Helsingin lätkäherruus

  • 51 835
  • 336

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Maratontaulukot

Viestin lähetti Tumba
Tottakai maratontaulukolla on merkitystä, ja Hifk on siinä edellä. Olisi kiva vertailla myös playoffien osalta maratontaulukkoa, vaihtuukohan osat?

Ehkä haluaisit huomioida vain tiistaisin vuosina 1992-1997 pelatut ottelut?

*sigh* Toiset eivät ymmärrä vielä rautalangastakaan...

EDIT: Siis hei, ei millään pahalla jos jonkun lähiölapsen laskuoppi ei riittänyt analyysien suorittamiseen. Tuon Tumban nerokas oivallus siis piti vain sisällään sen, että jos...ja jos...ja jos... vain tietyt ottelut lasketaan, niin sitten Jokerit rules, OK. Jos joku on nälkäinen sen perään, niin mikäs siinä sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Alabama Song

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Anteeksi vaan, että sotkeudun tähän melko hupaisaan keskusteluun Helsingin lätkäherruudesta.

Meillä turkulaisilla on ollut ilo nähdä molempien pääkaupungin seurojen isoja fanimatkoja Elyseelle. Kiitos sekä IFK:n että Jokerien fanielle, että valitsitte Turun kohteeksi ettekä esim. jotakin Lappeenrantaa ;).

Oikeastaan ainuat matsit tällä kaudella, joista on ollut tunnelmaa Elyseella ovat ollet TPS-IFK ja TPS-Jokerit. Muut ottelut Turussa ovat olleet melko tylsiä.

Mutta asiaan. TPS-Jokerit 14.2.2004 ketjussa on kerrottu tunnelmia sekä TPS-IFK että TPS-Jokerit otteluista.

Tämä on tietty ihan mun näkemykseni ja vertailuni IFK sekä Jokerien vierasottelukäyttäymimisestä, eikä Helsingin lätkäherruutta vieraspeleissä ratkaista, varsinkin kun IFK että Jokerit hävisivät Turussa ;).

IFK-fanit saivat todella paljon ääntä aikaan Elyseella ennen ottelua, ottelun aikana ja vielä ottelun jälkeenkin. IFK-kannattajat ottivat Elysee-Arena aika suvereenisti haltuunsa.
Jokerit-fanitkin saivat aikaan meteliä, mutta eivät mitenkään olleet ylivoimaisia TPS:n kannattajiin nähden.

Jokerifanien humala-aste oli aika paljon suurempi kuin IFK-fanien, noin näppituntumalta.

Jokerilauman jäljiltä tuli rikossyyte ja muutenkin taisi olla pientä kähinää poliisin kanssa. Samoin Elyseella Jokerifanit rikkoivat jotakin paikkoja - ymmärtääkseni. IFK-fanien vierailu sujui fiksusti loppuunasti.

Tietty on sanottava, että suurinosa molempien joukkuiden kannattajista on fiksua ja asiallista jääkiekkoyleisöä, mutta mun vaatimattomat "pisteet" menevät IFK:lle, kun kysytään Stadin parasta jengiä.
 
Viimeksi muokattu:

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Maratontaulukot

Viestin lähetti Tumba
Tottakai maratontaulukolla on merkitystä, ja Hifk on siinä edellä. Olisi kiva vertailla myös playoffien osalta maratontaulukkoa, vaihtuukohan osat?
Niin tai jos lasketaan vaan ne ottelut mitkä Jokerit ovat voittaneet niin sitten varmaan Jokerit on edellä? Tai pelkästään Areenalla pelatut?
Mun mielestä HIFK on helsingin herra. Miten Jokerit voisi olla Helsingin herra? Nehän on pelannu divarissa jopa mun elinaikana. HAH HAH. Olispa hauskaa mennä Areenalle kattomaan divarikiekkoa. Niih. *Pyyhkii räkää amisviiksistä*.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
en tiedä, mitä Isakson tarkoittaa, mutta Jokerien historiikissa joukkueen perustaminen kerrotaan näin:

" Jokerit perustetaaan

Helsingin Jokerit ry:n virallista syntymäpäivää voidaan viettää varsinaisesti lokakuun 10. päivänä, sillä tuona päivänä vuonna 1967 pidettiin seuran perustamiskokous, jolloin rakennusmestari Aimo Mäkinen ja maalarimestarit Eino Syrjänen ja Reino Vilen raapaisivat nimensä seuran perustamisasiakirjan alle.

Töölön Vesa oli pakotettu lopettamaan jääkiekkojaostonsa taloudellisten vaikeuksien takia, jarakennusmestari Aimo Mäkinen oli selvittänyt Vesan velat, ja kaikki Vesan entiset pelaajat johtetähtensä Timo Turusen johdolla siirtyvät uuteen seuraan nimeltään Jokerit.
Seura myös ilmoitti anovansa Jääkiekkoliitolta Vesan paikkaa Suomen sarjan länsilohkossa. Tavoitteena oli nousta jo seuraavalla kaudella mestaruussarjaan.

Jokerien ensimmäinen ottelu voittoisasti

Jokerien ensimmäinen virallinen ottelu oli 10.11.1967. Helsingissä pelattu harjoitusottelu mestaruussarjassa pelaavaa Upon Palloa vastaan. Harjoitusottelun voitti Jokerit 4-3 vajaan 700 katsojan edessä. Kentällä pelaajat esiintyivät vielä Vesan asuissa, koska uudet pelipuvut eivät olleet vielä valmistuneet.
Mielenkiintoista jokerien ensimmäisessä ottelussa oli se, että moni niin koti- kuin vierasjoukkueessa uurastaneista pelaajista jätti pysyvästi myöhemmin nimensä Jokerien historiaan. Jokerien tehoketjuna pelasi Pentti Hiiros - Timo Turunen - Ulf Slotte, joista Turunen ja Hiiros Timo Kyntölällä vahvistettuna tulivat myöhemmin tunnetuiksi tehokkaana Jokerien "nallipyssyketjuna". Jokerien ensimmäisen maalin sai kuitenkin tehdä myöhemmin valmentajana tunnettu Olli "Molla" Hietanen."

Kentällä pelaajat esiintyivät vielä Vesan asuissa, koska uudet pelipuvut eivät olleet vielä valmistuneet

Jos uusi seurasaa vanhan seuran pelaajat, sarjapaikan ja hoitaa vanhan seuran velat, kyllä minusta kyse on sen seuran jääkiekkotoiminnan jatkajasta. Sitten vielä jopa pelataan vanhan seuran paidoilla. Vaikka toki juridisesti Vesa lopetti ja Jokerit aloitti.

Minusta Jokerit eivät ole minkäänlainen "itähelsinkiläinen " seura, vaikka moni, varsinkin seuraa kannattamaton , ulkopuolinen näin ajattelee. Seuran fanit voivat olla sieltä kotoisin.fanejahan syntyi, kun uuden maaltamuuttaneet "statilaiset" eivät osanneet omaksua HIFK:n stadilaisia perinteitä . Yksi syy oli myös Jokerien junioritoiminta, sympatiaa alkoi tulla seuralle, joka ilmaiseksi antoi junnuille mahdollisuuden pelata seurassa.

Minusta johonkin paikaan profiloituminen tarkoitaa kyllä sitä, että seuran pelaajat ja varsinkin kotikenttä on kyseisellä seudulla.

Jos jalkapalloseura Kontu on "itähelsinkiläinen" se tarkoitaa sitä, että sen junnutoiminta, miesten joukkue ja kotikenttä ovat kyseisellä alueella.

jalkapalloseura Arsenal on pohjois-Lontoosta.Kyllä.

Mutta jääkiekkojoukkue Jokerit oli 70-luvulla ja edelleen helsinkiläinen (stadilainen) seura, jonka kotikenttä oli Töölössa. muusta organisaatiosta puhumattakaan. Junioritoiminta alkoi itä-helsingissä, mutta ensimmäinen ehta jokerijuniori (lukuunottamatta Esa Tikkasta) luisteli Helsingin jäähallissa vasta 70-luvun lopussa. Jokerien junioritoiminta kyllä laajeni koko Helsinkiin alun jälkeen, eikä vain jäänyt itähelsinkiin.

Itse asuin keskustassa 70-luvun alussa ja Jokereita kannattaessa ei minulle mieleen tullut mitään ajatusta, että joukkue olisi "itähelsingistä". moni voi nyt sanoa, että ei tullut muutakaan ajatusta. :)

Akoinaan Jokerit oli se "pieni, köyhä ja duunariseura ", " HIFK iso paha ja varakas". Hjalliksen mukaantullon myötä sitten osat ovat henkisesti vaihtuneet. En tiedä sitte, mitä HIFK:n varakkaampi väki ajattelee siitä, että ruotsikielinen raha ohjaa Jokereita eikä HIFK:ta.
 

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti #12
4-0 ja se on nyt sitten siinä. Vai keksiikö joku vielä uusia mittareita?

EI!

HIFK kiittää, HIFK tackar!
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
onhan tuota HIFK:n herruutta odotettukin HIFK-fanien toimesta jo monta vuotta. Pari vuottahan taisi yhdessä vaiheessa mennä, että HIFK ylipäätänsä edes kerran voitti Jokerit.

Mutta kaikki kunnia teille (heille).
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
onhan tuota HIFK:n herruutta odotettukin HIFK-fanien toimesta jo monta vuotta. Pari vuottahan taisi yhdessä vaiheessa mennä, että HIFK ylipäätänsä edes kerran voitti Jokerit.

Mutta kaikki kunnia teille (heille).

Niinpä . Ja sellainenkin aika on ollut kun paikallismatseja ei liigassa pelattu lainkaan. Tiedätkö syyn ?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kertokaahan vielä tästä helsingin herruudesta, että mites jos...? Oletetaan, että jokerit voittavat kannun keväällä ja hifk vaikka tipahtais sitä ennen. Ratkaiseeko tämä runkosarjan voitto siis tämän herruuden?
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Herruuden ratkaisee se , kuka on herra ja kuka narri.

nimimerkki " Osta vene se kannattaa . Älä osta pientä venettä se ei kannata . "
 

Maalituomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Viestin lähetti Vanha Len
Kertokaahan vielä tästä helsingin herruudesta, että mites jos...? Oletetaan, että jokerit voittavat kannun keväällä ja hifk vaikka tipahtais sitä ennen. Ratkaiseeko tämä runkosarjan voitto siis tämän herruuden?

Juuei ratkea...on herroja ja narreja, muttei absoluuttista totuutta. Tätäkin ikuisuuskysymystä voidaan katsella ja laskeskella näkökannasta ja leiristä riippuen miten haluaa. IFK on Stadin ykkönen tällä hetkellä runkosarjasijoituksen ja keskinäisten otteluiden perusteella. Itse katselen mieluummin tilannetta niin, että mikäli sijoitus lopullisessa taulukossa pudotuspelien jälkeen on parempi kuin vastustajalla niin silloin voi sanoa olevansa herra ja hidalgo Helsingissä. Mutta nämä ovat mielipidekysymyksiä, jokainen repiköön ilonsa miten parhaaksi näkee. Näin minä se näin tänään.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Maalituomari
Juuei ratkea...on herroja ja narreja, muttei absoluuttista totuutta. Tätäkin ikuisuuskysymystä voidaan katsella ja laskeskella näkökannasta ja leiristä riippuen miten haluaa. IFK on Stadin ykkönen tällä hetkellä runkosarjasijoituksen ja keskinäisten otteluiden perusteella. Itse katselen mieluummin tilannetta niin, että mikäli sijoitus lopullisessa taulukossa pudotuspelien jälkeen on parempi kuin vastustajalla niin silloin voi sanoa olevansa herra ja hidalgo Helsingissä. Mutta nämä ovat mielipidekysymyksiä, jokainen repiköön ilonsa miten parhaaksi näkee. Näin minä se näin tänään.
Aamen tälle maalituomarin näkemykselle. Tästä asiastahan on keskusteltu tälläkin palstalla ja näkemykset jakaantuvat kirjoittajien kesken. Ennen muinoin, siis silloin kun paikallispelejä pelattiin vähemmän, niiden merkitys oli tässäkin asiassa suurempi, silloinkin tosin osa oli sitä mieltä, että herruus ratkeaa lopullisen sijoituksen mukaan. Tällä kannalla olen itsekin, olisi aika vaikea hillua Stadin ykkösenä, jos naapurissa keitellään pytyssä nakkeja.
 

Bigreds.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ei lajil' väliä
Muistupa vaan mieleen....

Tarina omista ajoista, jolloin oma Jokerivihani sinetöityi...
Taisin olla ala-asteen 2. luokalla ja silloin jo erittäin kova IFK fani (äiti on kertonut että tarhassa 3 vuotiaana olin antanut lapioita muille lapsille käteen ja määrännyt, että sinä olet Hakki ja sä oot Rassa yms yms, itse olin aina Tony Arima) mutta asiaan...jonain päivänä koulun jälkeen joku ylempiluokkalainen jokerifani sitten määräsi mut kannattamaan Jokereita, noh siihenhän en suostunut, ja sitten tämä kaveri alkoi kuristamaan mua siihen saakka, että myöntäisin, että kannatan jokereita. Samaan aikaan kaveri juoksi nopeasti meille hakemaan mun äitiä avuksi, ja mutsi on myöhemmin kertonut, että olin ihan sininen ja vielä jankkasin IFK IFK.. että sellasta vähän IFK-hengestä. Itsellä on aika hatarat muistikuvat tapahtuneesta, mutta äitini on valaissut minua tän asian johdosta.
Tulipahan vaan mieleen. Gu dag
 

ehcszteiN

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, TPS, sympatiat HIFK ja Ässät
Helsingin lätkäherruutta voi mitata muillakin tavoilla kuin keskinäisten "vääntöjen" perusteella. Tässä yksi mitta - TPS -lasien takaa:

- Tällä kaudella karu totuus on se, että - Turkuun tullessaan - HIFK sytyttää, Jokerit ei.

HIFK-TPS/TPS-HIFK -peleissä on nyt sitä samaa, mitä oli joskus kultaisina 90 -luvun TPS-Jokerit vuosina.

TPS -kannattajana myönnän Helsingin LätkäHerruuden HIFK:lle.


Ugh. Olen puhunut.
 

Stadin1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti ehcszteiN
Helsingin lätkäherruutta voi mitata muillakin tavoilla kuin keskinäisten "vääntöjen" perusteella. Tässä yksi mitta - TPS -lasien takaa:

- Tällä kaudella karu totuus on se, että - Turkuun tullessaan - HIFK sytyttää, Jokerit ei.

HIFK-TPS/TPS-HIFK -peleissä on nyt sitä samaa, mitä oli joskus kultaisina 90 -luvun TPS-Jokerit vuosina.

TPS -kannattajana myönnän Helsingin LätkäHerruuden HIFK:lle.


Ugh. Olen puhunut.

Jep. Tottakai. Puhu VAIN omalta osaltasi.

To 30.9.2003
TPS - HIFK 2-3
Yleisöä 6007

Su19.10.2003
TPS - Jokerit 2-0
Yleisöä 5744 Tv-peli

Ti 18.11.2003
TPS - Jokerit 0-5
Yleisöä 8078

To 8.1.2004
TPS - HIFK 2-0
Yleisöä 7205

La 24.1.2004
TPS - HIFK 5-1
Yleisöä 10620

La 14.2.2004
TPS - Jokerit 3-2 ja.
Yleisöä 11012


Kyllä näyttää kiinnostavan turkkulaisia kuitenkin enemmän edelleen Jokerit pelit. Tv-pelit ovat kuitenkin aina huomattavasti vähälukuisempia katsojien osalta.
 

Muerte

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Stadin1
Jep. Tottakai. Puhu VAIN omalta osaltasi.
Juuri näin. Kyllä minua kiinnostaa Jokerit ihan siinä missä HIFK. Paljon on ollut pärinää kumman megamatka tänne Turkuun oli hienompi ja mahtavampi. Minä henkilökohtaisesti viihdyin molemmissa. Minusta olisi tosi tylsää jos kannustaminen Jokereiden ja HIFK:n välillä olisi pelkkää plagiointia. Tällaisia megamatkoja sieltä Helsingistä saisi olla vain useammin.

Tällaisen lätkäherruuden ansioon täytyy alussa sopia pelisäännöt. Onko herruuden voittaminen pelkästään keskinäisten otteluiden voittaminen vai voiko pisteitä saada myös nyrkki-nuhjauksista. Tällöin Jokerit nostaa hyvinkin osakkuutta. Niin tai näin, mielenkiintoista luettavaa tämä ketju. Jatkakaa.
 

L.I.N.K.K.U.

Jäsen
Suosikkijoukkue
H.I.F.K.
Viestin lähetti Stadin1

Kyllä näyttää kiinnostavan turkkulaisia kuitenkin enemmän edelleen Jokerit pelit. Tv-pelit ovat kuitenkin aina huomattavasti vähälukuisempia katsojien osalta.

No turkulaistenhan kiinnostuksella se Stadin herruus mitataan. Tuntuu Jokeri kannattajien ilonaiheet ja selitellyt olevan vähissä. Et ole muuten ajatellut vaihtaa nimimerkkiäs, siitä on nimittäin parasta ennen päiväys mennyt vanhaksi.....
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Muerte
Onko herruuden voittaminen pelkästään keskinäisten otteluiden voittaminen vai voiko pisteitä saada myös nyrkki-nuhjauksista. Tällöin Jokerit nostaa hyvinkin osakkuutta.
Jos nyrkkitalkoot otetaan mukaan, niin eiköhän nekin rajata vain keskinäisiin peleihin. Niissä ainoa toteutunut taitaa olla Vopat-Helenius. Tottakai Valtonen voittaisi Hirson milloin tahansa tappelussa, mutta sellaista ei vain ole käyty ja sellaisen mukaan laskeminen kuulostaisi minusta siltä, kun sanoisin että HIFK oikeasti voitti sen yhden tasan päättenyyn matsin kun tasoitus oli pelkkää säkää.
 

Stadin1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti L.I.N.K.K.U.
No turkulaistenhan kiinnostuksella se Stadin herruus mitataan. Tuntuu Jokeri kannattajien ilonaiheet ja selitellyt olevan vähissä. Et ole muuten ajatellut vaihtaa nimimerkkiäs, siitä on nimittäin parasta ennen päiväys mennyt vanhaksi.....

turkkulaiset EIVÄT todellakaan ratkaise Stadin herruutta. Kommenttini koski lähinnä turkkulaisten kiinnostus Stadilaisia joukkueita kohtaan.

Nimimerkkini tuskin muuttuu mihinkään, koska tappio on ainoastaan väliaikainen. Poffeissa nähdään...

edit: Typo
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
minua on pitkään ihmetyttänyt eräiden jääkiekkofaneiksi kutsuvien henkilöiden innostus kaukalossa tapahtuvaan väkivaltaan.

Minusta jääkiekko on urheilua johon liittyy maalinteko, taklaukset ja muu tällainen. Sen sijaan nyrkkitappelu ei kuulu lajiin. Onhan se jo sääntöjenkin mukaan kielletty asia.

monelle tuntuu seurasta riippumatta olevan tärkeämpää, pyyhkiikö Hele Vopatin jään pinnalle tai päinvastoin kuin itse pelin lopputulos.

Vai olenko ymmärtänyt pelin olemuksen täysin väärin ?

muistan aikoinani kun Neuvostoliiton maajoukkuemiehiä yritettiin rikkoa ja ärsyttää. Mitään ei tapahtunut..paitsi että maalinteko parani. Maltsev vastasi jotain tällaista " Joukkuettamme ei hyödytä jäähypenkillä istuminen. me sen sijaan teemme mielummin maalin"
 
Viimeksi muokattu:

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Viestin lähetti Kontulan Ottawa



muistan aikoinani kun Neuvostoliiton maajoukkuemiehiä yritettiin rikkoa ja ärsyttää. Mitään ei tapahtunut..paitsi että maalinteko parani. Maltsev vastasi jotain tällaista " Joukkuettamme ei hyödytä jäähypenkillä istuminen. me sen sijaan teemme mielummin maalin" [/B]

Muistakaa myös puolustaja Valeri Vasiljevin nauru ja irvistys , kun ' joku kanadalainen tissiposki red neck mussuttaja ' YRITTI sille pullistella. Oli muuten Vasiljevilla pohjana vähän eri koulutus ( Puna-Armeijan kapteeni ) , kun tällä maapähkinävoita mussuttaneella läskillä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
toki on muistettava että muutama herra (esim. Vasiljev ja Petrov) osasi kyllä myös sikailun. Ei lyöty nyrkillä, mutta sen sijaan mailanpäällä ym.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
Minusta jääkiekko on urheilua johon liittyy maalinteko, taklaukset ja muu tällainen. Sen sijaan nyrkkitappelu ei kuulu lajiin. Onhan se jo sääntöjenkin mukaan kielletty asia.
Minulle ei tappelut ole pelissä pääasia, mutta tappelut kuuluvat jääkiekkoon siinä missä
a) pitkät kiekot ja paitsiot
b) väärät vaihdot, koukkaamiset ja kampittamiset

Erona on vain siinä, että a-luokan rikkeet ovat vähäisimpiä ja niistä tuomitaan vain aloitus määrättyyn paikkaan rikkojan tappioksi. B-luokan rikkeet ovat taas samalla tavalla jäähyn arvoisia kuin tappelutkin, mutta niistä selviää vain 2 minuutin jäähyllä. Jäähyistä on useimmissa tilanteissa enemmään haittaa kuin hyötyä joukkueelleen eli ne ovat hyödyllisiä vain juuri oikeaan aikaan otettuina.

5 minuutin jäähy on taas niin kova, että siitä ei milloinkaan rikkova joukkue voita, joten voidaan ajatella että näitä teot koitetaan pelistä karsia -> ne eivät kuulu jääkiekkoon.

Tappelun ero näihin muihin on vain siinä, että reilusta tappeluista tulee jäähy molemmille osapuolille, joten reilusta tappelusta ei joukkuetta oikeastaan edes rangaista (jos tilanne on taas "epäreilu", niin rangaistus on kova). Lisäksi tappelut eivät ole moraalisesti pelin hengen vastaisia, kuten nämä muut 5 minsan rangaistukset.

Lisäksi voisi asiaan lisätä, että tappelu on niin raskasta hommaa, että yleensä siitä palautuessa se viisi minsaa meneekin, joten pelaaja ei juurikaan jääaikaa rangaistuksen seurauksesta menetä.

Edit: vähän paremmin muotoiltuna tämä ajatus.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös