Helsinki - muu Suomi

  • 8 099
  • 133

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viestin lähetti hull16
Lukaisin minäkin Erva tuon jutun ja onhan se naurettavaan sävyyn kirjoitettu, mutta lukuisten muiden mututietojen lisäksi yksi asia pisti eniten silmään tuo kehä 1:sen ajaminen päästä päähän niin näin paljasjalkaisena stadilaisena voin sanoa, että järjenkäyttö on täällä kehä kolmosen sisäpuolella täysin sallittua ja jopa suotavaa.
Jos ajat esim länsiväylältä itäväylälle niin jopa ruuhka-aikana kannattaa ajaa keskustan kautta siinä säästää aikaa kohtuullisesti. Toisaalta kannatta valita hetki hiukan paremmin koska ruuhkat ovat niin hetkellisiä aamulla länteen ja illalla itään tuolla pääkaupunkiseudun valtaväylällä ja jos lähedet esim töihin tunnin aikaisemmin tai myöhemmin selviät huomattavasti nopeammin perille. Uskallan kuitenkin kirjoitta nämä ohjeet, koska uskon sinun tehneen jo päätöksen pysyä pois täältä kulttuurin kehdosta.
Varoittavana esimerkkinä kuitenkin haluan kertoa surullisen tarinan jolla kuitenkin on onnellinen loppu. Eräs työkaverini ilmesesti sinun hengen heimolaisen puheiden ansiosta päätti muuttaa Nummellaa halvempien ja isompien asuntojen perään ja ehti nauttia luonnon rauhasta muutaman kuukauden kunnes eräänä aikaisena aamuna ajoi hirvikolarin ja joutui viettämään pitkää sairaalassa ja onneksi toipui murtumistaan ennalleen. Jäljelle jäi vain pelko jonka takia/ansiosta hän muutti takaisin isiensä maille lähemmäksi työpaikkaansa. Itse paljon tiellä liikkuneena ja monta onnettomuuspaikkaa nähneenä voin todeta, että mikään ei ole niin kallista kuin menettä henkensä/terveytensä tuolla liikenteessä ja kun usein syylliset selviävät noista kuin koira veräjästä ja syyttömät kärsivät. Tältä näkökulmsta katsoen sinun 200km/pva on hullunrohkeaa säästämistä, mutta toisaalta jos asuisit täällä niin sinun pitäisi ajaa jokaisesta kotipelistä kotiin tänneppäin sellaisessa tunne kuohussa, että on kaikille parasta, että pysyt siellä.

Hyvää juhannusta Erva ja muille myös.


Niin, siirsin tämä keskustelusetin tänne vapaalle puolelle siitä syystä koska kohta tässä narriketjussa menee puurot ja vellit sekaisin. Toisaalta jokeriaiheen ollessa kyseessä pieni sekoilu on taattua ilman ulkopaikkakuntalaisiakin...

Ensinnäkin tämä että hirvikolarien pelossa kannattaa muuttaa hirvivapaaseen tzzadiin.
Kolmostie, jota kuljen päivittäin on hirviaidattu koko matkaltaan, olen kaikkien näiden vuosien aikana nähnyt yhden hirven aitojen väärällä puolen. Sillä kertaa se oli tosin jo kuollut rekan nokkaan. Aitojen toisella puolen hirvieläimiä näkee useamminkin.

Itse olen kuitenkin tuntenut olevani pahemmassa vaarassa kehä3:n sisäpuolella. Tämän aiheuttaa kova liikenne ja törpöt kanssaliikkujat eikä suinkaan hirvet.
Kolme kertaa olen elämäni aikana tehnyt täydellisen paniikkijarrutuksen, näistä kaksi tapahtui kehä1: sen sisäpuolella ja yksi ns. Keimolan suoralla, pikkaisen kehä3:n maakunnan puolella. Kaikki kolme em. tapausta päättyivät onnellisesti, eli osumaa ei syntynyt. Kaikkia yhdistävä tekijä oli toinen ihminen tai tzzadilainen.

Mitä taas tulee näihin ruuhkiin, niin olen ratkaissut asian niin, että tulen kukonlaulun aikaan töihin ja lähden ajoissa, liukuva työaika sallii tämän.
Työpaikkani on sellaisessa paikassa että sinne päästäkseen tarvitsee ajaa joko kehä1:stä tai erästä toista reittiä, olen käyttänyt sitä toísta reittiä hyvin tuloksin. Kehällä kun sattuu yksi kolari niin homma on selvä, porukka istuu jumissa kuin taistolainen korpilakossa.

Pitkän työmatkan korkeat kulut olen peittänyt verohelpotuksilla ja kimppakyydillä joka toimii tyydyttävästi.

Kaikenlisäksi, jos joutuu ajelemaan tzzadin seudulla itä-länsi tai länsi-itä akselilla vähänkään pitempää matkaa, niin reilu tunti menee kevyesti. Itse ajan ennemmin sujuvasti reilun tunnin, kuin takkuan jonoissa.

Itse asuminen Hämeenlinnassa tulee halvemmaksi, helpommaksi ja ihmisystävällisemmäksi. Ei ole ruuhkia, palvelut ovat lähellä ja jos pois haluaa niin sekin käy sujuvasti joka ilmansuuntaan meni sitten omalla tai julkisilla.

Loppukaneettina kysynkin, että mitä ihmettä te vielä siellä teette?

Jusseja!

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
Minusta tällainen vastakkais asettelu ei ole oikeen osuva. Helsinkihän on myös loppujen lopuksi melkoinen tuppukylä:eek:
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Janos
Sanoo ihminen, joka asuu... JÄÄLISSÄ! :D

...ja jonka suosikkijoukkue on Washington Capitails. Ihan tosi hei taanrii, oletko se taas sinä:D
 

Jaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Toronto Maple Leafs
Ervatsalo:

Sen ihmeemmin en perehtynyt tuohon keskusteluun mitä hullin kanssa olitte käyneet aikaisemmin mutta kai nuo mainitsemisesi asiat ovat melko itsestäänselvvyksiä.

Elikkä mitä enemmän ihmisiä -> enemmän autoja -> enemmän ruuhkia -> enemmän törppöjä kuskeja -> enemmän kolareita ??? Mihin pyrit? Ainakin minä tzaddilaisena nielen ruuhkat pakonomaisena, ja muutamassa (huomattavasti) suuremmassa kaupungissa asuneena osaan myös välillä naurahtaa kun meiän spårapolissa valitellaan ruuhkia, aika pientä tämä on....

Loppuun mainittakoon vielä että minulla on pyörä! :), hieno peli kaiken kaikkiaan...
 

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
joo no alkuperäiseen jyväskylä-aiheeseen;

helsingissä on synnytty ja sitten parin vuoden jälkeen maalle muutettu.
mä olen asunut täällä j-kylässä nyt kaksi vuotta ja oikein hienosti on mennyt, jypin pelejäkin olen käynyt katsomassa aika läjän.

täällä on ihan ok, vaikka tietysti sellasta joutilaat (jos tiedätte elokuvan) -meininkiä onkin valitettavan paljon ihan keskustassakin. myös jonkun verran näitä natsipellejä vaeltelee suht rauhassa katukuvassa, joka tietysti on aika uskomatonta.

en mä kyllä enää tätä pohjoisemmaksi haluaisi missään tapauksessa muuttaa, enkä muutakaan, seuraavaksi kun vaihdetaan kaupunkia niin kyllä se on varmaan tre, tku tai hellsinki. -ei se stadi loppujen lopuksi sen erilaisempi ole kuin muut kaupungit -ihmiset vaan ;)
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: JHag

Viestin lähetti Jet Ace
Turkulaiset vihaavat tamperelaisia koko sydämestään, mutta Pääkaupungin suuntaan ei ole minkäänlaisia tuntemuksia. Harkimoa toki vihataan, mutta sehän ei ole mikään uutinen.

No, vastapainoksi turkulaisia vihaavat kaikki, mutta sehän onkin vain merkki kateudesta....
Siis te olette kateellisia Tamperelaisille ja Harkimolle. Miksi?

Ja jos se oli ironiaa, niin oliko se tarkoituksellista?
 

Jet-Ace

Jäsen
Re: Re: JHag

Viestin lähetti dana77

Siis te olette kateellisia Tamperelaisille ja Harkimolle. Miksi?

Ja jos se oli ironiaa, niin oliko se tarkoituksellista?

Ironiaa. Ja kuka tässä nyt vihaisi aidosti. Vitsit Turussa ja Tampereella kohdistuvat toinen toisiinsa. Ei Hesalaisista ole vitsejä.

Harkimo taas on ollut ajan teema. 90-luvun TPS-Jokerit. Ei muuta.

Tuskin täälläkään JA:ssa nuorisoa lukuun ottamatta kukaan on tosissaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joku poroisäntä oli joskus aikoinaan isäntä presidentti Kekkoselle (?). Kekkonen pyysi häntä vastavuoroisesti käymään Helsingissä. isäntä totesi siihen jotenkin näin "kävisinhän minä siellä muuten, mutta kun se Helsinki on niin kovin syrjässä".

Jutusta on jätetty murre pois ja faktat on raiskattu, mutta pointti lienee säilynyt...

Helsingin parhaita puolia on mielestäni HIFK ja 'erikoiskaupat' (kun uusia leluja on aina silloin tällöin saatava). Kuitenkin minä olen niin hullu, että olen ajatellut jopa muuttoa sinne suunnalle nähdäkseni enemmän pelejä livenä. Tosin muitakin syitä, kuten palkka ja kaverit, löytyisi. Toisaalta elämänlaatu kärsisi (matka duuniin ja keskustaan alle 1 km, rauhalliselta paikalta, vuokra pari tonnia kaksiosta).

Yleisesti voidaan sanoa että, mitä pienempi paikka sitä sisäänpäin lämpiävämpi ja ahdasmielisempi. Tähän voisi lisätä tarkennuksen, että koskee säännön tasolla vain isompia kuin 'tuppukyliä' eli n. 1000 asukkaan paikkoja. Tämän kokoisiin paikkoihin mahtuu jo välttämättä henkilöitä, jotka kokevat 'hallitsevansa' paikkaa ja voivat näin olla sietämättä erillaisuutta.
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maljani kaljani juon mä Stadin onneks!!

kun enismmäistä kertaa ööögani mä avasin ja tätä Stadii
tsiigasin niin mutsi sanoi tää om on sun kotikaupunki sun ikioma Stadisi!!!
 
K

kangaroo

Viestin lähetti Janos
Sanoo ihminen, joka asuu... JÄÄLISSÄ! :D

Äläs nyt, Jäälihän on huomattava paikkakunta, kuinka monesta muusta vastaavasta tuppukylästä on kotoisin oman NHL-seuransa ykköspakki ?
 

JVR

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Viestin lähetti Janos
Sanoo ihminen, joka asuu... JÄÄLISSÄ!
--------------------------------------------------------------------------------
Heh heh. Jäälihän on vallan suuri ja mahtava paikka:D

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Viestin lähetti JHag


...ja jonka suosikkijoukkue on Washington Capitails. Ihan tosi hei taanrii, oletko se taas sinä
____________________________________________________
Ja mitenkäs tämä suosikkijoukkue tähän asiaan liittyy?:rolleyes: ...mut ei siinä ei siinä mitään, jos joku haluaa olla suomenruotsalainen:p ...ja toi oli vitsi, sillä oikeestihan kaikki suomenruotsalaiset ovat mukavia ihmisiä...tai ainakin kaikki tapaamani

Mut olen edelleen sitä mieltä, että ei se Helsinki/Stadi niin suuri ja mahtava paikka ole. Sitä se voi olla korkeintaan jossain Posion erätuntureiden keskellä elävien lappalaisten mielestä, eipä juuri muiden. Esim. Oulu ja Helsinki eivät mielestäni ole mitenkään toistensa vastakohtia tässä suhteessa.

Ja voin myös totisella naamalla väittää, että Stadi on todellinen tuppukyly, kun verrataan Jääliin:D
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JVR
quote:

Mut olen edelleen sitä mieltä, että ei se Helsinki/Stadi niin suuri ja mahtava paikka ole.


En jaksa kahlata ketjun mielipiteistä läpi, mutta on selvästi kaksi ryhmää, joille Helsinki on ongelma ja/tai hesalaisuutta pitää selitellä:

1. Ne, jotka ovat tänne muuttaneet muualta
2. Ne, jotka asuvat muualla

Meille stadilaiselle Hesa ja stadilaisuus ei yleensä ole etu eikä ongelma. Piste.

ps JVR: aika mielenkiintoinen ulkoasu oli viestissäsi. Sulla on musta vyö alleviivauksissa ja lainauksissa!:D

ps 2: tällä hetkellä täällä on vain stadilaisia, mm. hesalaiset ovat muualla Suomessa;)
 
Viimeksi muokattu:

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä olen useimman kerran sanonit muualla Suomessa ollesani etttä "Palaan kotiiin HIFKN ,KOFFIN ja Raitiovaunujen valtakuntaan

Työn puolesta ja muutenkin on tajunnut että elämää on muuallakin mutta kyllä kotikapunki on aina paras!!!!!

I LOVE HELSINKI!!!!!!
 

JVR

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
No, eipä leipä. Mustan vyön JVR toteaa, että täällähän puhutaan jo hiukan asiaa.
Minä en tosiaankaan halua väittää( muutaman vuoden Espoossa asuneena), ettei Helsinki olisi hieno/mukaqva paikka, mut ei mikään maailman megga siltikään ole.
Noita suurempia paikkoja on kivenheiton päässä,,tosin ei ihan minun heittämän kiven:rolleyes:
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Viestin lähetti JVR

Viestin lähetti JHag

...ja jonka suosikkijoukkue on Washington Capitails. Ihan tosi hei taanrii, oletko se taas sinä
____________________________________________________
Ja mitenkäs tämä suosikkijoukkue tähän asiaan liittyy?:rolleyes:
Heh. Käypähän tuon suosikkijoukkueesi Jatkoaika- sivulla ja katso, MITEN SE OIKEASTI KIRJOITETAAN. Sitten ehkä ymmärrät.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Jaha

Tuli tuossa juhannuksen tienoilla törmättyä tuttuun ongelmaan, ja kun se sivuaa niin mukavasti tätä keskustelua niin esitelläänpä muutamia ajatuksia aiheen tiimoilta.

Ongelmaan johon viittasin törmää todellakin hyvin-hyvin usein. Tapahtumat riistäytyvät käsistä ja keskustelut kärjistyvät nimittäin hyvin vikkelään jos erehdyt ns. maalla (/muu Suomi) asustelevalle kehaisemaan Helsinkiä ja ylistät sitä vielä kerrassaan mainioksi paikaksi asua. Helsingin kehuminen on punainen vaate, joka saa tietyn kuulijaryhmän nopeasti pois tolaltaan. Välittömästi alkaa oman asuinpaikan ylistäminen ja Helsingin vaarallisuus, kalleus, liikenneongelmat tuodaan julki käsittämättöminä ja epäinhimillisinä asioina, joiden kanssa kukaan täysjärkinen ihminen ei voi elää.

Jos velipoikani kehaisee Tamperetta (jota hän ei kylläkään hanakasti tee), ei se aiheuta kummoisempiakaan vastareaktioita itsessäni tai muissa kuulijoissa. Vaan erehdyppä ylistämään Helsinkiä, ja soppa on valmis.

Helsinki on suomalaisille traumaattinen paikka. No, onhan se suurin - ja pääkaupunki ja sitä rataa. Kai se on ihan ymmärrettävää. Traumaattisuus tulee esiin myös niiden toimesta joiden täytyy suuriäänisesti väheksyä ei-helsinkiläisiä. Epäilen heidän tuntevan olonsa hieman orvoksi pääkaupunkiseudella ja todellisuudessa hieman kaipaavan vanhoja kotikontujaan. Suurta Helsingin mollaamisen tarvetta kokevat puolestaan tuntenevat huolta siitä, että heillä menee elämässä jotain todella merkittävää ohi 'varpaita pellon reunalla kehä III:n ulkopuolella heilutellessa'.

Minun kokemuksellani Helsinki on ainoa paikka Suomessa jossa haluan asua. That's it, ei sitä tarvitse sen kummemmin toitottaa. Suuresti ihmetyttää miksi moinen fakta provosoi niin monia ihmisiä hyökkäämään suuriäänisesti asian todenperäisyyttä epäilemään. No, ehkä he todella epäilevät että minä saan ja koen enemmän asuinpaikkani perusteella kuin he. Itsekin olen kyllä tarkemmin ajateltuna samaa mieltä, joten... Olen kyllä huomannut monesti vältteleväni H:gin kehumista, ihan vain vaikkapa jussin vieton tunnelman hyvänä pysymisen takia.

Suomi on pohjoisessa. Täältä, ja täällä, katsellaan yleensä etelään. Kaikki suurempi (ja monien mielestä myös kiinnostavampi) on mistäpäin tahansa katsottuna yleensä etelän suunnassa. Sama pätee Helsinkiin. On luonnollista, ei toki sinänsä mitenkään toivottavaa, että täälläkään ei hirveästi pohjoisemman Suomen asiat kiinnosta. Helsingissäkin ollaan keskimääräisesti eteläänpäin orientoituneita, kuten muuallakin.
 

JVR

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
-Janos- Ja jälleen kerram hyvä osoitus siitä kuinka viisas sinä olet:eek: ...voi sinua raukkaa. Pitäisikö minun muuttaa se, niin olisin parempi ihminen.
Mut kiitos kumminkin, ihminen ei ole täydellinen humalassa.:(
 

Bigreds.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ei lajil' väliä
Viestin lähetti kangaroo


Äläs nyt, Jäälihän on huomattava paikkakunta, kuinka monesta muusta vastaavasta tuppukylästä on kotoisin oman NHL-seuransa ykköspakki ?

Mutta mikä hänkään olisi ilman tiettyä HELSINKILÄISTÄ seuraa. :)
ps. ohhoh ensimmäiset propsit jokereille :)


ei muuta kannan ottoa (ainakaan vielä)
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hki- Muu Suomi

Olen kotoisin Lahdesta, jossa asuin 19 vuotta, ja nyt asunut Helsingissä 7 vuotta.

Olen rehellisesti sitä mieltä, että Helsingissä on vähemmän ns. juntteja kuin mitä on esim. Lahdessa. Tästä huolimatta olen ja pidän itseäni ensisijaisesti Lahtelaisena, vaikka olenkin asunut Helsingissä jo 7 vuotta.

Junttius ilmenee esim. siten, että Helsingissä ei kaupilla kävellä yleisesti tuulipuvussa tai 5 vuotta vanhoissa kulahtaneissa Adidaksen säämiskäverkkareissa. Lahdessa puolestaan kaupunkiasuun kuuluu lähes pelkästään näitä mainittuja asuja yhdisteltynä lenkkareihin ja lippikseen. En pidä itseäni trendipellenä, mutta silti minusta on mukavaa, että kaupungilla ollaan pukeuduttu hiukan siistimmin. Ei trendipelle ole synonyymi sille, että ei halua kulkea ulkoiluvaatteissa kaupungilla.

Toisaalta pidän Lahtea erinomaisena kaupunkina kasvaa. Paljon harrastusmahdollisuuskia, riittävän iso kaupunki, jossa voi bilettää jne. Huono jatkokoulutustilanne tosin ajaa suurimman osan "pätevimmistä" nuorista pois kaupungista, ja hyvin harva sinne palaa kerran sieltä lähdettyään. Ei ole yksinkertaisesti töitä tarjolla.

Helsingistä pidän koko ajan enemmän ja enemmän. Aluksi paikka vaikutti jotenkin kylmältä ja etenkin kesästä ajattelin, että ei täällä voi kesiä olla. Hievan kaupunkiin tutustuttuaan huomaa, että Helsinki on itse asiassa loistava kesäkaupunki. Meren läheisyys on mahtava, ja lähistöltä löytyy paljon saaria, jonne lautat vie muutamassa minuutissa. Itseasiassa Helsinki on varmasti parhaimpia kesäkaupunkeja Suomessa. Ongelma on vain se, että suurin osa muualla asuvista mieltää Helsingin vain Forumin ja Aleksanterin kadun väliseksi alueeksi, ja muut osat ovat betonilähiötä. Tietämättömyys lisää ennakkoluuloja.

Helsingistä voi siis pitää aidosti, vaikka täällä ei olisikaan syntynyt. Silti voi pitää myös syntymäkaupungistaan. Paremmuus vaihtelee eri asioissa. On huonoa itsetuntoa, jos tarvii alkaa puolustelemaan kotipaikkaansa joka paikassa. Lahteakin haukutaan monesti, ja suuri osa moitteista pitää täysin paikkansa. Kaikesti huolimatta pidän itseäni ensisijaisesti Lahtelaisena, kannatan lahtelaisia joukkueita, mutta pidän myös Helsingistä.
 

JVR

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
luulisin, että kyllä Niinimaa olisi samassa asemassa NHL:ssä kuin nytkin vaikkei olisikaan Jokereissa pelannut. Jos ura olisi jatkunut Kärppien jälkeen esim. HIFK:ssa tai TPS:ssa uskoisin että lopputulos olisi kuitenkin sama.:confused:
 

Sumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sentteri Jumalan armosta Patrik Westerback
Pohojalaasista en nyt viitsi tässä sanoa yhtään mitään ettei kukaan pahoita mieltänsä tai muiluta meikäläistä johonkin tuntemattomaan paikkaan.
heh... :cool: tässähän tuntee ittensä ihan otetuksi!

Joo...siis tuohon keskustelun aiheeseen että meillä Pohojammaalla oli aikoinaan sanonta että ei se ole mies eikä mikään joka ei ole amerikassa käynyt. Mummoni vanhemmat tulivat myös ameriikasta takaisin tienattuaan siellä talorahat!
Ja sitä kummeksuttiin vuosisadan vaihteessa enemmän jos muutti Helsinkiin eikä Amerikkaan.

Itse asun Pohojammaan pääkaupungissa Vaasassa(Seinäjokiset voi olla toista mieltä:D )

Joku kaipaili meren rantaa Jyväskylään.
Lapinlahden linnut ovat ratkaisseet tämän ongelman
aikapäiviä sitten. Ratkaisun ydin oli suuri karttauudistus,
jossa koko Pohjanmaa myytäisiin Ruotsille.




Tulipa tässä myös mieleen sama vanha lapinlahden lintujen tv-sarjan sketsi. Oli Suomen kartta ja pohjanmaa oli leikattu irti suomesta ja liitetty ruotsiin. Lainauksia sketsistä:
-Karttatoimikunnalta on kysytty miten kalajoen käy...Kalajoki menee mukana
-Näin jyväskylästä saatiin kerralla merenrantakaupunki-eikä mitään vesijättömaata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös