Itse suosin kestavyystreenia seuraavalla kaavalla: Yleiskuntotreeni 25% ja kestavyystreenin osuus 75%. Aika hyvin tuntuu kestavyydet nousevan ja tuo neljanneksen yleiskunto-osuus estaa kohtalaisesti kuntojen putoamista. Tata viikko tai kaksi tarpeen mukaan ja sitten takaisin normaaliin treeniin.
Minun mielestäni tuo ei ole kovin järkevää, koska tällä tavalla menee, esim. jos kauden vaihteessa treenaa, kaksi viikkoa kokonaan hukkaan normaalin treenin kannalta.
Oletetaan, että joukkueesi koostuu pääasiassa alle 29-vuotiaista pelaajista. Muutetaan tässä esimerkissä harjoitusprosentit harjoituspisteiksi: 100%:n intensiteetti on 100 pistettä/viikko.
Vaihtoehto A
Treenaat 14 viikkoa esim. pelinrakennusta 5%:n kestävyysosuudella ja kaksi viikkoa yleiskuntoa 75%:n kestävyysosuudella. Tällöin et saa noilta kahdelta viikolta ensinkään pelinrakennustreeniä.
Harjoituspisteiksi muutettuna treeniluvut ovat: 14vko*95p=1330 pistettä pelinrakennusta ja 5p*14vko+75p*2vko=220 pistettä kestävyyttä. Tässä on vielä lisäksi otettava huomioon se, että treenaamalla 75%:a kestävyyttä et suinkaan saa samaa hyötyä kuin treenaamalla sitä 5vko*15p. Myöskään kuntoihin ei 15%:n kestävyysosuuden pitäisi vaikuttaa juuri mitenkään.
Vaihtoehto B
Treenaat kestävyyttä vähitellen, esim 15%:a viikossa. Minulla on hyvä syy olettaa, että tämä kestävyysharjoittelun osuus riittäisi ylläpitämään jopa 29-vuotiaalle pelaajalle hyvää kestävyyttä. Jo sen pitäisi olla suurimmalle osalle pelaajista riittävä kestävyyden taso ja alle 25-vuotiaille pelaajille ko. kestävyystreeni riittäisi pitämään yllä jopa erinomaista kestävyyttä.
Esimerkkiin palatakseni harjoituspisteet olisivat: 16vko*85p=1360 pistettä pelinrakennusta ja 16vko*15p=240 pistettä kestävyyttä. Kun otetaan vielä huomioon, että tasainen kestävyystreeni nostaa kuntoja pitkässä juoksussa enemmän, niin tämän takia vaihtoehto B on huomattavasti parempi useimmille joukkueille.
Näin ollen treenaamalla kestävyyttä vähitellen saavutat sekä enemmän päätreeniä että myöskin kestävyyttä. Pelaajien iällä ei oikeastaan ole edes juurikaan väliä, koska samalla tavalla sitä kestävyyden osuutta pitäisi kasvattaa molemmilla tavoilla treenatessa. Jos jonkun mielestä pelkistän liikaa, tai muuten vain päätelmäni ovat mielestänne vääriä saa vapaasti korjata, mutta minulle nämä ovat ainakin toimineet hyvin.
Liitän tähän vielä tiedoston, jota olen käyttänyt apuna kestävyystreeniprosenttia miettiessäni. Sen ainakin pitäisi olla varsin tarkka ja käyttökelpoinen.