pernaveikko
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK, Crusaders, Lechia
Minun mielestäni on oikeutettua kritisoida investointi- ja kannattavuuslaskelmia, jotka perustuvat kymmenien tuhansien päivittäisten matkustajien oletukselle.
Tietenkin on oikein ja eihän näillä nykyisillä laskelmilla edes tee yhtään mitään sitten lopulta, koska ne eivät ole sinne päinkään. Näihin selvitystöihinkin tungetaan miljoonia, mikä on sinänsä toki pieni raha kokonaisuudessa, mutta silti hukkaan heitettyä rahaa. Hyvä ystäväni kenellä on virolainen avovaimo tokaisi hyvin tuossa, että voisi lopettaa tämän säätämisen ja rahan tuhlaamiseen ja laittaa lapion multaan.
Miten tämä vuosien ja vuosien pyörittelyllä muutenkaan paremmaksi muuttuu? Päätetään sitten olla vaikka rakentamatta, mutta tehtäisiin joku päätös. Kuten sanottu, teknisesti ei minkäänlainen ongelma, miksi päätöksen tekeminen on ongelma? Tehdään se nyt ja jos se on kielteinen, niin palataan asiaan uusien laskelmien kanssa parinkymmenen vuoden päästä. Vähän niin kuin Skotlannin itsenäisyys tai Uuden-Seelannin lipun vaihto. Päätetään asiasta ja sitten se on hoidettu.
Tunneli on ajankohtainen vasta sitten, kun Tallinnasta on kunnon ratayhteys Berliiniin asti.
Rail Baltican suunnitelmat ovat jo pitkällä ja esimerkiksi Puola on jo aloitellut omia ratatöitään sitä silmällä pitäen. Se tulee kyllä ja on valmis ennen kuin Suomessa on yhtään kuoppaa kaivettu eli ei liity sen enempää tunneliin.
Se tosiaan saattaa kiertää Vilnan, mutta Kaunas on siinä suoraan matkalla mikä ei ole ollenkaan huono asia.