Helsinki

  • 577 594
  • 3 528

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eihän parkkipaikoista ole pulaa. Niitähän riittää maan alla varmaan kaksi jokaiselle halukkaalle.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän parkkipaikoista ole pulaa. Niitähän riittää maan alla varmaan kaksi jokaiselle halukkaalle.
Mutta kun kyllä helsinkiläisautoilija tarvitsee sen useamman tunnin maksuttoman parkkiruudun liikkeen oven vierestä ja riittävän tilavan, mihin hulppeampikin saksalaisauto mahtuu.

Kasvukipuja sanoisin ja autopuolueen kuolinkorinoita. Itselle on aina ollut itsestäänselvyys, että ytimessä liikutaan julkisilla. Toki myös yksityisautoille on paikkansa miljoonakaupungeissakin, mutta siitä on oltava valmis maksamaan premium.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Itselle on aina ollut itsestäänselvyys, että ytimessä liikutaan julkisilla. Toki myös yksityisautoille on paikkansa miljoonakaupungeissakin, mutta siitä on oltava valmis maksamaan premium.
Aika harva pitää autoa ihan huvikseen. Mutta kyllä, oman paikan parkkihallista voi ostaa. Skattalla sellainen maksaa 120000€ + hoitovastuu 60€/kk. Oma vika jos ei kelpaa…
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mutta kun kyllä helsinkiläisautoilija tarvitsee sen useamman tunnin parkkiruudun liikkeen oven vierestä ja riittävän tilavan, mihin hulppeampikin saksalaisauto mahtuu.

Ei minulla espoolaisena olisi lainkaan huonoa, että tuo itänaapurin kaupunki varaisi minulle maksuttoman parkkipaikan kaupunkinsa keskustasta. Minusta se olisi oiva tapa käyttää Helsingin keskustan maa-alaa ja helsinkiläisten maksamia veroeuroja.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Harvemmalle tuo Espan kokeilu näyttäytyy ongelmana parkkipaikkojen suhteen. En muista milloin olisin jäänyt keskustassa ilman parkkipaikkaa, vaikka usein liikun siellä autolla. Tuomiokirkon lähellä, Krunassa tai Kasarmitorin liepeillä on aina tilaa jossain.

Tuo kokeilu on taas aivan älyvapaa siksi, että vaihtoehtoisia reittejä ei oikein ole. Tuskin kukaan ehdoin tahdoin haluaa ajaa Espan kautta edes kaksikaistaisena. Se vaan on aika välttämätön kulkuväylä moneen suuntaan. Tämä on taas isompi ongelma mihin Helsinki ei ole herännyt, vaan nyt sitten kokeillaan jotenkin elävöittää keskustaa väkisin. Minäkin näkisin mielelläni koko Esplanadin autottomana ja rikkaan kaupunkielämän huipentumana.

Keskustatunneli ja kunnon metroverkosto, saa toteuttaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toisena kommenttina kauhistelua Runeberginkadun remonttiin: mikä helvetti siinä kestää? Siinä ennen Töölöntoria on työmaa kuin pommin jäljiltä, työkalut lojuu maassa ympäriinsä ja työntekijöitä on ehkä muutama potkimassa kiviä. Odotetaanko kesälomia, että voidaan jättää homma sikseen kesäksi ja vähän taas puuhastella eteenpäin, ennen kuin lumet tulee?

Siihen Temppelinaukion kirkolle kun kuskataan niitä turisteja Aasiasta, niin voisi osoittaa heille todellista nähtävää kun lähteekin keskustasta pois päin. Voi olla huuli pyöreänä meidän työmaiden edessä, kun tietää miten esim. Japanissa hommat hoidetaan.
 

Grafix

Jäsen
Jotenkinhan tuota autoilua kaupunkien keskustoissa pitää vähentää, sitä kyllä kannatan. Pariisilla on minusta ihan hyviä suunnitelmia asian suhteen.

Vuoteen 2024 mennessä tavoitteena on sulkea koko Pariisin vanha ydinkeskusta läpikulkevalta autoliikenteeltä. Keskustaan saa ajaa, jos sinne on jotakin asiaa, mutta oikotienä sitä ei enää saa käyttää.

Kaupungin laskujen mukaan tämä ”rauhoitetun liikenteen vyöhyke” poistaa ydinkeskustan autoliikenteestä arviolta puolet. Vyöhyke on laaja ja myös juurikin se alue, jolla turistit luultavimmin liikkuvat. Ja samantyylistä kehitystähän on menossa lukuisissa eurooppalaisissa kaupungeissa.

Uskoisin, että Helsingin keskustan autottomuuskeskustelu menee suht samoin kuin Pariisissa – lähiöissä asuvat eivät ole tyytyväisiä autottomien keskustojen suunnitteluun ja kantakaupunkilaiset ovat.
 

Jeffrey

Jäsen
Kaupungin laskujen mukaan tämä ”rauhoitetun liikenteen vyöhyke” poistaa ydinkeskustan autoliikenteestä arviolta puolet. Vyöhyke on laaja ja myös juurikin se alue, jolla turistit luultavimmin liikkuvat. Ja samantyylistä kehitystähän on menossa lukuisissa eurooppalaisissa kaupungeissa.

Aika iso riski on pieleenmenolle jos Helsingistä yritetään luoda Pariisia, tai edes Kööpenhaminaa. Kaupungit ovat kovasti erilaisia infran ja toki väestön suhteen. Kantakaupunkilaisena itse olen huolissani siitä, että palvelut karkaavat kantakaupungista kehäteille ja jo nyt olen siinä tilanteessa, että minun pitäisi vuokrata auto jos haluaisin käydä jossain vähän spesifimmissä kaupassa. Kyllä keskustassa edelleen on urheiluvälinekauppa, on kalastuskauppa, on rautakauppa ja on jopa huonekalukauppa. Silti näiden tarjonta kantakaupungissa on vähentymään päin ja kyllä se yksi syy on se, että nämä ovat hankalasti saavutettavissa.

Olen ihan samaa mieltä siitä, että ei aivan täysin niille ydinpaikoille tarvitse autolla päästä. Valtava virhe tehtiin jo siinä, kun makasiinien parkkipaikat korvattiin ja myös esimerkiksi Kisiksen parkkimahdollisuuksia heikennettiin. Toki yhtäaikaisesti kaupungissa tapahtuu kehitystä moneen suuntaan, ja tämän kaiken hallussa pitäminen lienee melkoinen tehtävä.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Vuoteen 2024 mennessä tavoitteena on sulkea koko Pariisin vanha ydinkeskusta läpikulkevalta autoliikenteeltä. Keskustaan saa ajaa, jos sinne on jotakin asiaa, mutta oikotienä sitä ei enää saa käyttää.
Helsinkiä ja Pariisia ei voi mitenkään verrata toisiinsa. Helsinki on niemi, jota ei voi autolla kiertää. Keskustan läpi on pakko autolla päästä, eikä vähiten satamien ansiosta.
Uskoisin, että Helsingin keskustan autottomuuskeskustelu menee suht samoin kuin Pariisissa – lähiöissä asuvat eivät ole tyytyväisiä autottomien keskustojen suunnitteluun ja kantakaupunkilaiset ovat.
Helsingissä lähiössä asuvia ei autottoman keskustan suunnittelu voisi vähempää kiinnostaa, kantakaupunkilaisia liikenteen vaikeuttaminen ja ruuhkien keinotekoinen luominen kiinnostaa kovastikin.
 

Grafix

Jäsen
Niin, Pariisi on tässä nyt vain yksi esimerkki. Pariisihan on ottanut mallia esimerkiksi Torinosta, joka varmaan sekään ei sovellu tähän nostettavaksi. Kööpenhaminaankaan ei vissiin saanut verrata, vaikka kyseinen kaupunki sijaitsee saarella ja on toteuttanut autottomuutta jo vuosikymmeniä.

Pohjoismaisissa pääkaupungeissa on Helsinkiin verrattuna moninkertaisesti kävelykatumetrejä per asukas. Käsittääkseni ihan hyvin noilla osloilla ja tukholmilla kai menee.

Tuossakin nostamassani yksittäisessä Pariisin esimerkissä oli kyse siitä, että keskustaan saa ajaa jos sinne on jotain asiaa. Ei sitä kukaan halua kieltää. Turha läpiajo sen sijaan ei ole sallittu.

Joskus kai Helsinginkin osalta puhuttu keskustatunneleista ja mistä milloinkin, mutta ei ole kelvannut. Tai jos semmoinen tuossa nyt olisi, niin aika varmasti kelpaisi.

No, oli miten oli. Yksityisautoiluun puuttuminen tuntuu aina herättävän samanlaisia primitiivisiä reaktioita kuin vaikkapa ilmastokriisistä keskustelu.
 
Noissa kaikissa on aika merkittävästi paremmat julkiset jo nyt, joten on sinänsä edellytykset alkaa miettiä autojen poistoa. Helsingin julkinen on puolestaan jotakuinkin ihan perseestä, etenkin jos joutuu tekemään vaihtoja.

Ensin se julkinen erinomaiseksi, sitten erinäköisiä autoilun rajoituksia kehiin. Ei toisinpäin, kuten meillä on usein täällä tapana.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Yksityisautoiluun puuttuminen tuntuu aina herättävän samanlaisia primitiivisiä reaktioita kuin vaikkapa ilmastokriisistä keskustelu.
Pitää paikkaansa. Itse en koe kuuluvani tähän ryhmään.
Mielestäni yksityisautoilua demonisoidaan liikaa. Sähköautoilun myötä myös perustelut autoilua vastaan heikkenevät. Suomen hiilidioksidipäästöistä liikenteen osuus on 20%. Ja siinä luvussa on mukana lento- ja laivaliikenne sekä raskasliikenne, linja-autot jne. Toinen asia mikä itseäni häiritsee on Vihreiden pakkomielle saada autoilusta mahdollisimman saastuttavaa. Vastustus autokannan uusiutumista ja liikenteen sujuvuutta kohtaan on hämmentävää. Helsingin keskustassa hälytysajoneuvojen hidastaminen ja yritysten toiveiden ohittaminen ovat arvovalintoja.
 
Viimeksi muokattu:

Grafix

Jäsen
Noissa kaikissa on aika merkittävästi paremmat julkiset jo nyt, joten on sinänsä edellytykset alkaa miettiä autojen poistoa. Helsingin julkinen on puolestaan jotakuinkin ihan perseestä, etenkin jos joutuu tekemään vaihtoja.

Ensin se julkinen erinomaiseksi, sitten erinäköisiä autoilun rajoituksia kehiin. Ei toisinpäin, kuten meillä on usein täällä tapana.
Hmm, Raide-Jokeri valmistuu suht piakkoin, Kruunusiltojen spårayhteyttä rakennetaan parhaillaan, Kalasatama-Pasila -raitiovaunuyhteyttä rakennetaan, vastikään aloitti huippusuosittu HSL-laivavuoro Laajasalosta keskustaan, Läntiseen Helsinkiin rakennetaan pikaraitiotie keskustasta Munkkiniemen, Haagan ja Lassilan kautta Kannelmäkeen ja mitähän vielä. Varmaan Kauppatorin laidalla on vetolaatikoissa paljon muitankin hankkeita.

Omasta mielestä Helsinki kyllä panostaa julkisen liikenteen kehittämiseen aika paljon. Hirvittävä mekkalahan siitä aina tosin tuntuu nousevan, kun rahaa laitetaan johonkin muuhun kuin yksityisautoilun kehittämiseen. Itse kyllä kaipaisin myös isompia strategisia hankkeita kuten keskustatunnelia jne, mutta ehkä sitten joskus.
 

Grafix

Jäsen
Pitää paikkaansa. Itse en koe kuuluvani tähän ryhmään.
Mielestäni yksityisautoilua demonisoidaan liikaa. Sähköautoilun myötä myös perustelut autoilua vastaan heikkenevät. Suomen hiilidioksidipäästöistä liikenteen osuus on 20%. Ja siinä luvussa on mukana lento- ja laivaliikenne sekä raskasliikenne, linja-autot jne. Toinen asia mikä itseäni häiritsee on Vihreiden pakkomielle saada autoilusta mahdollisimman saastuttavaa. Vastustus autokannan uusiutumista ja liikenteen sujuvuutta kohtaan on hämmentävää. Helsingin keskustassa hälytysajoneuvojen hidastaminen ja yritysten toiveiden ohittaminen ovat arvovalintoja.
En osaa sanoa demonisoinnista, meitä on varmaan kaikenlaisiin juniin ja jokainen ajelee omia agendojaan syistä jotka kokee tärkeäksi. Oma pointtini tuntuu suhahtavan aika kovin ohi, mutta mitäpä tuosta. Kerrattakoon nyt kuitenkin, että mielestäni tuollainen malli jossa keskustaan saa ajaa jos sinne on jotain asiaa, on ihan ok. Sen sijaan tarpeeton keskustan läpi suhailu pitäisi pyrkiä lopettamaan ja ohjaamaan sellaiset liikennevirrat vaihtoehtoisia reittejä pitkin.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Tervehdys. Porukalla menossa Helsinkiin katsomaan Rammsteinia. Yövytään Kaisaniemen Scandicissa, joten sieltä matka kohti stadionia. Tuli vain mieleen, kun Suomi voittaa tänään Kanadan, niin mistä baarista voisi varata pöydän iltapäiväksi. Vaatimukset olisi safkaa ja olutta matsin lisäksi, sekä että olisi matkan varrella tai ainakin lähistöllä majoitusta/stadionia.
 
Hmm, Raide-Jokeri valmistuu suht piakkoin, Kruunusiltojen spårayhteyttä rakennetaan parhaillaan, Kalasatama-Pasila -raitiovaunuyhteyttä rakennetaan, vastikään aloitti huippusuosittu HSL-laivavuoro Laajasalosta keskustaan, Läntiseen Helsinkiin rakennetaan pikaraitiotie keskustasta Munkkiniemen, Haagan ja Lassilan kautta Kannelmäkeen ja mitähän vielä. Varmaan Kauppatorin laidalla on vetolaatikoissa paljon muitankin hankkeita.

Omasta mielestä Helsinki kyllä panostaa julkisen liikenteen kehittämiseen aika paljon. Hirvittävä mekkalahan siitä aina tosin tuntuu nousevan, kun rahaa laitetaan johonkin muuhun kuin yksityisautoilun kehittämiseen. Itse kyllä kaipaisin myös isompia strategisia hankkeita kuten keskustatunnelia jne, mutta ehkä sitten joskus.
Pitää paikkansa, mutta autoilun sorkkiminen on aloitettu jo vuosia sitten vähän joka puolella, parkkiksia muuteltu ja hintoja nosteltu. Ilman, että yhtäkään mainitsemaasi hanketta on edes saatu loppuun. Sitä kritisoin.

Nuo kun ovat valmiit ja toimivat, on asia eri. Tällöin voitaisiin alkaa rajoittamaan autoilua enemmän. Nythän kaikki tehdään aina käänteisesti, eli ensin hankaloitetaan jotain, ja vasta muutaman vuoden päästä tulee joku ratkaisu.
 

Ice raven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Liverpool
Toimivassa kaupungissa kaikenlaiset liikkujat otetaan huomioon eikä vain pyöräilijöitä. Stadin nykyisestä tilanteesta ei hyödy kukaan. "Keskustaan saa ajaa jos sinne on jotain asiaa." Tähän tulee varmaan jokin mikrusiru joka kertoo että esimerkiksi allekirjoittanut asuu Jätkäsaaren sumpussa ja ei todellakaan huvikseen ajele yhtään mihinkään. Stadin päätökset vaikkapa keskustunnelista ovat taas kerran hyvä esimerkki siitä miten aatteen palo sokaisee terveen järjen. Monesti tuntuu siltä että Stadin liikennettä kommentoivat ja suunnittelevat sellaiset henkilöt jotka eivät ole asuneet ytimessä tai kantakaupungissa sekuntiakaan. Jos koti olisi muualla niin Espan "kokeilu" naurattaisi todella paljon. Nyt tyydyn huokailevaan päänpyörittelyyn.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

F#21

Jäsen
Tervehdys. Porukalla menossa Helsinkiin katsomaan Rammsteinia. Yövytään Kaisaniemen Scandicissa, joten sieltä matka kohti stadionia. Tuli vain mieleen, kun Suomi voittaa tänään Kanadan, niin mistä baarista voisi varata pöydän iltapäiväksi. Vaatimukset olisi safkaa ja olutta matsin lisäksi, sekä että olisi matkan varrella tai ainakin lähistöllä majoitusta/stadionia.
Varattiin juuri päivällä isommalle porukalle pöytä Hookiin ja siellä on kuulemma jo melko täyttä. Kannattaa kuitenkin kokeilla jos siivet maistuvat.
 

Grafix

Jäsen
Toimivassa kaupungissa kaikenlaiset liikkujat otetaan huomioon eikä vain pyöräilijöitä. Stadin nykyisestä tilanteesta ei hyödy kukaan. "Keskustaan saa ajaa jos sinne on jotain asiaa." Tähän tulee varmaan jokin mikrusiru joka kertoo että esimerkiksi allekirjoittanut asuu Jätkäsaaren sumpussa ja ei todellakaan huvikseen ajele yhtään mihinkään. Stadin päätökset vaikkapa keskustunnelista ovat taas kerran hyvä esimerkki siitä miten aatteen palo sokaisee terveen järjen. Monesti tuntuu siltä että Stadin liikennettä kommentoivat ja suunnittelevat sellaiset henkilöt jotka eivät ole asuneet ytimessä tai kantakaupungissa sekuntiakaan. Jos koti olisi muualla niin Espan "kokeilu" naurattaisi todella paljon. Nyt tyydyn huokailevaan päänpyörittelyyn.
Paljon myös pyöräilevänä henkilönä sanoisin, että Helsingissä on otettu vuosikymmenet huomioon nimenomaan kaikki muut liikkujat, paitsi pyöräilijät. Nyt kun muutamien viime vuosien aikana on globaalin trendin mukaisesti alettu rakentamaan pyöräinfraa monin osin paremmaksi, niin tuntuu aiheuttavan paljon tuskaa monille.

Ja Jätkäsaaresta kun tuli puhe, niin en ole kyllä koskaan ymmärtänyt mitä niiden henkilöiden päässä liikkuu, jotka moisen pussin perän ovat kaavoittaneet. Alueella asuu nykyään varmaan jo lähemmäs 20 000 asukasta ja sataman vuoksi rekkoja, busseja sekä autoja virtaa pitkin päivää - käytännössä yhtä tietä pitkin. Eikös sinne jotain tunnelia kaiketi olla louhimassa myös.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Paljon myös pyöräilevänä henkilönä sanoisin, että Helsingissä on otettu vuosikymmenet huomioon nimenomaan kaikki muut liikkujat, paitsi pyöräilijät.
Mä en ole koskaan hiffannut tätä väitettä. Olen pyöräillyt hyvin säännöllisesti (pl. kesä 2021 - kevät 2023 kun sairastin keuho- ja sydänsarkoidoosin) Helsingissä 90-luvun loppupuolelta kouluun, yliopistolle, töihin, harrastuksiin, kavereille ja muuten vain, eikä koskaan ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia minkään suhteen. Reitit on aina ollut helppo suunnitella, tiet ovat hyväkuntoisia, autojen seassa ei tarvitse juurikaan ajella jne. Ainoa, mikä häiritsee, on monien pyöräilijöiden tapa olla noudattamatta liikennesääntöjä, kuten punaisia valoja, stop-merkkejä ja kärkikolmioita sekä muita väistämissääntöjä, joissain tapauksissa nopeusrajoituksia ja järkevää tilannenopeutta sekä suuntamekkejä.

Jos autoilija ajaisi liiketeessä kuin keskiverto helsinkiläinen pyöräilijä, tulisi varmasti vankeutta. Mutta infrasta tämä ei johdu, se on loistavaa ilman mitään baanoja tms.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mä en ole koskaan hiffannut tätä väitettä. Olen pyöräillyt hyvin säännöllisesti (pl. kesä 2021 - kevät 2023 kun sairastin keuho- ja sydänsarkoidoosin) Helsingissä 90-luvun loppupuolelta kouluun, yliopistolle, töihin, harrastuksiin, kavereille ja muuten vain, eikä koskaan ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia minkään suhteen. Reitit on aina ollut helppo suunnitella, tiet ovat hyväkuntoisia, autojen seassa ei tarvitse juurikaan ajella jne. Ainoa, mikä häiritsee, on monien pyöräilijöiden tapa olla noudattamatta liikennesääntöjä, kuten punaisia valoja, stop-merkkejä ja kärkikolmioita sekä muita väistämissääntöjä, joissain tapauksissa nopeusrajoituksia ja järkevää tilannenopeutta sekä suuntamekkejä.

Jos autoilija ajaisi liiketeessä kuin keskiverto helsinkiläinen pyöräilijä, tulisi varmasti vankeutta. Mutta infrasta tämä ei johdu, se on loistavaa ilman mitään baanoja tms.
On kyllä 30 vuodessa muuttunut hurjasti. Vuonna 1991 kun muutin Helsinkiin opiskelemaan toin pyörän mukanani. Ainut pyörätie kantakaupungissa meni Bulevardin reunaa ja siinäkin oli hengenvaarallista ajella, kun raitiovaunuista hyppi pysäkeillä koko ajan ihmisiä pyörätien puolelle. Ja hengenvaarallista tuolla muutenkin oli.

Asuin Kampissa ja koulua oli Vuorikadulla, Snellmaninkadulla, Meritullinkadulla, Siltavuorenpenkereellä, Ruskeasuolla ja myöhemmin Kumpulassa ja Viikissä. Kaikkiin menin pyörällä, myös pahimmilla talvipakkasilla. Kaksi talvitakkia vaan päällekkäin. Opiskelukaverit pitivät hulluna, ja hullua touhu tuo jälkeenpäin ajateltuna olikin. Ihme, etten jäänyt bussin alle. Raitiovaunun oveen törmäsin kerran Senaatintorin kulmalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös