Helsinki

  • 576 738
  • 3 528

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kunhan tuo Meilahden pilaaminen peruutetaan niin kaikki on ok, tai siis ihan sama. Jonkun muutaman läskin fillaristin ylämäkikammon takia ei pidä tärvellä luontoa yhtään.
Allekirjoittaneesta juuri kyseinen Meilahden banaan suunnitelma on erittäin hieno. Näyttävää ympäristörakentamista, mikä parantaa rannan saavutettavuutta ja tekee alueesta käyntikohteen itsessään.

Helsingin kantakaupungin lännen puoleinen ranta on muutenkin jäänyt vähän unohduksiin. Hietsu on kesäisin toki suosittu, mutta Lapinlahdelta Munkkiniemeen ulottuvaa aluetta on varaa kehittää.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Allekirjoittaneesta juuri kyseinen Meilahden banaan suunnitelma on erittäin hieno. Näyttävää ympäristörakentamista, mikä parantaa rannan saavutettavuutta ja tekee alueesta käyntikohteen itsessään.

Helsingin kantakaupungin lännen puoleinen ranta on muutenkin jäänyt vähän unohduksiin. Hietsu on kesäisin toki suosittu, mutta Lapinlahdelta Munkkiniemeen ulottuvaa aluetta on varaa kehittää.
Ei sinne tarvita ihmisiä lainkaan, vaan harvat luonnontilaiset alueet pitää jättää koskematta. Sama juttu metsien kanssa: yhtään puuta niistä ei enää saa kaataa. Ihmisen ei tarvitse koskea jokaiseen neliömetriin joka kaupungista löytyy. Eikä varsinkaan sillä perusteella että pyöräilijät eivät halua polkea ylämäkeen.

Ihan oikeasti.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Allekirjoittaneesta juuri kyseinen Meilahden banaan suunnitelma on erittäin hieno. Näyttävää ympäristörakentamista, mikä parantaa rannan saavutettavuutta ja tekee alueesta käyntikohteen itsessään.

Helsingin kantakaupungin lännen puoleinen ranta on muutenkin jäänyt vähän unohduksiin. Hietsu on kesäisin toki suosittu, mutta Lapinlahdelta Munkkiniemeen ulottuvaa aluetta on varaa kehittää.

Tuo kehittää on kyllä mielenkiintoinen sana, varsinkin silloin kun puhutaan Helsingin tiivistämisrakentamisesta. On sen nyt jumalauta, että kaikki aito ja alkuperäinen luonto pitää tuhota "kehittämisen" varjolla ja siis minkä vuoksi, poistetaan ylämäkiä kaupunkipyöräilijöiden reitiltä... Suunnitelma on tältä osin täysin rikki, terveisin ympärivuotinen kaupunkipyöräilijä, joka ei itsekään varsinaisesti nauti liian pitkistä ylämäkiosuuksista. Se, joka ei tavispyörällä pääse mäkeä ylös, hommatkoon sähköpyörän, myös sähköpyöräilyllä on todettuja positiivisia terveysvaikutuksia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

MegaForce

Jäsen
Havainnekuvat olivat hienoja, ja Meilahden Baana yksi parhaista suunnitelmista tuossa. Kaupunki tarvitsee erilaisia- ja näköisiä alueita ensisijaisesti sen asukkaiden, mutta myös täällä vierailevien käyttöön.

Uusia helsinkiläisiä syntyy ja tulee jatkuvasti, ja tätä kaupunkia on heitä silmällä pitäen rakennettava kasvavan väestön ja elävän, sykkivän kaupungin elvyttämiseksi. On eittämättä alueita, joiden pitäminen luonnontilaisena on kaikkien etu, kuten Keskuspuisto, Paloheinä jne. mutta näille alueille ei ollakaan rakentamassa.

Vaikuttaa että tietylle osaa ihmisistä kaikki uudelleen rakentaminen ja kaupungin kaavoitus on jotenkin iso tabu, että sitä täytyy vastustaa ihan vain vastustamisen takia.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Vaikuttaa että tietylle osaa ihmisistä kaikki uudelleen rakentaminen ja kaupungin kaavoitus on jotenkin iso tabu, että sitä täytyy vastustaa ihan vain vastustamisen takia.
Ei vastustamisen itsensä, vaan luonnon itsensä takia. Uutta ei tosiaan saisi enää ikinä rakentaa ollenkaan, koska ilmastonmuutos ja kaupungin suojelu, mutta ei varsinkaan kaupunkiluonnon päälle. Luonto on kaupungissa itseisarvo. Ihmiset voivat aina sopeutua luonnon mukaan, sen sijaan luonto ei palaudu kun ihminen on sen kerran poistanut oman kaupunkitilansa alta.

Helsingin ei myöskään tarvitse kasvaa enää lainkaan. Kasvu vain heikentää kaupunkia sillä uudet asukkaat ovat taloudellisesti avustettavia ja toisaalta kaupunki itsessään joutuu raiskiolle kun rakennetaan uutta ja rumaa kaikki paikat täyteen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsingin ei myöskään tarvitse kasvaa enää lainkaan. Kasvu vain heikentää kaupunkia sillä uudet asukkaat ovat taloudellisesti avustettavia ja toisaalta kaupunki itsessään joutuu raiskiolle kun rakennetaan uutta ja rumaa kaikki paikat täyteen.
Tämä tarkoittaisi ennen pitkää (pian) PK-seudun ytimen näivettymistä, ettei mielestäni Helsingin pitäisi tähän ehdoin tahdoin pyrkiä, huomioiden että kaikki kilpailijamme oikeastaan Tallinnaa lukuunottamatta ovat voimakkaalla kasvukäyrällä. Omat muistikuvani rakkaasta Stadista ulottuvat ysärille ja mielestäni pääkaupunkimme on hienompi kuin koskaan ja tulevaisuuden suunnitelmat vaikuttavat pääosin hyviltä.

Näin itse aktiiviluonnossaliikkujana haluan yhtäältä kaupunkimme hienoa luontoa säästettävän myös tuleville sukupolville, helposti saavutettava lähiluonto kun on mielestäni Helsingin suurimmista kilpailuvalteista. Yhtäältä kuitenkaan en ole itkemässä jokaisen tienpenkan viereisen pusikon ja ryteikön perään. Näkemykseni Helsingin kehittämisestä osuvat aika lailla yksiin Osmo Soininvaaran kanssa ja suosittelenkin tutustumaan hänen kirjoituksiin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikuttaa että tietylle osaa ihmisistä kaikki uudelleen rakentaminen ja kaupungin kaavoitus on jotenkin iso tabu, että sitä täytyy vastustaa ihan vain vastustamisen takia.
Varmasti monessa tapauksessa näin. Monet helsinkiläiset kärsivät selvästi "kasvukivuista" kotiseutunsa muutoksen suhteen. Moni vuosikymmenet uinunut alue on kokenut muutoksia, eikä tämä selvästi kaikkia miellytä.

Itse lukeudun miltei toiseen äärilaitaan tässä. Tervehdin Helsingin kehitystä kansainvälisen kokoluokan suurkaupungiksi ilolla ja otan "urbanisaation" vastaan mielelläni. Helsinki on vihdoin tajunnut painivansa samassa sarjassa Wienin, Kööpenhaminan ja Torinon kanssa. Osa helsinkiläisistä muutos huolestuttaa, mutta tässäkin on syytä pitää mielessä, että jos kaupunkia vertaa sadan vuoden taakse (1923) on muutos ollut valtaisa. Toiveajattelua odottaa kaupungin olevan täysin sama kuin nyt myös 2123.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Näkemykseni Helsingin kehittämisestä osuvat aika lailla yksiin Osmo Soininvaaran kanssa ja suosittelenkin tutustumaan hänen kirjoituksiin
Olen lukenut. Pidän Soinista paitsi kalkkiksena, myös vaarallisena harhaanjohtajana. Paras (pahin) juttu itselleni oli, kun hän pohti kaavakäsittelyn ja äänestyksen jälkeen, olisiko Riistavuoren metsän sijaan pitänyt avata Valimon aseman ympäristön asemakaava muutoksille. Jumalauta että vitutti. Ja vituttaa edelleen niin paljon että vaihdan kävelemään toiselle puolelle katua aina kun Soininvaaran näen.

Minusta kaikki tällaiset kaava-asiat pitäisi päättää suoralla paikallisdemokratialla: kunkin postinumeron alueella asuvat saisivat äänestää kaavahankkeista jne. Näin vältyttäisiin tilanteilta, joissa joku random kalliolainen ja krunikalainen vihreä näkee esikaupungissa tienvieruspusikon hyväksi paikaksi uudelle hitas-talopellolle, kun se todellisuudessa on paikallisille henkireikä ja tärkeä osa paikallisidentiteettiä.

Helsinki on vihdoin tajunnut painivansa samassa sarjassa Wienin, Kööpenhaminan ja Torinon kanssa.
Tärkeää on huomata, että ei Helsinki, vaan koko Helsingin seutu. Mitä "urbanisaatioon" tulee, niin ota huomioon se, millä väellä kaupunki kasvaa. Työssä käyvä kantaväestö muuttaa pois, eniten Espooseen, ja Helsinki kasvaa maahanmuutolla, josta suurin osa on humanitääristä ja siten tuettavaa. Mikään tällaiseen kasvuun perustuva "urbanisaatio" ei ole kestävää edes lyhyellä, saati pitkällä aikavälillä. Myöskään kasvu ei voi jatkua tällä tavalla pitkään tai kestävästi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Työssä käyvä kantaväestö muuttaa pois, eniten Espooseen, ja Helsinki kasvaa maahanmuutolla, josta suurin osa on humanitääristä ja siten tuettavaa. Mikään tällaiseen kasvuun perustuva "urbanisaatio" ei ole kestävää edes lyhyellä, saati pitkällä aikavälillä. Myöskään kasvu ei voi jatkua tällä tavalla pitkään tai kestävästi.
Boldaus oma. Vaikka maahanmuuttokeskustelulle on sille osoitettujakin threadeja, oli pakko tarttua tähän.

Vuoden 2018 tammikuusta tähän päivään mennessä turvapaikkoja on koko maassa myönnetty ainoastaan vaajalle 12 000:lle henkilölle (ja päälle jokunen tuhat kiintiöpakolaisia), mikä mielestäni ei ole iso luku ja huomioiden, etteivät kaikki luonnollisesti asetu Helsinkiin, väite että Helsinki kasvaisi nimenomaisesti humanitäärisestä maahanmuutosta on kaukaa haettu, mikäli tilastoihin perehtyy.

Voin olla toki väärässä, mutta kuvio "opiskelijana Stadiin, perhe perusteille kehyskuntiin" taitaa edelleen pitää osaltaan paikkansa, vaikka oletan kaikesta huolimatta lapsia syntyvän edelleen lukumäärällisesti eniten helsinkiläisille ja moni perhe on tietoisesti valinnut urbaanin elämäntavan.

Lisäksi vaikka suurkaupungit ovatkin maailmanlaajuisesti huono-osaisten keskittymiä, en lähtisi liikaa yleistämään, etteivät lukemattomat töissäkäyvät nettomaksajatkin viihtyisi edelleen pääkaupungissa. Helsingillähän on valttikorttina kaiken lisäksi upea kantakaupunki, missä (asumisesta paljon maksaen) voi elää aitoa manner-eurooppalaista kaupunkielämää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta kaikki tällaiset kaava-asiat pitäisi päättää suoralla paikallisdemokratialla: kunkin postinumeron alueella asuvat saisivat äänestää kaavahankkeista jne. Näin vältyttäisiin tilanteilta, joissa joku random kalliolainen ja krunikalainen vihreä näkee esikaupungissa tienvieruspusikon hyväksi paikaksi uudelle hitas-talopellolle, kun se todellisuudessa on paikallisille henkireikä ja tärkeä osa paikallisidentiteettiä.
Tästä olen eri mieltä. Huomioiden että jo nykyisellään kaupunkilaisilla on hyvät mahdollisuudet ottaa kantaa projekteihin ja halutessa tehdä laillinen valitus, näen tämänkaltaisen mallin riskialttiina, missä isossa kuvassa pienehkö ihmisjoukko voi jarruttaa koko seudun kehitystä. Huomioiden NIMBY-mentaliteetin olevan YIMBYilyä huomattavasti laajempaa, pelkään pahoin, että moni hanke olisi torpattu tämänkaltaisella mallilla.

Toki kaupunkilaisille on syytä tarjota monia kanavia ottaa kantaa kaupunkisuunnitteluun, mutta "kaikkea vastustaville" Töölö-seuroille jne. ei pidä mielestäni antaa enempää valtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voin olla toki väärässä, mutta kuvio "opiskelijana Stadiin, perhe perusteille kehyskuntiin" taitaa edelleen pitää osaltaan paikkansa, vaikka oletan kaikesta huolimatta lapsia syntyvän edelleen lukumäärällisesti eniten helsinkiläisille ja moni perhe on tietoisesti valinnut urbaanin elämäntavan.
Omassa tuttavapiirissäni tämä pätee ainakin, mutta taustalla ei suinkaan ole se, että Helsinki koettaisiin epämiellyttäväksi asuinpaikaksi vaan siitä, että kehyskunnista saa lapsiperheelle sopivan pientaloasunnon huomattavasti Helsinkiä edullisemmilla hinnoilla. Jos Nurmijärven hinnalla olisi tarjolla Paloheinä suurin osa valitsisi Paloheinän.

Kaupunkisuunnittelun kannalta lapsiperheiden pientalounelma on toki ongelmallinen, sillä omakotitalomatto ei ole tiivistä asutusta ja johtaa autoiluriippuvaiseen yhteiskuntarakenteeseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Huomioiden että jo nykyisellään kaupunkilaisilla on hyvät mahdollisuudet ottaa kantaa projekteihin ja halutessa tehdä laillinen valitus, näen tämänkaltaisen mallin riskialttiina, missä isossa kuvassa pienehkö ihmisjoukko voi jarruttaa koko seudun kehitystä. Huomioiden NIMBY-mentaliteetin olevan YIMBYilyä huomattavasti laajempaa, pelkään pahoin, että moni hanke olisi torpattu tämänkaltaisella mallilla.
Kaupunkilaisilla ei ole mitään palaa vaikuttaa asioihin. Joku kerro kantasi -palvelu on yhtä tyhjän kanssa. Niitä ei lueta eikä luetuteta, ja tämän tiedän faktana. NIMBYily on tärkeintä kaupunkivaikuttamista mitä löytyy ja rakennushankkeiden torppaaminen valmiille alueille se tärkein päämäärä, jotteivät sinnemäet pääse pilaamaan hyviä naapurustoja.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaupunkilaisilla ei ole mitään palaa vaikuttaa asioihin. Joku kerro kantasi -palvelu on yhtä tyhjän kanssa. Niitä ei lueta eikä luetuteta, ja tämän tiedän faktana. NIMBYily on tärkeintä kaupunkivaikuttamista mitä löytyy ja rakennushankkeiden torppaaminen valmiille alueille se tärkein päämäärä, jotteivät sinnemäet pääse pilaamaan hyviä naapurustoja.
Ehdottomasti kansalaisvaikuttaminen on demokratian elinehto, joskin tuon tuosta nimbyily on juurikin nimbyilyä, vaikka se osattaisiinkin muotoilla hienoin sanoin.

On sinänsä hienoa, että moniäänisessä kaupungissa myös stagnaatiota kannattavat pääsevät ääneen, mutta huomioiden kuntavaaleissa kasvulinjaa kannattavien saaneen vahvan mandaatin, voi demokratian todeta toteutuneen.

Näkemyserot voivat olla syviä. Esimerkiksi itse olen todella harmissani (vaikken HIFK-kannattaja olekaan), että Garden on saanut osakseen vastarintaa, mutta yhtä lailla moni näkee asian täysin eri tavalla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pointtini on siis siinä, että vaikka muutos, kasvu ja kehitys monia huolestuttaakin, niiden ehdoin tahdoin vastustaminen on mielestäni harvoin perusteltua. Mitäpä sitä Helsinkiin mitään metroa, Temppeliaukion kirkkoa, Olympialaisia jne. suunnittelemaan?

Kenties vähän kärjistettyjä esimerkkejä, mutta ilman "think big"-filosofiaa, Helsinki lienisi yhä uinuva kalastajakylä.
 

Jeffrey

Jäsen
Itse olen lähtökohtaisesti kaupunkikehittämisen kannalla ja etenkin tuon Taivallahden joutomaan kehityksen vastustaminen on mielestäni vähintäänkin mautonta. Täysi roskamaa kehitettäisiin kaupunkilaisille nautinnolliseksi alueeksi ja tätä nyt sitten vastustetaan. Kaupallisesta kehittämisestä voi olla montaa mieltä, mutta kyllä esimerkiksi Hietsun kaupallinen kehitys on tehnyt vain ja ainoastaan hyvää Helsingille - vaikka ne teiniaikojen kuhertelupusikot kaadettiinkin tämän alta. Alueella on myös varsin paljon puistoalueita, joten en nyt ymmärrä miksi siihen tarvittaisiin yksi vain puistoalue lisää.

Meikun baana on sitten vähän monimutkaisempi ja tässä vituttaa etenkin se lyhytkatseisuus. Meikun baana revittiin aika vasta auki ja kehitettiin uudelleen, ja nyt se on taas revitty auki kun hups HUS olikin rakentamassa alueelle. Tuo merenpäällinen jatko-osa olisi toisaalta hieno, mutta siinä todellakin ainoa syy rakentaa se on tämä ettei ylämäkeen jakseta polkea sitä vaadittua noin sataa metriä. Tuossa sitten saa ihan tosissaan pyöräillä, että se pyöräily olisi ympäristöteko sillan päästöjen ja muun ympäristökuorman seurauksena.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Taivallahteen tulisi ehdottomasti rakentaa se kylpylä. En tiedä, onko Suomen suvaitsevin ja muutenkin kivoin kaupunginosayhdistys eli Töölö-seura jo ilmaissut (yllättäen) vastustavansa asiaa jostain kumman syystä, mutta joka tapauksessa ei sitä hiekkakenttää voi sellaiseksi jättää.

Toinen kohde, joka suorastaan huutaa huomiota osakseen, on Hermanninranta. Nythän tuo suuri alue on pelkkää ryteikköä, vaikka sijaitsee vain kivenheiton päässä metroasematla. Hiljalleen laajeneva Kalasatama tullee levittäytymään alueelle seuraavien vuosien aikana, mikä on hitusen liian hidas tahti omaan makuuni.

Mallia uudesta merenrantapuistosta ei tarvitse kaukaa hakea, sillä Arabianranta ja sen rantapuisto onnistuttiin nostamaan ihan uudelle tasolle vuosituhannen alun jälkeen. Aikoinaan se oli pelkkää pitkän heinän peittämää suota, jossa muutamat rannan miehet asustivat ja joka oli kaikkea muuta kuin miellyttävä paikka lenkkeillä yön pikkutunteina ja nyt se on todella viihtyisä puisto, jossa viihtyy pitemmänkin aikaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Mallia uudesta merenrantapuistosta ei tarvitse kaukaa hakea, sillä Arabianranta ja sen rantapuisto onnistuttiin nostamaan ihan uudelle tasolle vuosituhannen alun jälkeen. Aikoinaan se oli pelkkää pitkän heinän peittämää suota, jossa muutamat rannan miehet asustivat ja joka oli kaikkea muuta kuin miellyttävä paikka lenkkeillä yön pikkutunteina ja nyt se on todella viihtyisä puisto, jossa viihtyy pitemmänkin aikaa.
Valitettavasti tuota boldattua osuutta vastaan taistelee useiden tuhansien jäsenien muodostama asukasyhdistys. Heidän tiedottajansa kommentoi asiaa viimeisimmässä haastattelussa ytimekkäästi yhdellä sanalla: kvaak.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Valitettavasti tuota boldattua osuutta vastaan taistelee useiden tuhansien jäsenien muodostama asukasyhdistys. Heidän tiedottajansa kommentoi asiaa viimeisimmässä haastattelussa ytimekkäästi yhdellä sanalla: kvaak.
Onneksi tuo asukasyhdistys ei vietä aikaansa tuolla rannalla ympärivuotisesti. Ja onneksi rannalla on puita, joita asukasyhdistyksen jäsenet joutuvat väistämään, joten penkit ja niiden ympäristö ovat ihan siistissä kunnossa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinänsä mielenkiintoista seurata, kauanko nämä kvaak-otukset tulevat säilyttämään "pyhän lehmän" statuksensa. Varsin monilla kaupunkilaisilla hermot ovat jo pitkään olleet koetuksella pitkin nurmikkoja lojuviin juustonaksuihin. Ilmeisesti kannan rajoittaminen ei tule vielä kysymykseen?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Sinänsä mielenkiintoista seurata, kauanko nämä kvaak-otukset tulevat säilyttämään "pyhän lehmän" statuksensa. Varsin monilla kaupunkilaisilla hermot ovat jo pitkään olleet koetuksella pitkin nurmikkoja lojuviin juustonaksuihin. Ilmeisesti kannan rajoittaminen ei tule vielä kysymykseen?
Kärnä ja Ano voisivat kahteen pekkaan käydä harventamassa kantaa tuolla rannalla, kun ilmeisesti kummatkin tykkäävät sekä metsästämisestä että erikoisempien luontokappaleiden syömisestä. Itse ainakin näyttäisin tälle vihreää valoa. Voipi olla, että pormestarin toimistossa asiaan suhtauduttaisiin hivenen nihkeästi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Pointtini on siis siinä, että vaikka muutos, kasvu ja kehitys monia huolestuttaakin, niiden ehdoin tahdoin vastustaminen on mielestäni harvoin perusteltua. Mitäpä sitä Helsinkiin mitään metroa, Temppeliaukion kirkkoa, Olympialaisia jne. suunnittelemaan?

Kenties vähän kärjistettyjä esimerkkejä, mutta ilman "think big"-filosofiaa, Helsinki lienisi yhä uinuva kalastajakylä.
Puhutaan selkeästi aika erilaisista asioista. Mulle muutos, kasvu ja kehitys ovat ongelma vain, jos ne tarkoittavat käytännössä luonnon tuhoamista tai heikennyksiä paikallisiin asumisolosuhteisiin. Jonkun maaliikennekeskuksen tai Hernesaaren muuttaminen ei kirpaise ollenkaan (paitsi siten, että rakennetaan silkkaa skeidaa, kuten nyt Postipuistoon vai mikä sen nimeksi lopulta tulikaan), mutta luontoarvot ovat niin tärkeät, että ne ajavat kaiken muun edelle.

Toisin sanoen: jo rakennettuja ja varsinkin tärviölle joutuneita kohteita saa ja pitääkin kehittää (Suvilahti, Taivallahti, Jätkäsaari jne.) mutta luonnontilaisiin alueisiin ei missään nimessä saa koskea (Riistavuori, Meikun ranta, Viikin metsät jne.). Tämän takia nimbyily on niin pirun oleellista, sillä muutoin kaikki päätökset tulevat jostain helsinkikymp:stä ja vihreästä puoluetoimistosta. (Ainoa lähiluonnon etuja oikeasti ajava puolue Helsingissä oli Vasemmisto, jota ihmiset eivät äänestä sankoin joukoin muista syistä).
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hankkeen kannalta onni on sijainti entisellä satama-alueella, eikä ärhäkkäät NIMBY-yhdistykset ole vielä ehtineet kiinnittää huomiota, vaikka varmaan jokin "Pro-Kalasatama-seura" lieneekin jo perusteilla. Suojellaan historialliset asfalttikentät!
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Hankkeen kannalta onni on sijainti entisellä satama-alueella, eikä ärhäkkäät NIMBY-yhdistykset ole vielä ehtineet kiinnittää huomiota, vaikka varmaan jokin "Pro-Kalasatama-seura" lieneekin jo perusteilla. Suojellaan historialliset asfalttikentät!

Vähintäänkin kyseessä on todella tärkeä liito-oravien pesintäalue. Lisäksi olen varma, että näin joku päivä dinosauruksen tuolla. Ne vasta uhanalaisia ovatkin!
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsingin uusi hieno maamerkki on vihdoin tuomassa osansa helsinkiläiseen merimaisemaan. Nostan hattua, ettei Kruunusilloissa menty matalimman aidan kautta, vaan uskallettiin tehdä näyttävä kokonaisuus, mistä uskon tulevan yksi kaupungin symboleista.

Jotkut tulevat varmasti valittamaan hankkeen mittakaavaa ja hintaa "kyllä lautallakin olisi päässyt", mutta mielestäni Helsinki teki oikean ratkaisun panostaessaan Laajasalon joukkoliikenneyhteyksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös