Lihapiirakka
Jäsen
Hyvä viesti ja tykkäsin pääasiassa. Pennejähän Tepsin jättitappiot heille ovat olleet.
Mutta tämä kohta häiritsi. On harhaan johtavaa sanoa että Supercellin ukot oli ostaneet Tepsin "omaksi leikkikalukseen Saudi-tyyliin" kun minun mielestä missään ei ole kiistetty väitteitä että Tepsi olisi ollut konkurssissa kaksi vai kolme kertaa viimeisiin 10 vuoteen ilman näitä kahta. Vai onko? Näinhän he itse joskus sanoivat eli en tiedä onko tuo jossain osoitettu värittelyksi sitten.
Lisäksi onko todella kitsasteltu joukkueen rakennuksessa ja vedetty kaikki mahdollinen menestys vessanpöntöstä alas? Eikö Supercellin ukkojen aikana tänne ole tuotu esim. Kallio-Perrin-Tallinder akseli korjaamaan kulttuuria onnistuneesti, kotiutettu Korpikoski kalliilla sopimuksella joka ei lopulta ollut hyvä ratkaisu, menty kaksiin peräkkäisiin finaaleihin joukkueilla joihin oli kyllä myös satsattu rahaa sanoi kauden alla ilmoitettu pelaajabudjetti mitä tahansa? Nyt en muista millä aikataululla halliin on tehty erinäisiä remontteja. Turku Liveä yritetty käynnistellä pahimpaan mahdolliseen aikaan ja urheilujohtoon on satsattu ainakin taloudellisesti (laatu on eri asia).
Nyt tietenkin on eri tilanne ja sehän on pakollinen jos halutaan olla menestyvä seura tai pitkäjänteinen yritys joka ei ole riippuvainen kahden ihmisen kukkarosta. Olen aiemmin kirjoittanut tästä pidemmin joten en lähde sitä vyyhtiä purkamaan mutta julkisuuteen annettujen tietojen valossa tämän ja ensi kauden jälkeen Tepsin tie taloudellisesti voisi olla taas nousujohteinen ja voitaisiin alkaa käyttämään sitä rahaa mitä tulee sisään. Ensin pitää vain muuttaa toimintamallit sellaisiksi että sitä rahaa myös tulee sisään ja kulutuksessa on joku suunnitelma. Niistä on luistettu ja järkihän sen sanoo että jossain kohtaa sille on pakko laittaa stoppi ennen kaikkea seuran itsensä kannalta. Paananen ja Kodisojahan voisivat tosiaan omalta osaltaan testamentata seuralle miljoonan per nenä seuraaviksi 30 vuodeksi ilman että se horjuttaa heidän talouttaan. Mutta sillä tavalla ei tule omavaraista seuraa tai tervettä liiketoimintaa jota voisi kasvattaa järjestelmällisesti
Itse en usko hetkeäkään, että TPS olisi mennyt konkurssiin ilman Paanasta ja Kodisojaa. TPS on niin merkittävä instituutio Turussa, että ilman saudi-mesenaatteja täällä olisi aivan taatusti muodostunut pienempien rahamiesten kollektiiveja pelastamaan Tepsiä. Mitään kaudesta toiseen jatkuvaa pumppausta ei olisi ollut luvassa, joten TPS olisi tietysti ollut pakotettu käymään läpi todellisen taloussirkkelin ja siten kokenut eräänlaisen uudelleensyntymän huomattavasti pienempänä mutta yhteisöllisempänä seurana.