Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

HC TPS:n talous

  • 1 238 662
  • 5 249

Liitteet

  • IMG_7029.png
    IMG_7029.png
    236,3 KB · kertaa luettu: 90

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Nakkikattilasta Legolinna. Irtopaloja siroteltuna vierasjoukkueen pukukoppiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: KB81

alessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wernblom, Lindroth, TPS sekä Ruskon #51

Ei ole itsellä aikaa koko tutkimusta perata läpi, mutta saisko jotain yksittäisiä huomioita tai tärppejä?

Ainoa joka iski oikeasti silmään, on se, että onko todellisuudessa TPS:n kotiyleisökeskiarvo ollut vielä 21-22 kaudella runkosarjan osalta 3000??? Mitä helvettiä. Päättyneellä kaudella oli kuitenkin 5400.

e: aivan, mutta tuolloinhan pelattiin osa kaudesta suljetuille katsomoille ja vaikutti vääjäämättömästi myös muiden pelien yleisömäärään.
 
Viimeksi muokattu:

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Lähinnä kannattaa katsoa TPS:n kulurakennetta ja verrata sitä muihin joukkueisiin. TPS:llä on organisaation kulut järkyttävällä tasolla. Mihin rahat valuvat, kun kulut ovat näin korkeat, on tuhannen taalan kysymys, johon organisaation johdolta pitäisi saada selvitys. Vai onko niin, etteivät itsekään tätä tiedä.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Ei ole itsellä aikaa koko tutkimusta perata läpi, mutta saisko jotain yksittäisiä huomioita tai tärppejä?

Ainoa joka iski oikeasti silmään, on se, että onko todellisuudessa TPS:n kotiyleisökeskiarvo ollut vielä 21-22 kaudella runkosarjan osalta 3000??? Mitä helvettiä. Päättyneellä kaudella oli kuitenkin 5400.

e: aivan, mutta tuolloinhan pelattiin osa kaudesta suljetuille katsomoille ja vaikutti vääjäämättömästi myös muiden pelien yleisömäärään.

Nopeita knoppeja:

Tepsillä Liigan toisteksi eniten toimihenkilöitä 99 (Liigan ka 71). Henkilöstokulut Tepsillä 7 (!!!!!) miljoonaa. Se on Liigan toiseksi suurin. Tepsillä myös oli kaudella 22/23 ylivoimaisesti suurin hinta per piste. Sama juttu henkilöstokulujen osalta.
Hallin käyttöaste Liigan huonoin. 44% (Liigan ka 64 runkosarjassa).
Liikevaihto viidenneksi suurin.
Kotiottelukohtainen liikevaihto nousi kaudelta 21/22 vuoteen 22/23 vain 6%. Ainoastaan Kärppien ja Lukon (he pelasivat toki vain 28 ottelua, joten todennäköisesti ainoastaan Kärpillä) oli pienempi muutos positiivisesti koko Liigassa.
Liikevoitossa yllätys oltiin taas heikoin.
Omaa pääomaa on miljoona. Kumulatiivinen tulos -16 miljoonaa.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Todella mielenkiintoinen ja toivottavasti tästä tulee jatkoa tulevaisuudessa. Luin nopeasti ja pitänee joskus oikein syventyä.

Tepsillä on Turku Live noissa luvuissa mukana. Kärpillä ja Lukolla ei ole muita toimintoja mukana.

Henkilöstökuluissa TPS:llä ja Ilveksellä ero 1 300 000 euroa, niin TPS:llä on isompi. Ilves painanut enemmän pelaajiin, joten meillä menee kaikkeen muuhun aika paljon enemmän. Toimistot aikalailla yhtä suuret. Tuon määrän saanee upotettua hallihenkilökuntaan, kun taas Ilves saa suoraan jonkun prosentin myynnistä.

Ehkä enemmän olisin kaivannut sitä, että mitä mitkäkin luvut eri seuroilla pitää sisällään.
 

Turnipsi

Jäsen
Nopeita knoppeja:

Tepsillä Liigan toisteksi eniten toimihenkilöitä 99 (Liigan ka 71). Henkilöstokulut Tepsillä 7 (!!!!!) miljoonaa. Se on Liigan toiseksi suurin. Tepsillä myös oli kaudella 22/23 ylivoimaisesti suurin hinta per piste. Sama juttu henkilöstokulujen osalta.
Hallin käyttöaste Liigan huonoin. 44% (Liigan ka 64 runkosarjassa).
Liikevaihto viidenneksi suurin.
Kotiottelukohtainen liikevaihto nousi kaudelta 21/22 vuoteen 22/23 vain 6%. Ainoastaan Kärppien ja Lukon (he pelasivat toki vain 28 ottelua, joten todennäköisesti ainoastaan Kärpillä) oli pienempi muutos positiivisesti koko Liigassa.
Liikevoitossa yllätys oltiin taas heikoin.
Omaa pääomaa on miljoona. Kumulatiivinen tulos -16 miljoonaa.


Nämä on mielestäni aivan jäätävän käsittämättömiä lukemia. Toki tausta ja tarve ei tuossa selviä mutta jos me ollaan pelaajabudjetilta putoamassa ylhäältä alaspäin ja siinä tärkeimmässä asiassa eli operatiivisessa urheilullisessa toiminnassa säästämässä, on mielestäni aika koomista että meillä on toimihenkilöitä toiseksi eniten koko liigassa ja henkilöstökulut myös sitämyöden kaikkein suurimmat.

Olen vahvasti sitä mieltä että nämä säästöt pelaajabudjettiin on väärin, oikein taas olisi linjata myös toimihenkilöpuoli sille tasolle että pyöritään keskikastissa.

Jos taas vedotaan siihen että ollaan kasvava organisaatio ja pitää olla iso taustaporukka niin siinäkin mennään nyt pieleen ihan siksi että pelaajabudjetti on laskussa ei kasvussa. Eli kasvua ei synny ja täten suhteessa koko kassaan käytetään enemmän ja enemmän rahaa tuohon taustaporukkaan vrs. siihen tärkeimpään tuotteeseen eli pelaajaryhmään (joka btw myös lisää kiinnostusta ja myyntiä ja kassavirtaa).
 

jelnausen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nämä on mielestäni aivan jäätävän käsittämättömiä lukemia. Toki tausta ja tarve ei tuossa selviä mutta jos me ollaan pelaajabudjetilta putoamassa ylhäältä alaspäin ja siinä tärkeimmässä asiassa eli operatiivisessa urheilullisessa toiminnassa säästämässä, on mielestäni aika koomista että meillä on toimihenkilöitä toiseksi eniten koko liigassa ja henkilöstökulut myös sitämyöden kaikkein suurimmat.

Olen vahvasti sitä mieltä että nämä säästöt pelaajabudjettiin on väärin, oikein taas olisi linjata myös toimihenkilöpuoli sille tasolle että pyöritään keskikastissa.

Jos taas vedotaan siihen että ollaan kasvava organisaatio ja pitää olla iso taustaporukka niin siinäkin mennään nyt pieleen ihan siksi että pelaajabudjetti on laskussa ei kasvussa. Eli kasvua ei synny ja täten suhteessa koko kassaan käytetään enemmän ja enemmän rahaa tuohon taustaporukkaan vrs. siihen tärkeimpään tuotteeseen eli pelaajaryhmään (joka btw myös lisää kiinnostusta ja myyntiä ja kassavirtaa).

Eikös sitä organisaatiota leikata myös vai muistanko väärin. Tutkimushan on ennen tätä linjausta, että kahdessa vuodessa tasapainoon, joten en sille ihan hirveästi anna painoa-arvoa nykyhetkeen. Sehän on jo moneen kertaan todettu, että raskaalla ollaan menty.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Eikös sitä organisaatiota leikata myös vai muistanko väärin. Tutkimushan on ennen tätä linjausta, että kahdessa vuodessa tasapainoon, joten en sille ihan hirveästi anna painoa-arvoa nykyhetkeen. Sehän on jo moneen kertaan todettu, että raskaalla ollaan menty.
On jo leikattu puolella miljoonalla. Eikö näin uutisoitu jo helmikuussa?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mua kiinnostaisi onko tehty/tiedossa toimenpiteitä että tulopuolta saataisiin kasvatettua(siis muutakin tulopuolta kuin sitä kättä joka työnnetään SuperCell-kavereiden taskuun), sillä pelkästään höyläämällä kuluja joukkueesta ja taustaorganisaatiosta ei tuo talous käänny.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mua kiinnostaisi onko tehty/tiedossa toimenpiteitä että tulopuolta saataisiin kasvatettua(siis muutakin tulopuolta kuin sitä kättä joka työnnetään SuperCell-kavereiden taskuun), sillä pelkästään höyläämällä kuluja joukkueesta ja taustaorganisaatiosta ei tuo talous käänny.
Samoin. Itsellä tullut fiilis että nyt on kauhea paniikki säästää ihan kaikesta ja äkkiä. Olen jo kauan ihmetellyt vapaita mainospaikkoja paidoissa ja hallilla. Joo, pisaroita mutta sellaisia pisaroita jotka näkyy tavalliselle kuluttajalle. Itse myös veikannut ja täälläkin sitä kirjoitellut että Kodisojan ja Paanasen mukanaolo vaikuttaa myös myyntiin.. sitä firmat kenties miettii että miksi rahojaan laittaa multimiljonäärien taskuun. Siksi otan ilolla vastaan veljesten poistumisen taka-alalle.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Mua kiinnostaisi onko tehty/tiedossa toimenpiteitä että tulopuolta saataisiin kasvatettua
Kova yritys on päällä tämän suhteen.

Kulukuri väkisinkin tällä hetkellä prioriteetti, koska paikallisten pk-yritysten osallistuminen on tässä suhdanteessa melko varovaista. Kuluttajamyynti on ollut viime kaudella talouden tilaan nähden ihan ok, mutta pelkästään sillä ei mennä kuuhun.

Negapettereille ja kriitikoille tiedoksi, että mitään ihmeitä ei tapahdu yritysmaailmassa ilman investointeja. Ja kovin isoja investointeja ei Tepsissä tehdä, ennen kuin rahan läpi valuminen loppuu.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Kyllähän tuo TPS:n markkinointi on ollut ja on edelleen ihan surkeata luokkaa. Sponsorimarkkinointiin pitäisi satsata oikein isolla kädellä ja hakea myös kansainvälisen luokan sponsoreita ja sitä kautta näkyvyyttä Euroopan markkinoilla. Joku iso sponsori voisi hankkia TPS:ään jonkun kaikkien tunteman kansainvälisen staran omaksi nimikkopelaajakseen. Tällainen pelaaja kiinnostaisi mediaa ja sitähän sponsorit juuri haluavat sijoittamalleen rahalle.
 
Viimeksi muokattu:

kiekko-ollie

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja pysyykin varovaisena ja matalana, jos niille ei varsinaisesti edes myydä mitään. Tai Procitolta joku soittaa syyskuussa ja kauppaa 200e hunajaklubijäsenyyden.
Onko se kontaktointi ja myynti taas laiskaa? Joku parisen vuotta sitten muistaakseni totesi että se olisi piristynyt? Itsellä ole mitään käryä tästä.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Kyllähän tuo TPS:n markkinointi on ollut ja on edelleen ihan surkeata luokkaa. Sponsorimarkkinointiin pitäisi satsata oikein isolla kädellä ja hakea myös kansainvälisen luokan sponsoreita ja sitä kautta näkyvyyttä Euroopan markkinoilla.
Ei muuta kuin laskemaan tuotto-panos -suhdetta markkinoinnille. Ei ole helppoa. Juhlakaudella räiskivät niin perhanasti kaikkea mainontaa vrt 2023-24. Lopputulema jälkimmäisessä käsittääkseni pienemmät markkinointikulut, paremmat katsojamäärät.

Mitä tulee kv. tason markkinointiin, niin mites ajattelit tän hoitaa? Meillä on käsillä keskisuuri kaupunki Euroopan reunamarkkinassa ja isossa kuvassa kohtuu niche-lajissa. Toki vaikka jokin Keski-Eurooppalainen iso yhtiö lähtee isolla stakella mukaan… Myös isojen yhtiöiden paikallinen päätöksenteko on viety täältä pois, ensin Helsinkiin, sitten Tukholma-K:hamina-Oslo -akselille.

Paikallisen palloseuran tulot muodostuvat ja tulevat muodostumaan paikallisten pk-yritysten osallistumisesta. Osin sponsoroimaan, suuremmalta osin yhteistyöverkostoon liittymään ja sieltä lisäbisnestä saamaan. Ja silloin kaupanteko on yleensä satkuja ja tonneja. Ei satoja tonneja.

Tosielämässä realismi tappaa idealismin.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
edit: TPS:n lista vasta alkavalle kaudelle, Tapparalla päättyneellä kaudella.

Onhan tuossa sarkaa yritysmyynnille jos halutaan nimien määriä kasvattaa.

Tapparalla tuolla vajaa 300 yritystä/yhteisöä listattuna kaudelle 2023-24.

TPS:llä hieman toista sataa.

Toki nämä lukemat ei sinänsä kaikkea kerro, sopimuksia kun on jos jonkinlaisia ja millä kriteereillä näitä listataan tänne. Tapparalla esim Tapparakannattajat tuolla kumppaneissa, TPS:llä taas John Scott's mainittu kahteen kertaan, eikä ainakaan Turun kaupunkia ole mainittu listassa ja melko varmasti se on kyllä mukana jollain tavalla. Tai ainakin ollut lähivuosina.
 
Viimeksi muokattu:

-TMA-

Jäsen
Onhan tuossa sarkaa yritysmyynnille jos halutaan nimien määriä kasvattaa.

Tapparalla tuolla vajaa 300 yritystä/yhteisöä listattuna kaudelle 2023-24.

TPS:llä hieman toista sataa.

Toki nämä lukemat ei sinänsä kaikkea kerro, sopimuksia kun on jos jonkinlaisia ja millä kriteereillä näitä listataan tänne. Tapparalla esim Tapparakannattajat tuolla kumppaneissa, TPS:llä taas John Scott's mainittu kahteen kertaan, eikä ainakaan Turun kaupunkia ole mainittu listassa ja melko varmasti se on kyllä mukana jollain tavalla. Tai ainakin ollut lähivuosina.

Pakko tähän huomauttaa, että Tepsillä listaus on tosiaan jo 24-25 eikä viime kauden, kuten Tapparalla ilmeisesti. Tuolta tippui suht paljon parhaillaan neuvotteluissa olevia + Hunajaklubi, kunnes uusin listaus tulee.

Määrä kasvaa siis vielä kiitettävästi.

Ja kurkkaan tägityksen John Scott'sin osalta, kiitos vinkistä!
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Jos markkinoinnissa ajatellaan, ettei kannata edes yrittää suuria niin pysytään kyllä maailman tappiin asti pieninä.
Yksikään menestyvä yritys ei menesty sillä ajatuksella, ettei kannata yrittää, kun se ei kuitenkaan onnistu. Miksi siis edes vaivautua.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pakko tähän huomauttaa, että Tepsillä listaus on tosiaan jo 24-25 eikä viime kauden, kuten Tapparalla ilmeisesti. Tuolta tippui suht paljon parhaillaan neuvotteluissa olevia + Hunajaklubi, kunnes uusin listaus tulee.

Määrä kasvaa siis vielä kiitettävästi.

Ja kurkkaan tägityksen John Scott'sin osalta, kiitos vinkistä!

Kappas, TPS olikin etukenossa tässä.
Sitten tosiaan voikin odottaa enemmän.

Turun alueen suuryrityksiä soisi näkevän enemmän sponsseissa. Meyer ja Bayer ainakin. Toki ymmärtää miksei HK ole tällä hetkellä isommin mukana, sama automerkeistä.

Raumalla ilmeisesti (pien)yritysmyynti soittelee heti jos Satakuntaan joku erehtyy perustamaan firman. Hienoa aktiivisuutta, mutta vaikea sanoa kuinka tehokkaasti tuottaa sopimuksia käytettyyn aikaan nähden.
 

Rotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Minnesota Wild, New York Rangers
Kyllähän tuo TPS:n markkinointi on ollut ja on edelleen ihan surkeata luokkaa. Sponsorimarkkinointiin pitäisi satsata oikein isolla kädellä ja hakea myös kansainvälisen luokan sponsoreita ja sitä kautta näkyvyyttä Euroopan markkinoilla. Joku iso sponsori voisi hankkia TPS:ään jonkun kaikkien tunteman kansainvälisen staran omaksi nimikkopelaajakseen. Tällainen pelaaja kiinnostaisi mediaa ja sitähän sponsorit juuri haluavat sijoittamalleen rahalle.

Tää on kyllä. Miksiköhän ihmeessä yksikään suomalainen urheiluseura ei ole keksinyt tätä aikaisemmin?! Sinne vaan vaikka Skodan päättäville elimille puhumaan, että nyt skodacupin luvatun maan vanha kaunis pääkaupunki tarvitsee kipeästi yhtä Ruskon leijonaa. Mies pääsee vastustajan ihon alle yhtä suurella varmuudella kuin Octavialla ajaa Turusta Rovaniemelle. Oisko mittää? Tai jos Turussa vedetäänkin edelläkävijänä; energiajuomakypärät ovat jo menneen talven lumia, otetaan meille Turkuun käyttöön parhaalle junioripelaajalle Coca-Cola-kypärä ja parhaalle +35v ikämiessarjalaiselle Johnnie Walker-kypärä. Sponssiyritykset tämän jälkeen kylpevät rahassa, kun turkulaiset lähtevät yhteistuumin massakuluttamaan tuotteita!

Todellisuudessahan Suomen urheilussa taitaa pyöriä niin pienet hilut Euroopan markkinaan verrattuna, että yhtäkään "kansainvälisen luokan sponsoria" ei kiinnosta laittaa rahojaan yksittäiseen liigaseuraan kiinni. Ei tuosta tarvitse katsoa kuin Tapparankin yhteistyökumppanilistaa, niin voidaan todeta, että uusi menestyksekäs halli, triplamestaruus ja CHL-mestaruuskaan eivät riitä "Euroopan markkinanäkyvyyteen". Hyvä, kun edes itse Liiga saa isompia yrityksiä taakseen.

Ja ei, tämä ei todellakaan ole mitään seuran taloudenhoidon puolustelua tai kehumista. Ei myöskään sitä, etteikö asioita kannata lähteä tekemään isosti, jos saumat siihen on. Joku todellisuuden taju kuitenkin olisi toivottavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös