Helsinki

• 636 987
  • 3 790

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuli eilen pistäydyttyä ensimmäistä kertaa Puhoksen ostarilla ja tunnelma oli todella eksoottinen. Ihan kuin olisi ollut ulkomailla. Ja siis hyvällä tavalla! Kävimme syömässä mm. Mondon ja Glorian ruoka & viini -lehden kehumassa Ravintola Kirkukissa. Annos oli hyvä ja laatuunsa nähden edullinen. Hauska kokemus ja maistuvan ruoan jälkeen oli luontevaa siirtyä juomaan kaljaa lähistön pubeihin.

Näin länsihelsinkiläisenä tulee käytyä todella harvoin Sörnäisten metroaseman itäpuolella. Ilmeisesti kannattaisi useammin.

Puhoksessa on kyllä hintalaadultaan upeita safkoja - ja myös oivallisia ruokakauppoja, ihan ilman mitään ironiaa. Ei "ihan" keskustan kebabbilat pärjää.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Seuraavaksi Kontulan ostarille!
Kiva paikka, viimeksi eilen kävin ruokaostoksilla siellä.

Puhoksella harvemmin asioin mutta ohi on tullut käveltyä monesti. Mukavasti jos viitsi kävellä Itäkeskuksen kirjastoon lukemaan jotain niin siitä tulee mentyä yleensä ohitse.

(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk

Liitteet

• Näyttökuva 2025-03-09 kello 16.42.11.png
    Näyttökuva 2025-03-09 kello 16.42.11.png
    329,8 KB · kertaa luettu: 202

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keski-Pasilan kohoamista on ollut huikea seurata vajaan 10 vuoden ajan ja lisää on tulossa. Toivottavasti tontit eivät jäisi tyhjilleen kovin moneksi vuodeksi.

Vaikka joku saattaa arvostaa ennen kaikkea pientä mittakaavaa ja "pikkukaupungin tunnelmaa", ainakin itse pidän, että Helsingissä pääsee paikoin kokemaan olevansa oikeassa suurkaupungissa.

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Keski-Pasilan kohoamista on ollut huikea seurata vajaan 10 vuoden ajan ja lisää on tulossa. Toivottavasti tontit eivät jäisi tyhjilleen kovin moneksi vuodeksi.

Vaikka joku saattaa arvostaa ennen kaikkea pientä mittakaavaa ja "pikkukaupungin tunnelmaa", ainakin itse pidän, että Helsingissä pääsee paikoin kokemaan olevansa oikeassa suurkaupungissa.
Näiden korkeiden tornitalojen suhteen olen aina miettinyt, että onkohan näissä joku hissikorjaajien swat-team päivystämässä 24/7, että jos hissi sanoo kaput, niin se saadaan mahd. nopeasti kuntoon? Vaikka hissit nyt harvemmin ovat poissa pelistä, niin joskus voi tulla eteen tilanne, että itse olet kerroksessa 1, tai P ja oma torppa kerroksessa 28. Siinä saa sitten kuukauden porrastreenit kerralla. Noh, kyllähän tuolla pitää haluta asua ja jos on noihin kämppiin varaa, niin on varaa myös tunnustaa omat rajoitteensa, jos niitä on esim. liikuntakyvyn ja oman kuntonsa suhteen.

Ja jos googlaisi:

Toden totta siellä on myös vuokra-asuntoja.

Näiden korkeiden tornitalojen suhteen olen aina miettinyt, että onkohan näissä joku hissikorjaajien swat-team päivystämässä 24/7, että jos hissi sanoo kaput, niin se saadaan mahd. nopeasti kuntoon? Vaikka hissit nyt harvemmin ovat poissa pelistä, niin joskus voi tulla eteen tilanne, että itse olet kerroksessa 1, tai P ja oma torppa kerroksessa 28. Siinä saa sitten kuukauden porrastreenit kerralla. Noh, kyllähän tuolla pitää haluta asua ja jos on noihin kämppiin varaa, niin on varaa myös tunnustaa omat rajoitteensa, jos niitä on esim. liikuntakyvyn ja oman kuntonsa suhteen.

Ja jos googlaisi:

Toden totta siellä on myös vuokra-asuntoja.
Tuon kerrosmäärän omaavissa taloissa on aina useita hissejä. 29 kerrosta tarkoittaa noin neljää hissiä.

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Helsingissä kyllä tulee ihan tavan kerrostaloonkin aika rivakasti hissihuoltomies kunhan joku vain ymmärtää ensin soittaa päivystykseen.

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Huvitti, kun mainittiin, että korkeimmasta talosta tulee metrin korkeampi kuin Kalasataman Majakka.
Aivan kuin Niskavuoren Heta -elokuvassa, missä Muumäen uudesta talosta tehtiin muutaman metrin pidempi kuin Niskavuoresta, elokuvassa 42:50 alkaen.

MegaForce

Jäsen

Mielestäni kyse ei ole siitä, etteikö Pasilan tyhjille tonteille voisi rakentaa jotain, mutta henkilökohtaisesti näen tilanteessa jotain surullista. Kyse ei ole pelkästään rakennusprojekteista, vaan siitä, että Suomen yksi kansallismaisemista, postikortillinen merellinen Helsinki, on muuttumassa tavalla, joka tuntuu pysyvältä ja väistämättömältä "tuhoamiselta". Tämä Helsingin osa, jossa meri, saaristo ja jugend-arkkitehtuuri luovat ainutlaatuisen tunnelman, on ollut vuosikymmenet paitsi paikallisten, myös turistien sydämessä. Se on se Helsingin puoli, jota turistit ovat tulleet ihailemaan ja jonka he muistavat. Kesäinen Helsinki mereltä käsin Suomenlinnan lautasta tai veneistä katsottuna, sekä kaupungin jugend-tyylinen keskustan ja luonnon harmonia. Tätä ei pitäisi tuhota sieluttomilla pilvenpiirtäjillä.

Mielestäni tämä merellinen Helsinki olisi voitu säilyttää sellaisenaan, ja liikekeskusta olisi voitu rakentaa vaikkapa Espoon Keilaniemeen, jossa ei tarvitsisi uhrata yhtä tärkeää ja ainutlaatuista osaa kaupungin ilmeestä ja identiteetistä. Pasilassa on varmasti tilaa, mutta nykyisessä keskustassa ja sen ympäristössä rakennettava projekti on iso askel kohti Helsingin alkuperäisen luonteen menettämistä. Kysymys on siitä, minkälaista identiteettiä ja kulttuuria olemme valmiita säilyttämään.

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Hetkonen @MegaForce mistä maisemasta ja merellisyydestä nyt puhutaan? En mä huomannut missään, että tota "White Church"-siluettia oltaisiin mihinkään tuhoamassa tai poistamassa?

Pasilaa sen sijaan pitääkin mun mielestä kehittää ja modernisoida kunnolla, kun siihen leikkiin on kerran ryhdytty - ja sen ansiosta tuo merellinen stadi saa keskusta-alueella pysyä wanhanaikaisena. Aivan älytön hukka-aluehan tuo Pasila onkin ollut, ihan niinkuin Kalasatama, Arabianranta ja Jätkäsaarikin olivat.

Hyvä vaan, että on herätty ja huomattu se potentiaali. Ja kuten sanottua, näitä keskustan reunoja kehittämällä voidaan toivottavasti säästää sitä historiallista keskustaa (ja vaikka Käpylää, Munkkaa jne.) ja vastaavasti myös oikeita lähiöitä metsineen, puistoineen ja luontoineen.

Pasilastahan on tulossa, toivottavasti siis, joskus tulevaisuudessa, oikein tyylikäs ja tehokas bisnes-toimisto-urbaani-asuinalue pilvenpiirtäjineen ja pikkupuistoineen. Jotain sellaista Lontoon Cityn henkistä, jopa.

Se on kuitenkin faktaa, että kakkua ei voi säästää ja syödä samaan aikaan, eli kaupungin on pakko kasvaa, kehittyä ja modernisoitua. Sikäli nää peliliikkeet vaikuttaa mun silmään ihan järkeviltä.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nimenomaan Pitkänsillan eteläpuoli (Pois lukien Jätkäsaari.) On käytännössä rauhoitettu uusilta tornitaloilta, mikä osaltaan on mielestäni sääli, kun katsoo esim. miten Tampereelle on kohonnut iso liuta tyylikkäitä tornitaloja aivan ytimeen. Esim. Töölönlahdelle olisin mielelläni nähnyt rivistön moderneja pilvenpiirtäjiä toteutuneiden matalien talojen sijaan. Mm. Oslossa on vastaavanlaiselle paikalle tehty niin.

Pasila, Kalasatama jne. ovat taasen sen verran kaukana vanhasta keskustasta, etten ainakaan itse näe klassisen matalan siluetin olevan vaarassa.

MegaForce

Jäsen
Hetkonen @MegaForce mistä maisemasta ja merellisyydestä nyt puhutaan? En mä huomannut missään, että tota "White Church"-siluettia oltaisiin mihinkään tuhoamassa tai poistamassa?

Pasilaa sen sijaan pitääkin mun mielestä kehittää ja modernisoida kunnolla, kun siihen leikkiin on kerran ryhdytty - ja sen ansiosta tuo merellinen stadi saa keskusta-alueella pysyä wanhanaikaisena. Aivan älytön hukka-aluehan tuo Pasila onkin ollut, ihan niinkuin Kalasatama, Arabianranta ja Jätkäsaarikin olivat.

Hyvä vaan, että on herätty ja huomattu se potentiaali. Ja kuten sanottua, näitä keskustan reunoja kehittämällä voidaan toivottavasti säästää sitä historiallista keskustaa (ja vaikka Käpylää, Munkkaa jne.) ja vastaavasti myös oikeita lähiöitä metsineen, puistoineen ja luontoineen.

Pasilastahan on tulossa, toivottavasti siis, joskus tulevaisuudessa, oikein tyylikäs ja tehokas bisnes-toimisto-urbaani-asuinalue pilvenpiirtäjineen ja pikkupuistoineen. Jotain sellaista Lontoon Cityn henkistä, jopa.

Se on kuitenkin faktaa, että kakkua ei voi säästää ja syödä samaan aikaan, eli kaupungin on pakko kasvaa, kehittyä ja modernisoitua. Sikäli nää peliliikkeet vaikuttaa mun silmään ihan järkeviltä.
Olen vahvasti sitä mieltä, että kun japanilainen tai suomalainen ottaa kuvan Suomenlinnan lautalta kohti Helsinkiä, taustalla ei pitäisi näkyä legopalikkamaisia pilvenpiirtäjiä. Se olisi yhtä suuri virhe kuin 1960–70-luvuilla, kun vanhoja helsinkiläisiä rakennuksia purettiin ja tilalle nousi makkaratalon kaltaisia betonikolosseja, joita nyt lähinnä kadutaan.

Kun vein viime kesänä saksalaisia ystäviäni veneajelulle Helsingin edustalle, he kehuivat kaupungin kaunista siluettia ja merellisen luonnon upeutta. Sen sijaan jopa Kalasataman alue sai kritiikkiä, heidän mielestään se ei sopinut maisemaan, eikä ollut kovin ainutlaatuisen hienon näköinenkään.

Helsingin ja koko Suomen tulisi panostaa siihen, mikä tekee kaupungista ja maasta ainutlaatuisen: luontoon ja harmoniseen kaupunkikuvaan. Pilvenpiirtäjät eivät ole Helsingin vahvuus, eivätkä ne ole syy, miksi tänne tullaan. Niitä löytyy jo yltäkylläisesti muualta maailmasta. Sen sijaan Helsingin merellisyys, vanha kantakaupungin jugend-arkkitehtuuri ja luonnonläheisyys ovat asioita, jotka tekevät pääkaupungista ainutlaatuisen Itämeren helmen.

Pääkonttoreita ja liikekeskuksia voidaan aivan hyvin rakentaa, mutta niiden kanssa pitää olla erityisen varovainen maiseman kannalta. Pasilaan taas sopisi erinomaisesti vaikkapa se Leppilammen kulttuurikeskus, sen sijaan että Kalasataman ranta-alue ja aito kaupunkilaisten kulttuurialue uhrataan sille. Kaupungin kehitystä ei tarvitse pysäyttää, mutta sen tulee tapahtua Helsingin omilla ehdoilla, ei pelkästää globaalien kaupunkitrendien mukaan.

Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Okei, ymmärrän pointin mutta en ole ihan täysin samaa mieltä.

Nuo Pasilan tornithan tulee olemaan joku 4 km päässä vesirajasta ja vielä paljon kauempana sieltä mistä kaupunkia tuolta kulmasta tiiraillaan. Ja välissäkin on vaikka mitä. Vaikka korkeita tönöjä ovatkin, niin sinne taustalle ne hukkunee ihan nätisti.

Toki jos halu on pitää vanhan kaupungin ilme kauttaaltaan ns. vanhanaikaisena, niin sittenhän mitään korkeaa tai modernia ei pitäisi rakentaa ns. prime estatelle - ja se nyt ei vaan nykyään oikein liene mahdollista. Tämä nyt vielä menee mun mielestä hyvänä kompromissina ja kuten todettua, Pasila kaipasikin kyllä todellista kasvojenkohotusta.

Kaupunkisuunnittelun ja -rakentamisen varovaisuudesta olen samaa mieltä ja vastustaisin rajusti esim. Töölöön tai johonkin Alppilaan kohoavia pilvenpiirtäjiä. Samoin kuin Keskuspuiston kaatamista ym. turhaa ja tarpeetonta "edistystä" tuhoamalla. Pasila on kuitenkin, mun mielestä, ihan eri juttu ja valmiiksi betonihelvetti.

Kyllä mä näen, että Helsingin vahvuuksiin kuuluu myös monimuotoisuus ja vaikka varmasti joku turisti voi kokea vaikkapa Kalasataman rumana sekä ympäristöön sopimattomana, melko varmasti yhtä monelle se on miellyttävä moderni lisä kaupunkiin. Ja lähtökohtaisesti Helsinginkin tulee palvella helsinkiläisiä ensin, sitten vasta turisteja tai muita.

Grafix

Jäsen
Minusta korkea rakentaminen on oikein ok ja kuuluu isoihin kaupunkeihin. Sen, samoin kuin minkä tahansa rakentamisen voi tehdä hyvin tai huonosti. Mielestäni Helsingissä korkea rakentaminen on tehty tähän asti todella huonosti.

Itse en voi ymmärtää mitä ihmettä esimerkiksi noiden Kalasataman tornitalojen arkkitehtuurisuunnittelussa on tapahtunut. Aivan hirvittäviä kötöstyksiä varsinkin, kun näkee ne läheltä. Näyttää, että kaikessa on säästetty niin paljon kuin vain mahdollista ja menty sieltä missää aitaa ei ole koskaan edes ollutkaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy