Hammaslääkäri – betoniviidakon julmin peto

  • 213 702
  • 732

M10

Jäsen
Varmaan kuuluisi onnellisuusketjuun paremmin.

Kävin viimeksi vuonna 2002 hammaslääkärissä ja tänään vajaan vuoden jonotuksen jälkeen hammastarkastukseen pelon sekaisin tuntein, vaikka särkyjä ei ole ollut. Melkoinen helpotus oli, kun hammaslääkäri tarkastuksen jälkeen ilmoitti, että reikiä ei ole, vain hammaskiveä pitää poistaa.

Jätin makeiset ja sokerin kahvista pois tuossa pari vuotta sitten ja uskon siinä olevan syyn reiättömyyteen. Aiemmin paikattavia hampaita on nimittäin ollut useita.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tällä viikolla kävin paikkauttamassa reiän ja poistattamassa hammaskiveä. Reiän paikkaus ei sattunut yhtään, mutta hammaskivenpoisto oli sitäkin inhottavampaa. Parilla eri menetelmällä poistettiin, toinen vihloi aivan älyttömästi ja sätkin tuolissa koko ajan. Toisessa taas revittiin jollain koukulla, mikä ei tuntunut niin pahalta. Vajaassa kuudessa vuodessa oli ehtinyt kertyä vähän hammaskiveä.

Hintaa kahdelle käynnille tuli yhteensä 10 euroa, joten täytyy todeta, että tässä suhteessa YTHS:n palvelut ovat aika edullisia. Yksityisellä käynti olisi varmaan kymmenkertaistanut hinnan.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Lainaanpa itseäni tästä ketjusta sivulta viisi.

"Täti pisti paletin uusiksi. Avasi hermon ja sanoi että:"En ihmettele jos sulla on ollut kipuja. Tän hermon kun avasi, niin sieltä tuli paineella mätää. Ja sitä oli paljon"."

Näin siis toukokuussa 2005. Hampaan juurikanava keräsi mätää ja siitä päästiin eroon. Loppuvuodesta 2006 tuli syötyä vanhoja kunnon merkkareita, ja eikös se paikka pamahtanut siinä rikki. Pala lähti kulmasta, mutta ei niin pahasti etteikö sitä olisi voinut käyttää normaalisti. Sitten keväällä 2007 mietin että parempi se on hoitaa jossain välissä. Juurihoitoa hampaalle samalla ja paikka kuntoon.

Kunnes...
Nyt joskus lokakuussa alkoi samaa hammasta keskellä yötä särkemään. Eiku buranaa naamaan ja takas nukkumaan. Aamulla ei ollut mitään kipuja. Samoja kipuja tuli sitten pari viikkoa sen jälkeen, taas hetkeksi.
Kunnes viimein marraskuun viimeisellä viikolla jälleen sama hammas alkoi vaivaamaan. Silloin oli pakko soittaa hammaslääkäriin. Parin viikon jono, just. Noh, eiku päivystykseen kunnalliselle. Eivät ne pysty oikein mitään tekemään sen ajan puitteissa. Antibioottiresepti kouraan ja kehoitus mennä avaamaan juuri siellä missä se on tehty. Seuraavana maanantaina soitto omalle hammaslääkärille. "jouluviikolla löytyy aikoja". Sanoin että särkee. Viikon päästä sain ajan. Pakko se oli vaan kestää, vaikka välillä oli tuskaista olla.

Maanantaina sitten tällä viikolla lekurille. Paikka irti, ja juuren täyte pois. Kummeli-sketsin sanoin:"Kyllä täällä tosiaan jotain pientä on."
Lääkäri sanoi, että "täältä tulee mätää ja verta. mätää ja verta." Se sama juuri oli alkanut taas tulehtumaan, onneksi se päivystävän lääkärin antibiootti auttoi hieman.

Ei sitä juurta pystynyt hoitamaan heti. Paikka jäi laittamatta ja uusi aika keskiviikolle. Samalla tulisi mätää ulos, jos sitä vielä siellä olisi. Oli aika jännä tunne kun kielellä tunsi hampaan sisällön. Keskellä reikä ja jotain pehmeätä siellä oli. Keskiviikkona sitten lekurille, juuren puhdistus ja antibiootit juuren sisään. Paikka päälle, kiitos ja näkemiin.

Tammikuussa uudestaan, varmaan katsotaan mitä siitä tulee. Lääkäri sanoi että puolen vuoden homma tää juuren hoito on. Hoidon jälkeinen yö oli kyllä tuskainen. Nukuin ehkä neljä tuntia koko yönä. Onneksi tajusin jossain vaiheessa ottaa 600 mg tulehduskipulääkettä. Se auttoi. Mutta ei kaksi 400 mg Buranaa tehonnut mitenkään.

En ole siis vieläkään oppinut harjaamaan hampaita. Hitto, se on tärkeä homma, ellei pidä kivusta. Minä en pidä. Mutta kärsittävä tätä vaan on, kun on itse aiheutettu. Nyt hammas on ollut pari päivää ihan ok. Tätä kirjoittaessa vähän kolottaa, mutta aika sen korjannee taas.

Muistakaa nyt lapset edelleen pestä ne hampaanne!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Muistakaa nyt lapset edelleen pestä ne hampaanne!

No ei kai niitä kukaan selvin päin jätä pesemättä aamuin illoin? Ryypätessäkään se ei välttämättä unohdu, mutta ei siitä silti aina niin välitä.
 

Ambi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muutama perkeleen tyhmä kysymys kun ei ole ikinä hampaita vielä paikattu ja kaikki tutut tiedostaa että olen kauhusta kankeana kun lähiaikoina pitäisi porattavaksi mennä jotenka valehtelevat minkä kerkeävät kun kyselen että mitä siellä tapahtuu...

Haiseeko se paikkaustökötti pahalle? Kun tuppaan saada hengenahdistusta voimakkaista hajuista ja siellä kuulemma löyhkää. Saan kyllä hengenahistusta jo pelkästä ajatuksesta joten ehkä pitää pyytää että kolkkaavat tajuttomaksi.

Kauako suunnilleen kestää yhden hampaan paikkaus? Noin niinkun keskimäärin.

Mitä ne tekee jos sinne oikeasti kuolee.
 

Jokipoika

Jäsen

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Kauako suunnilleen kestää yhden hampaan paikkaus? Noin niinkun keskimäärin.

Puudutuksineen se parikymmentä minuuttia lienee aika yleinen kesto. Itse olen ottanut nyt viime aikoina poraukset aina ilman puudutusta, koska siitä palautuminen jostain syystä on äärimmäisen kivuliasta. Ilman piikkejä nauttii kivun tuottamasta adrenaliininousuista kymmenisen minsaa ja sitten se on ohi. Puudutusten kanssa olen pahimmillaan kärsinyt parikin päivää aivan vitun karmeasta olosta.
 

Dani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomi, Real Madrid, Espanja, Argentiina
2 Sedaatiohoitoa; 19 usealta puolelta paikattua hammasta (osa tynkiä tai kolmelta puolelta hajalla olevia rekonstruktioita); viisi juurihoidettua; 4 (vai oliko 5 en muista) poistettua, joista yksi hammasluuhun luutunut johon piti hälyttää spesialisti kirurgi paikalle, ja jossa oli tikit yli viikon.

Hoito oli mukavaa, asiantuntevaa ja ystävällistä. Mutta niinhän yksityisellä pitääkin.
 

Jarzki

Jäsen
Itselläni hampaita on paikattu n. 10-15, kun penskana tuli vähän laiminlyötyä hampaiden hoitoa. Kertaakaan en ole puudutusta ottanut, eikä sitä kyllä tarvitsekaan. Nyt kun puolitoista vuotta sitten kävin paikkauttamassa yhden tai kaksi hammasta, niin ihmettelin miten se ennen tuntui niin kivuliaalta. Toki reiän suuruus siihen vaikuttaa, mutta eihän tuo tuntunut oikeastaan miltään. Enemmänkin ihmettelin, että milloin ne sen porauksen aloittaa, mutta yllätys olikin, kun rupesivat penkkiä nostamaan ja pääsin lähtemään.

Sama hammas kyllä on sitten vihlonut ajoittain vuoden päivät.

No nyt on ilmennyt sellaista, että hampaita yhteen purressa viisauden hampaaseen hieman sattuu. Kun hammaslääkärissä tuolloin viimeksi kävin, sanoivat kivat tädit siellä, että hyvin mahtuu kasvamaan. No, pitää varmaankin intissä sitten käydä näyttämässä hammasta ja varmaankin ne sen irti repivät. Tuleepahan vemppaa.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh, tossa reilu pari tuntia sitten tulin hammaslääkäristä. Mulla oli tavoitteena että kaksi hammasta olis revitty, mutta ne tempas kolmekin irti siltä istumalta. Ihan hyvin siis meni, itse kun en lääkärikammon takia hirveesti tykkää hammaslääkäreissäkään käydä.

Pitkään oon miettinyt että pitäis mennä hammaslääkäriin, mutta en vaan saanut aikaiseksi. Tai no revittiin multa vajaa vuosi sitten yks hammas irti kun joku ihmeen leukalukko iski tulehduksen takia, ja inttiaikoina ne repi pari viisaudenhammasta, ja kerran vittuillakseni revin itse mutta sitä ei varmaan lasketa.

Mulla on siis tosi huonot hampaat, vaikkakaan ikää ei ole vielä kauheasti. Noh, joillakin rupee hampaat lahomaan jo parikymppisinä, joillakin taas silloin alkaa hiukset lähtemään ja pää kaljuuntumaan. Joillakin taas on ongelmia potenssin kanssa, ja joillakin voi olla muita vaivoja tai sairauksia, tai tulee olemaan jos vielä ei ole iskenyt. Jotkut taas ovat äärimmäisen tyhmiä ja jotkut taas tietokonenörttejä jne. Meitä on joka junaan, mutta kaikkihan me samassa veneessä ollaan.

Eilen illalla tuli ämmän kanssa hieman kiukuteltua ja mököteltyä. Se vissiin oli iso tekijä että nyt tänään sain aikaiseksi mentyä tonne hammaslääkäriin. Oli sellainen perkele -olo, ja että nyt lähtee hampaat. Jos tästä mun hammastilanteesta nyt jotain positiivista koittaa etsiä, niin pääseepähän kaikkien jonojen ohi aina. Muuten täällä itä-hesassa taitais olla lähes puolenkin vuoden jonot.

Siinä kun sinne koppiin menin, niin selittelin ennen tuoliin menoa melko paljonkin tota mun hammastilannettani, siis sen takia ettei se hammaslääkäri ainakaan kovinkaan paljon yllättyisi suuhun kurkistaessa. Mutta mitäs, siltikin sen ilme oli aika priceless, vai miten ne tietokonekoodarit ton sanoo.

Verta tulee vieläkin suusta aika paljon. Toisaalta ihan hyväkin juttu että veri välillä vähän vaihtuu, niin eipä ainakaan ihan heti tarvii kupattavaksi mennä. Ämmillähän toi hoituu kuukausittain ihan luonnostaankin. Kieli on tässä nyt sen verran puutunut, että olis hyvä paikka vaikka nappulaa nuoleskella.

Noh, tänä iltana tekis mieli ottaa viinaa tai muuta vastaavaa, mutta täytyy nyt katsoa miten toi tilanne tuolla suussa etenee. Itseasiassa on tehnyt mieli ryypätä aika kovastikin jo toissaillasta lähtien, ämmän kanssa kun katottiin se amelie. Toisaalta viina on varmaankin paras vaihtoehto tälle illalle, mitään sokeriliköörejä kun ei nyt hampaiden poiston jälkeen varmaan kannata juoda, eikä kaljatkaan nyt niin tehokkaita ole. Viina kun samalla taitaa desinfioida tota suuta, ja eikö se elimistöllekkin tee hyvää, monia vuosisatoja kun on lääkkeenä sitä käytetty. Ja tietenkin jos on särkyä niin nekään ei sitten vaivaa. Monta kärpästä siis yhdellä iskulla.

Noh.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Itseasiassa on tehnyt mieli ryypätä aika kovastikin jo toissaillasta lähtien, ämmän kanssa kun katottiin se amelie.
Katsot jonkun eukon kanssa jotain ämmien leffoja? Taidat olla joku vitun homppeli?
 

Mark Jooris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punaset
Onko kellään kokemusta siitä, että viisaudenhampaan poiston yhteydessä juuri on katkennut ja juuren pää jäänyt leukaan? Näin kävin mulle ja juurenpätkä on kuulemma niin lähellä jotain tuntohermoa tms. etteivät sitten kovin tehokkaasti uskaltaneet sitä alkaa koukkimaan. Poisto sinällään meni muutenkin vituiksi, kun kyseisen hampaan tulehduksen vuoksi puudutus ei meinannut purra alkuunkaan. Tämä pätkä siis jätettiin ihan pokkana sinne omiin oloihinsa, mutta yksityisellä hoitajana työskentelevän kaverin mukaan näistä suurin osa alkaa vaivaamaan ja ne on lopulta pakko sieltä kaivaa. Kokemuksia vastaavasta tilanteesta? Päättyikö huonosti vai hyvin huonosti?
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Kävin eilen hammaslääkärissä tarkastuttamassa purukalustoni. Viimeksä kävin 3 v. sitten, kun viisurit poistettiin. No, ei tälläkään kertaa löytynyt hampaista mitään. Olen aika ylpeä, että 30 v. iässä en tiedä yhtään mitä on hampaan poraaminen ja paikkaaminen saati hammaskivut. En ole kokenut hampaiden reikiintymistä vielä ollenkaan. Seuraava käynti olisi hampitohtorin mukaan tarpeen ehkä kolmen vuoden kuluttua, jolloin jälleen tarkistettaisiin mitä hampuleille kuuluu.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Nyt ois kyllä jo vihdoin aika varata hammaslääkärille, vaikka mitään vihlomisia ei ole ja hampaitakin särkee ainoastaan kun suussa on aftoja (kipu säteiilee leukaan jahampaisiin) niin onhan se kai fiksua tarkastaa ne hampaat. Hyviä muistoja minulla ei nuoruudesta hammaslääkäreistä ole, ja podenkin pienimuotoista fobiaa. Poraamisen tunnetta kohtaan, se ääni... Viimeksi kun minulta paikkailtiin hampaita niin otin puudutukset, mutta sekään ei ole mikään paras vaihtoehto. Varsinkin kitalakipuudutus on todella inhoittavan tuntuinen.

Pakko silti on mennä. Kuulun itsekin hammashoidon laiminlyöjiin, samat ongelmat kuin B1:lla ilmesesti. Mulle hampaidenharjaus ei valitettavasti ole rutiinia/automaattista... Juurihoitoon asti en haluaisi odottaa, joten ryhtiliike pitää tehdä. Piti varata tänään aika mutta ajanvaraus mennyt jo klo 12 kiinni. No maanantaina sitten, ellen lykkää tätä asiaa aina eteenpäin...
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Jees, eilen oli elämäni ensimmäinen viisaudenhampaan poisto. Ja kun niitä kauhutarinoita olen siitä operaatiosta kuullut, kävi mielessä anoa päivä töistä vapaata, käydä työpaikalta hakemassa Diapam-Serenase-cocktail (lääkäriltä lupa, tietenkin) ja vetäistä se naamariin, niin perkeleesti mulla pelotti. Mutta eihän sitä vapaata ollut joten ei muuta kuin ennen töihinmenoa hamppilääkärille ja tuoliin. Tuttu lääkäri töiden kautta oli kyseessä, sanoi ettei tämä ole ollenkaan paha juttu, mutta toisaalta taas näiden lääkäreiden jutut kun tietää, niin olin jo varautunut pahimpaan.

Operaatio aloitettiin kahdella puudutuspiikillä ja 600mg Buranalla. Siitä n.pari minuuttia, homma käyntiin ja jollain piikillä se hieman työnsi viisaudenhammasta kauemmas, jonka jälkeen lekuri otti pihdit. Nykäisy, ja hammas oli irti.

Lääkärillä ja hoitajalla oli hauskaa, kun nostin päätä hampaan nähdessäni ja totesin, että mitä helevettiä, tässäkö tämä oli? :D

Suorat juuret, ei koukkuilevia haaroja tms ongelmia, joten ei paha.

Koko hommassa meni n.15min, 28€ maksoi. Tack och adjö!
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tulin juuri hammaslääkäristä ja tuloksena väliaikainen paikka, tunnoton ylähuuli ja aika varsinaiseen paikkaukseen sekä juurihoitoon. En ole ennen joutunut juurihoitoon ja pelkkä sana tekee pahaa. Palstan kokeneemmat voisivatkin kertoa mitä on odotettavissa. Voiko siitä suoriutua mitenkään vähin kivuin? Onko puudutuksista mitään hyötyä? Neuvoja ja psyykkaamista tarvitaan.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulin juuri hammaslääkäristä ja tuloksena väliaikainen paikka, tunnoton ylähuuli ja aika varsinaiseen paikkaukseen sekä juurihoitoon. En ole ennen joutunut juurihoitoon ja pelkkä sana tekee pahaa. Palstan kokeneemmat voisivatkin kertoa mitä on odotettavissa. Voiko siitä suoriutua mitenkään vähin kivuin? Onko puudutuksista mitään hyötyä? Neuvoja ja psyykkaamista tarvitaan.
Puudutuksen kanssa se ei satu tippaakaan, kunhan vain pyydät puuduttamaan oikein reilulla kädellä. Ainoa mikä hieman pistää on se itse puudutuspiikki, mutta se kipu on niin lyhytaikainen, että sen nyt kestää helposti. Ja jos hampaan sisälle laitettavaa "lääketäytettä" joudutaan vaihtamaan samassa hampaassa useampaan kertaan, niin jo ensimmäisellä vaihtokerralla selviät luultavasti kokonaan ilman puudutusta, sillä se "lääketäyte" tappaa hampaan ytimen/juuren ja vie samalla kaiken mahdollisen tunnon mukanaan, joten toinen kerta ei satu enää ollenkaan.

Nimim. "Hammaslääkäriä pelkäävä ja monet juurihoidot kokenut"
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Dodiin, taas on asioitu hampilääkärin kanssa. Viime vuoden elokuussa varaamani ja useaan kertaan siirretty aikani toteutui vihdoin, joten alhaalta saatiin toinen viisaudenhammas vihdoin helvettiin.

Operaatio pelotti ennakkoon suoraan sanoen helvetisti, koska olin kuullut kavereilta todellisia kauhutarinoita. Viiden puudutuspiikin jälkeenkin kyllä tuntui kun hammasta pilkottiin ja leukaa porattiin tarpeeksi syvälle, mutta ei ollenkaan niin paljon kuin odotin.

Kokonaisuudessaan operaatio kesti reilun tunnin, koska hammas piti pilkkoa useisiin osiin. Kuusi tikkiä jäi matkamuistoksi, mutta itse lääkäristä ei kyllä ole mitään pahaa sanottavaa, vaikka onkin kunnallisella puolella. Puheli koko operaation ajan tekemisistään ja selitti, missä vaiheessa mentiin. Erittäin ammattitaitoista menoa muutenkin, peukkua kaverille. Nyt onkin sitten kolme poistettu, eikä tuo neljäs ole oireillut mitenkään, joten ehkä ei tarvitse ihan ensi viikolla mennä takaisin.

Itse asiassa operaation tuskallisin vaihe oli viides puudutuspiikki, joka taidettiin pistää hampaan sisään.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jahas, reilun tunnin päästä pääsee taas siihen "ruuvipenkkiin". Siihen, jossa maataan luonnottomassa asennossa kitapurjeet ammottaen ja otetaan vastaan kaikki mitä ylhäältä annetaan. Siinä tilassa ei juuri muuta kai voi tehdä kuin maata kädet ristissä vatsan päällä ja lukea hiljainen rukous pään sisällä, toivoen että kipu ei kestä liian montaa sekunnin kymmenystä. Rocky-elokuvista tuttu mantra No pain, no pain on aamusta asti pyörinyt mielessä. Täältä tähän..
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Onko mennyt vuosia ilman, että olet käynyt hammaslääkärillä näyttämässä purukalustosi kuntoa?

Oletko kenties viiden vuoden sisään valmistunut ja siirtynyt työelämään, eli oppilaitoksesi terveyshuolto ei enää pyytele hammastarkastukseen?

Onko vaikea muistaa vuotta, jolloin viimeksi olit hammaslääkärissä?

Jos kyllä, niin tee se heti. Soita hammaslääkäriin ja tilaa aika tarkastukseen. Jos kotikuntasi julkinen hammashoito on yhtä pahasti päin helvettiä kuin Tampereella, niin soita yksityiselle. Usko pois, se kannattaa.

Itse havahduin siihen, että hammaslääkäriä on tässä tullut välteltyä ja vielä ihan ilman syytä, kun kerran en edes pode mitään pelkoa tuota institutiota kohtaan. Siitä vaan tarkastukseen, ja siellä tutkittiinkin sitten kaikki mahdollinen. Siis hampaisiin liittyvä. Kaksi reikää, joista toinen hyvin lähellä hermoa. Paikat niihin ja siinä se, mitä nyt hammaskivi vielä raavittiin pois.

Ja tänään alkoi sitten juurihoito. Se syvä reikä oli niin syvä, että hermo otti itseensä. Nyt sitten rassataan hampaan sisusta ontoksi ja täytetään se vahalla. Ei se nyt niin kipeää tee, paitsi lompakossa, mutta ei se kivaakaan ole.

Opittu asia: tein diilin tuon hammaslääkärin kanssa siitä, että kutsuvat tästä eteenpäin vuosittain rutiinitarkastukseen. Rahaa toki menee, mutta vähän verrattuna siihen että hampaat pysyy kunnossa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onko vaikea muistaa vuotta, jolloin viimeksi olit hammaslääkärissä?

Jos kyllä, niin tee se heti. Soita hammaslääkäriin ja tilaa aika tarkastukseen. Jos kotikuntasi julkinen hammashoito on yhtä pahasti päin helvettiä kuin Tampereella, niin soita yksityiselle. Usko pois, se kannattaa.
Olen käynyt viimeisten 20 vuoden aikana kolme kertaa hammaslääkärissä:
- v. 1990 terveyskeskuksen hammaslääkärillä tarkistuksessa, ei reikiä, vähän hammaskiveä veks.
- v. 1996 menin reilusti yli-ikäisenä inttiin, siellä löytyi mitätön reiänalku jota ei viitsitty paikata. Muuten kalusto ok.
- v. 2004 hammashoitajalla tsekattavana, edelleen havaittiin mitätön reiänalku jonka voisi paikata. En ole viitsinyt vaivautua, joten siellä se kolo kai vieläkin on.

Mitään särkyjä ja vihlomista ei ole esiintynyt, mitä nyt yhtenä viikonloppuna viime vuosikymmenen vaihteessa saattoi tuntua sen suuntaiselta. Pesen hampaat vähintään kerran päivässä ja syön normaalia sekaravintoa. Tarpeen tullen hampaat saavat myös tikkua ja lankaa.

Molemmat vanhempani siirtyivät tekohampaisiin jo varhain, äidille työnnettiin tekarit saman tien ylä- ja alaleukaan siinä 30-35 ikävuoden paikkeilla. Perintötekijöiden suhteen hampaani tuskin ovat parempaa tekoa kuin vanhemmillani, mutta hampaiden itsehuolto on kohdallani ollut täysin eri maata kuin heillä. Uskon kokemukseni osaltaan vahvistavan sen, että varhaisella iällä aloitettu säännöllinen harjaus ja hampaista huolehtiminen on A ja O. Epäilemättä myös lapsuudesta saakka nauttimani ravinto on ollut monipuolisempaa ja luuston sekä hampaiden kehityksen kannalta arvokkaampaa kuin ennen Talvisotaa syntyneillä vanhemmillani.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Viime torstaina mullekin koitti tämä ihana hammaslääkärissä käynti. Olin lykännyt sitä jo tarpeeksi kauan ja vihdoin piti ottaa itseä niskasta kiinni. Viimeksi vuonna 2004 intin lekuri teki jonkun pikatarkistuksen ja sitä ennen kävin helmikuussa 2002, jolloin revittiin myös vähän hammaskiveä irti. Koskaan en ole tästä leikistä tykätty, ja edelliset päivät oli aikamoista kärsimystä. Odotushuoneessa aika tuntui ikuisuudelta ja luin eri esitteitä, missä peloteltiin kaikenmaailman sairauksilla ja vioilla, mitä hampaiden hoitamattomuudesta tulee.

Vihdoin pääsin sisään huoneeseen, jolloin pulssi oli jo kohtuullisissa lukemissa. Ilmoitin heti, että mua vähän jännittää ja lääkäri ei vaikuttanut uskovan ja nauroi vähän. Tosin tämä oli ihan mukava naisihminen. Ensin kysyttiin jotain perustietoja ja sitten päästiin itse asiaan. Yksi kerrallaan mentiin ja aina tuli helpotuksen tunne, kun kuului sanat "vaikuttaa ehjältä". tosin tämä hieman epäilytti, kun eikö niistä nyt näe että onko ehjä vai rikki. Kun loppuun asti päästiin, niin 2 alkavaa reikää oli, jotka muistaakseni on todettu jo noin 10 vuotta sitten. Kysyin niistä ja sanottiin, että ne on varmaan jo pysähtynyt ja tuskin niistä enää sitten mitään tulee.

Hammaskiveä siellä oli, minkä toki tiesinkin, ja sen poistoon sitten mennään joskus, kun toukokuun alussa saa vasta varata edes aikoja. Siinä ikenien ja hammaskiven tarkistuksessa, mikä indeksi nyt onkaan, niin se puoli, missä olen aina nuuskaa pitänyt, oli paremmassa kunnossa. Tästä voi vetää vain yhden johtopäätöksen. Yksi irronnut paikka on etuhampaassa, josta joskus lohjennut pieni pala, ja sitäkin piti erikseen kinua että laittavat siihen paikan, koska heidän mukaansa ei tarvitse. Viisaudenhampaitakaan ei mukamas tarvitse poistaa. Varmaan, koska se olisi mulle halpaa ja tuottaa heille lisää jonoa. No, röntgenit niistäkin otettiin ja sitä pohditaan kun joskus kesällä pääsen paikkaukseen.

Toiset kuvat otettiin myös siellä tuolissa, jotka sain myös itse nähdä. eihän niistä mitään tajunnut, mutta sainpahan kuulla, että "on kyllä hienot hampaat." Tämä paransi huomattavasti oloani ja lupasinkin lääkäreille tästä lähin käydä tarkastuksessa vuosittain. Kerrottiin että kahden vuoden päästä vasta kannattaa.

Turun yths:llä kävin ja ainakin nämä kaksi naista olivat todella mukavia ja olemuksellaan saivat pelkoani hieman lievennettyä jo alusta asti. Tiedä sitten, mitä olisi käynyt jos jotain suurempaa remontin tarvetta olisi ollut, mutta hammaslääkäripelkoni lieventyi vähän ja odotan jo, koska pääsen hammaskiven poistoon ja tohon yhteen paikkaukseen, jotta saadaan hampaat hyvään kuntoon!

Oli kyllä viimeinen kerta, kun hammaslääkärissä käynteissäni on tollanen tauko vaikka nyt selvittiin puhtain paperein. Pahimmassa tapauksessa siellä olisi voinut olla vaikka mitä tapahtunut monen vuoden aikana.

Hintaa lystille kertyi 6,50€.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko mennyt vuosia ilman, että olet käynyt hammaslääkärillä näyttämässä purukalustosi kuntoa?

Oletko kenties viiden vuoden sisään valmistunut ja siirtynyt työelämään, eli oppilaitoksesi terveyshuolto ei enää pyytele hammastarkastukseen?

Onko vaikea muistaa vuotta, jolloin viimeksi olit hammaslääkärissä?

Jos kyllä, niin tee se heti. Soita hammaslääkäriin ja tilaa aika tarkastukseen. Jos kotikuntasi julkinen hammashoito on yhtä pahasti päin helvettiä kuin Tampereella, niin soita yksityiselle. Usko pois, se kannattaa.

Kyllä, kyllä, kyllä ja näin tein.

En muista, koska viimeksi olin käynyt hammaslääkärissä. Soitinpa sitten kunnalliseen hammashoitolaan, ja sain kuulla jonon olevan yli puolen vuoden mittainen. Toki ensimmäinen kerta katsottaisiin hoitotakuun puitteissa, mutta blaa blaa blaa...

Uusi soitto tällä kertaa yksityiselle sektorille ja kas, reilu viikko niin istuin jo siinä piinapenkissä. Hampaista kolmesta oli lohjennut paloja pois, kuten jo etukäteen tiesinkin. Lisäksi muutama vanha paikkaus oli pettänyt ja reikiintyminen jatkui paikan alla.

Nyt on kolme reissua takana ja kolme hammasta on korjattu. Melko isoja paikkauksia ovat olleet ja hintaviakin, mutta eipä auta valittaa, mikäli aikoo omat legot säilyttää. Pari hammasta on vielä korjaamatta, jonka jälkeen sitten kunnalliselle puolelle jonottamaan viisaudenhampaiden poistoa. On kai melko arvokasta touhua, koska tämä yksityinenkin suositteli kunnallista hammashuoltoa. No samapa on jonotella, kosa nuo viisaudenhampaat eivät juurikaan oireile.

Hoidon tasosta on pelkkää positiivista kerrottavaa. Noin nelikymppinen mies on kyllä paras hammaslääkäri, jonka hoidettavana olen ollut. Puudutukset ovat osuneet aina kohdalleen, eikä minkäänlaisia kipuja ole ollut. Paikkaukset ovat sujuneet ripeästi, eikä edes minulle niin tavanomasita verenvuotoakaan ole ollut. Ainoastaan ne poraamisäänet ovat melko inhottavaa kuunneltavaa.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Jee!

Huippuhammaslääkäri lappeenrannassa kaupungin vanhimmassa kerrostalossa operoi juuri äsken hampaitani.

Loistavaa toimintaa koko 55min mitä operaatio vei aikaa.

Suosittelen!
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Juuri vuosittaisesta tarkistuksesta (yksityinen) palautuneena ja 0 reikää. En totta puhuakseni muista koska näin on viimeksi käynyt. Toki siitä ei keriinnyt iloita kuin sekunteja, kun alkoi hammaskiven poisto joka tekee enemmän hallaa kuin paikkaus nykyään ainakin omalla kohdalla. Mutta hyvä näin!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös