Mitä olen itse tätä asiaa seurannut, niin perusteita lunastukselle voisi olla kaivettavissa jo olemassa olevasta lainsäädännöstä. Siihen suuntaan tätä taidetaan nyt myös edistää. Viranhaltijoiden toiminnassa monesti vedotaan virkavastuuseen ja pelätään sitä, mutta käytännössä sellaisia juttuja ajetaan huomattavan vähän eli kynnys tuomioon virkavelvollisuuden laiminlyönnistä puhumattakaan virkarikoksesta on hyvin korkealla.
Onhan tuo nyt aika epäselvää mikä oikeudellinen tila on. Epäselväähän se on myös mitä ollaan lunastamassa, rakennusta vai osakkeita.
Tässä
artikkelissa kesäkuulta sanotaan, että Helsingin kaupungilla on vahva näkemys, että ns. lunastuslaki soveltuisi,
huhtikuussa oltiin vielä epävarmoja. Ensimmäisessä artikkelissa myös todetaan, että ulkoministeriö on nykylainsäädännön soveltumisesta täysin vastakkaista mieltä Stadin kanssa ja toteaa, että uutta lainsäädäntöä vaaditaan. Ministeriön kanta on
muuttunut marraskuun 2023 jälkeen.
Tässä syys-lokakuisessa artikkelissa todetaan taas, että hallitus haluaa asiasta erillislain. Jos tämä ja se, että lunastusluvan myöntää valtioneuvosto pitää paikkansa, niin loogista olisi, että lunastuslupaa ei heru ilman uutta lainsäädäntöä. Asia menee KHO:hon, valittajana Helsingin kaupunki?
Sillä taas kuinka paljon virkavastuuseen liittyviä juttuja ajetaan (tarkoitat ilmeisesti syytteitä) ja tuomitsemiskynnyksellä ei ole mitään yhteyttä toisiinsa.