Mutta kun kyllä helsinkiläisautoilija tarvitsee sen useamman tunnin maksuttoman parkkiruudun liikkeen oven vierestä ja riittävän tilavan, mihin hulppeampikin saksalaisauto mahtuu.Eihän parkkipaikoista ole pulaa. Niitähän riittää maan alla varmaan kaksi jokaiselle halukkaalle.
Aika harva pitää autoa ihan huvikseen. Mutta kyllä, oman paikan parkkihallista voi ostaa. Skattalla sellainen maksaa 120000€ + hoitovastuu 60€/kk. Oma vika jos ei kelpaa…Itselle on aina ollut itsestäänselvyys, että ytimessä liikutaan julkisilla. Toki myös yksityisautoille on paikkansa miljoonakaupungeissakin, mutta siitä on oltava valmis maksamaan premium.
Mutta kun kyllä helsinkiläisautoilija tarvitsee sen useamman tunnin parkkiruudun liikkeen oven vierestä ja riittävän tilavan, mihin hulppeampikin saksalaisauto mahtuu.
Kaupungin laskujen mukaan tämä ”rauhoitetun liikenteen vyöhyke” poistaa ydinkeskustan autoliikenteestä arviolta puolet. Vyöhyke on laaja ja myös juurikin se alue, jolla turistit luultavimmin liikkuvat. Ja samantyylistä kehitystähän on menossa lukuisissa eurooppalaisissa kaupungeissa.
Helsinkiä ja Pariisia ei voi mitenkään verrata toisiinsa. Helsinki on niemi, jota ei voi autolla kiertää. Keskustan läpi on pakko autolla päästä, eikä vähiten satamien ansiosta.Vuoteen 2024 mennessä tavoitteena on sulkea koko Pariisin vanha ydinkeskusta läpikulkevalta autoliikenteeltä. Keskustaan saa ajaa, jos sinne on jotakin asiaa, mutta oikotienä sitä ei enää saa käyttää.
Helsingissä lähiössä asuvia ei autottoman keskustan suunnittelu voisi vähempää kiinnostaa, kantakaupunkilaisia liikenteen vaikeuttaminen ja ruuhkien keinotekoinen luominen kiinnostaa kovastikin.Uskoisin, että Helsingin keskustan autottomuuskeskustelu menee suht samoin kuin Pariisissa – lähiöissä asuvat eivät ole tyytyväisiä autottomien keskustojen suunnitteluun ja kantakaupunkilaiset ovat.
Pitää paikkaansa. Itse en koe kuuluvani tähän ryhmään.Yksityisautoiluun puuttuminen tuntuu aina herättävän samanlaisia primitiivisiä reaktioita kuin vaikkapa ilmastokriisistä keskustelu.
Hmm, Raide-Jokeri valmistuu suht piakkoin, Kruunusiltojen spårayhteyttä rakennetaan parhaillaan, Kalasatama-Pasila -raitiovaunuyhteyttä rakennetaan, vastikään aloitti huippusuosittu HSL-laivavuoro Laajasalosta keskustaan, Läntiseen Helsinkiin rakennetaan pikaraitiotie keskustasta Munkkiniemen, Haagan ja Lassilan kautta Kannelmäkeen ja mitähän vielä. Varmaan Kauppatorin laidalla on vetolaatikoissa paljon muitankin hankkeita.Noissa kaikissa on aika merkittävästi paremmat julkiset jo nyt, joten on sinänsä edellytykset alkaa miettiä autojen poistoa. Helsingin julkinen on puolestaan jotakuinkin ihan perseestä, etenkin jos joutuu tekemään vaihtoja.
Ensin se julkinen erinomaiseksi, sitten erinäköisiä autoilun rajoituksia kehiin. Ei toisinpäin, kuten meillä on usein täällä tapana.
En osaa sanoa demonisoinnista, meitä on varmaan kaikenlaisiin juniin ja jokainen ajelee omia agendojaan syistä jotka kokee tärkeäksi. Oma pointtini tuntuu suhahtavan aika kovin ohi, mutta mitäpä tuosta. Kerrattakoon nyt kuitenkin, että mielestäni tuollainen malli jossa keskustaan saa ajaa jos sinne on jotain asiaa, on ihan ok. Sen sijaan tarpeeton keskustan läpi suhailu pitäisi pyrkiä lopettamaan ja ohjaamaan sellaiset liikennevirrat vaihtoehtoisia reittejä pitkin.Pitää paikkaansa. Itse en koe kuuluvani tähän ryhmään.
Mielestäni yksityisautoilua demonisoidaan liikaa. Sähköautoilun myötä myös perustelut autoilua vastaan heikkenevät. Suomen hiilidioksidipäästöistä liikenteen osuus on 20%. Ja siinä luvussa on mukana lento- ja laivaliikenne sekä raskasliikenne, linja-autot jne. Toinen asia mikä itseäni häiritsee on Vihreiden pakkomielle saada autoilusta mahdollisimman saastuttavaa. Vastustus autokannan uusiutumista ja liikenteen sujuvuutta kohtaan on hämmentävää. Helsingin keskustassa hälytysajoneuvojen hidastaminen ja yritysten toiveiden ohittaminen ovat arvovalintoja.
Pitää paikkansa, mutta autoilun sorkkiminen on aloitettu jo vuosia sitten vähän joka puolella, parkkiksia muuteltu ja hintoja nosteltu. Ilman, että yhtäkään mainitsemaasi hanketta on edes saatu loppuun. Sitä kritisoin.Hmm, Raide-Jokeri valmistuu suht piakkoin, Kruunusiltojen spårayhteyttä rakennetaan parhaillaan, Kalasatama-Pasila -raitiovaunuyhteyttä rakennetaan, vastikään aloitti huippusuosittu HSL-laivavuoro Laajasalosta keskustaan, Läntiseen Helsinkiin rakennetaan pikaraitiotie keskustasta Munkkiniemen, Haagan ja Lassilan kautta Kannelmäkeen ja mitähän vielä. Varmaan Kauppatorin laidalla on vetolaatikoissa paljon muitankin hankkeita.
Omasta mielestä Helsinki kyllä panostaa julkisen liikenteen kehittämiseen aika paljon. Hirvittävä mekkalahan siitä aina tosin tuntuu nousevan, kun rahaa laitetaan johonkin muuhun kuin yksityisautoilun kehittämiseen. Itse kyllä kaipaisin myös isompia strategisia hankkeita kuten keskustatunnelia jne, mutta ehkä sitten joskus.
Varattiin juuri päivällä isommalle porukalle pöytä Hookiin ja siellä on kuulemma jo melko täyttä. Kannattaa kuitenkin kokeilla jos siivet maistuvat.Tervehdys. Porukalla menossa Helsinkiin katsomaan Rammsteinia. Yövytään Kaisaniemen Scandicissa, joten sieltä matka kohti stadionia. Tuli vain mieleen, kun Suomi voittaa tänään Kanadan, niin mistä baarista voisi varata pöydän iltapäiväksi. Vaatimukset olisi safkaa ja olutta matsin lisäksi, sekä että olisi matkan varrella tai ainakin lähistöllä majoitusta/stadionia.
Varattiin juuri päivällä isommalle porukalle pöytä Hookiin ja siellä on kuulemma jo melko täyttä. Kannattaa kuitenkin kokeilla jos siivet maistuvat.
Paljon myös pyöräilevänä henkilönä sanoisin, että Helsingissä on otettu vuosikymmenet huomioon nimenomaan kaikki muut liikkujat, paitsi pyöräilijät. Nyt kun muutamien viime vuosien aikana on globaalin trendin mukaisesti alettu rakentamaan pyöräinfraa monin osin paremmaksi, niin tuntuu aiheuttavan paljon tuskaa monille.Toimivassa kaupungissa kaikenlaiset liikkujat otetaan huomioon eikä vain pyöräilijöitä. Stadin nykyisestä tilanteesta ei hyödy kukaan. "Keskustaan saa ajaa jos sinne on jotain asiaa." Tähän tulee varmaan jokin mikrusiru joka kertoo että esimerkiksi allekirjoittanut asuu Jätkäsaaren sumpussa ja ei todellakaan huvikseen ajele yhtään mihinkään. Stadin päätökset vaikkapa keskustunnelista ovat taas kerran hyvä esimerkki siitä miten aatteen palo sokaisee terveen järjen. Monesti tuntuu siltä että Stadin liikennettä kommentoivat ja suunnittelevat sellaiset henkilöt jotka eivät ole asuneet ytimessä tai kantakaupungissa sekuntiakaan. Jos koti olisi muualla niin Espan "kokeilu" naurattaisi todella paljon. Nyt tyydyn huokailevaan päänpyörittelyyn.
Mä en ole koskaan hiffannut tätä väitettä. Olen pyöräillyt hyvin säännöllisesti (pl. kesä 2021 - kevät 2023 kun sairastin keuho- ja sydänsarkoidoosin) Helsingissä 90-luvun loppupuolelta kouluun, yliopistolle, töihin, harrastuksiin, kavereille ja muuten vain, eikä koskaan ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia minkään suhteen. Reitit on aina ollut helppo suunnitella, tiet ovat hyväkuntoisia, autojen seassa ei tarvitse juurikaan ajella jne. Ainoa, mikä häiritsee, on monien pyöräilijöiden tapa olla noudattamatta liikennesääntöjä, kuten punaisia valoja, stop-merkkejä ja kärkikolmioita sekä muita väistämissääntöjä, joissain tapauksissa nopeusrajoituksia ja järkevää tilannenopeutta sekä suuntamekkejä.Paljon myös pyöräilevänä henkilönä sanoisin, että Helsingissä on otettu vuosikymmenet huomioon nimenomaan kaikki muut liikkujat, paitsi pyöräilijät.
On kyllä 30 vuodessa muuttunut hurjasti. Vuonna 1991 kun muutin Helsinkiin opiskelemaan toin pyörän mukanani. Ainut pyörätie kantakaupungissa meni Bulevardin reunaa ja siinäkin oli hengenvaarallista ajella, kun raitiovaunuista hyppi pysäkeillä koko ajan ihmisiä pyörätien puolelle. Ja hengenvaarallista tuolla muutenkin oli.Mä en ole koskaan hiffannut tätä väitettä. Olen pyöräillyt hyvin säännöllisesti (pl. kesä 2021 - kevät 2023 kun sairastin keuho- ja sydänsarkoidoosin) Helsingissä 90-luvun loppupuolelta kouluun, yliopistolle, töihin, harrastuksiin, kavereille ja muuten vain, eikä koskaan ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia minkään suhteen. Reitit on aina ollut helppo suunnitella, tiet ovat hyväkuntoisia, autojen seassa ei tarvitse juurikaan ajella jne. Ainoa, mikä häiritsee, on monien pyöräilijöiden tapa olla noudattamatta liikennesääntöjä, kuten punaisia valoja, stop-merkkejä ja kärkikolmioita sekä muita väistämissääntöjä, joissain tapauksissa nopeusrajoituksia ja järkevää tilannenopeutta sekä suuntamekkejä.
Jos autoilija ajaisi liiketeessä kuin keskiverto helsinkiläinen pyöräilijä, tulisi varmasti vankeutta. Mutta infrasta tämä ei johdu, se on loistavaa ilman mitään baanoja tms.