tarvitsisi enää pistään pystyyn keskeiselle paikalle. Merihaka ja muut vastaavat pitäisi pistää matalaksi, mutta nämähän bygäävät lisää.

Tai sitten Itä-Pasilan väki halutaan innostumaan tuosta. Varmasti kynnys raahautua betonikuutioiden joukosta tuonne laskee, kun ei arkkitehtuurin osalta edes tunnu vieraalta. Ehkä Espoossakin tämä "eri kaupunkikeskittymien" välinen ero johtuu siitä, että alueet ovat toisistaan niin erilaisia linnakkeita. Jostain Westendistä tai Tapiolasta jos lähtee johonkin Espoon Keskuksen tietämille, niin meno on varmaan vähän kuin lähtisi Eirasta johonkin Moskovan Goljanovon kaduille.

Vai onko turismi taas the thing? Lentokentältä tulevien junien ikkunat voisi peittää Ilmalan aseman jälkeen ja avata taas steissillä, Allegrot ja mitä nuo idän junat ovatkaan sitten taas toisin. Varmasti esimerkiksi pietarilainen huligaani tuntee olonsa kotoisaksi, kun päästetään pois junasta tuollaisessa ympäristössä, voi siitä marssia suoraan Ilmalaan hallille nauttimaan pietarilaisten mieleiseksi vedetystä layoutista ja lopulta pala samaa reittiä yöksi kotiin. Varmaan musta tuntuisi vieraammalta lähteä tästä metrolla Salonojan hallille.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kovassa huudossa oleva brutalismi sulautuu saumattomasti Itä-Pasilaan ja sitten vielä modernisteille korkeita lasihelvettejä. Sitten tavallisen korkuista bulkkikerrostaloa. Onhan tuossa pienelle alueelle vähän liikaa, mutta toisaalta tuo on juuri sitä samaa mitä kaikkialle Helsinkiin rakennetaan.

Havainnekuva
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
On kyllä jotenkin niin sieluttoman näköisiä rakennuksia.
Mutta eivät poikkeavia, joten siinä mielessä tämä meteli on jossain määrin huvittavaa. Samat kitinät toki kaiken uudisrakentamisen kanssa. Esimerkiksi Nordiksen viereen valmistuva lasihelvetti ei nyt millään mittarilla istu olemassa olevaan maisemaan.
 
Hyvänä asiana uusissa rakennuksissa pitää mainita korkeus (tai osa voisi olla korkeampia). Helsingissä muutenkin pitäisi rakentaa korkeampia taloja. On pulaa asunnoista, niin miksi rakentaa matalia taloja. Ihmiset kuitenkin arvostavat myös viheralueita ja oikeasti myös tarvitsevat niitä. Itseä on monet kerrat ihmetyttänyt tuossa Pasilan "alla" Teollisuuskadun ja Aleksis Kiven kadun välissä olevat talot. Eihän ne mitään kolmen kerroksen taloja ole, mutta niissä voisi hyvin olla 4-6 kerrosta lisää ja kukaan ei pitäisi niitä edes korkeina. Ympärillä muitakin korkeita taloja ja ne ovat vieläpä kuopassa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseä on monet kerrat ihmetyttänyt tuossa Pasilan "alla" Teollisuuskadun ja Aleksis Kiven kadun välissä olevat talot. Eihän ne mitään kolmen kerroksen taloja ole, mutta niissä voisi hyvin olla 4-6 kerrosta lisää ja kukaan ei pitäisi niitä edes korkeina. Ympärillä muitakin korkeita taloja ja ne ovat vieläpä kuopassa.
Samaa mieltä, miksi pitää kaavoittaa lisää luonnontilaista aluetta asunnoiksi, kun vaihtoehto olisi rakentaa ylöspäin? Valta kaupungissa on kuitenkin vihervasemmistolla.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Olen miettinyt, että näin lomalla olisi kiva tutustua Helsingin, ja koko PK-seudun, pieniin erikoisuuksiin ja ei ihan perusnähtävyyksiin. Haussa olisi siis esimerkiksi Pasilan kivilinnan tapaisia paikkoja, Kallahden kaltaisia hienoja luontokohteita (tässä genressä myös Larun Vattuniemen Sisä-Hattu-saari toimii esimerkkinä) ja miksei muualtakin Uudeltamaalta, kuten vaikkapa Högbergetin luola Kirkkonummella. Tietty mesta voi olla vähän urbaanimpikin, kuten vaikka Puotilan ränskäostarilla oleva Comviet-vietnamilaisrafla. Näyttää itäsaksalaiselta kouluruokalalta ulkoa ja sisältä, mutta tarjoaa ehkä Suomen parhaan pho-keiton. Tällaisia ug-helmiä, hiljaista tietoa ja aitoja paikkoja. Jos näihin saisi vinkkejä eli kiitos jo etukäteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös