Helsinki - muu Suomi

  • 8 112
  • 133

äijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itähelsinkivantaan Jokerit
Villit valot ne vilkkuu...

Viestin lähetti JHag
Joo, kotiseuturakkaus on mainio asia. Silti väittäisin, että kotiseuturakkaus sallitaan helpommin ei-helsinkiläisille kuin helsinkiläisille.

On ihan ok rakastaa Kuopiota, Jyväskylää, Juankoskea....siis ihan ok syntyperäiselle. Mutta jos sanoo olevansa Helsingistä/pk-seudulta ja rakastavansa kotipaikkaansa, niin saa vinoja katseita ja nenännosteluita. Kuten äijä tuossa totesi, täällä on kuitenkin paljon juttuja, mihin on tullut kiinnyttyä ja jos minä haluaisin -en halua, mutta jos- haluaisin viettää juhannukseni vaikka Vallilassa tai Seurasaaressa, niin se on ihan yhtä pätevä paikka minulle kuin jollekin Kalajoki.

Yksi juttu, mikä minua ainakin pitää kiinni täällä on meri. En voisi kuvitella asuvani sisämaassa. En oikein osaa selittää miksi, mutta näin vaan on. Joten jos pitäisi muuttaa pois tarkkaan ottaen Espoosta, mutta laajemmin ottaen pk-seudulta, niin haluaisin ehkä Suomen paikoista Maarianhaminaan/Tammisaareen.

Sekin on totta, että kaikki eivät tänne halua, mutta joutuvat tulemaan työn perässä. Se on perseestä. On varsin kannatettava ajatus, että kaikkien yritysten/laitosten ei pitäisi keskittyä yhteen paikkaan. Varsinkaan näin tietoliikenneaikana. Se olisi itse asiassa mahtavaa, että jokaisella olisi mahdollisuus asua tässä laajassa maassamme juuri siellä, missä olonsa kotoisaksi tuntee.

Silloinkin Helsinki olisi isoin kaupunkimme - mutta ehkä asuntojen hinnat olisivat siedettävämmät. Samoin yleinen viihtyvyys. Sama koskee muitakin paikkakuntia. Olisikohan liian rohkeaa väittää, että katuväkivalta ja pikkurikollisuus pienenisi Suomessa? No, eipäs nyt liioitella, onhan meillä Pohjanmaa ja puukot.

Minä en osaisi asua muualla kuin täällä. Jumittaisin täällä todennäköisesti siinäkin tilanteessa, missä talouselämä ja julkinen sektori olisi keskittynyt vaikka Lappiin. Narisisin täällä, että "vitun lappalaiselvikset luulee olevansa jotain kun asuvat pohjoisessa. Kävisivät joskus hei tsiigamassa, että etelässäkin on elämää"

Juuri samaa mieltä!
Kun on tosiaan (umpihörhö neljännen polven) stadilainen, niin on vaikeaa kuvitella himaa, saati böndeä ilman sköneä. Ja sköne se vasta onkin jotain, mikä tuntuu ahdistavan muita. Eukko on sisämaasta (Tuusulasta) ja häntä tuntuu meri ahdistavan ja kovasti. Landella (siis eukon) sukulaiset kyselee että osaaks jätkä saatana vetouistella tahi kalastella verkolla?
No, mitä tohon sitten pitäis heittää? Osaan, mutta osaatko sinä kuuden metrin aallokossa?
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Älähän nyt uhittele, Äijä. Kohta sisämaalainen muistaa muistuttaa, että Itämeri nyt on sentään yks kuralätäkkö Atlanttiin verrattuna...:D
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti JHag
Yksi juttu, mikä minua ainakin pitää kiinni täällä on meri. En voisi kuvitella asuvani sisämaassa. En oikein osaa selittää miksi, mutta näin vaan on.
Tuo meri muuten on jännä asia. Et ole läheskään ainoa, joka on sanonut, ettei voisi kuvitellakaan asuvansa paikassa, jossa ei ole merta. Toki Suomen kaupungeista suurimmassa osassa on järveä ihan keskustan tuntumassa, mutta järvi vaan on eri asia kuin meri. Sen huomaan itsekin, kun Helsingissä käyn.

Tampereelta löytyy vettä ihan mukavasti. Keskustan pohjoispuolella on Näsijärvi, ja eteläpuolella Pyhäjärvi. Ja Tammerkoski menee siinä välissä. Olisi kieltämättä vaikea kuvitella tätä kaupunkia ilman noita järviä.

Ja sitäpaitsi, Tampere on pohjoismaiden suurin sisämaakaupunki, ettäs tiedätte! :cool:
 

Lust4life

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En oikein ymmärrä kommenttia että identiteetin muovautuminen kotipaikkakunnan mukaan olisi jotenkin surullista tai väärää. Tällainen alueellinen tai paikallinen sitoutuminen on päinvastoin valtava rikkaus. Itse olen ajatellut asian näin: Minä olen Tamperelainen, ytimeen asti. Olen asunut niin ulkomailla kuin muualla suomessakin, mutta kotiin olen aina palannut. Minulle olo suomalaisena on oikeastaan toisarvoista, se tulee vaan ikäänkuin välttämättömänä velvollisuutena tamperelaisuuden ohessa. En ole ylpeä suomalaisuudesta, se on minulle aikalailla yhdentekevää, tamperelaisuudesta kylläkin. Muilla paikkakunnilla suomessa saa puolestani elää ihan miten haluaa, ei liikuta minua. En haluaisi koskaan asua helsingissä, en näe siinä mitään hienoa. Tasapuolisuuden vuoksi sama koskee kaikkia muitakin paikkakuntia.

Bottom line: Ei hjummarra tätä keskustelua, miksi vertailla paikkakuntia keskenään? Haluaako joku tosiaan muuttaa esim. Helsinkiin jonkun muunkin syyn kuin työn perässä?

Nurkkapatriootti? Kyllä, pahinta lajia....
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Villit valot ne vilkkuu...

Viestin lähetti äijä
Juuri samaa mieltä!
Kun on tosiaan (umpihörhö neljännen polven) stadilainen, niin on vaikeaa kuvitella himaa, saati böndeä ilman sköneä. Ja sköne se vasta onkin jotain, mikä tuntuu ahdistavan muita. Eukko on sisämaasta (Tuusulasta) ja häntä tuntuu meri ahdistavan ja kovasti. Landella (siis eukon) sukulaiset kyselee että osaaks jätkä saatana vetouistella tahi kalastella verkolla?
No, mitä tohon sitten pitäis heittää? Osaan, mutta osaatko sinä kuuden metrin aallokossa?

Heh, tällainen ummikko bönden kasvatti suhtautuu hieman huvittuneesti siihen, että Tuusulaa pidetään Helsingistä katsoen jo kovasti sisämaana. Anteeksi vain, en pahalla tarkoita. Ennakkoluuloni pakottavat kuitenkin kysymään, oletko sinä juuri niitä, joille vierailu Kehä III:n ulkopuolella on eksoottinen elämys?

Toisekseen, on sitä merta muuallakin kuin Helsingin edustalla, vaikkapa Torniossa tai Virolahdella. Itsekin olen sattumoisin meren rannalla viettänyt lapsuuteni, oikein pahimman luokan junttilassa ja ajoittaisen lehmän lannan hajussa.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Suomi-Salama
Omat kokemukseni Helsingin elävistä voisi jaotella kahteen kategoriaan:

1) OK tyypit. He ovat yleensä paljasjalkaisia tsadilaisia, jotka eivät sen kummemmin tee numeroa syntymäpaikastaan. Helsinki on heille rakas kotikaupunki, mutta hyvällä itsetunnolla varustettuna he eivät pidä sitä maailman napana, vaikka hallinnollisesti se Suomen napa onkin.

2) Idiootit. Nämä yleensä muualta muuttaneet Jakomäessä asuvat amisviikset kuvittelevat, että on jotain suurta asua Helsingissä ja että siinä samalla hekin ovat pikkuisen parempia kuin syvällä maaseudulla asuvat serkkunsa.

Noinkin voi asian kokea.
Itselläni oli edellisessä duunipaikassa juuri tuollainen jako.
Ei voinut kuin ihmetellä.

Pari tyyppiä veti jotain ihme versiota slangista, haukku kaikki maalaiset jne jne. ja sitten illanvietossa kysyinkin että mistäs ootte kotoisin?
- Torniosta

Voi sattana että nauratti taas!
 

JanJ

Jäsen
Re: Re: Villit valot ne vilkkuu...

Viestin lähetti Suomi-Salama


Heh, tällainen ummikko bönden kasvatti suhtautuu hieman huvittuneesti siihen, että Tuusulaa pidetään Helsingistä katsoen jo kovasti sisämaana.

Yhden kaverini helsinkiläinen isoäiti jutteli mulle tuossa männäviikolla, että hän muistaa kuinka hänen ollesaan nuori Oulunkylää kutsuttiin jo landeksi.
Ja Töölön tulli oli toinen raja.
Että sillee...
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Re: Re: Re: Villit valot ne vilkkuu...

Viestin lähetti JanJ


Yhden kaverini helsinkiläinen isoäiti jutteli mulle tuossa männäviikolla, että hän muistaa kuinka hänen ollesaan nuori Oulunkylää kutsuttiin jo landeksi.
Ja Töölön tulli oli toinen raja.
Että sillee...

Meidänkin mummo aina jutteli , kuinka nuorena tyttönä mentiin maalle Meilahteen koko kesäksi..........................
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Re: Re: Villit valot ne vilkkuu...

Viestin lähetti JanJ
Yhden kaverini helsinkiläinen isoäiti jutteli mulle tuossa männäviikolla, että hän muistaa kuinka hänen ollesaan nuori Oulunkylää kutsuttiin jo landeksi.
Ja Töölön tulli oli toinen raja.
Että sillee...

Ei, en tässä nyt tarkoittanutkaan sitä, mikä on Helsingistä katsottuna landea ja mikä ei vaan sitä, mikä katsotaan sisämaaksi. Onkos Tuusulasta nyt hätäiseen noin 20 kilometriä meren rantaan? Ei kovin sisämaata minun mielestäni. Jos kuka on Kalle Päätalon tuotantoon tutustunut niin tietää, että Koillismaalla esimerkiksi Yli-Kiimingissä asuvien murretta kutsuttiin "merimaitten levijäksi". Yli-Kiimingistä Perämeren rannikolle on kuitenkin matkaa pikkuisen enemmän kuin Tuusulasta Suomenlahdelle... Minä pidän koko Uuttamaata rannikkoalueena, mutta nämä ovat toki subjektiivisia määrittelykysymyksiä.
 

Qeuba

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti äijä

Mutta et nyt tunnu tajuavan sitä tosiasiaa, että kaikki eivät ole muuttaneet tänne minkään perässä, vaan ihan oikeasti syntyneet tähän kiviseen, savuiseen, liikakansoitettuun soppeen...

Kyllähän minä sen ymmärrän, että jotkut ovat ihan syntyperäisiä Helsinkiläisiä, jotka eivät ole mitenkään voineet vaikuttaa siellä asumiseen. Enkä tosiaankaan tarkoita sitä, että Helsingissä asuminen olisi täysin tuhoon tuomittu asia. Moni on varmasti ihan onnellinenkin siellä asuessaan. Helsingissä ei kuitenkaan ole mitään niin erikoista, että sillä perusteella jonkin toisen kaupungin voisi haukkua pystyyn!

Kritisoin lähinnä niitä Helsinkiläisiä, jotka eivät tiedä paskaakaan siitä mitä esim. Pirkanmaalta löytyy tai miltä se näyttää tai millaista siellä on asua, ja jotka siitä huolimatta aukovat päätään pelkästään sen vuoksi, että on kyse jostakin muusta seudusta kuin stadista!

Minä tiedän millainen Helsinki on ja tiedän millainen on Pirkanmaa. Tiedän monesta muustakin alueesta, kaupungista ja kylästä Suomessa. Täten minulla on jotakin vertailupohjaa omalle arviolleni Helsingin tai "maaseudun" paremmuudesta. Mielipiteestä kun on kysymys, niin moni voi olla tietysti erimieltä, mutta ei kannata kommentoida, jos ei tiedä miltä muu Suomi näyttää ja tuntuu. En myöskään tarkoita, että sinä et tietäisi Suomen koostuvan muustakin kuin Helsingistä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti bebeto

Noin karkeasti yleistäen voisi väittää että suurin osa tämän maan mahtimiehistä ja julkimoista tulee tuolta Savon sydänmailta ja tämä on asia joka on minua askarruttanut eli onko savolaisilla geeneissä jotain joka saa ihmisen pyrkimään kokoajan eteenpäin.

No tuota noin, tämähän on siis aivan vuosisataiseen kokemukseen perustuva fakta.

Terveisin nimim. "17 vuotta savossa elänyt"





ja loppuun jokainen voi kuvitella siihen sopivan hymiön
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
helsinki -yksi Pietarin esikaupungeista

Niin, tälläkin palstalla on avattu keskustelu viime vuosikymmenten suosikkiaiheesta "miksi tzzadi on muka joku paratiisi?"

Itse Hämeenlinnassa asuvana ja tzzadinseudulla työssäkäyvänä voin sanoa omaavani jonkinlaista näkökulmaa kyseiseen asiaan.
Omasta mielestäni tzzadin ihanuus perustuu lähinnä nurkkapatrioottisten tzzadilaisjunttien jatkuvaan jankutukseen josta seuraavassa muutamia highlaitteja.

Jaa, missäspäin se Hämeenlinna on, jossain susirajalla vai?
Niin, teillä taitaa jo porot dallata kadulla, osaaks ne varoo traktoria?
Mikset sä oo muuttanu tänne sivistyksen pariin?

Näistä edellämainituista sekalaisista kommenteista näkee ainakin sen että omaan napaan on taas tuijoteltu.. Tiedän omalta kohdalta ainakin pari kolme tzzadilaista jotka ei ihan oikeasti tiedä että Hämeenlinnaan pääsee kolmostietä ja Lahteen nelostietä, jos ei tätä vertaa tiedä reilun sadan kilometrin säteellä olevista naapureistaan niin kyllä sitä voitaneen pitää melkoisena junttimaisuutena.

Samaiseen hengenvetoon voitaneen lisätä sekin pointsi että tzzadilaisten perisyntinä voidaan pitää sitä että kaikki mielenkiintoinen voi tulla vain kehä 3:n sisäpuolelta, kaikki muu on joko junttimaista tai ei muuten vain noteerattavaa.

Kaikenlisäksi nämä tzzadilaiset pitävät kaupunkiaan jonain "eurooppalaisena suurkaupunkina", itse pidän sitä lähinnä Pietarin pikkuruisena esikaupunkina, vaikka en varsinaisesti mikään ryssien enkä heidän kaupunkiensa ystävä olekkaan.

Itse olen joskus jopa harkinnut muuttamista kehä 3:n "väärälle" puolen, tämä tapahtui joskus takavuosina kun aloittelin töitäni pk-seudulla. Tämä ajatus sammui kuitenkin erittäin nopeasti, kun havaitsin minkälainen ihmispaljous täällä vallitsee, vittuako tänne väkisin tunkemaan kun kerran Hämeenlinnasta pääsee reilussa tunnissa töihin. Asuntojen hinnoissa on niin suuri ero että on todellakin kannattavaa nähdä sen verran vaivaa että ajelee tzzadiin töihin jopa Hämeenlinnasta asti.

On huomioitava sekin seikka että vaikka asuisikin kehä 3:n sisäpuolella on hyvinkin helppoa saada uppoamaan tunti työmatkaan, esimerkiksi jos joutuu ruuhka-aikaan ajamaan kehä ykkösen päästä päähän niin siinä on ajamista jos tunnissa sen setvii.

Eli loppukaneettina sanottakoon että mikäli haluaa taistella ruuhkissa sekä olla nokkapystyssä kulkevien omaan napaan tuijottelijoiden parissa tiukassa nipussa sekä omaa reilusti pätäkkää että pystyy maksamaan sikahintaa joka toisesta asiasta niin ei muutakuin nokka kohti tzzadia. Itse en moiseen typeryyten sorru.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ilmoitus

Minun kirjoitukseni oli sellaista kuin se oli, koska allekirjoittanutta ärsyttää joittenkin palstan kirjoittajien ylimielisyys...
Ehkäpä te ette ole samalla aallonpituudella kanssani.;)

Jostain syystä minäkin himoaisin merta Jyväskylään mutta jos se tuo mukanaan lieveilmiönä kaikkea mitä siellä meren lähellä nyt onkaan niin saa jäädä tulematta...(yrittäkääpä ymmärtää tuo)
BTW. Obelixilla on iso maha ja pieni koira.


GALLUP!

Kaikki pääkaupunkiseutulaiset vastaavat kysymykseen.
Onko lehmällä sarvet? Miettikää! Oikeasti..haluan testata teitä!

PS! JHag minua suoraan sanottuna ärsytti kirjoituksesi jossa sanoit että tulen takaisin taas parin päivän kuluttua...Se Tenho strikes back vol. jtn....Joku voisi vetää siitä osasta tekstiä, vaikka minkälaisia johtopäätöksiä..
Toivottavasti et vihjaillut mitään esim. nettiyhteyksistä..

Mutta älä ota liian tosissasi. Mua nyt ärsyttää välillä vähän kaikki!
 
Viimeksi muokattu:

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan pakko tuohon lehmä asiaan vastata:D

Onhan niistä sarvista joskus saanut iskuakin, leikö lehmä inhonnut kun on muualta, rosin eihän niillä kaikilla savia kasva.(ainakaan näkyviä sellaisia. Näitä lehmiä voi bongata, jopa stadissa, itse aikoinaan penskana hoitelin (tai ainakin kuvittelin) kyseisiä otuksia Tampereen lähistöllä, tarkemmin Nokialla(tottijärvi).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Luvetaanko Lohja piäkaapunkiseutuun, häh? Mittee, ei kuulu hyvästi. Mittee?

Entä jos on asunut osan elämästään maalla ja osan kaupungissa, Etelä- ja Keski-Suomessa, järvien, jokien ja meren lähettyvillä. Meillä on ollut joskus kanoja ja sikoja, mutta ei, en aja traktorilla kouluun. Pidän vaatteista ja ostelen hajuvesiä, mutta mielestäni uunilenkki juuston kera on hyvää. En pidä trendikahviloista, mutta Helsinki on silti ihan kiva paikka vierailla. Kärsinkö skitsofreniasta?
 

äijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itähelsinkivantaan Jokerit
Arvon finnish-flash...

Arvasin sohaisseeni muurahaispesää, kun laitoin tämän jo lainaamasi viestin tänne palstalle...
Joten, missä vaiheessa sanoin, ettei muualla kuin Helsingissä ole merta?
Ja hei! Tuusulasta on merelle 40 kilsaa. Ei sitä viitti kukaan dallata!
Ihan oikeasti: toi sun kehä-3:n jakosi ON OIKEASTI SUHTEELLISEN RASITTAVA JA AIKANSA ELÄNYT!
(Sitä paitsi Tuusula on kehä-3:n ulkopuolella.
Puhumattakaan lentokentästä.)

Älä nyt viitsi ystävä hyvä vetää tollaista niittiä,
kaikkia rakastan, jotka ovat...
 
Suosikkijoukkue
SUOMI
Nihkeää

Kovin on nihkeää luokitella ihmisiä asuinpaikan mukaan. Varsinkin kun kiertää hiukan muutakin kun tahkoa niin alkaa Suomen junttius näkymään. Töölössä kävelee samassa tuulipuvussa ja siwan lenkkareissa jengiä vastaan kun tallinnan laivoilla melskaavilla pikkukylän vanhoilla pojilla. Junttius on mm ennakkoluuloja uutta ja outoa vastaan eikö vain. Siihen syyllistytään Suomen joka kolkassa. Eniten naurattaa Joensuulaisten (ei siis tietenkään kaikkien) harrastamat etniset puhdistukset ja tsadilaisten "maalaisiksi" KAIKKIEN muiden paitsi helsinkiläisten nimittely. Hehe, asun Kotkassa eikä tämä kyllä mitään maaseutua ole. Itselleni oikein sopiva paikka ja se meri löytyy tuosta 200 metrin päästä. Aah. Nurkkapatriooteille vinkiksi: kannattaa hiukan kierrellä mualimoo. Se auttaa, auttoi minuakin.



Hohoo muistuu hyvä juttu mieleen jossa nyt mollataan yhtä paikkakuntaa mutta älkää ottako nokkiinne ei se ole kaikkien siellä asuvien vika jos joku on tyhmä. Eli olin intissä Öbiksessä ja tultiin sitten Kotkaan laivan kanssa iltalomille. Mukana oli jannuja ympäri maata ja kaikki puhuttiin laivalla sellaista sekameteliä missä oli slangisanoja ja joitakin hassuiksi koettuja murresanoja eli aivan normaalia nuorten nykysuomea. No kun siitä päästiin baariin niin parin tyypin lausunta muuttui ekan bissen jälkeen dramaattisesti. Heebot alkoi puhumaan slangia suorastaan tohkeissaan. Alkoi naurattamaan muttei sanottu mitään. Tulihan siihen sitten pari mirkkua navypukujen vetäminä kyselemään mistä ollaan. Sanoin heti että ahvenanmaalta ja slangipojat että "stadista". Muijat sitten kyseli että just, mistä päin "stadia" noin komeesti slangia vääntävät tulee? Vastasivat siihen että "Länsi-Helsingistä, kirkkonummelta". Sitten minäkin jo repesin kunnolla. EI helvetti! Huono on joillakin itsetunto jos joutuu kotipaikalla päteä, jokainen kai asuu siellä missä haluaa ja muuttaa mikäli paikka ei miellytä?

P.S. Lähes täysin vastaavalla tavalla kävi Tikkurilalaisen "miehen" kanssa. Kysyttäessä mies kertoi olevansa "stadista". Wau.

Ja vielä: Joku höpötteli tuolla jostakin HKI:läisten ylemmyydentunteesta ja vastaavasti muiden paikkojen asukkien alemmuudentunteesta. Eivät onneksi läheskään kaikki kummankaan "puolen" asukit näin tunne. Ruotsalaisetkin muuten tuntevat olevansa meitä suomalaisia parempia. Ja jenkit luulevat olevansa maailman eliittiä. Muualla on vaan kärsimystä ja kurjuutta. Sama juttu Viron ja Suomen kanssa, toisin päin vaan. Että osataan sitä muuallakin, mutta yhteistä kaikille itsensä ylentäjille on etteivät he yleensä edes ymmärrä että heitä pilkataan.
 
Viimeksi muokattu:

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Arvon finnish-flash...

Viestin lähetti äijä
Arvasin sohaisseeni muurahaispesää, kun laitoin tämän jo lainaamasi viestin tänne palstalle...
Joten, missä vaiheessa sanoin, ettei muualla kuin Helsingissä ole merta?
Ja hei! Tuusulasta on merelle 40 kilsaa. Ei sitä viitti kukaan dallata!
Ihan oikeasti: toi sun kehä-3:n jakosi ON OIKEASTI SUHTEELLISEN RASITTAVA JA AIKANSA ELÄNYT!
(Sitä paitsi Tuusula on kehä-3:n ulkopuolella.
Puhumattakaan lentokentästä.)

Ethän sinä missään vaiheessa ole suoranaisesti väittänytkään, ettei muualla olisi merta, mutta kun luet tuon aiemman juttusi uudelleen, saa siitä kovin yksipuolisen kuvan, ikään kuin Helsinki ja meri olisivat ainoa erottamaton parivaljakko Suomessa.

On ilmeisesti välimatkat kasvaneet etelässä sitten viime käynnin, kun Tuusulastakin on linnuntietä merelle nykyisin 40 kilometriä... Minä kun luulin, että maankohoaminen on voimakkainta Merenkurkussa ja Perämerellä...

Tuo Kehä III - jakoni on toivottavasti vanhentunut useimmissa tapauksissa, mutta sinun kohdallasi se taitaa vielä päteä ottaen huomioon Kehä III:n ulkopuolisten alueiden maantieteen tuntemuksesi. Ihan oikeasti, matkailu avartaa, ihan vaikka kotimaakuntamatkailu. Tuo sanonta ei ole pelkkä fraasi, kokeile!

Samoin joudun valittaen toteamaan, että luetun ymmärtämisessäsikin on jotain häikkää. Tietääkseni en ole koskaan väittänyt, että Tuusula sen paremmin kuin Helsinki-Vantaa International Airport sijaitsevat Kehä III:n sisäpuolella. Joten muurahaispesää sohaisit kyllä, mutta kovin kutittavalla tikulla. Kutittaminen aiheuttaa naurureaktion.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Junttius

Viestin lähetti nedomansky
Itselleni on epaselvaa, miten "junttius" voidaan mitata.


"Junttius" on sitä, ettei tiedä mistään muusta kuin synnyin-/asuinpaikastaan jotain - voit olla juntti niin Helsingistä kuin Sodankylästäkin.

Alla esimerkit:

Jos kolmekymppinen Sodankyläläinen kaveri ihmettelee suureen ääneen liukuportaita, "oho, mikäs tommonen on?"

Jos, kolmekymppinen Helsinkiläinen kaveri ihmettelee suureen ääneen lehmää, "oho, mikäs tommonen on?"

Junttiudesta eroon pääseminen, on sitten eri asia, mutta helpoin tapa on tietenkin "kattella vähän maailmaa" eli matkustelu ja sitten se helpompi ja halvempi eli kirjoja lukemalla. Tuossa lukemispuolessa on se vika, että juntista tulee "kirjanoppinut".

Toisinsanoen, mitä suurempi yleisivistys ikään nähden, sitä pienempi juntti!
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Tämä tarina on tosi..

Kerran vuosikymmeniä sitten nuorena Stadissa kasvaneena köyhänä poikana olin erään turkulaisen oppilaitoksen tiloissa pelaamassa flipperiä.

Vieressä seisoi pelaamistani katselemassa ja vuoroaan odottelemassa turkulainen kaveri.
Siihen aikaan kiinalaiset ravintolat olivat juuri tehneet maihinnousun Suomeen.

Niinpä kysäisin tältä turkkulaiselta mitenkään sen kummemmin ajattelematta: "Hei, ootsä koskaan skruudannu kiinalaista?"

Turkkulainen kaveri ei vastannut mitään, mutta katsoi minua kohti vähän kummasti. Jotenkin loukkaantuneen näköisenä tuijotteli siinä pitemmän tovin - ihankuin olisin kysynyt jotain sopimatonta, loukannut tms.

Lopulta hän tuli ihan lähelle viereeni, katsoi suoraan silmiin ja sanoi jämerästi:" Kuule, mää en oo koskaan pannu kettään ees Satakunnast."

heh
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tiedotus

Palstan lukijat ovat ihmetelleet, mistä tällainen hassu
teema paikkakuntien vertaamisesta on saanut alkunsa.

Ketju alkoi, kun HIFK-Jyp edellisen ottelun ketjussa asian
käsittely vajosi nimim. Tenho:n toimesta alla olevalle
lainatulle tasolle

"Tuska teidän kanssanne.
Siis...

En oo koskaan pitänyt Jokereista enkä jokerifaneista, en myöskään koskaan ole pitänyt HIFK:sta mutta sen faneja olen pitänyt vielä kohtuu järkevinä..

Mutta nyt.
Tämän maan napa on Helsinki, sille ei kukaan mitään voi tehdä eikä ilmeisesti mitään yritetäkään. Mutta noi Hifk-fanien jutut on kyllä jotain niin uskomatonta (erit. JHag...vai mikä olitkaan)
Kyllä paistaa suorastaan läpi helvetinmoinen itsekeskeisyys..
Tuo Pikkarainen/Chlubna (BTW. Se etunimi on Tomas..paistaako tässä nyt Hifk-fanien on tietämys kun tsekkipelaajalle annetaan jatkuvasti nimeksi Thomas...semmoisia paskoja ei me otettais.. =) ... ) juttu on täysin perseestä...

Äijä niin sanotusti jauhaa aikalailla paskaa..on siinä paljon asiaakin mutta myös täysin paikkaansapitämätöntä, tyypillistä hesalaista (lue. pääkaupunkiseutulaista) kitinää...

Maailmassa on aina syrjimistä ja kyllä Jyväskylässä se kestetään, pääkaupunkiseudulla se tuntuu vaan aina menevän siihen kuinka vedotaan MEDIASEKSIKKYYTEEN. Sergein sanoin "EI JUMALAUTA!"



quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Jos sinun mielestäsi Jypissä on enemmän tähtiä, niin minkä helvetin takia Jyp ei kiinnosta ketään valtakunnallisesti??
--------------------------------------------------------------------------------



Mietihän kummassa on enemmän tähtiä ja kummassa media tekee paskoista halonhakkaajista tähtiä...ANTISANKAREITA sanon minä, jääkiekko ei sellaisia kaipaa...persoonia kylläkin!


__________________
Kyllä nyt pikku-Antin hampaita naurattaa...
-Kari Tyni"

Ketju on nyt sitten osoittanut näitä tämän viestin ja sen jatkoksi
tulleiden viestien väitteitä aikamoiseksi soopaksi.

Muutenhan ohjeeksi onkin tullut, että kiertäkee poijjaat mualimaa
niin, näätte että Suomi on hiemankin kauempaa tarkasteltuna
ihan yhtenäinen kulttuurialue ja jos joku yrittää paukuttaa
henkseleitään asuinpaikkansa perusteella, on varmaan todella
muut itsetunnon noston aiheet verrattain vähissä.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tapahtui puistoss

Kaksi neitosta oli kävelyllä Turussa puistossa, kun
pensaikosta kuului huutoja: "Tytö, tulkka tänn'"
Toinen tytöistä päätti mennä tarkastamaan, mistä on kyse
ja palasi kotvan kuluttua takaisin, jolloin toinen kysäisi:
- Mit ne teki sul?
- Ei ne mittä tehne, nusasivat vaan...
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Tämä tarina on tosi..

Viestin lähetti Jouni
Kerran vuosikymmeniä sitten nuorena Stadissa kasvaneena köyhänä poikana olin erään turkulaisen oppilaitoksen tiloissa pelaamassa flipperiä.

Vieressä seisoi pelaamistani katselemassa ja vuoroaan odottelemassa turkulainen kaveri.
Siihen aikaan kiinalaiset ravintolat olivat juuri tehneet maihinnousun Suomeen.

Niinpä kysäisin tältä turkkulaiselta mitenkään sen kummemmin ajattelematta: "Hei, ootsä koskaan skruudannu kiinalaista?"

Turkkulainen kaveri ei vastannut mitään, mutta katsoi minua kohti vähän kummasti. Jotenkin loukkaantuneen näköisenä tuijotteli siinä pitemmän tovin - ihankuin olisin kysynyt jotain sopimatonta, loukannut tms.

Lopulta hän tuli ihan lähelle viereeni, katsoi suoraan silmiin ja sanoi jämerästi:" Kuule, mää en oo koskaan pannu kettään ees Satakunnast."

heh


Mikäli ymmärsin juttusi oikein, tuota turkulaista hämäsi käyttämäsi slangisana "skruudata". Tästä tulikin mieleen, että aivan varmasti olisin aiheuttanut helsinkiläiselle pikkupojalle vähintäänkin pohdiskeluja sukupuolisesta suuntautumisestani, jos olisin lapsena Oulun pohjoispuolella asuessani mennyt möläyttämään hänelle meillä päin käytössä olleen varsin yleisen kysymyksen "alakko nää mua?"... Kysymykselläni en olisi kuitenkaan vihjannut mitään homoseksuaalisuuteen liittyvää vaan helsinkiläispoika ei vain olisi ymmärtänyt murreilmaisuani, jolla olin kysynyt, että alkaisitko leikkimään kanssani vaikkapa pikkuautoilla. Murteet ovat rikkaus, mutta keskustelukumppanikin olisi hyvä ottaa huomioon, kun murteita käyttää.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Meren rantaa

Joku kaipaili meren rantaa Jyväskylään.
Lapinlahden linnut ovat ratkaisseet tämän ongelman
aikapäiviä sitten. Ratkaisun ydin oli suuri karttauudistus,
jossa koko Pohjanmaa myytäisiin Ruotsille.
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Tämä tarina on tosi..

Viestin lähetti Jouni
Kerran vuosikymmeniä sitten nuorena Stadissa kasvaneena köyhänä poikana olin erään turkulaisen oppilaitoksen tiloissa pelaamassa flipperiä.

Vieressä seisoi pelaamistani katselemassa ja vuoroaan odottelemassa turkulainen kaveri.
Siihen aikaan kiinalaiset ravintolat olivat juuri tehneet maihinnousun Suomeen.

Niinpä kysäisin tältä turkkulaiselta mitenkään sen kummemmin ajattelematta: "Hei, ootsä koskaan skruudannu kiinalaista?"

Turkkulainen kaveri ei vastannut mitään, mutta katsoi minua kohti vähän kummasti. Jotenkin loukkaantuneen näköisenä tuijotteli siinä pitemmän tovin - ihankuin olisin kysynyt jotain sopimatonta, loukannut tms.

Lopulta hän tuli ihan lähelle viereeni, katsoi suoraan silmiin ja sanoi jämerästi:" Kuule, mää en oo koskaan pannu kettään ees Satakunnast."

heh


Nauroin vedet silmissä kun kuvittelin tuon tilanteen. Tuli ihan mieleen Team Ahman pojat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös