Ensinnäkin kiitos laadukkaasta vastauksesta. Mulla on tosiaan ehkä vähän unohtunut tuo omien kasvattien myyntipalkkioista kertyvä summa. Ehkä noissa treenikuvioissa pitäisi olla sitä vaivannäköä, mitä itsellä ei oikein ole. Välillä unohtuu koko scouttijärjestelmä ja pelaajat jää nostamatta kuukauden ajalta.Kyllä minä pelaan joka kausi niin että ottelutuloista + sarjasijoitus rahasta jää plussaa, lisäksi samalla treenaan pelaajia. Esim. ostin Ueli Ofnerin 1k:lla ja treenasin noin 2,5 kautta ja myin 2M. Linkki pelaajaan. Toinen samanlainen on tällä hetkellä myynnissä, josta kait saman rahan about saan. Lisäksi laitapakkeina on kaverit joiden arvo nousee myös, ja samalla omat laiturini ovat saaneet treeniä jolloin joukkueeni on paranee.
joo, tosiaan nuo kalliit keskikentät, jotka ostin pari kautta sitten, ovat vähän laskeneet ja ovat nyt taidoiltaan luokkaa titaaninen/uskomaton. Passi on kaikilla luokkaa world class (unohtumaton?), kuten on myös pakeilla ja laituriosastolla. En oikein tiedä, miten voisin edes säästää palkkakuluissa menettämättä kilpailuetua vastustajiin. Ongelmahan tässä on se, että sarjani on jostain kumman syystä aivan helvetin kovatasoinen. Viime kauden päätteeksi hattrick näköjään päätti vielä nostaa tähän ennestään ylivoimaiseen sarjaan joukkueen, jollaon kokonais-TSI 1 700 000.Mulla on 2 pelaajaa joiden päätaito on Uskomaton, "extra-terrestrial". Pystyn pelaamaan kotona normaalilla pelillä noin yliluonnollisen-titaanisen keskikentän. Mitä isompi on päätaito, sitä enemmän on palkka. Sitten mulla kyllä on vaikka laitureilla Titaaninen laituri, Yliluonnollinen pelinrakennus, armoitettu syöttö, ja hyvät puolustukset. Hyökkääjillä on myös yliluonnolliset pelinrakennukset, koska ovat teknisiä ja pelaavat alaspäin. Puolustajille jossain erinomaisen ja mahtavan välillä. Keskikentällä on yliluonnolista-titaanista pelinrakennusta, 1 uskomaton. Joka on tuola myynnissä, se voi pelata myös laiturina. Puolustusta on hyvä-erinomaisen tasolla keskikenttä miehillä.
Käytännössähän mulla alkoi talousvaikeudet siitä, että halusin lähes 10 ihmisvuoden jälkeen tavoitella "menestystä", joten ostin treenimasseilla vähän laadukkaampia pelaajia, ja osan myös "kasvatin" treeniohjelman kautta luottopelaajiksi. Kaiken tämän tein mielestäni oikein, mutta sattuneesta syystä menestystä on tällä hetkellä vaikeaa saavuttaa.
Okei, tämä muutos on tainnut mennä vähän ohi. Ainakin männävuosina hattrickissa nähtiin jatkuvasti joukkueita, jotka nousivat jostain seiskadivarista aina mestaruussarjaan ja cupin voittoon. Ilmeisesti asiaan on puututtu sääntömuutoksilla.Käytännössä ottaen tuo "pikanousulla" massimiehistöllä on nykyään tehty aika mahdottomaksi, koska aina kun on yli 20M tilillä rahaa niin "omistajat" alkavat ottamaan sen pois, ja antavat joskus kun on alle 20M niin oliko 500k / viikko sitä takaisin. Eli, ei siinä saa mitenkään ostettua mitään "massimiehistöä", jos koko joukkueen meinaa ostaa. Mielestäni juuri taktisella osaamisella, ja pitkäjäntäiselle ( toki tämä kestää ihmisvuosissakin todella kauvan) työllä tässä parhaiten pärjää. Siinä pitää itse treenata osa pelaajista, samalla saada pidettyä talous kunnossa, lisäksi treenata koko ajan myyntiin pelaajia, joista saaduilla tuloilla voi joukkuetta parantaa jne.
Toki harrastan tätä itsekin. Tällä hetkellä tosin vedän jo ties miten monetta kautta hyökkäystreeniä, joka velvoittaa pelaamaan 3-4-3 joka matsissa.Näin ollen taktikointi on lähinnä sitä, hyökkäänkö keskeltä vai keskeltä ja laidalta tasapuolisesti.Treenissä myös pitää osata "taktikoida", itse siis olen treenannut laitureita ja samalla nuo hyökit. Treenaan siis laituria, pelinrakennusta, ja jonkun verran syöttöä. Laitapuolustajat on yliluonnollisia laitureita ja yliluonnollisia puolustajia, pelinrakennus niillä on huono. Kun tulee vastustaja jolla on huono keskikenttä, niin pystyn peluuttamaan näitä laitureina, ja saamaan laituri treeniä. "Oikeat" laiturit voi pelata vaikka keskikentällä tukien laitaa.
Sama laitureilla, kun tarvitsevat pelinrakennusta, niin silloin kun tulee joukkue jolla on huono keskikenttä niin laiturit pelaa keskikentällä ja otetaan pelinrakennus treeniä. Siinä kait sitä eniten on miettimistä että miten saa aina treenit sovitettua =)
Hyvä huomio. Oikeastaan tässäkin asiassa pitäisi olla kärsivällinen, mutta nykyään kun hattrick on kuihtunut aika lailla kasaan, on myös pelaajien ostaminen hemmetisti vaikeampaa. Pitäisi jaksaa monia päiviä kalastella siirtomarkkinoita, kun itsellä riittää kärsivällisyys yleensä siihen, että ostan samana päivänä tai seuraavana.Ja pelissä on paljon ihan pieniä taktisia asioita, esimerkiksi sulla ei näytä olevan yhtään pääpelillistä pelaaja, parhaimmillaan näitä on koko joukkue täynnä. Eli, et saa erikoistilanne maaleja kulmista jne. kun kukaan niitä ei ole puskemassa. Kannattaa käydä katsomassa vaikka Suomen maajoukkuetta, tai Suomen Mestaruussarjassa pelaavia joukkueita, ja arvioida niiden pelaajien mukaan minkälaisia pelaajat sillä tasolla on, jos sinne haluaa.
Joo, tämä on tiedossa. Tosin juttuhan on niin, että suurin osa vitosdivareista on niin heikkotasoisia, että yksi jengi voittaa suunnilleen kaikki pelit ja näin ollen suora nousu edellyttää lähes virheetöntä peliä. Viime lauantai tuli yllättäen tasuri, vaikka olin ladannut peliin kaiken mahdollisen ja statsit oli jotain luokkaa 350. Cupissa on nyt mennyt sen verran hyvin, että pic:n pitäisi kantaa aika hyvin voittoihin alkukaudesta. Homma on kuitenkin niin, että väkisinkin kone arpoo jonkin yllätystasurin tai -tappion, joten nousu ei ole täysin "omissa käsissä" - näin on käynyt joka kausi.Pelaat tosiaan 2 / 256, eli toisiksi kovimmassa 5-divarissa. Hae kauden vaihteessa "vaihtoa" johonkin muuhun, helpompaan 5-divariin niin nousu on helpompaa.
Puolet 5-divarin voittajista nousee suoraan, ja huonompi puolisko voittajista karsii. Samahan se muillakin sarjatasoilla.
Itsekin olen välillä pitänyt noita välikausia, mutta nyt se ei ole mahdollista, koska talouspuoli ei kestä vitosessa pelailua. Jos hyvästä sijoituksesta saisi esim. 1-2 milliä, niin sitten ehkä mentäisiin nollalinjalla, mutta nyt palkat ja henkilökunta jne. syö liikaa rahaa. Ihmetyttää vähän, että stadioni ei oikein tunnu täyttävän, vaikka paahdan voitosta voittoon ja cupissakin nyt ilmeisesti viides kierros menossa. Tosin ainahan mun alueella on sopivasti paska keli matsipäivänä, joten se ehkä selittää osan.Mulla taas tuntuu että kauden puolessa välissä vasta pelit alkaa. Alkukaudella pystyy treeniä kaikista parhaiten "muokkaileen", eli treenata sellaisia taitoja mitä ei voi treenata samalla kun pitää parhaita arvosanoja pelailla. Jokaista joukkuetta vastaanhan sitä pelataan kahdesti, pysyy isku etäisyydellä ja voittaa loppukaudesta kaikki, jos haluaa nousua yrittää. Cupistä tippuminen alkukierroksilla on tympeää, varskinkin kun sillon yleensä aina joku tulee "takaa ohi". Itse keskityn aina joko Cuppiin, tai sitten sarjaan. Tällä kaudella mulla ei oo mitään tarkotusta nousta, vaan kokeilen jos tuota saisi Cup ennätystä parannettua. Ensikaudella taas sitten lähdetään hakemaan nousua, eikä niin välitetä Cupista. Eli, jos ei välitä sarjasta niin treenikkeet pelaa siellä, jos ei Cupista niin treenikkeet pelaa Cup-pelejä. Toki, näissä aina koitan jotenkin just sumplia että kummassakin mahdollisimman pitkälle pääsisi. Niitä kait mää eniten mietin, että miten ja millon voin mitäkin treeniä ottaa alkukauden.
Waltsu