Helsinki - muu Suomi

  • 8 123
  • 133

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Helsinki - muu Suomi (myös Turku sivut)

SM-liigakeskustelun puolella on HIFK-Jyp matsin ketjussa
jo niin paljon tätä tsadi-junttila juubaa, että JHag pyysi
avaamaan aiheen tänne Vapaaseen Keskusteluun.

No niin, keskustellaan sitten. Tämä ketju ei ole tarkoitettu
tosikoille, eli tiukkoja perusteluja ja analyysejä ei ole pakko
esittää.

Heittäkää vaan juttua teemalla:

- mikä mättää, kun HIFK vaan on kovasti julkisuudessa,
vaikka "näillä mennään" joukkue on pelillisesti huomattavasti
vaikka Pelicansia heikompi

- muuttaako junttilasta parhaat naiset Helsinkiin ja siksi
landella jokaista tsadilaista pidetään ylimielisenä Elviksenä

- mikä on paras junttikylä

- onko maalla mukavaa


Aloitetaanpa maininnoilla Jyväskylästä. Nykäsvillehän on
hauska pikkukaupunki kesällä. Erityisesti se on huomattavasti
Helsinkiä kiinnostavampi Jyväskylän Suurajojen aikaan.
Onko Jkylä sitten osannut ottaa hyödyt irti julkisuudestaan?
Tuskinpa vaan. Ainut tapa saada hyötyjä on käyttää Suomen
eduskunnan siltarumpupoliitikkoja ja vaatia varojen siirtoa
pääkaupunkiseudulta keski-Suomeen.
 
Viimeksi muokattu:

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Pori

Porista taas tulee mieleen, että Jazzien aikaan se on aivan
loistava paikka myös.

Silloin ilmeisesti ummikkoporilaiset joko on lähteneet
ulkomaille Reposaareen tai pysyvät 4 seinän sisällä.
Kaikki friikit on bailaamassa vieraiden kanssa kadulla
ja kuppiloissa ja väkimäärässä ulkopaikkakuntalaisten
osuus on silmiinpistävän suuri.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Out of the box

Yleensä kun mainitaan siitä, että Helsinkiin
kerääntyy huomattavan suuri osa maan
roska-aineksesta ja parhaasta aineksesta, koska
roska-aineksella on lyhyemmät kaljanhakumatkat
ja helpommin hyvätuottoista muutakin viristä saatavana
kuin muualla Suomessa ja taas uraohjuksille sopivia
työpaikkoja tarjolla,
törmätään välittömästi kommentteihin siitä, että ko.
kaupungissa asuvat kuvittelevat asuvansa Maailman
navassa.
Sen perään tulee yleensä vakiokommentti, että
Helsinki verrattuna Lontooseen tai New Yorkiin
on vain pieni kyläpahanen.
Tämä osoittaa minusta, että Landella on todella kykyä
ajatella "Out of the Box".
Tästä voisi jatkaa ottamalla SM-liigakeskusteluun mukaan
tarkasteluun myös NHL:n ja Tsekin sarjan pelaajat,
tuomarit, joukkueenjohtajat yms. Rangers-Jyp otsikkoa
ei helposti saisi aikaan, mutta eihän toki palstan jutuista
puoletkaan käsittele itse ottelutapahtumia.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mä kun oli toivonut tästä ihan asiallista keskustelua. Vaikka aihe kaikessa molemminpuoleisessa subjektiivisuudessaan onkin hankala, niin kyllä jonkinlaisen tason säilyttäminen silti on mahdollista.

Tämän ketjun tarkoitus ei saa olla sotiminen siitä, mikä meidän kylässä on parempaa kuin teidän kylässä. Sen sijaan ainakin itseäni kiinnostavat lähinnä ihmisten ennakkoluulot ja asenteet, ja niiden mahdollinen paikkansapitämättömyys, niin täällä kuin muuallakin.

Eli, tosiasiahan se on, että Helsinki monessa asiassa on maan keskus, mutta ovatko ihmiset täällä todella sellaisia, kuin monesti luullaan. Pitävätkö he todella kehä kolmen ulkopuolta junttilana?

Toisaalta, ovatko muualla asuvat sellaisia, kuin monet helsinkiläiset tuntuvat luulevan, ja suhtautuvatko he sen suvaitsevaisemmin helsinkiläisiin kuin helsinkiläiset heihin? Tästä aiheesta kirjoitinkin jo tuolla IFK-JYP otsikon alla. Näistä asioista toivoisin tässä puhuttavan, en siitä, kellä on parhaat festarit tai kissat. Mielenkiintoisia aiheita nuokin, mutta toisessa otsikossa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Onhan se aika surullista jos ihminen rakentaa identiteettinsä sen pohjalta missä on sattunut syntymään.

Helsinkiläisiä tunnen jonkin verran mutta otos ei liene kovin kattava,minulla kun on tapana valita seurani,joten varmasti pahimmat punaniskat eivät kuulu tuttavapiiriini.

Ne jotka tunnen ovat pääasiassa muita kuin nämä amisviikset jotka asuvat jossain itäisissä kaupunginosissa eivätkä ole paljoa Järvenpäätä pitemmällä käyneet.

Heille sallittakoon suppea maailmankatsomus,milläs sitä laajennat jos eväät siihen eivät riitä.

Kyllä täällä Tampereellakin niitä riittää joille pienemmältä paikkakunnalta tuleva on väistämättä juntti.

Noin karkeasti yleistäen voisi väittää että suurin osa tämän maan mahtimiehistä ja julkimoista tulee tuolta Savon sydänmailta ja tämä on asia joka on minua askarruttanut eli onko savolaisilla geeneissä jotain joka saa ihmisen pyrkimään kokoajan eteenpäin.

Enkä minä pitäisi tuota Helsingin vetovoimaa pelkästään positiivisena asiana.Kyllä kaupungin hallitsematon paisuminen johtaa monenlaisiin lieveilmiöihin joista päälimmäisenä ehkä valtavat liikenneruuhkat ja asuntopula.

Jotkut tännekin kirjoittavat pääkupunkiseudulla asuvat eivät omaa pienuuttaan pysty sillä peittämään että asuvat suurella talousaluella.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
"Onhan se aika surullista jos ihminen rakentaa identiteettinsä sen pohjalta missä on sattunut syntymään. "

Hmm...enpä tiedä onko se nyt surullista, mutta huolestuttavaa kylläkin, mikäli maailmankuva rajoittuu pelkästään synnyinpaikkansa näkövinkkeliin. Minulle syntymäpaikkani on todella tärkeä juttu, mutta 11 vuotta "maailmalla" asuneena näkökulma on laajentunut huomattavasti.

Olen ollut huomaavinani asian niin, että nämä omissa ympyröissään viihtyvät ihmiset suhtautuvat yhtä suvaitsemattomasti muualla asuviin paikasta riippumatta. Tietämättömyys ja ennakkoluulot myrkyttävät ajatusmaailmaa tehokkaammin, kuin mikään muu. Näitä ihmisiä löytyy niin Helsingistä kuin Kuusamostakin.

Se onkin sitten toinen juttu, että jäävätkö tällaiset ihmiset sitten jostakin paitsi, mielestäni omissa nurkissaan elely voi olla tasan yhtä arvokasta kuin hummaaminen mailla ja mannuilla. Ongelma tahtoo olla se, että molemmissa tapauksissa toisista ei nähdä kuin negatiivisia asioita.

Sellaisia ihmisiä minulla on vaikea ymmärtää, joiden on asuttava kaiken hälinän keskellä vain sen takia, että on mahdollisuuksia tehdä kaikenlaista mukavaa, mutta siltikin nuhjaavat kotonansa käyttämättä niitä. Jos tällaiset ihmiset heitetään keskelle ei mitään, niin se on katastrofi, koska se erilaisista huvituksista rakentuva verkosto ei olekaan ympärillä. Se jos mikä kuvastaa tätä länsimaista hapatusta, minkä keskellä tässä itsekin elää -tosin ihan vapaehtoisesti.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omat kokemukseni Helsingin elävistä voisi jaotella kahteen kategoriaan:

1) OK tyypit. He ovat yleensä paljasjalkaisia tsadilaisia, jotka eivät sen kummemmin tee numeroa syntymäpaikastaan. Helsinki on heille rakas kotikaupunki, mutta hyvällä itsetunnolla varustettuna he eivät pidä sitä maailman napana, vaikka hallinnollisesti se Suomen napa onkin.

2) Idiootit. Nämä yleensä muualta muuttaneet Jakomäessä asuvat amisviikset kuvittelevat, että on jotain suurta asua Helsingissä ja että siinä samalla hekin ovat pikkuisen parempia kuin syvällä maaseudulla asuvat serkkunsa.

Tämä keskustelu on hassu. Ilman muuta on selvää, että maan suurimpana keskuksena ja pääkaupunkina Helsinki on keskus, mutta onko tuo joku ratkaiseva arvo, mikä määrittelee hohdokkuuden? Olenko minä juntti, kun olen tyytyväinen siihen, että voin asua noin 120 000 ihmisen talousalueella Jyväskylässä, missä ei ole Helsingin ruuhkaa ja turvattomuutta? Kyse on elämänarvoista. Minulle ei sovi asua suurkaupungissa, tulen siitä stressaantuneeksi. Tiedän sen, koska olen asunut. Liikaa ihmisiä, liikaa autoja ja melua, eikä aikaa rauhoittumiseen ja paikalla oloon. Mutta joillekin se sopii, enkä minä voi sellaisia ihmisiä tuomita. Voi olla, että puolin ja toisin (Helsinki - muu Suomi) ihmisten itsetunnoissa on vikaa, jos yhtäältä helsinkiläiset nimittävät muualla asuvia junteiksi ja ties miksi ja toisaalta muualla Suomessa asuvat pitävät helsinkiläisiä itsekeskeisinä kusipäinä. Ehkä omassakin itsetunnossani on parantamisen varaa, kun tähän loppuun vielä totean, että Jyväskylä ei suinkaan ole Suomen mittakaavassa pikkukaupunki, kuten nedomansky väitti.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
jep jep

ovatko helsinkilaiset todella sellaisia tai muunlaisia?

Tzadissa asuu yli 500.000 asukkia. Osa ei ole edes
Helsingissa kirjoilla.

Suurin yhteinen nimittaja porukalle on, etta Kaikki asuvat
saman hallinnollisen yksikon rajojen sisapuolella.

Mitaan muuta yhdistavaa tekijaa, joka erottaisi nama kaikki
vaikkapa vantaalaisista, on ihan turha etsia.

Helsingin asukkaista on huomattavan suuri osa tullut jostain
muualta ja esim. neljannen polven helsinkilaisia alkaa olla
jo hiukka hankala loytaa. Helsinkiin on usein tultu opiskelemaan
ja toihin. Sitten isompi kaupunki onkin alkanut tuntua "kodilta"
ja pikkukaupunkiin ei enaa kaivata paitsi kesalomalla.

Ihmisten luokittelu on ihan turhaa puuhaa, yksilot pitaisi
ottaa paremmin huomioon.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ennakkoluulot

Viestin lähetti Johnny99
No mä kun oli toivonut tästä ihan asiallista keskustelua. Vaikka aihe kaikessa molemminpuoleisessa subjektiivisuudessaan onkin hankala, niin kyllä jonkinlaisen tason säilyttäminen silti on mahdollista.

Tämän ketjun tarkoitus ei saa olla sotiminen siitä, mikä meidän kylässä on parempaa kuin teidän kylässä. Sen sijaan ainakin itseäni kiinnostavat lähinnä ihmisten ennakkoluulot ja asenteet, ja niiden mahdollinen paikkansapitämättömyys, niin täällä kuin muuallakin.

Eli, tosiasiahan se on, että Helsinki monessa asiassa on maan keskus, mutta ovatko ihmiset täällä todella sellaisia, kuin monesti luullaan. Pitävätkö he todella kehä kolmen ulkopuolta junttilana?

Toisaalta, ovatko muualla asuvat sellaisia, kuin monet helsinkiläiset tuntuvat luulevan, ja suhtautuvatko he sen suvaitsevaisemmin helsinkiläisiin kuin helsinkiläiset heihin? Tästä aiheesta kirjoitinkin jo tuolla IFK-JYP otsikon alla. Näistä asioista toivoisin tässä puhuttavan, en siitä, kellä on parhaat festarit tai kissat. Mielenkiintoisia aiheita nuokin, mutta toisessa otsikossa.

Suvaitsevaisuus joudutaan valitettavasti mittaamaan joka
tilanteessa erikseen. Jotta puhutaan hieman omistakin
tuntemuksista tassa ketjussa, sanoisin, etta se milta
paikkakunnalta kukakin on kotoisin, ei aiheuta minussa
mitaan ennakkoluuloja.

Esim. tavatessa Oululaisia sensijaan
minua kiinnostaa kovasti, mita Ouluun kuuluu ja voiko siella
hiihdella jne ja millaista menoa on Letkussa jne
Mutta jos sielta tulee Hadankaan joku Jengi huutaen isoon
aaneen, miten nuijia HIFKn kannattajat ovat tms, tulee
tietenkin heti joku puolustusreaktio.

Voi olla hyva tietaa, etta en asu Helsingissa painkaan ja
minulle on aivan yhdentekevaa, kutsutaanko paikkaa
tsadiksi, stadiksi, Hesaksi, Helsingforssiksi tms
Samaten esim. murteet (turun murretta lukuunottamatta)
lasken vain rikkaudeksi armaassa maassamme.

Lasken lisaksi "helsinkiin" kuuluvaksi Esbon, Vandan ja
Grankullan. Espootahan ei silleen voi pitaa kaupunkina,
etta se on kokoelma taajamia ilman mitaan kaupunkirakennetta
ja Vantaa taas on kylia ratojen varsissa. Siina suhteessa
Kuopiot yms on paljon parempia, etta sielta loytyy se traditio-
naalinen tori, jonka reunalla Raatihuone, Hotelli, Tavaratalot,
Posti, pankit jne
 

Jarmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko maalla mukavaa?

Niin..Joku viisas on joskus sanonut, että ellei Hämeenlinnassa olisi HPK:ta ja pelattaisi jääkiekon sm-liigaa, voisi kaupungin yli vetää pressun talven ajaksi ja ottaa taas keväällä pois, kun ihmiset kaivautuvat koloistaan. Ja tarkemmin kun tuota ajattelee,
niin se pitää aika lailla paikkansa, sillä eihän Hämptonissa tapahdu yhtään mitään talven pimeinä kuukausina.

Ja mitä tulee paikkakunnan asukkaisiin, enemmän taitaa hämäläiset olla p*****stä, kun stadilaiset. ( joista myöskin on kokemusta muutaman vuoden opiskeluajoilta)
Olihan se suuri ja mahtava Helsinki ainakin tapahtumien yms.
perusteella kiva paikka käväistä, mutta ei sinne pidemmäksi aikaa
voinut jäädä, vaan piti palata kotitanhuville armeijan takia ja leivän perässä.

Vastaus otsikon kysymykseen: Kyllä, maalla on mukavaa ainakin
meitsin mielestä!
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
savolaisuus

Viestin lähetti bebeto
Noin karkeasti yleistäen voisi väittää että suurin osa tämän maan mahtimiehistä ja julkimoista tulee tuolta Savon sydänmailta ja tämä on asia joka on minua askarruttanut eli onko savolaisilla geeneissä jotain joka saa ihmisen pyrkimään kokoajan eteenpäin.

Joo, HIFKin savolaisilla Olli Jokisella ja Keklullahan ainakin oli
selvat Chief-geenit/menttaliteetti.

Muuten en osaa sanoa, tuleeko todella Savon sydanmailta
keskimaaraista enemman mahtiukkoja ja viihde-alan tahtia.
Omien tietojeni mukaan niita tulee kylla ihan joka puolelta maata.

Minnes ne muuten eteenpain pyrkiessaan suuntaavat?
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
[

Idiootit. Nämä yleensä muualta muuttaneet Jakomäessä asuvat amisviikset kuvittelevat, että on jotain suurta asua Helsingissä ja että siinä samalla hekin ovat pikkuisen parempia kuin syvällä maaseudulla asuvat serkkunsa.




[/B][/QUOTE]


Aivan oikein!! Kirjoitit naulan kantaaan. Nuo mainitsemasi
tyypit ovat kaikkein ärsyttävimmät. Heitä asuu myös itäisissä
kaupunginosissa ja myös Kaupunkioikeuksin varustetulla
lentokentällä. Jos joskus menet esim Jokerit-Jyp peliin
bongaat heitä taatusti. Itse olen syntyperäinen Rööperin
kundi, nykyisin Kalliolainen ja minä ja kaverini nauretaan
paskasesti noille hölmöille. Olen kieltämättä vähän nurkka-
patriootti mutta kuitenkin aika suvaitsevainen
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Suomi-Salaman mainitsemat vittuilevat 'amisviikset' eivät taida totta tosiaan olla ainoastaan Helsingin ongelma, vaan samaan ilmiöön törmää ihan ympäri suomea, ainakin jos satut itse olemaan Helsingistä.
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun ihmiset ovat heti asuinpaikasta kuullessaan selvästi muuttaneet suhtautumistaan ja jutut ovat kääntyneet arkiasioista tähän kaupunki -keskusteluun. Suomessa on monta kaupunkia, jossa ihan tosiaan on todella kovat ennakkoluulot pk-seudulla asuvia kohtaan. Mitä isompi kaupunki, sen pahemmat.

Kukaan tuskin stadissa tai maalla pitää oikeasti itseään jollain lailla parempana ihmisenä, vaan kysymys on ainoastaan näistä tavoista ja ehkä siitä, että kaikki eivät oikeasti tiedä oman kaupunkinsa/kylänsä ulkopuolisista asioista yhtään mitään. 'Maalaisen' on kiva tölviä 'Etelän miehiä' ja toisinpäin sama juttu. Tuntuu vaan, että helsinkiläisiä syytellään tästä helpommin, ts. muualla ollaan herkkähipiäisempiä. En ole nähnyt, että kukaan vetää hernettä nenään kun häntä haukutaan kaupunkilaispelleksi, tai kun vaikkapa telkkarissa pyörii mainos tyyliin 'elä etelän mies huio, ota ohvia'. Sen sijaan kun itse erehdyt sanomaan sanan maalainen tai juntti, niin heti on palot nenässä ja syytellään ylimielisiksi ja ties miksikä, vaikka todellisuudessa sanonalla ja ihmisen ajatuksilla ei välttämättä ole mitään yhteyttä keskenään. Tapoja, tapoja..
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kyllä maalla on mukavaa...

Vaikka olenkin "umpitsadilainen", niin vietän ihan vapaaehtoisesti kesälomani aina täysin korvessa, Mikkelin kupeessa Anttolassa. Eivät savolaiset ole ainakaan minun mielestäni yhtään sen kierompia ihmisiä, kuin helsinkiläisetkään. Jostakin vaan tämä savolainen umpikierouskäsite on pesiytynyt suomalaisiin. Johtuisiko tuo juttu ainakin joltakin osin siitä savon murteesta? Sehän kieltämättä kuulostaa aika ovelalta, savolaisten mielilausahduksiahan on: "suattaapi tuo olla nii, vuan suattaapi tuo olla olemattannii"... tuon kuullessaan moni stadilainen voi kyllä nyrpistää nenäänsä! Ainakin meikäläiselle on kyllä hermojen lepuutusta kävellä vaikkapa Mikkelin torin vilinässä kauniina kesäpäivänä kuuntelemassa sitä murteiden sekamelskaa. Kyllä sinne nennäänsä honottamalla puhuvat stadilaisetkin soveltuvat aivan mainiosti.

PS: Pieni vitsi perään...

Stadilainen talitintti lensi aikansa kuluksi Helsingistä Mikkeliin. Lintu istahti sitten koivun oksalle Mikkelin torin vieressä. Siinä oksalla istui myös paikallinen savolainen talitintti. Stadilainen tintti päätti moikata maalaiskaveriaan sanomalla:
- Titi-tyy
Savolainen tintti katsoi pitkin nokkansa vartta ja vastasi:
- Titi-suattaapa tuo ollannii-tyy...
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti Sakke35
[

Aivan oikein!! Kirjoitit naulan kantaaan. Nuo mainitsemasi
tyypit ovat kaikkein ärsyttävimmät. Heitä asuu myös itäisissä
kaupunginosissa ja myös Kaupunkioikeuksin varustetulla
lentokentällä.

Niin... Pari vuotta sitten tehtiin tutkimus, jonka mukaan itä ja länsi -Helsingissä asuu itseasiassa eniten syntyperäisiä stadilaisia. Keskusta on lähes tyystin vallattu muualta muuttaneen työvoiman ja opiskelijoiden haltuun..

Ja mitenhän toi Jokerit-Jyp tohon liittyi.. Minä asuin joskus korsossa! ja ainakaan omassa tuttavapiirissäni ei ollut mitään muita kun julleja ja sama tuntuu olevan meininki nykyisessä asuinpaikassanikin, joka on idässä sekin :D
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Hoh hoijakkaa!!!!

Omasta mielestäni on aivan perseestä lähteä vertailemaan Tzadia ja muita mestoja.Jokaisella mestalla on hyvät ja huonot puolensa.Itse viihdyn kesäisin vallan helvetin hyvin Sysmässä,niin hyvin,että kaiken vapaa-aikani siellä vietän.Mökkini on siellä,mutta ei siinä ole kuitenkaan koko syy.Sysmässä on tosi rentoa jengiä ja paikallisten kanssa on mahtavaa"haastaa"paikallisessa.

Nyt tulee haukkuja,mutta pidän myös tosi paljon Turusta,loistava kesäkaupunki.Lisäksi Porissa viihdyin aikoinaan vallan mainiosti.Kuopiossa olen myäs muutaman kerran käynyt ja kivaa oli.Armeijan kävin Vaasassa ja siellä oli hienoa tapella kateellisten junnujen kanssa,välillä tapeltiin ja välillä juteltiin.Hienoa aikaa....

On täysin turhaa nostaa Stadia jollekin jalustalle,juntteja me ollaan kaikki,jos tuolta Keskieuroopan suunnasta zoomailee.:D :D
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Suomi-Salama
Omat kokemukseni Helsingin elävistä voisi jaotella kahteen kategoriaan:

1) OK tyypit. He ovat yleensä paljasjalkaisia tsadilaisia, jotka eivät sen kummemmin tee numeroa syntymäpaikastaan. Helsinki on heille rakas kotikaupunki, mutta hyvällä itsetunnolla varustettuna he eivät pidä sitä maailman napana, vaikka hallinnollisesti se Suomen napa onkin.

2) Idiootit. Nämä yleensä muualta muuttaneet Jakomäessä asuvat amisviikset kuvittelevat, että on jotain suurta asua Helsingissä ja että siinä samalla hekin ovat pikkuisen parempia kuin syvällä maaseudulla asuvat serkkunsa.

Tämä keskustelu on hassu. Ilman muuta on selvää, että maan suurimpana keskuksena ja pääkaupunkina Helsinki on keskus, mutta onko tuo joku ratkaiseva arvo, mikä määrittelee hohdokkuuden? Olenko minä juntti, kun olen tyytyväinen siihen, että voin asua noin 120 000 ihmisen talousalueella Jyväskylässä, missä ei ole Helsingin ruuhkaa ja turvattomuutta? Kyse on elämänarvoista. Minulle ei sovi asua suurkaupungissa, tulen siitä stressaantuneeksi. Tiedän sen, koska olen asunut. Liikaa ihmisiä, liikaa autoja ja melua, eikä aikaa rauhoittumiseen ja paikalla oloon. Mutta joillekin se sopii, enkä minä voi sellaisia ihmisiä tuomita. Voi olla, että puolin ja toisin (Helsinki - muu Suomi) ihmisten itsetunnoissa on vikaa, jos yhtäältä helsinkiläiset nimittävät muualla asuvia junteiksi ja ties miksi ja toisaalta muualla Suomessa asuvat pitävät helsinkiläisiä itsekeskeisinä kusipäinä. Ehkä omassakin itsetunnossani on parantamisen varaa, kun tähän loppuun vielä totean, että Jyväskylä ei suinkaan ole Suomen mittakaavassa pikkukaupunki, kuten nedomansky väitti.



-Aika paljon samaa mieltä, usko tai älä, vaikka kammottavan tsadivyöryttäjän maineen sainkin. Itse olen aina laskenut kuuluvani tuohon a-ryhmään, mutta nyt moni Nykäskylässä luulee minua amisviiksi-mieheksi. Sic, ei voi mitään. Ja kyllä, Mike on oikeassa. Amisviiksi-osasto löytyy jokaisesta kaupungista ja isommasta kylästäkin. He ovat osa kansallista identiteettiämme.

Jostain syystä alemmuuskompleksi on yleisempi muualla kuin pk-seudulla. Sen huomaa matkustaessaan kotimaassamme. Kun tamperelainen kysyy, mistä olet ja vastaan Espoosta (sehän on niille sama kuin Hki), niin vastaukseksi tulee: -Näsinneula on muuten korkeampi kuin stadionin torni. Mitäs siihen muuta kuin että vai niin, onko noin? Mielestäni suomalaiset kehä 3:n tuolla puolen olevat paikkakunnat muuttuvat sitä mukavammiksi, mitä kauempana ne ovat täältä. Alemmuuskompleksi vähenee suorassa suhteessa kilometreihin nähden. Lahtelaisilla lienee suurin Hki-alemmuuskompleksi, sitten tulevat turkulaiset ja tamperelaiset, koska hekin ovat isosta kaupungista. Mutta esimerkiksi Kuopio ja Oulu - siinä vasta nastat ja omailmeiset paikat, joissa on aitoa kotiseutuylpeyttä.

Nyt-liite kirjoitti joku aika sitten toisenlaisesta ongelmasta, helsinkiläisiin kohdistuvasta rasismista muilla paikkakunnilla. Tämäkin on totta. Itse törmään tähän tavan takaa. Voin olla ok tyyppi jossain tamperelaisessa pubissa, kunnes tulee ilmi, mistä olen. Sitten alkaa tämä alemmuuskompleksi puskea pintaan, mutta ei voi yleistääkään. Siis aina ei näin tapahdu. Jostain syystä tsadin seutu on Suomessa se ainoa kotiseutu, josta ei saa olla luontevasti ylpeä. Ja jostain syystä slangia ei lueta murteiden joukkoon. Vääntäminen on sen sijaan vertaansa vailla olevaa taidetta.

Pk-seudulla syntyneet ja kasvaneet poikkeavat maaseudun ja pikkukaupunkien ihmisistä mielestäni eniten siinä, että täällä oppii ja kasvaa sosiaaliseksi. Täällä on enemmän ihmisiä pienellä alueella ja monesta kulttuurista. Sama koskee kaikkia maailman pääkaupunkeja. Niinpä tsadilaisista tulee tyyppejä, jotka ovat kotonaan paikassa kuin paikassa ja tämän lisäksi tsadilaiset ovat kovia puhumaan, sen myönnän. Ja tämä ottaa pannuun varsinkin hiljaisessa Länsi-Suomessa. Tsadilainen uskaltaa kysyä kadulla, että missä on pankki tai huoltoasema ja hiljainen porilainen hämääntyy täysin. Sitten hän luulee, että tuo tossa vain elvistelee ja erimielisyys on valmista kauraa.

Armeijassa oli hauskaa, koska siellä oli jengiä kaikkialta. Palvelin Lahdessa urheilupitoisissa joukoissa ja alussa kaikki pitivät meitä tsadilaisia rasittavina elviksinä. Ja me pidettiin niitä muita hiljaisina isäntappajina. Kun on sitten pitempään isossa joukossa, niin särmät hioutuvat ja eri paikkakuntien hyvät puolet tulevat näkyviin.

Ihannesuomalaiseni:

-tsadilaisen ulosanti ja sopeutuvuus
-itäsuomalaisen vieraanvaraisuus ja oveluus
-länsisuomalaisen jäyhä luotettavuus, erityisesti raha-asioissa
-pohjoissuomalaisen sitkeys
 

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
JHagille

Niin tänne pyysit joten täällä ollaan.
Onko Jyväskylässä nyt jotain mätää kun on noin huono itsetunto? Jos ihan rauhallisesti lukee minun kirjoitukseni ja ajattelee samalla, niin huomaa, että kaikki on ihan faktaa. Ainoa mitä sanoin, on että helsinkiläiset pelaajat/joukkueet kiinnostavat enemmän kuin Jyväskylän vastaavat. Mutta ei se minun ideani tai aikaansaannokseni ole. Jos tämän faktan kiistaa, niin on savolaisjuntti, en voi muuta sanoa. Ja Suomi-Salama sen esimerkiksi selkeästi myönsikin. Nimittäin että HIFK on kiinnostavampi (jos sana mediaseksikäs on liian "hesalainen") kuin Jyp. Ihan sama kuin minä inttäisin, että Helsinki on oikeasti New Yorkia isompi. Voisin haluta niin, mutta kun niin ei ole. Näin myös nyt ja aina Jypikylä/Hki -vertailussa. Sieltä ei koskaan tule mitään koko valtakuntaa kiinnostavaa kiekkojoukkuetta, ei voi mitään.

Hmm. Osaatko todellakaan lukea, vai onko kenties lukihäiriö vai oletko sittenkin se amisviiksipelle?? Sanopa kuka hemmetti on väittänyt jotain tätä asiaa vastaan?? Voit pistää vaikka lainauksen!

Toisekseen, Jatkoaika ei ole koko Suomi. Jatkoaika on lätkäfriikkien oma hiekkalaatikko, jossa seikkailee noin 500 aktiivista kirjoittajaa. Jos täällä pidetään Chlubnaa isompana tähtenä kuin Pikkaraista, niin eihän kukaan voi olla niin urpo, että päättelee siitä, että nojoo, koko Suomessakin Chlubna on tunnetumpi. Pienet tilastotieteen aakkoset auttaisivat tähän. Lätkäkortit ovat perseestä ja jyväskyläläisten mielestä myös Iltasanomat ja Hockey Night, jotka ovat kaikki huomattavan enemmän kiinnostuneita Pikkaraisesta kuin Chlubnasta. Mitä luulette, että keskiverto ei-lätkäfriikki taatelintallaaja seuraa enemmän; Jatkoaika.comia vai iltapäivälehtiä ja telkkaria? Ja kummankohan perusteella he tuntevat pelaajia enemmän?

Voi sinua... Kuinkahan moni lätkäfani lukee iltapäivälehdistä Ilkka "ei kukaan" Pikkaraisesta sensijaan että katsoo tv:stä Chlubnan maalin? Helsinki ei edelleenkään ole koko Suomi vaikka siellä ihmisiä asuukin..

Ja tähän taas välikommentti - lukekaa nyt Jkylässä oikein huolella: Chlubna on mielestäni PAREMPI pelaaja kuin Pikkarainen. Ton on mielestäni PARAS tasapainoltaan/luistelultaan koko liigassa. Yhteenvetona: Chlubna ja Ton ovat pelillisesti tähtiä, Pikkarainen ei. Mutta suuren massan joukossa Pikkarainen on tunnetumpi, kiinnostavampi ja siten tähdempi. Chlubna ja Ton eivät juurikaan suurta yleisöä kiinnosta. Paitsi jos tulevat HIFKiin/Jokereihin/Bluesiin. Paska homma, mutta ei minun keksimäni.

Alku totta, sitten luisut taas vähän sivuun...Helsinki ei ole Suomi (edelleenkään) vaikka niitä ihmisiä on... Kaikki hesalaiset eivät ole lätkäfaneja...
Hmm. leikitään:
Jos Helsingissä olisi noin 500 000 ihmistä ja 2 joukkuetta.
Jyväskylässä on noin 80 000 ihmistä ja 1 SM-liiga joukkue.

Jyväskylässä katsojakeskiarvo noin 3800 (veikkaus) ja 80 000 jaettuna 3800 on n. 21.
Hifkillä katsojakeskiarvo noin 6200 ja 250 000 jaettuna 6200 on n. 40...
Joten suhteellisesti Jyväskylässä on enemmän jääkiekkofaneja kuin Helsingissä...luuletko että Helsingissä (tai pääkaupunkiseudulla ) on enemmän lätkäfaneja kuin muualla Suomessa yhteensä..ja näitä faneja ei kiinnosta paskan vertaa mikään pikkarainen!

Olen ylpeä, että en asu siellä, jos tunnelma on yhtä avarakatseista kuin Tenholla ja Sergeillä.

Voisitko perustella miten me emme ole avarakatseisia...kukaan ei ole haukkunut mitään osaa pääkaupunkiseudusta....ja sekään ei avarakatseettomuuden osoitus! Opiskele ilmaisemaan itsesi paremmin, artikuloi..

Eihän se herranjumala minun vikani ole, että Helsinki on kiinnostavampi paikka kuin Jyväskylä? Vai onko teistä Nykäskylä oikeasti niinkuin enemmän in kuin Hki? Käykää ulkona.

Helsinki on paska paikka ja oikeasti ihan käpykylä verrattuna Pariisiin/Lontooseen/Nykkiin....itse asun Jyväskylässä joten tiedän kaiken tämän. Loistelias päättelyketju. Siihen ei ole paljon sanomista.

Kuka olisi jotain sellaista väittänyt...Kiinnostavuuskin on suhteellista.
Ja jos kerran asut Jyväskylässä...nii-in.. voithan sitten mennä vaikka Huhtasuolle/ jonnekin sinnepäin ja katsoa onko se IN verrattuna jonnekin Hesan kolkkoon jossa ei ole muuta kuin hikinen "ostoskeskus", jossa yllätys yllätys ei ole muita kun narkkareita, vähäosaisia ja kaljuja/sekavatukkaisia Hifk-faneja..tosin joskus tuntuu että noi Hifk-fanit menee vähän noihin aikaisempiinkin ryhmiin...

Jyppi rules, mutta mihin siitä katosi se HT = Hockey Team? Ja minä kun yritin pitää pääasiana matsista keskustelua enkä vieläkään ota takaisin kehuja, joita Jypille jaoin. Jos olisin perusstadilainen ikävä ihminen, niin tokihan olisin haukkunut Jypin pelin ja pelaajatkin. Mikä mua vaivaa? Asuuko minussa piilosavolainen?

Menestystä Jypille, ihan vilpittömästi. Paikkanne 8. joukossa on ihan pelaamalla ansaittu. Ettei pääasia unohtuisi.

Niin ruleskin. HT lisäosa katosi nimenvaihdon yhteydessä:D .
Niinniinniin yrititkin..kiitos kehuista..piilosavolaisesta en tiedä onneksi Jyväskylä ei kuitenkaan ole savossa!
Ja paikka pleijareissa on todellakin ansaittu!

Niin että jatkoja, vastaa, niin minä voin argumentoida vähän lisää...mukavaahan tämä on....
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Voi Tenho, relaa eli rauhoitu (käännös tsadin kielestä)

Tenho, minulla on jo kaikki paineet poissa tuosta toisesta ketjusta ottamastasi keskustelusta, tulistuin hieman ja siinä kaikki. Kaikki järkevä mielipiteestäni on täällä suodatettuna. Pari viestiä ylempänä.

Pari korjausta kuitenkin:

-Olen syntyperäinen espoolainen ja olen asunut pk-seudulla koko ikäni lukuunottamatta 3 vuotta Tukholmassa ja 2 vuotta USA:ssa, Bostonissa. Itseäni nimitin jyväskyläläiseksi ironisessa mielessä ja siinä kohtaa oli hymiö perässä. Et ollut huomannut sitä? Et tajunnut sitä? Hmmm...kumpikohan meistä tarvitsisi sitä lukemisen/kirjoittamisen opiskelua? Asuinpaikkani olisi selvinnyt myös käyttäjäprofiilistani.

Sudelukujesi laskeminen on täysin perseestä. Ihan vilpittömästi.
Ei lätkästä kiinnostumista voi nyt herranjumala tuolla perusteella laskea paikkakuntien välillä. Pientä rajaa. Tuolla tekniikalla Suomessa on eniten lätkäfaneja ehkä Järvenpäässä..3000 ihmisen halli 20.000 ihmisen kaupungissa? Jos Jkylän halliin menee 5000 katsojaa ja asukkaita on 80.000, on siellä tilaa joka 16. nykäskyläläiselle. Helsinkiläisiä on 500.000 kpl, joista surutta laskit puolet HIFKille ja puolet Jokereille. Mitenkäs sellaiset tsadilaiset, jotka käyvät molemmissa halleissa matseissa, kuten minä? Siis DDR & Hjallis. Lisäksi et ottanut huomioon koko pk-seutua, asukkaita noin 1.000.000 ja kolmaskin halli, LA-areena? Ja helvata, minä käyn sielläkin! Ja Jyväskylässäkin on tietääkseni myös Diskos-niminen joukkue, joten eikös sen pitäisi laskea sitä 80.000 -lukua
:D

No, asiaan. Jos Nykäskylän halliin mahtuu joka 16. nykäskyläläinen, pitäisi 500.000 asukkaan tsadiin rakentaa halli, jonne mahtuu 31.250 katsojaa, jotta suhdeluku olisi sama. Olisi aikamoinen lato, kilpailisi NHL-hallien kanssa.

Joten, eikös ollutkin aika hauskasti laskettu tuo sinun esimerkkisi, nyt kun tarkemmin mietit. Lisäksi puhuimme volyymista eli massasta eli siitä, missä on eniten faneja/kiinnostusta. Suhdeluvuilla pelaaminen on naurettavaa. Jos Nykäskylässä, tai Nykäskylän talousalueella on 120.000 asukasta ja tsadin alueella 1.000.000 asukasta, niin mitä veikkaat? Kummassakohan joukossa on enemmän kiekkofaneja ihan pääkohtaisesti??

Lauseesi, jossa oli Pikarainen ip-lehdessä ja Chlubnan maali tv:ssä oli outo. Pikkarainen on saanut enemmän ns. airtimea tv:ssä ja lehdistössä, koska pelaa HIFKissä, joka on kiinnostavampi joukkue kuin Jyp. Siinä kaikki mitä olen sanonut. Jyväskyläkään ei ole koko Suomi. Jos siellä tunnetaan Chlubna paremmin, niin mainiota. Muualla ei.

Ei jaksettais nyt jauhaa tätä skeidaa. Tätä ennen olen pitänyt Nykäskylää kivana pikkukaupunkina, varsinkin kesällä. Nyt tuntuu, että legendaarisimmat inttäjät ovat sieltä.

Ihan oikeasti: Helsingin kiinnostavuus ja iso koko verrattuna Jyväskylään ei ole minun keksimäni asia. Niin vain on. Yhtä hyvin voisit valittaa siitä, että koko maamme on liian pohjoisessa. Niin vain on, ei voi mitään.

PS. Kuka se Chlubna on?;) <---tämä tässä on ironian/huumorin merkki, hymiö
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ihan tällainen sivuhuomio toiselta Espoolaiselta.
En seuraa SM-liigaa juuri ollenkaan, joskus Hokkinaitti on päällä mutta sitäkin seuraan maksimissaan sivusilmällä. NHL on minun päämielenkiintoni kohde.

Jos minulta kysytään HIFK:in pelaajia pystyn luettelemaan sellaiset 5 kappalettta ilman mitään ongelmia, sama juttu Jokereilla, Bluesilla ja TPS:llä. Tapparasta osaan sanoa muutaman pelaajan, Ilveksestä RAipen. JYP:stä en tiedä yhtä ainoata pelaajaa.
Miksi en? Koska HIFK&Co ovat huomattavasti enemmän julkisuudessa=Lööpeissä&TV:ssä -> HIFK on kiinnostava, Jokerit on kiinnostava... JYP,Kärpät, HPK,Lukko... eivät ole.
Olen lätkäfani ja voin heti paikalta nimetä 10 muuta samanlaista joiden tietämystä on samaa luokkaa.
En tiedä maaseudusta mutta tuntuu että pk-seudulla on muita maakuntia enemmän NHL-ihmisiä.

Ja sitten ihan tosissaan: Kuka on Chlubna ?
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Rauhoitupa Tenho vähäsen. Eihän siinä ole mitään ihmeellistä että Hifk kiinnostaa enemmän kuin Jyp tai että Pikkarainen tunnetaan paremmin kuin Chlubna. Helsinki ja muut suuret kaupungit ovat paljon enemmän esillä. Miksi esimerkiksi minä, joka olen käynyt helsingissä vain muutamia kertoja tiedän useita heidän kaupunginosiaan? Kallio, Eira, Töölö, Pasila... tuskinpa moni helsinkiläinen kykenee luettelemaan esim. jyväskyläläisiä kaupunginosia. (tämä ei ole mitään vittuilua.) Ei kärpäsestä kannata ruveta tekemään härkästä tässä(kään) asiassa.

Myös minä olen tavannut typeriä ja itsekeskeisiä helsinkiläisiä mutta myös - yllätys, yllätys - mukavia sellaisia. On totta että sieltä löytyy ihmisiä joiden mielestä lande alkaa kehä-kolmosen pohjoispuolelta mutta ihan yhtä paljon löytyy ihmisiä jotka korostavat omaa fiksuuttaan ja "landelaisuuttaan" ylivertaisena pääkaupunkiseutulaisiin verrattuna.

Ja kotiseutuylpeyshän on pelkästään hyvä asia, kunhan se ei saa sairaalloisia piirteitä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Tj
Rauhoitupa Tenho vähäsen. Eihän siinä ole mitään ihmeellistä että Hifk kiinnostaa enemmän kuin Jyp tai että Pikkarainen tunnetaan paremmin kuin Chlubna. Helsinki ja muut suuret kaupungit ovat paljon enemmän esillä. Miksi esimerkiksi minä, joka olen käynyt helsingissä vain muutamia kertoja tiedän useita heidän kaupunginosiaan? Kallio, Eira, Töölö, Pasila... tuskinpa moni helsinkiläinen kykenee luettelemaan esim. jyväskyläläisiä kaupunginosia. (tämä ei ole mitään vittuilua.) Ei kärpäsestä kannata ruveta tekemään härkästä tässä(kään) asiassa.

Myös minä olen tavannut typeriä ja itsekeskeisiä helsinkiläisiä mutta myös - yllätys, yllätys - mukavia sellaisia. On totta että sieltä löytyy ihmisiä joiden mielestä lande alkaa kehä-kolmosen pohjoispuolelta mutta ihan yhtä paljon löytyy ihmisiä jotka korostavat omaa fiksuuttaan ja "landelaisuuttaan" ylivertaisena pääkaupunkiseutulaisiin verrattuna.

Ja kotiseutuylpeyshän on pelkästään hyvä asia, kunhan se ei saa sairaalloisia piirteitä.

-Tj....my man! Nykäskylän pinnat nousivat taas entiselleen Tenhon niitä pudotettua. Perkele, veitte tänään taas pisteet;) lopettakaa jo
 

Jet-Ace

Jäsen
JHag

Viittasit eräässä sivulauseessa mm. turkulaisten alemmuuskompleksiin Pääkaupunkiseutua kohtaan. Minä pesunkestävänä turkulaisena ja 12 vuotta Hesassa töitä tehneenä kiistän tuon väitteen.

Itse asiassa hesalaisista ei puhata halaistua sanaa eikä Pääkaupunkiseutu pyöri muutenkaan turkulaisten mielessä. Turkulaiset vihaavat tamperelaisia koko sydämestään, mutta Pääkaupungin suuntaan ei ole minkäänlaisia tuntemuksia. Harkimoa toki vihataan, mutta sehän ei ole mikään uutinen.

No, vastapainoksi turkulaisia vihaavat kaikki, mutta sehän onkin vain merkki kateudesta....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös