Hattrick

  • 1 261 810
  • 10 212

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tämän illan ht-pelihän onkin sitten alkanut mahtavasti. Kotona 0-3 tappiolla. Kaverilla ollut 3 maalipaikkaa, ja kaikkista se on tehnyt maalin. Minulla ollut yksi maalipaikka, ja eikös minun uusin maalitykki hankintani pistänyt paikasta ohi. Mielenkiinnolla odottelen hallinta%, sillä kaiken järjen mukaan minulla pitäisi olla tuossa pelissä parempi keskikenttä.

EDIT: Jaahas minulla oli pallonhallinta 57% ja sillä sain luotua yhden kokonaisen paikan ekalla puoliajalla.
Tulossa ht:n random genaraattorin tuntien todella "mielenkiintoinen" toinen puoliaika.

EDIT2: No nyt on tullut minulle 3 maalipaikkaa, ja niistä olen saanut yhden maalin. JEEEEE! No mutta vastustaja on saanut koko pelissä nyt 5 maalipaikkaa, ja tehnyt 4 maalia.
Vittu, että mä odotan mielenkiinnolla arvosanojen näkemistä. Alkaa meinaan olla siinä ja tässä oliko viimeinen ht-peli minun urallani.
 
Viimeksi muokattu:

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
repe_joke kirjoitti:
Tämän illan ht-pelihän onkin sitten alkanut mahtavasti. Kotona 0-3 tappiolla. Kaverilla ollut 3 maalipaikkaa, ja kaikkista se on tehnyt maalin. Minulla ollut yksi maalipaikka, ja eikös minun uusin maalitykki hankintani pistänyt paikasta ohi. Mielenkiinnolla odottelen hallinta%, sillä kaiken järjen mukaan minulla pitäisi olla tuossa pelissä parempi keskikenttä.

EDIT: Jaahas minulla oli pallonhallinta 57% ja sillä sain luotua yhden kokonaisen paikan ekalla puoliajalla.
Tulossa ht:n random genaraattorin tuntien todella "mielenkiintoinen" toinen puoliaika.

Mukavasti on minullakin alkanut tämän illan peli, kotona 0-2 tappiolla. Vastustajalla oli ekalla puoliajalla 2 maalipaikkaa ja molemmat meni sisään ja minulla ei ole ollut yhtään varsinaista paikkaa. Minulla myös oli pallonhallinta 57% ja sillä sain aikaan yhden tilanteen, josta olisi pitänyt tulla rankkari minulle. HT-random ei ole taaskaan minun puolella.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Jos nyt ei tule muutamaan suht hyvää syytä miksi vastustaja teki enemmän maaleja, kuin minä sain paikkoja, niin minun ht ura loppui tähän peliin.

MatchID: 73055741 <- sieltä voi käydä pällistelemässä, ja kertomassa miksi näin.
 

sixtus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Barcelona
repe_joke kirjoitti:
Jos nyt ei tule muutamaan suht hyvää syytä miksi vastustaja teki enemmän maaleja, kuin minä sain paikkoja, niin minun ht ura loppui tähän peliin.

MatchID: 73055741 <- sieltä voi käydä pällistelemässä, ja kertomassa miksi näin.

Niin kaikki luodut paikathan ei näy otteluraportissa. Eli olet varmaan luonut paljon enemmän paikkoja kuin mitä raporttiin on tullut. Joka tapauksessa hämmästelen kovasti, miten jäit vaan 1 maaliin. Sulla oli kuitenkin mahtava keskuhyökkäys vs. heikko keskuspuolustus ja taktiikkanakin hyökkäys keskeltä. Randomin piikkiinhän toi menee.

Vastustajan 4 maalia ei puolestaan ollut mikään yllätys, sillä vastustajasi hyökkäsi laidoilta ja omasi suhteessa sun laitapuolustuksiin todella kovat hyökkäykset.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
repe_joke kirjoitti:
Jos nyt ei tule muutamaan suht hyvää syytä miksi vastustaja teki enemmän maaleja, kuin minä sain paikkoja, niin minun ht ura loppui tähän peliin.

MatchID: 73055741 <- sieltä voi käydä pällistelemässä, ja kertomassa miksi näin.

Samaa varmaan kitisi Virmanen ja Harkimo, kun Jokerit taapersi liigan hännillä päättyneellä kaudella.

Jos totta puhutaan, niin onhan se realistista, ettei aina "paperilla" parempi voita heikompaansa. Tietenkin, jos olet kohdannut useammin kuin riittävästi tällaisia tappioita, niin ymmärtää kiehumisesi.

Mitenkäs muuten joukkueen suoritukseen vaikuttaa pelaajien henkiset ominaisuudet? Jollain pelaajalla voi olla vaikka, miellyttävä heppu, tulisieluinen ja arvaamaton. Muodostuuko noista aina joku piilotettu "yhteenpelaamisen" arvosana?
 

Kyle

Jäsen
Gerodz kirjoitti:
Katselin muita kuutoslohkoja ja kyllä vähän pistää kismittämään, että olen oman lohkoni heikoin tälläisellä kokoonpanolla(lähes kaikissa muissa lohkoissa pysyminen olisi melko varma, nopealla vilkaisulla) :

Kausi on lähtenyt käyntiin omalla kohdallani tyydyttävästi, 1-0 voitto pahimmasta kilpailijasta ja sitten odotettu 5-0 tappio selvästi kovempaa joukkuetta vastaan.
Kauden neljästä ottelusta kolme olen picannut ja tällä hetkellä joukkuehenki on haltioitunut, joka on itseasiassa ainut ase haastaa isompia joukkueitta joilla on valmentajina tuhoisa - kurja johtajuuden omaavia käskyttäjiä. Tämän takia varmaan pitkällä jotkut sarjani joukkueet ovat tahkoneet samassa sarjassa jo 4-5 kautta. Seuraava CUP ja sarja ottelu menee vielä Pic:llä ja sen jälkeen on vastassa joukkue joka on niistä kuudesta paremmasta, huonoin joten se on pakko voittaa.

Ensimmäisissä kahdessa ottelussa kapeen joukkueeni paras keskikenttä- ja hyökkääjä pelaaja loukkaantui ja he ovat vasta nyt tervehtymässä, joten olen panostanut taktikointiin tällähetkellä kokoonpano kokemusta on kolmella erimuodostelmalla yli kelvollinen(+ 4-4-2) ja olen pelannut otteluni pelaajilla jotka ovat 2/3 osaa ykkösmiehistöstäni ja sillä PIC:llä joten vastustajani eivät ainakaan tällä hetkellä tiedä todellista tasoani. Olen laskenut että joukkuehengen ollessa "maanpäällinen paratiisi"/"7:s taivas" ja Mots ykkösmiehistöni saa keskiarvosanaksi lähemmäksi erinomaisen jolla sitten jo voittaa sarjassani kenen tahansa keskikentän.

Alltid Hattrick on rankannut AH-pisteiden perusteella lohkoni maamme viidenneksi kovimmaksi VI:n sarjaksi. Sarja on VI.761
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
sixtus kirjoitti:
Randomin piikkiinhän toi menee.

Minulle on kerrottu kahdelta eri taholta hattrickin puolelta, että nuo numerot oli ansaitut. Vertailivat siinä minun hyökkäystä vastustajan hyökkäykseen. Koitin siinä selittää, että niillä kahdella ei ole mitään merkitystä, kun vertaillaan luotuja maalipaikkoja, vaan nimen omaan hyökkäys vs puolustus on se joka merkitsee.

Itse olin matsin jälkeen, ja olen edelleenkin sitä mieltä, että minua random kohteli kaltoin, ja vastaavasti vastustajaa vähän normaalia suopeammin. Niin monta paikkaa vastustaja sai kaikista raporttiin tulleista paikoistaan kuitenkin laitoihin siirrettyä, vaikka taktiikkataito oli vain hyvä.

Mutta eipä tuosta sen enempää. Jatkossa kyllä motsaa nuo ottelut, kun siihen olisi ollut cup-otteluiden takia mahkut.

P.S. Onko tason verran parempi keskikenttä a)hitusen parempi b)ratkaisevasti parempi c)huomattavasti parempi d) sillä ei ole mitään merkitystä.
Tuostakin asiasta meinaan tuli väännettyä matsin jälkeen. Itse olen sitä mieltä, että tason verran parempi keskikenttä, menee a:n ja b:n väliin. Minulle väitettiin kuitenkin, että sillä ei ole mitään merkitystä, kun hyökkäys arvosanat olivat, mitä olivat tuossa matsissa.

P.S.S. Tällä hetkellä haluan vain lisää infoa pelistä. Eli enää homma edes vituta.
 

masaala

Jäsen
Gerodz kirjoitti:
Itse olen laituri harjoittelija ja tällä hetkellä kun omistan vain 3 harjoituksen saavaa junioria, niin tämä yli-ikäinen vaparin potkija saa nyt näillä näkymin kehittyä sitten joukkueessani.

Jos kiinnostaa, niin hyvä (muutamaa päivitystä vaille erinomainen) 17v laituri myytävänä treenattavaksi. Kauppa-aika päättyy tiistaina ennen harjoituspelejä, joten treenit kerkee tälle viikolle vielä vetäistä.

Martti Sarell (114570665)
17-vuotias, kelvollinen kunto, terve.
Erikoisuus: Nopea
Total Skill Index (TSI): 980
Palkka: 620 €/viikko
Omistaja: AC Xion

Kestävyys: kehno Maalivahti: tuhoisa
Pelinrakennus: heikko Syöttäminen: kelvollinen
Laituri: hyvä Puolustus: kurja
Maalinteko: välttävä Erikoistilanteet: heikko
 

Mace

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
P.S. Onko tason verran parempi keskikenttä a)hitusen parempi b)ratkaisevasti parempi c)huomattavasti parempi d) sillä ei ole mitään merkitystä.
Tuostakin asiasta meinaan tuli väännettyä matsin jälkeen. Itse olen sitä mieltä, että tason verran parempi keskikenttä, menee a:n ja b:n väliin. Minulle väitettiin kuitenkin, että sillä ei ole mitään merkitystä, kun hyökkäys arvosanat olivat, mitä olivat tuossa matsissa.

Ihan ensiksikin voit sanoa noille erinäisiä väitteitä esittäneille keskustelukumppaneillesi, että he ovat aivan pihalla ja kehottaa heitä perehtymään edes hiukan pelimoottorin toimintaan. Tuon yllä olevan kysymyksen vastaus taasen riippuu siitä, missä vaiheessa taitotasoasteikkoa tuo yhden tason parannus tulisi. Jos molempien kk on kurja ja toinen yhtäkkiä nostaa omansa kehnoksi, muutoksella on valtava merkitys. Jos taasen molempien kk on unohtumaton ja toinen ruuvaa omansa yliluonnolliseen, ei asialla ole kauhean suurta merkitystä. Kaikki on siis suhteellista. Oletan kuitenkin, että sinun kohdallasi puhutaan arvosanasta, joka on jossain kelvollisen ja erinomaisen välillä? Silloin yhden tason merkitys on kohtalaisen suuri.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mace kirjoitti:
Oletan kuitenkin, että sinun kohdallasi puhutaan arvosanasta, joka on jossain kelvollisen ja erinomaisen välillä? Silloin yhden tason merkitys on kohtalaisen suuri.

Minulla oli keskikentän arvonasana hyvä (matala) ja vastustajalla välttävä(korkea).

Katsoin muuten juuri alltidista, että joukkueiden yhteen laskettu vahvuu oli molemmilla 180. Elikkä sekin väite, että vastustajan joukkue oli parempi on tuulesta temmattu. Tosin eipä se minunkaan joukkue kokonaisuutena ole se parempi.
 

Mace

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
Minulla oli keskikentän arvonasana hyvä (matala) ja vastustajalla välttävä(korkea).

Siinä tapauksessa hallintasi olisi noussut yhtä tasoa korkeammalla kk-arvosanalla eli matalalla erinomaisella n. 61 prosenttiin.

repe_joke kirjoitti:
Katsoin muuten juuri alltidista, että joukkueiden yhteen laskettu vahvuu oli molemmilla 180. Elikkä sekin väite, että vastustajan joukkue oli parempi on tuulesta temmattu. Tosin eipä se minunkaan joukkue kokonaisuutena ole se parempi.

Nuo erilaiset mittarit ovat ihan käteviä ja niistä saa yleensä kohtalaisen hyvin suuntaa joukkueiden vahvuuksia arvioitaessa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että joskus nuo vahvuusluvut voivat olla hyvin epätasapainoisesti jakautuneet kentän eri osa-alueille ja tällöin niiden suora vertaaminen toisiinsa ei anna totuudenmukaista kuvaa voimasuhteista.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mace kirjoitti:
Nuo erilaiset mittarit ovat ihan käteviä ja niistä saa yleensä kohtalaisen hyvin suuntaa joukkueiden vahvuuksia arvioitaessa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että joskus nuo vahvuusluvut voivat olla hyvin epätasapainoisesti jakautuneet kentän eri osa-alueille ja tällöin niiden suora vertaaminen toisiinsa ei anna totuudenmukaista kuvaa voimasuhteista.

Juu erinäisiä mittareita käyttämällä minun olisi pitänyt voittaa tuo matsi vähän yli 80% todennäköisyydellä.
Alltidin pisteytys oli muuten seuraavanlainen.

Mun joukkue: 180 38 78 64
Vastustajan joukkue: 180 48 57 75
Luvuthan menevät siis: kokonaisuus, puolustus, keskikenttä, hyökkäys.
 

Mace

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
Alltidin pisteytys oli muuten seuraavanlainen.

Mun joukkue: 180 38 78 64
Vastustajan joukkue: 180 48 57 75
Luvuthan menevät siis: kokonaisuus, puolustus, keskikenttä, hyökkäys.

Joo, muun muassa tähän viittasin, kun puhuin siitä, että luvut voivat olla jakautuneet hyvin epätasaisesti. Tässä tapauksessa eilisen vastustajasi hyökkäys on tarpeettoman vahva, koska vähempikin olisi riittänyt huonoa puolustustasi vastaan. Näin ollen vierasjoukkueen Hatstats-luku on hieman harhaanjohtava eikä joukkue ollut todellisuudessa niin vahva kuin luku antaisi ymmärtää. Hatstats-luvuissa on tietysti myös se ongelma, etteivät ne anna tarpeeksi suurta painoarvoa keskikentälle, toisin kuin Loddar-luvut.
 
Pitäisikin kysyä kokeneemmilta tästä Alltid hattrickin tilastoinnista. Suurin osa eri tilastoista menee kaaliin ihan ensimmäisellä kerralla, mutta ah-pisteet ja "Loddar"-pisteet eivät oikein hahmotu. Kyseessä ovat ilmeisesti AH:n oma pisteytyssysteemi toisin kuin esim. tähdet?

Kiinnostaisikin tietää mistä ah-pisteet ja loddar muodostuvat. Esimerkin vuoksi sanottakoon, että itselläni kun pelaan historiani ensimmäistä kautta kasissa, luvut pyörivät sadan paikkeilla ja loddar hieman alle 3.

E: Kiitokset Jyrla selvennyksestä!
 
Viimeksi muokattu:

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Alltidistä

Ah-pisteet on samat kuin hatstatit. Kyseessä on eräänlainen indeksi joukkueen esityksestä. Laskettaessa saat kaikista alatasoista kenttäarvosanoissasi yhden pisteen lukuunottamatta keskikentän arvosanaa joka kerrotaan kolmella.

(eli tuhoisa em. = 1p tuhoisa m. = 2p ja keskikentällä tuhoisa em. = 1x3 eli 3p)

Loddar on samantyyppinen indeksi, mutta se painottaa myös kenttätasapainoa (siis puolustuksesta,hyökkäyksestä ja keskikentältä saatujen arvosanojen suhdetta toisiinsa) eikä ainoastaan ynnää yksittäisten kenttäarvosanojen lukuja.

Kummassakin on omat puutteensa ja plussansa, mutta mielestäni niitä seurailemalla on helpompaa arvioida joukkueiden välisiä voimasuhteita.

Omat ah-enkat on 172 jolla irtosi Loddar 12.40.

Kuudes kausi aluillaan ja yhä vaan samassa VI.359:ssä tahkoan...
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Aloittelija.

Olen pikkuhiljaa vasta aloittelemassa kyseistä peliä, ja aattelinkin kysyä onko netissä mitään hyvää, mieluiten suomenkielistä hattrick-opasta? Tämä siksi että peli vaikuttaa kovin laajalta, enkä halua turhautua.
 
Viimeksi muokattu:

Esteban8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga-Jokerit Pavel Datsyuk, #65, ManU, Bianconeri
JussiK kirjoitti:
Olen pikkuhiljaa vasta aloittelemassa kyseistä peliä, ja aattelinkin kysyä onko netissä mitään hyvää, mieluiten suomenkielistä hattrick-opasta? Tämä siksi että peli vaikuttaa kovin laajalta, enkä halua turhautua.

http://www.htsuomi.net/ Tuolta pitäis löytyä edes jotakin. Vinkkinä kannattaa lukea huolella Säännöt, sen jälkeen pääsee jo ihan hyvään alkuun.
 

Anturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
JussiK kirjoitti:
Olen pikkuhiljaa vasta aloittelemassa kyseistä peliä, ja aattelinkin kysyä onko netissä mitään hyvää, mieluiten suomenkielistä hattrick-opasta? Tämä siksi että peli vaikuttaa kovin laajalta, enkä halua turhautua.
Moniakin, mutta tämä on niistä mielestäni paras:
http://www.databased.at/hattrick/
Sieltä näpäytät itsesi "X-Filesiin" valitset kieleksi suomen ja alat pänttäämään.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Maalivahti myyty!

Noniin.. Kaikki meni niinkuin pitikin ja sain häikäisevän maalivahtini myytyä. Hintapyyntö oli 2 milj. ja sillähän se myös lähti. Enemmän rahaakin olisi voinut saada mutta olen varsin tyytyväinen. Nyt kassassa komeilee 2,2 milj. rahaa ja kysynkin arvon hattrick-guruilta että mitä minun kannattaisi tehdä? Stadionin laajennus lienee selviö, mutta mitä osa-aluetta minun kannattaisi alkaa treenaamaan? Olen treenannut maalivahteja kaksi kautta ja se ei kovin kannattavaa enää ole. Joukkueen nimi on Da Horo ja ID:254955 jos jotain kiinnostaa hieman katsastaa tilannettani.
 

masaala

Jäsen
Speedye kirjoitti:
Noniin.. Kaikki meni niinkuin pitikin ja sain häikäisevän maalivahtini myytyä. Hintapyyntö oli 2 milj. ja sillähän se myös lähti. Enemmän rahaakin olisi voinut saada mutta olen varsin tyytyväinen. Nyt kassassa komeilee 2,2 milj. rahaa ja kysynkin arvon hattrick-guruilta että mitä minun kannattaisi tehdä? Stadionin laajennus lienee selviö, mutta mitä osa-aluetta minun kannattaisi alkaa treenaamaan? Olen treenannut maalivahteja kaksi kautta ja se ei kovin kannattavaa enää ole. Joukkueen nimi on Da Horo ja ID:254955 jos jotain kiinnostaa hieman katsastaa tilannettani.

En itseäni guruksi luokittele, mutta... Stadioninlaajennuksessa kannattaa tässä vaiheessa olla maltillinen. Osta nuoria päteviä treenattavia lopuilla rahoilla. Suosittelen harkitsemaan hyökkäystreenin ja pelinrakennustreenin väliltä. Ne on ne tuottoisimmat. Kärsivällisesti kun treenailet, niin menestystä voi alkaa odottelemaan. Tietenkin nopeita rahastustreenejä on syöttötreenit hyökkääjille/keskikenttämiehille ja kestävyystreenit keskikentälle. Vaatii kylläkin paljon pääomaa...

Itse olen treenaillut hyökkääjiä alusta lähtien. Keskikenttä kusee (putosin sen takia seiskaan), mutta pikkuhiljaa myydyillä hyökkääjillä ostelen sitten keskikenttämiehiä. Nyt pitäisi pikkuhiljaa olla kasassa joukkue jolla pysytään kuutosessa. Tämä seiska on ihan läpihuuto juttu. (Jos kiinnostaa tarkastella hyökkäytreenin tuloksia, niin joukkue on AC Xion) (Viime ottelussa tuli vahingossa 4-4-2)
 

Mace

Jäsen
masaala kirjoitti:
Suosittelen harkitsemaan hyökkäystreenin ja pelinrakennustreenin väliltä. Ne on ne tuottoisimmat.

Jos hyvää tuottoa tavoittelee, ei maalintekotreeni ole missään nimessä fiksu valinta. Jos nyt pitäisi itse tehdä päätös, aloittaisin todennäköisestikin laituritreenin. Pelinrakennuksen parissa mennään kuitenkin vielä noin kolme kautta, sitten pääsen tuohon laituritouhuun käsiksi. Kommenttiani ei tosin pidä ymmärtää väärin, pr-treeni on myös oikein hyvä vaihtoehto. Itse olen ainakin ollut tyytyväinen.
 

Esteban8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga-Jokerit Pavel Datsyuk, #65, ManU, Bianconeri
Mace kirjoitti:
Jos hyvää tuottoa tavoittelee, ei maalintekotreeni ole missään nimessä fiksu valinta.

Näin se menee. Pelillisesti maalintekotreeni tait pr-treeni on hyvä valinta. Tuottoisin treeni taitaa olla puolustustreeni, kun saa mahdollisuuden treenata 10 ukkoa samaan aikaan, toki treenin hitaus verottaa jonkin verran, mutta itse näkisin tämän tuottosimmaksi. Pelillisesti tämä ei ole minun mielestä fiksu vaihtoehto. Kivenkova puolustus, mutta heikohko kk ja huono hyökkäys.

Speedye kirjoitti:
mitä osa-aluetta minun kannattaisi alkaa treenaamaan?

Periaatteessa kaikki päätaidon treenit ovat jollain tapaa hyviä. Riippuu pitkälti kuinka kauan aiot treenata tätä kyseistä treenimuotoa. Jos kyseessä on yhden kauden etappi, suosittelen Laituritreeniä, 17v kaverit voivat nousta 4 viikon välein, joten saa kauden jälkeen ihan mukavasti rahaa. Haittana, että laitureista ei makseta kovia summia, ellei ole aputaitoa. Lisäksi voi treenata vain neljää miestä kerralla.

Jos kyseessä taas on vähän pitkäjänteisempi duuni, pr treeni on ehkä paras vaihtoehto. kk on tärkein osa ht:ssa, joten se pitäisi olla kunnossa, jos haluaa menestyä. Jos alotat pr-treenin, muista treenata jätkille eka kestävyydet kuntoon. Kannattaa harkita myös maalinteko treeniä. Vähän kokeneemmat miehet keskikentälle, nuoret lupaukset kärkeen ja taktiikaksi 3-4-3 -> maaleja ja voittoja alkaa satelemaan. Itse olen ollut ainakin tyytyväinen maalinteko treeniin.
 
Viimeksi muokattu:

masaala

Jäsen
Mace kirjoitti:
Jos hyvää tuottoa tavoittelee, ei maalintekotreeni ole missään nimessä fiksu valinta.

Hyvä että korjasit. Olin näköjään huolimaton edellisessä viestissäni.

Olen edelleen sitä mieltä, että maalintekotreeni on (pelirakennustreenin kanssa) hyvä tapa edistyä pelissä... Tuottoa saavutetaan ja verkot soivat. =) Mutta kukin tyylillään... Eipä tällainen seiskadivarilainen ole näköjään mikään paras neuvonantaja..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös