Tiedän, että olen nostalginen ja ymmärrän, että ajat muuttuu, mutta tällainen on vähän surullista kuultavaa.
Ei lätkämatsin tunnelman pitäisi perustua valoshow'n, valotaulujen "make some noiseeeee" -pyyntöihin ja katsomon äänet peittävään jumputukseen. IFK:n peleissä oli aikanaan ihan eri tavalla tunnelmaa kuin nykyään ja silloin käytännössä ainoa kannustushuuto oli "IFK, IFK" ja ei jumbotronia yms. elektroniikkaa mailla eikä halmeilla. Mitä helvettiä suomalaiselle jääkiekkoyleisölle on 2000-luvulla tapahtunut?
Suomalainen jääkiekkoyleisö tai lähinnä hallien infra on pikkuhiljaa käymässä läpi siirtymää kansainväliselle tasolle, mikä on mun mielestä vain ja ainoastaan hyvä juttu. Heinälatojen otteluissa, missä tulostauluna toimii hallin talonmiehen pitämä fläppitaulu, on oma romantiikkansa, mutta kyllä nykypäivää korkean tason urheilussa on itse urheilutilaisuuden muuttaminen kokonaisvaltaisemmaksi tapahtumaksi.
Mitä taas Hartwallin teknisiin uudistuksiin tulee, niin senkin otan vastaan vain positiivisesti. Tekniset hienoudet ja tunnelma ei ole mitenkään toisiaan pois sulkevia asioita, vaan hyvin toteutettuna täydentävät toinen toistaan. Ei uusi katsomoita kiertävä lednäyttö tai uusi äänentoisto tarkoita sitä, että vastaisuudessa peleissä on vain "clap your hands" huudatuksia videotaululta. Se on ääni/videosuunnittelijan ja dj:n taitojen vajavaisuutta, jos se siihen menee ja sitä en todellakaan toivo näkeväni.
Jos taas miettii mitä Hartwallilla on tähän asti ollut, niin puutteellisesta äänentoiston tasosta johtuen osassa katsomoita ei meinaa kuulua mitään, ei saa mitään selvää haastatteluista ja puheesta ja toisessa katsomossa pitäisi olla peltorit päässä, että kestää sen kolmetuntisen tapahtuman. Jos noihin saadaan muutoksia, niin sehän on vain ja ainoastaan hyvä asia. Kyllä se päätapahtuma tulee edelleenkin olemaan se lätkämatsi, mutta sen ympärille voidaan osittain noilla teknisillä ratkaisuilla kehittää huomattavasti parempikin tapahtuma. Kannattaa myös pitää mielessä, että tuskin noita teknisiä muutoksia tehdään halliin ainoastaan lätkämatsien ehdoilla ja niiden takia. Kyllä ne paremmat äänentoistot ja tekniset mahdollisuudet palvelee samallalailla myös konsertteja ja muita erilaisia tapahtumia.