Hannu Aravirta Jokereiden päävalmentajaksi

  • 181 216
  • 515

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edellisen paikalliskamppailun 1. erän jälkeen olin ihmeissäni Aran sanottua joukkueen peli-ilmeen olleen hyvän näköinen. Ihmettelyä olen jatkanut aina Jokereiden pelin jälkimainingeissa. Eilen lehdistötilaisuudessa sama ilme-teema toistui. Tämä on erittäin huolestuttavaa. Aravirralla käy gramofoni ja miehestä huokuu, että hän ei saa otetta edes itsestään. Olemus ja teksti muistuttaa hyvin paljon päävalmentaja Waltteri Immosta. Yksinkertaisesti Ara on kuin auton alle jäänyt eläin joka odottaa sitä lopettavaa kosketusta.

Itse lähden aina siitä näkökulmasta, että valmentaa ei vaihdeta helpolla kuten KJ:n tapauksessa viime kaudella ja jatko tälle kaudelle. Nyt Jokereiden tilanne on eri. Aravirralla on jokin pahasti pielessä ja jatko vie Jokerit vain entistä syvemmälle. Tämä on niitä harvoja paikkoja, jossa itse hyväksysisin valmentajan vaihdon.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Jotenkin tuntuu ettei Jortikalla ole (vielä/enää) paloa pääsarjatasolle valmentamaan, varsinkaan tällaisen umpisolmun aukaisuun kuin Jokerit on. Kyseessä olisi kyllä Hannun uran suurin haaste.

Onkohan Hjallis laittanut tekstiviestiä Turun suuntaan ensi kauden valmentajakysymyksen suhteen?
 

JK43

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Boston
Uskookohan Ara itse tällä hetkellä omiin jorinoihinsa ja selittelee samalla itselleen että kyllä tästä hyvä tulee? Lähinnä tuo mättää, että kolmannessa erässä oli hyvä peli-ilme ja sitten seuraavassa pelissä... Ja seuraavaan peliin lähdetään yhtä huonolla asenteella.

Aralla on saattanut unohtua Lahden vuosien aikana, että on eri juttu olla Jokeripenkin takana kuin jossain muualla. Jokerit on aina sytyttänyt vastustajan ja silloin on oltava valmiita - tällä hetkellä ei todellakaan olla. Aivan sama juttu taisi olla viime kaudella Jalosen IFK:lla joka kuuluu kanssa vastustajan sytyttäjäjoukkueisiin, KJ joutui usein selittelemään että ei oltu pelin alussa hereillä. Ara ei edes selittele vaan on tyytyväinen siihen, että kolmannessa erässä pysytään pelissä mukana.

Aran pitäisi pystyä kääntämään kurssi, mutta siihen ei päästä jos ei tunnusteta ongelmia. Tämän hetkistä tilannetta ei ratkaista ostamalla pelaajia. Silloin pelkona on alisuorittajien (=lähes koko joukkueen) entistä huonompi suoritustaso kun toivotaan että joku muu tekee homman heidän puolestaan.

Aina voidaan jossitella kunnon kakkossentterin puuttumisella ym. mutta kyllä nykyisillä resursseilla pitää pystyä parempaan.

Moni tuntuu olevan sitä mieltä että pelaajien pitäisi katsoa peiliin. Kyllä sen peiliin katsomisenkin pitäisi lähteä Arasta.
 

Lare

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ottakaa valmentaja, joka saa piiskaa tämän teidän 95% keskittymisen 110% mentaalimomentumiksi. Pelaajisto olisi takuuvarmasti hereillä ainakin vähän aikaa.
 

krobbe

Jäsen
Hämmästelen kovasti niin kuin moni muukin sitä, mikä nyt oikein mättää Jokereiden pelissä. Ennen kauden alkua joukkue oli ainakin minun papereissani selkeä suosikki vähintäinkin kolmen parhaan joukkoon, mutta...

Aravirta on valmentaja joka osaa aivan varmasti hommansa, vai osaako sittenkään? Kovat hankinnat, Hentunen ja Pirnes etunenässä, ovat olleet huomattavasti vaisumpia kuin odottaa sopi. Ja kaiken tämän kyntämisen tuloksena sarjasijoituksena jumbosija kun lähes neljännes on sarjasta pelattu.

Pelejä on vielä runsaasti jäljellä, joten uskon kuitenkin edelleen, että Jokerit nousee sarjataulukossa vielä tuntuvasti ja pudotuspeleistähän ne oikeat ottelut vasta alkavat.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aina voidaan jossitella kunnon kakkossentterin puuttumisella ym. mutta kyllä nykyisillä resursseilla pitää pystyä parempaan.
Näin on. Ilveksen ykkönen ei ole tullut vielää edes maahan, kakkonen on pitkällä sairaslomalla. "Ykkösenä" toimiikin nyt kaikkien aikojen energisin ja parhaan asenteen omava sentteri, eli Jesse Niinimäki. Muutenkin koko joukkue on rakennettu helsinkiläisseurojen jämistä. Kyllä vika on siis Jokereissa muualla, kuin pelaajamateriaalissa.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joku voisi laskea, kuinka monta pistettä tarvitaan loppukauden ajan, että päästään sijalle 10. Tai oikeastaan voin laskea itsekin ja ymmärtääkseni se on noin 1,6 luokkaa. Siihen on tällä kaudella pystynyt tähän mennessä vain viisi joukkuetta. Toisaalta vielä sija 10 ei ole kaukana, sillä parin ottelun voittoputkella siihen noustaan.

Eri asia on, tuleeko tätä parin ottelun voittoputkea. Joidenkin mielestä homma on pienestä kiinni, joidenkin mielestä täysin sekaisin. Mikäli tässä vaiheessa aloitetaan harjoittelemaan täysin perusasioita alusta, kun puolustajien avauspeliä, menee siihen aikaa ja tappioita tulee. Kun myös puolustus vuotaa ja ylivoima kusee, ei pisteitä ole odotettavissa.

Puhutaan, että kun annetaan Aralle aikaa, niin ensi kaudella jengi on hyvä. HIFK:n esimerkki tapauksessa on siinä mielessä huono, että vaikka viime kaudella ei mennytkään hyvin, tehtiin jotain asioita sentään oikein. Nyt tuntuu, että kaikki kesäharjoittelusta pelikirjaan on tehty väärin, eikä paremmasta ole mitään merkkejä.

Tulosurheilussa epäonnistunut valmentaja on vastuussa tuloksestaan. Tarjolle pitää kuitenkin olla parempi vaihtoehto, jotta potkuja kannattaa antaa. Mitään Virmasta penkin taakse ei kannata roudata, vaan silloin pitää alkaa oikeasti tapahtua. Edes jotain mahdollisuutta pelin parantumiseen pitää olla, sillä muuten on ihan sama kenen komennossa mennään.

Sheddenin aikana faneilla oli tuskaa, mutta silloin sentään menestystäkin tuli. Kerran finaaleissa, toisen kerran pronssipeliin, vaikka johdettiin sarjaa 3-1. Siitä huolimatta, että hävittiin kauden tärkeimmillä hetkillä, mentiin sentään aika pitkällä nykyiseen verrattuna. Mutta kuten veli Bozik sanoi, ja muut yhtyivät kommenttiin, tästä noustaan vielä ja entistä vahvempina!
 

-3112-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ManU, HSV
Ettei vain naapurissa olisi sorruttu kesän aikana vetämään treenejä liikaa uuden kakkosvalmentajan johdolla ja näin ollen pelaajilla mennyt harjoittelut neppailuiksi ja höntsäilyiksi?

Ainakin itselleni kantautunut Ilmalan suunnalta sellaista viestiä, josta voi hyvinkin lukea rivien välistä, että kakkos koutsin rooli joukkueessa on liian kaverimainen. Toki myönnän, että ainuttakaan harjoitusta en ole nähnyt, mutta tämä voisi selittää jotakin Jokereiden ahdingosta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä siltä Aravirralta näyttää löytyvän ketkumpikin puoli. Loistava taktikkohan alkaa paljastua mitä suurimmassa määrin:

Ara on vetänyt monta vuotta haasteellisissa ja rankoissakin hommissa. Kriisijoukkue-IFK:sta monoa, pieni breikki Liigasta, Lahteen nostamaan Pelsut suosta. Homma toimi, kiitos hyvän valmennustrion. Suurella kohulla Jokereihin tekemään tulosta ja nostamaan Narrit takaisin huipulle kera omien junnujen... Näyttää kuitenkin vahvasti siltä, että takki on tyhjä ja eväät syöty. Mutta mikäs siinä ollessa, taskussa kaksivuotinen diili varmasti suurella rahalla. Jokerit pelaa aivan päin helvettiä ja kaikki ovat pettyneitä. Mutta jos ei ole kaikella energialla mukana, tulos on juuri nyt nähdynlainen.

Nyt jos Jokerit antaa kenkää, Aravirta voi reilusti ottaa osan asioista omaan piikkiinsä ja nauraa matkalla pankkiin. Kahden vuoden diilistä on vielä reilusti yli puolet jäljellä. Sapattivapaa ilman taloudellista riskiä edessä. Ei huono! Kukapa olisi Arasta uskonut?
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Ettei vain naapurissa olisi sorruttu kesän aikana vetämään treenejä liikaa uuden kakkosvalmentajan johdolla ja näin ollen pelaajilla mennyt harjoittelut neppailuiksi ja höntsäilyiksi?

No, tämä onkin uutta. Kaikki onkin Törmäsen syytä? Viimeksi Helgen. Avatkaa nyt jo saatana silmät. Yön yli nukuttuani mikään ei ole muuttunut paremmaksi.

Uusi valmentaja peliin ja vitun nopeasti. Ruoska kaapista ulos ja massimiehet itkemään naama mudassa. Ei minkäänlaista armoa eikä mitään selityksiä.
 

Ikuri

Jäsen
tästä noustaan vielä ja entistä vahvempina!

Huonoin mahdollinen tilanne on se, että tällä kaudella noustaan säälipleijareiden paikkeille. Aravirta laittaa ensin syksyn ja sitä kautta koko kauden edellisen valmennusjohdon piikkiin ja sama perseily jatkuu taas ensi vuonna.

Menestyväksi joukkueeksi kasvamiseen Jokerit tarvitsee nyt todella raakaa puhdistusta. Oma uskoni tähän joukkueeseen on jo loppunut. Kurssi oikeasti parempaan ei tässä tilanteessa ja näiden johtajien alaisuudessa käänny kuin täydellisen rämpimisen jälkeen. Paniikkinappulaa varjellaan nyt aivan liikaa.
 

yyz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Team Korak, Tapanilan Erä
Ettei vain naapurissa olisi sorruttu kesän aikana vetämään treenejä liikaa uuden kakkosvalmentajan johdolla ja näin ollen pelaajilla mennyt harjoittelut neppailuiksi ja höntsäilyiksi?

Ainakin itselleni kantautunut Ilmalan suunnalta sellaista viestiä, josta voi hyvinkin lukea rivien välistä, että kakkos koutsin rooli joukkueessa on liian kaverimainen. Toki myönnän, että ainuttakaan harjoitusta en ole nähnyt, mutta tämä voisi selittää jotakin Jokereiden ahdingosta.
Aika erikoista olisi, jos omana peliaikoinaan erittäin tunnollisena ja kovaa treenaavana tunnettu Törmänen olisikin valmentajaksi tullessaan muuttunut löysäilyn ystäväksi.
Ei kuulosta Stököltä, ei sitten yhtään.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuulostaa niin ikävän tutulta nuo Aravirran kommentit otteluiden jälkeen, eli näkee paljon positiivisia asioita ja hyvää peleissä, joissa normaali katsoja ei näe mitään hyvää. Itse en ole tuollaista sulattanut koskaan. Varsinkin jos kentällä löysäillään, niin valmennuksen pitäisi puutua siihen ankaralla kädellä. Jotenkin hohtokeilauksen ja teattereissa käynnin sijasta pieni kävelyretki Porista Helsinkiin olisi tässä tilanteessa sopivampi vaihtoehto. Ei tietysti kuulu Aravirran metodeihin. Näissä tulee ikävä Summanen & Jortikka tyyppistä reagoimista. HIFK:ssahan avainpelaajat olivat ne suurimmat löysäilijät. HIFK teki aika rajultakin tuntuneen ilmapiirin puhdistuksen. Jokereiden joukkuetta katsoessa taitaa ne suurimmat vapaamatkustajat löytyä alemmista kentistä. Onko siellä liikaa kavereta, joille riittää Jokereissa pelaaminen ja liigatasolla kasvattajaseuran tilipussin tuplaava palkka. Jotenkin Pirnestä ja Hentusta on aika vaikea syyttää, elleivät he sitten luulleet, että liigassa riittää rutiinitason suorittaminen.
 
Viimeksi muokattu:

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ystävyys, läheisyys ja poikarakkaus hiuksista vittuun Jokereiden ja IFK:n väliltä. Mä ainakin heitän suolaa haavoihin ja tanssin IFK:n haudalla aina kun siihen tulee tilaisuus. Oman menestyksen tuomaa iloa ei korvaa mikään, mutta kyllä jullien epäonni aika lähelle pääsee.

Normaali(mmassa )tilanteessa olen ihan samaa mieltä. Jokereiden ja HIFK:n välillä on ihan paikallaan potkia maassa makaavaa, mutta kun Jokerit ei tällä hetkellä edes liiku. Ei tämä ole hauska tilanne, ainakaan omasta mielestäni. Kuten sanoin, kausi on pitkä ja haluaisin siksi nähdä vielä hyvää vääntöä Jokereita vastaan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ottakaa valmentaja, joka saa piiskaa tämän teidän 95% keskittymisen 110% mentaalimomentumiksi. Pelaajisto olisi takuuvarmasti hereillä ainakin vähän aikaa.

Tami Tamminen. Itse hyppisin riemusta jos Tami tulisi Jokerien valmentajaksi! 95% keskittyminen on 50% tulos aivan kuten tällä hetkellä on. Kyllä Tami tietää. Ja eiköhän Sportti päästäis Tamin irti pienellä rahatukolla. Saatais ainakin valmentaja, joka tuo meille vähän asennetta.
 

vero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eilisen ja parin muunkin pelin perusteella tulee kyllä vääjäämättä mieleen, että Aralle on annettu tiettyjä ohjeita miten peluuttaa. Muuten on aika vaikea ymmärtää miksi Teemu Pulkkinen pelaa Pirneksen vierellä, menee liigan kallein pelaaja aikalailla hukkaan, koska eihän Pulkkinen ole vielä lähellekään ykkösketjun pelaajaa liigatasolla. Kyllä suurin osa valmentajista löisi nyt kaikki munat samaan koriin, eli Lind-Pirnes-Hentunen. Ja ehkä vetäisi jopa kolmella ketjulla, koska materiaali ei yksinkertaisesti riitä neljään ketjuun.

Eli luulen, että Hjallis on antanut ohjeita miltä Jokerien tulee näyttää ja se ei ole optimaalista tuloksen teon kannalta.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tami Tamminen. Itse hyppisin riemusta jos Tami tulisi Jokerien valmentajaksi! 95% keskittyminen on 50% tulos aivan kuten tällä hetkellä on. Kyllä Tami tietää. Ja eiköhän Sportti päästäis Tamin irti pienellä rahatukolla. Saatais ainakin valmentaja, joka tuo meille vähän asennetta.
Mä en Jokereista tämän elämän aikana tule irti pääsemään, niin umpi-Jokeri minä olen. Tamminen on tämän maapallon ainoa henkilö, jonka tuloa Jokereihin en voisi millään hyväksyä. Tamminen on aivan täysi kusipää, jota mun mielestä Hifk voisi halutessaan pikkaisen kurmottaa. Tamminenhan valmentaisi takuulla Hifk:ta sopimuksella, jossa hän maksaa Hifk:lle. Naapurissakin on oltu kuitenkin niin viisaita, että tuosta sonnasta on pysytty erossa vaikka Tami niin antaumuksella itseään sinne koko ajan tarjoaakin.

Lyödään siis toisiamme vaikka puukolla, mutta ei mainita Tammista. Lätsän nostoa jälleen naapurien kirjoittajille, ihan hyvää kirjoitusta naapurista tulee. Ei tässä mistään "veljeydestä" saa kyse olla vaan aina pitää tosiaan naapuria monottaa kun siihen on mahdollisuus, mutta ja siis iso mutta, joku älytön "vittu te ootte paskoja" viesti ei kuitenkaan paljon anna.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aralla on kiistattomat näytöt Suomen parhaana tai yhtenä parhaimmista valmentajista. Veikkaisin ongelmien olevan jossain muualla.
Mitkä ne näytöt on? Kaksi SM-kultaa n. 15 vuotta sitten? Ei Ara ole mikään Jeesus. Tuskinpa kukaan tähän uskoi keväällä, mutta ilmeisesti aika on ajanut Arasta ohi. Jokerit eivät edes pelaa jääkiekkoa tällä hetkellä. Voi tota materiaalia haukkua jos haluaa, mutta Jokerit on YLIVOIMAISESTI paskin joukkue tällä hetkellä. Onko se materiaali niin paska kenenkään mielestä? Aravirta ei ole saanut minkäänlaista pelitapaa iskostettua pelaajiin. Ei mua olisi haitannut jos oltais pidetty välivuosi ja pelailtu liigan keskivaiheilla, mutta että viimeisenä näin paskoilla esityksillä?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Normaali(mmassa )tilanteessa olen ihan samaa mieltä. Jokereiden ja HIFK:n välillä on ihan paikallaan potkia maassa makaavaa, mutta kun Jokerit ei tällä hetkellä edes liiku. Ei tämä ole hauska tilanne, ainakaan omasta mielestäni. Kuten sanoin, kausi on pitkä ja haluaisin siksi nähdä vielä hyvää vääntöä Jokereita vastaan.

Ehkä tää on vaan sitten ulkopuolisemman näkökulma, mutta ihan rehellisesti mun mielestä Hjöördiksen jengin konttaamista on ihan ilo seurata. Saavat rypeä pohjamudissa vaikka koko kauden, tekisi koko liigalle hyvää. Ihmeellistä selkääntaputtelua täällä porukalta, joka esittää muuten olevansa niin vastakkaista sakkia. Missä noi sympatiat ovat olleet niinä vuosina kun Jokerit on ollut kärkikahinoissa mukana? Joko sitä sympatiaa tuntee koko ajan tai sitten ei, muu on teatraalista paskanjauhantaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tami Tamminen. Itse hyppisin riemusta jos Tami tulisi Jokerien valmentajaksi!
Niin minäkin, mutta varmaan eri syystä kuin sinä ja pari muuta. Mutta toisaalta, ojasta ei voi pudota.

Näin sivullisena kuitenkin, totuus ei tällä kertaa mene tuolla puolivälissä. Eli siis jos ajatellaan, että joko joukkue ei ole täydellä sydämellä touhussa mukana 50% ongelmasta vs. valmentajan kivikautinen valmennusfilosofia loput. Molemmissa on varmasti syytä, mutta tällä kertaa nuo ei-toivottavat asiat ruokkivat ikävästi toisiaan suhteessa 100% vs. 100%, yhteensä 200%. ja jokainen sekunti Aravirran valmennuksessa syventää tuskaa. Ara nyt vaan on niitä kavereita, joiden auktoriteetti ei riitä kääntämään tuollaista kivirekeä.

Tammista Jokerit ei kaipaa. Oikea vastaus on Suikkanen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä suurin osa valmentajista löisi nyt kaikki munat samaan koriin, eli Lind-Pirnes-Hentunen. Ja ehkä vetäisi jopa kolmella ketjulla, koska materiaali ei yksinkertaisesti riitä neljään ketjuun.
Molempia on jo kokeiltu. Lähes joka pelissähän neloskenttä on pelannut n. 4 minuuttia ja yleensä neloskentässä on ollut 2 hyökkääjää ja 7. pakki. Eli kolmella kentällä on menty. Lintukin kävi kokeilemassa ykkösessä, mutta ei siitä mitään apua ollut. Juha Lindillä 13 ottelussa 0+0 tehot ja -5. Ikävä kyllä Pulkkinen ei myöskään ole ykköskenttätasoa, ei itseasiassa taida tällä kaudella olla edes liiga-tasoa, vaikka niin halusinkin uskoa. Sääli ettei voi heittää A:takaan dominoimaan, kun ei ole parempaakaan edariin.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse lukeudun niihin jotka olivat lähes pomminvarmoja siitä, että Jokerit pelaa tulevan kauden finaalissa ja porskuttaa runkosarjan voittoon. Niin hyvältä tuo materiaali näytti kaikin puolin ennen kauden alkua. Parit heikkoudet sieltä löytyi, mutta en uskonut niiden vaikuttavan hirveästi.

Jännä olisi tietää, että missä on Jokeri-leirissä menty keväällä pieleen? Mua kummastuttaa erityisesti tämä, että Aravirta sai Lahdessa revittyä kaiken irti tuollaisesta keskikastin sakista ja Pelsujen peli näytti ajoittain oikeasti hyvälle. Onko sillä sitten ollut jotain vaikutusta, että siellä on penkinpäässä ollut karjumassa myös Räsänen ja Nurminen? Nämä jätkät ovat varmasti potkineet porukkaa siellä perseelle ja laukoneet suoraan mitkä hommat kusee. Jokereiden tämän hetken kakkonen pitäisi minusta olla samaa luokkaa mitä edellämainitut. Valkku joka ei pelkää sanoa asioita suoraan. Törmänen vaikuttaa enemmänkin tällaiselta pelaajien tsempparilta, kuten Ara.

Noh, onhan se aikamoinen temppu Aravirralta, jos saa viiden vuoden sisään potkut IFK:sta, sekä Jokereista.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Tami Tamminen. Itse hyppisin riemusta jos Tami tulisi Jokerien valmentajaksi!

Näin naapurista katsottuna tämä olisi huonoin mahdollinen paniikkinappula. Jos homma on mennyt reisille, niin ei siihen tilanteeseen uutta pelleä tarvita. Ara on pitämisen arvoinen kaveri ja kyllä minuakin vitutti viimekaudella Nokan touhut, mutta ei siihen mitään vitun Tamia olis kannattanut roudata sähläämään.

kyllä se peli-ilo sieltä vielä löytyy ja kun apina tippuu niskasta, niin ketsuppipulloilmiö on valmis! Pari hyvää matsia alle ja se sarjataulokkokin näyttää ihan erilaiselta. Nyt on kuitenkin vasta vajaat 20% runkkarista pelattu...
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tami Tamminen. Itse hyppisin riemusta jos Tami tulisi Jokerien valmentajaksi! 95% keskittyminen on 50% tulos aivan kuten tällä hetkellä on. Kyllä Tami tietää. Ja eiköhän Sportti päästäis Tamin irti pienellä rahatukolla. Saatais ainakin valmentaja, joka tuo meille vähän asennetta.
Kyllä. Itsekin olisin tyytyväinen jos Jokerit hommaa Tammisen.

Olisiko Sport suostuvainen vaihtamaan valmentajia? Pieni tukko rahaa + Aravirta Vaasaan ja paluupostissa energinen Tamminen Helsinkiin? Homma toimii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös