Hammaslääkäri – betoniviidakon julmin peto

  • 213 663
  • 732

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo viime viikolla kävin. Olihan varmaan joka hampaassa jotain. Edellisen kerran kävin 11 vuotta sitten. Silloin tuli 14 uusintakäyntiä.
 

Höylis

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Huh yhdestä viisaudenhampaasta selvitty. Eilen leikkelivät ja yllättävin hyvin meni, vaikka tuo hammaslääkäri pelko aikamoinen on. Kyllä on meno muuttunut siitä 90-luvun muistoista ja melkein jopa vittuilevasti hammaslääkäristä nykypäivään. Tämä oli siis yksityisellä, julkisella ei olisi varmaan ollut toivakaan saada edes aikaa varattua.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Huh yhdestä viisaudenhampaasta selvitty. Eilen leikkelivät ja yllättävin hyvin meni, vaikka tuo hammaslääkäri pelko aikamoinen on. Kyllä on meno muuttunut siitä 90-luvun muistoista ja melkein jopa vittuilevasti hammaslääkäristä nykypäivään. Tämä oli siis yksityisellä, julkisella ei olisi varmaan ollut toivakaan saada edes aikaa varattua.
Julkisella ovat kyllä vieläkin vähän niin ja näin. Siis toki paljon mukavempia kuin 20 vuotta sitten, mutta kuitenkin. Yksityisellä ovat huomattavasti myötätuntoisempia jne.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Faijalta ollaan taas viikon päästä repimässä pari karmeaan kuntoon päätynyttä hammasta pois ja kyseessä ovat nimenomaan etummaiset kulmahampaat. Ellen aivan väärin muista, niin alkuperäisestä kalustosta on hänellä jäljellä noin 20 hammasta, joiden kunto on enemmän tai vähemmän surkea. Tuosta on kiittäminen vuosikymmeniä jatkunut lähes totaalinen välinpitämättömyys hampaiden hoitoa kohtaan sekä ylenpalttinen rakkaus kaikkeen makeaan sekä olueen, jota hän joi muistaakseni 35 vuotta putkeen, kunnes sai kihdin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse käyn yksityisellä, paikallisessa terkkarissa olisivat ottaneet 3 hammasta pois.
Nyt useita tuhansia euroja köyhempänä vain 1 hammas poistettuna. Ja sekin kun juurikanava oli halki.

Itsellä on se käsitys, että kunnallisessa pyritään "meneen siitä mistä aita on matalin."
 

BaronFIN

Jäsen
Joo ja yksityiseltä tulee itku kurkussa potilaita, joilla on kuulemma 8 reikää eikä varaa paikkauttaa niitä. Sitten kun katsotaan läpi, niin siellä ei ole mitään tehtäväksi.

Eli eiköhän noita bemarin osamaksua maksavia yksityistäkin ole ihan tarpeeksi.

Kehityskeskustelu 10v sitten yksityisellä:
”Timo, sun laskutus ei ole kuin 180€ tunnissa, se on liian vähän. Pitäisi olla vähintään 230€ tunnissa.”

Pitäkää tunkkinne.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Joo ja yksityiseltä tulee itku kurkussa potilaita, joilla on kuulemma 8 reikää eikä varaa paikkauttaa niitä. Sitten kun katsotaan läpi, niin siellä ei ole mitään tehtäväksi.

Eli eiköhän noita bemarin osamaksua maksavia yksityistäkin ole ihan tarpeeksi.

Kehityskeskustelu 10v sitten yksityisellä:
”Timo, sun laskutus ei ole kuin 180€ tunnissa, se on liian vähän. Pitäisi olla vähintään 230€ tunnissa.”

Pitäkää tunkkinne.
Varmasti näinkin, mutta itelle ainakaan yksityinen hammaslääkäri ei tehnyt mitään kun sanoi ettei tarvetta. Oli siis kaksi pysähtynyttä reikää.

Ehkä ne ois jossain sanonu et paikataan.
 
Pakko jakaa oma kokemus eiliseltä ja tältä päivältä.

Armeijassa, noin vuosikymmen sitten, viimeksi hammaslääkärillä, joka sanoi, että viisauden hampaat pitää poistaa jossain kohtaa. Ajattelin, että seuraavalla hammaslääkärikerralla suu tungetaan täyteen hohtimia, joiden avulla viisurit revitään pois. Hammaslääkäripelko jäi jostain nuoruuden/lapsuuden käyntikerrasta, vaikkei varsinaisia ongelmia ikinä muistaakseni ollutkaan. Olen pessyt hampaat aina sähköhammasharjalla aamuin illoin, mutta hampaiden välejä en ole osannut/halunnut tai viitsinyt putsata.

Viisauden hampaat eivät ole oireilleet, mutta tein vuoden alussa uuden vuoden lupauksen, jossa sanoin meneväni tänä vuonna hammaslääkäriin ja hoitavani suun kuntoon. Sopivasti suussa alkoi maistua epäpuhtaus ja metallinen maku hammaskivestä johtuen. Oma ajatus oli, että suussa on hautausmaa ja vähintään 5 hammasta on juurihoidettavassa kunnossa sekä moraaliluento nuuskaamisesta, liiallisesta herkuttelusta ja limonadeista.

Koska vuosi lähenee loppuaan ja lupaukset tulee pitää, varasin viime torstaina ajan maanantaiksi ensin suuhygienistille hammaskiven poistoon ja tiistaille hammaslääkärin tarkastukseen.

Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä kylmä rinki perseen alla ja valvoin melkein koko yön peläten aamulla olevaa hammaskiven poistoa. Aamu valkeni ja vastaanotolle oli mentävä koska perääntyä ei enää voinut. Esitietolomakkeeseen mainitsin olevani pelkopotilas ja sanoin että jännittää, mutta ei varsinaisesti pelota. Kerroin, että viimekerrasta on aikaa ja että hammaskiveä ei ole aiemmin poistettu. Suuhygienisti istutti moderniin tuoliin, antoi lasit silmille ja alkoi tarkastaa. Totesi, että hammaskiveä on kohtuullisen paljon ja totesi sen lähtevän uv -laitteen avulla - hän kertoi muutenkin koko ajan tekemänsä toimenpiteet. Aluksi jännitti, mutta nopeasti päästiin rytmiin; hän teki temppuja noin 30 sekunnin ajan, jonka jälkeen nielasin, livoin kuivuneet huulet ja taas jatkettiin. Noin 50 minuutin jälkeen kivuton, joskin välillä hieman vihlova toimenpide oli ohi. Sovittiin tammikuulle vielä uusi aika, koska ientulehduksen vuoksi varaamaani soodapuhdistusta ei tehty vielä ensimmäisellä käyntikerralla. Antoi mukaan silikoniharjoja, joiden avulla hammasvälejä tästä eteenpäin putsaillaan - opasti jopa niiden käytön ja toivotti hyvää joulua.

Helpottuneena ja rentoutuneena marssin seuraavana päivänä hammaslääkärin tarkastukseen freesillä ja puhtaalla suulla. Se ei jännittänyt enään läheskään samalla tavalla kuin tuo suuhygienisti, olinhan kokenut tunnin käsittelyn vuorokautta aikaisemmin viereisen hoitohuoneen penkillä.

Lääkäri esitteli ensin itsensä ja kysyi kysymyksiä, tarkisti purentalihakset, imusolmukkeet ja laittoi peilin ja jonkun toisen instrumentin suuhuni ja alkoi tarkastaa hampaita. Hän lausui koodikielellä numero- ja kirjainyhdistelmiä hoitajalle, joka naputteli havaintoja koneelle, jossa oli jonkunlainen hammaskartta auki. Minä tietysti luulin ja ajattelin, että poistettavia tai vähintään toimenpiteitä vaativia hampaita siinä listataan.

Noin 7 minuutin jälkeen hän sanoi, että sinulla on hienot hampaat ja jatka niiden hyvää hoitoa. Yksi mikrolohkeama oli takahampaassa, joka ei aiheuta toimenpiteitä. Aiemmasta nuuskaamisesta johtuen ikenissä oli limakalvon paksuuntumaa, jonka sanoi paranevan. Viisureista mainitsi, että hän ei niitä poista elleivät ala vaivata ja en välttämättä niitä halua poistattaa, mahtuvat kuulemma hyvin suussa olemaan. Alhaalla etukulmahampaissa oli vähän plakkia ja kehotti keskittymään niiden putsaamiseen. Sanoi lopuksi, että tervetuloa uudestaan parin vuoden päästä tarkastuskäynnille.

Kyllä on helpottunut olo. Kun hammaslääkäri mainitsi minulla olevan hienot ja hyvät hampaat, luulin hänen olevan sarkastinen. Jäi niin positiivinen kokemus molemmista käyntikerroista, joita olin noin kymmenen vuotta siirtänyt, lykännyt ja jännittänyt. Nyt suorastaan odotan parin viikon päässä olevaa suuhygienistin aikaa, jolloin loput hammaskivet poistetaan ja hampaat soodapuhdistetaan.

Menkää hammaslääkäriin! Erittäin miellyttävä, empaattinen ja jopa voimaannuttava kokemus. Nyt uskallan hymyillä niin, että hampaatkin saa näkyä.
 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Katoin tuossa omakantaa huvikseni ja siellä hammaslääkäri laittanut(30 lokakuuta viime vuonna kävin), että : K03.64; Supragingivaalinen hammaskivi.

Eli tuo meinaa siis, että hampaan pinnalla on hammaskiveä, mutta kertooko tuo et onko sitä yhdellä vai useammalla hampaalla? Pari viikkoa ennen tuota olin suuhygienistillä ja se sanoi, että hampaan pintaan jäin vähän hammaskiveä, mutta se ei haittaa mitään. Oletan, että on samasta hammaskivestä kyse.
 

BaronFIN

Jäsen
K03.64; supragingivaalinen hammaskivi on ienrajan yläpuolinen hammaskivi. Koodi(t) itsessään ei kerro määristä mitään. Koodeja saisi käyttää käynnillä useampia kuvaamaan suun tilaa.

Itse jäisin kaipaamaan Z01.2 = hampaiden tutkiminen.

K05 -alkuiset ovat iensairaudesta kertovia ja toivottavasti niitä ei näy.

K02 - alkuiset kertovat reikiintymisestä.

Tietojärjestelmät vaatii yleensä pakollisena yhtä koodia, niin yleensä lääkärit kirjaavat vain sen yhden koodin, vaikka suusta löytyisi useampaa tautia. Niin, kuuden tonnin kuukausipalkka ja kirjaaminen kiinnostaa kuin kilo hammaskiveä. Anteeksi yleistys.

Jos lääkärin tarkastuksen yhteydessä tehty status ja indeksien mittaus, niin CPI-indeksi antaa käsityksen koko suun tilanteesta.

CPI = xxx xxx

- Ensimmäiset kolme on yläleuka, jälkimmäiset kolme on alaleuka.
- Kukin lukema edustaa kolmasosaa leuasta järjestyksessä = oikealla ylhäällä, edessä ylhäällä, vasemmalla ylhäällä, vasemmalla alhaalla, edessä alhaalla, oikealla alhalla.

- 0 = terve
- 1 = ientulehdusta
- 2 = supragingivaalista kiveä
- 3 = subgingivaalista kiveä
- 4 = syventyneitä taskuja

Esim. CPI = 203 121

Käännettynä:
- Oikealla ylhäällä supragingivaalista kiveä
- Edessä ylhäällä ok
- Vasemmalla ylhäällä subgingivaalista kiveä
- Vasemmalla alhaalla ientulehdusta
- Alaetualueella supragingivaalista kiveä
- Oikealla alhaalla ientulehdusta

Mutta ammatillisesti ihmettelen mitä ihmettä hygäri on puuhannut jos sinne on jäänyt supragingivaalista kiveä tai sitten sitä on ollut alun alkaenkin ihan helvetisti, sillä subgingivaalisen (K03.65) kanssa saa nyhertää senkin edestä.
 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
K03.64; supragingivaalinen hammaskivi on ienrajan yläpuolinen hammaskivi. Koodi(t) itsessään ei kerro määristä mitään. Koodeja saisi käyttää käynnillä useampia kuvaamaan suun tilaa.

Itse jäisin kaipaamaan Z01.2 = hampaiden tutkiminen.

K05 -alkuiset ovat iensairaudesta kertovia ja toivottavasti niitä ei näy.

K02 - alkuiset kertovat reikiintymisestä.

Tietojärjestelmät vaatii yleensä pakollisena yhtä koodia, niin yleensä lääkärit kirjaavat vain sen yhden koodin, vaikka suusta löytyisi useampaa tautia. Niin, kuuden tonnin kuukausipalkka ja kirjaaminen kiinnostaa kuin kilo hammaskiveä. Anteeksi yleistys.

Jos lääkärin tarkastuksen yhteydessä tehty status ja indeksien mittaus, niin CPI-indeksi antaa käsityksen koko suun tilanteesta.

CPI = xxx xxx

- Ensimmäiset kolme on yläleuka, jälkimmäiset kolme on alaleuka.
- Kukin lukema edustaa kolmasosaa leuasta järjestyksessä = oikealla ylhäällä, edessä ylhäällä, vasemmalla ylhäällä, vasemmalla alhaalla, edessä alhaalla, oikealla alhalla.

- 0 = terve
- 1 = ientulehdusta
- 2 = supragingivaalista kiveä
- 3 = subgingivaalista kiveä
- 4 = syventyneitä taskuja

Esim. CPI = 203 121

Käännettynä:
- Oikealla ylhäällä supragingivaalista kiveä
- Edessä ylhäällä ok
- Vasemmalla ylhäällä subgingivaalista kiveä
- Vasemmalla alhaalla ientulehdusta
- Alaetualueella supragingivaalista kiveä
- Oikealla alhaalla ientulehdusta

Mutta ammatillisesti ihmettelen mitä ihmettä hygäri on puuhannut jos sinne on jäänyt supragingivaalista kiveä tai sitten sitä on ollut alun alkaenkin ihan helvetisti, sillä subgingivaalisen (K03.65) kanssa saa nyhertää senkin edestä.
No yksityinen suuhygienisti sai suurimman osan sanojensa mukaan pois. Kyllä sitä hammaskiveä siellä ihan riittävästi oli ja ientulehdus myös. Hammaslääkäri taas sanoi ettei ientulehdusta oo kun teki ientaskumittauksen. Eikä puhunut hammaskivestä itsessään mitään eikä ohjeistanut uudestaan suuhygienistille. Oletettavasti siis ientulehduksen olin pois saanut.

Kiitos paljon selvennyksestä. Ei hirveesti huvittaisi turhaan rampata yksityisellä nyt kun rahaakaan ei hirveästi ole. Oletan et hammaslääkäri olisi ohjannut suuhygienistille uudestaan, jos olisi tarvetta. Suuhygienisti ainakin osasi sanoa, että kannattaa käydä hammastarkastuksessa.

24-36kk välein käydä hammaslääkärissä lukee tuolla eli tilanne ei tällä hetkellä ole kait niin paha, että tarvisi koko ajan siellä rampata. Ei toki hyvä, mutta tilanteeseen nähden parannusta.

CPI ei lue tuolla mitään. Röntgenin otti ja sieltä ei löytynyt onneksi mitään vakavaa.

Puolen vuoden päästä piti mennä uudestaan suuhygienistille hygienistin mukaan, mutta siihen on vielä pari kuukautta aikaa. En tiiä sitten pitääkö se vaan varata jo nyt aika vai.

Voihan sitä hammaskiveä toki olla tullut tuon käynnin jälkeen lisää vaikka joka päivä kyllä väliharja käy suussa kaksi kertaa ja samaten sähköhammasharja.

Oispa siltä hammaslääkäriltä tajunnut kysyä, että pitääkö suuhygienistille mennä. Jotenkin vaan oletan, että ne osais ite ammattilaisena tällaiset kertoa.
 
Viimeksi muokattu:

PetriVaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suuhygienistillä kun kävin hammaskiven poistossa Helsingin kaupungilla, niin kehoitti varaamaan myös ajan hammaslääkärille Maisa systeemin kautta. Noh, tuo systeemi näyttääkin pyöreät 0 vapaata aikaa Helsinkiin vuodelle 2024. Ja ilmeisesti suuhygienisti ei voi lähetettä laittaa hammaslääkärille, mutta lääkäri voi ohjata suuhygienistille. Hyvin menee.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suuhygienistillä kun kävin hammaskiven poistossa Helsingin kaupungilla, niin kehoitti varaamaan myös ajan hammaslääkärille Maisa systeemin kautta. Noh, tuo systeemi näyttääkin pyöreät 0 vapaata aikaa Helsinkiin vuodelle 2024. Ja ilmeisesti suuhygienisti ei voi lähetettä laittaa hammaslääkärille, mutta lääkäri voi ohjata suuhygienistille. Hyvin menee.
Mistä niitä aikoja näkee. Varaa vaan normaalisti niin pääsee. Vai muuttuiko tuo vuodenvaihteessa tai jotain. Mä aina käynnillä kerron milloin mulle seuraavaksi käy.

Jonkun parin lohjenneen hampaan takia nyt ei viitsi niitä vaivata. Reikiä nyt tietty löytyy aina lähes joka hampaasta.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Suuhygienistillä kun kävin hammaskiven poistossa Helsingin kaupungilla, niin kehoitti varaamaan myös ajan hammaslääkärille Maisa systeemin kautta. Noh, tuo systeemi näyttääkin pyöreät 0 vapaata aikaa Helsinkiin vuodelle 2024. Ja ilmeisesti suuhygienisti ei voi lähetettä laittaa hammaslääkärille, mutta lääkäri voi ohjata suuhygienistille. Hyvin menee.
Sun pitää soittaa sinne ajanvaraukseen ja ne arpoo siellä sitten jonkun aikaa ja antaa sulle palvelusetelin, jolla pääset yksityiselle hammaslääkäriin. Jonkun verran joutuu itsekin maksamaan. Ja tuo onnistuu ilmeisesti vain puhelimessa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Taas on edessä hammaslääkärikäynti, kun Hyggen pari vuotta sitten paikkaamasta hampaasta on ilmeisesti paikka osittain irronnut. Onneksi se on yläleuassa, niin se ei kirpaise niin paljoa kuin alaleuassa oleva paikkaus.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Missä vaiheessa muuten kunnallinen hammashoito täällä Stadissa alkoi ruuhkautua sellaiseksi kuin millainen se on nykyään?
Jos ei ole akuuttia hätää, saa ajan kolmen kuukauden päähän, mikä on kyllä aivan liian pitkä aika.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Missä vaiheessa muuten kunnallinen hammashoito täällä Stadissa alkoi ruuhkautua sellaiseksi kuin millainen se on nykyään?
Jos ei ole akuuttia hätää, saa ajan kolmen kuukauden päähän, mikä on kyllä aivan liian pitkä aika.
Itse varasin ajan viisaudenhampaan poistoon (joka suoritettiin nyt viime torstaina) tuossa viime lokakuussa. Jos nyt varaa vain tarkastukseen aikaa niin eipä siinä niin väliä ole kuinka nopeasti pääsee. Toki itse olen joskus saanut vain palvelusetelin yksityiselle kun oli vähän enempi kiirettä.
 

BaronFIN

Jäsen
Missä vaiheessa muuten kunnallinen hammashoito täällä Stadissa alkoi ruuhkautua sellaiseksi kuin millainen se on nykyään?
Jos ei ole akuuttia hätää, saa ajan kolmen kuukauden päähän, mikä on kyllä aivan liian pitkä aika.
Siinä vaiheessa kun 2005 vuonna avattiin hammashoito koko väestölle ja kaikki eläkeläiset ovat tässä matkan varrella päättäneet, että ”minä olen veroni maksanut ja nyt on pieni eläke, joten tässä olen: hoitakaa!”

Nyt systeemiin on 19 vuotta syötetty uusia eläkeläisiä ja homman on viimeistellyt turvapaikanhakijoille mahdollistetut terveydenhoitopalvelut.

Ja ei, uskon tasa-arvoon ja ihmisarvoiseen kohteluun kaikille ihmisille, mutta kunnallisen hammashoidon systeemiä ei ole herrojen toimesta koskaan resurssoitu koko kansan hammashoitolaksi eikä itse asiassa pitäisikään. Virhe tehtiin 2005 ja sen jälkeen on menty tasaisesti pelkkää alamäkeä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Alla oleva twiitti muistutti minua siitä, että pitäisi käydä teetättämässä tuo operaatio.

Nimittäin edellisellä kerralla mulla oli kulunut varmaan myös ainakin parikymmentä vuotta sitä edellisestä ja voin allekirjoittaa kyseisen twiittauksen.

Operaatio kesti jumalattoman kauan ja joka sekunti mietin, että tuon on pakko olla kaikkien kidutukseen liittyvien kansainvälisten sopimusten vastaista. Enkä edes ole mitenkään hammaslääkärikammoinen.

Nyt edellisestä kerrasta on vain viitisen vuotta, joten se voisi mennä vähän siedettävämmin.


 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Se on sitten vissiin taas hemmetti ientulehdus. Aina kun väliharjalla puhdistaa välit, niin ei mitään. Tänään sitten kokelin hammastikulla, niin heti vuotaa verta.

Ja tämän hammastikkutestin tein siksi, kun nyt viimeksi harjatessa olisi ollut ihan pieni pisara verta syljen mukana(en oo enää varma). Ja tämä vuoto ylähampaiden väleistä sivuilta ja alahampaiden väleistä ei tuntunut tulevan.

Vai voiko johtua siitä, että tikku osui liian kovaa hammasväleihin jne? No täytyy kuitenkin maanantaina soittaa, josko sais ajan suuhygienistille jne.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Operaatio kesti jumalattoman kauan ja joka sekunti mietin, että tuon on pakko olla kaikkien kidutukseen liittyvien kansainvälisten sopimusten vastaista. Enkä edes ole mitenkään hammaslääkärikammoinen.
Eikö olisi helpompaa jos edes kerran vuoteen tai mielellään kaksi kävisi suuhygienistillä ja kerran hammaslääkärillä. Lisäksi tietysti perusasiat eli hampaiden harjaus sähköhammasharjalla kaksi kertaa päivässä ja lankaus vähintään kerran päivään.

Ei tietenkään kaikilta ongelmilta välty näinkään, mutta näin toimien se suuhygienistikäyntikin on yleensä lähinnä mukava 20-minuutin kestoinen makoiluhetki.
 

444

Jäsen
Mun oli ihan pakko guuglettaa, että mitä hammaskivi oikein edes on. Ilmeisesti kaikille sitä ei tule. Mulle siitä ei ole yksikään hammaslääkäri koskaan maininnut enkä guuglettelun jälkeenkään ollut löytävinäni sitä hampaista. Jotain hyvää siis näissäkin geeneissä
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mun oli ihan pakko guuglettaa, että mitä hammaskivi oikein edes on. Ilmeisesti kaikille sitä ei tule. Mulle siitä ei ole yksikään hammaslääkäri koskaan maininnut enkä guuglettelun jälkeenkään ollut löytävinäni sitä hampaista. Jotain hyvää siis näissäkin geeneissä
Tää on kyllä jännä miten yksilöllistä tuo kertyminen on. Jos itse en kävisi vähintään kerran vuodessa niin mun kanssa ei voisi olla edes samassa kiinteistössä koska haisisi niin pahalta hengitys. Tämä siitä huolimatta, että perusasiat kunnossa (sähköinen pesu 2x/pv ja lankaus 1x/pv).
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Joo no kyllä sitä verta tuolta ylhäältä nyt tulee ihan väliharjatessakin. En käsitä miten sitä ei aikaisemmin yhtään ole tullut kun kaksi kertaa päivässä väliharjaa. Ei mitään vikaa ole tuntunut. No ehkäpä sitä hammaskiveä sitten on tässä melkein puolessa vuodessa jo kertynyt niin paljon, että aiheuttaa tämän. Tiedä sitten.

Tämä aristuskin tuli vasta aamulla tuonne vasemmanpuoleiseen poskihampaaseen tai sen viereen tai ainakaan en kyllä muista et ois muina päivinä aristellu.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös