Haluatko miljonääriksi? – visailuklassikon paluu

  • 634 612
  • 3 454

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toivon onnea sille luultavasti omaa varjoaankin säikähtävälle hissukkanaiselle, joka opiskeli johtamista. Auktoriteetin kanssa voi olla tekemistä.

Tämä jäi nyt erikseen mieleen. Palasin juuri reissusta pikku jurrissa ja ei kaikki kysymykset jäänyt mieleen. Pitänee katsoa jakso uudelleen, mutta siis mitä tuo oikein oli.

Jos noin paljon pelottaa, niin ehkä se johtaminen ei ole oikea ala. Plussaa kuitenkin tuotannolle, että ihan hyvännäköisiä tyttöjä saatu ruutuun.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Siis eikö sanojen China, Sinae ja sinologi etymologia ole yhteneväinen?
Ei, koska jos olisit lukenut minun aiemman viestini(tai itse vieraillut wikipediassa), niin olisit tietoinen, että se sinology lähtee ilmeisesti Qin dynastiasta, mikä on latinaksi sin tms. tuon suuntaista. Tällöin se on väärä tapa sanan alkuperää päätellä, kun se ei ole millään tavalla alunperin tekemisissä sanan china tai sinae kanssa. Se, että kaksi asiaa muistuttaa ääntämykseltään toisiaan, ei tee niiden yhdistämisestä automaattisesti oikeaa päättelyketjua, vaikka sillä sattumalta pääsisikin oikeaan lopputulokseen.

Enkä minä tiedä miksi kutsutaan Intian ja Iranin tutkijoita, ilmeisesti aika moni tietää, minulla ei ole niistä edes sitä pientä hajua, mitä voisi olla jos vetelisi sinologian ja sanan china välille yhtäsuurikuin viivoja. Egyptologia nyt on varmasti kaikille tuttu, mutta se jättää 3 vastausta joista pitäisi olla jotain hajua, että voisi sulkea niitä pois päättelemällä.
 

Tornados

Jäsen
Ei, koska jos olisit lukenut minun aiemman viestini(tai itse vieraillut wikipediassa), niin olisit tietoinen, että se sinology lähtee ilmeisesti Qin dynastiasta, mikä on latinaksi sin tms. tuon suuntaista. Tällöin se on väärä tapa sanan alkuperää päätellä, kun se ei ole millään tavalla alunperin tekemisissä sanan china tai sinae kanssa. Se, että kaksi asiaa muistuttaa ääntämykseltään toisiaan, ei tee niiden yhdistämisestä automaattisesti oikeaa päättelyketjua, vaikka sillä sattumalta pääsisikin oikeaan lopputulokseen.

Ihan samasta lähteestä se Kiinankin nimi tulee eli kysymys oli pääteltävissä. Lisäisin lisäksi, että lienee aika selvää, että ei vei olettaa suomalaisten tietävän ainakaan Irania tutkivien nimitystä eli sen voi myös poissulkea egyptologian lisäksi.

The word "China" is derived from Cin (چین), a Persian name for China popularized in Europe by Marco Polo. The first recorded use in English dates from 1555. In early usage, "china" as a term for porcelain was spelled differently from the name of the country, the two words being derived from separate Persian words. Both these words are derived from the Sanskrit word Cīna (चीन), used as a name for China as early as AD 150.

There are various scholarly theories regarding the origin of this word. The traditional theory, proposed in the 17th century by Martino Martini, is that "China" is derived from "Qin" (秦, pronounced chin), the westernmost of the Chinese kingdoms during the Zhou Dynasty, or from the succeeding Qin Dynasty (221 – 206 BC). In the Hindu scriptures Mahābhārata (5th century BC) and Manusmṛti (Laws of Manu) (2nd century BC), the Sanskrit word Cīna (चीन) is used to refer to a country located in the Tibeto-Burman borderlands east of India. Another theory is that this word is derived from Yelang, an ancient kingdom in what is now Guizhou whose inhabitants referred to themselves as 'Zina'.

from Wikipedia's China article: http://en.wikipedia.org/wiki/China

Minusta on hyvä, että osa kysymyksistä koskee viihdettä ja muuta kevyempää nykyaikaa. Tällä tavalla tasoitetaan kilpailijoiden mahdollisuuksia ja kisassa voi menestyä muutkin kuin perinteiset tietokilpailunikkarit. Aika tyly tosin tuo palkintotaulukko; viimeisessä kysymyksessä summa nousee 200000:sta miljoonaan eli periaatteessa viimeinen kysymys kannattaisi aina arvata :).
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Olin tulossa täysin mutulla heittämään, että sana China on johdettu Qinistä. Eipä ole tarvetta kun faktaakin löytyy.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta on hyvä, että osa kysymyksistä koskee viihdettä ja muuta kevyempää nykyaikaa. Tällä tavalla tasoitetaan kilpailijoiden mahdollisuuksia ja kisassa voi menestyä muutkin kuin perinteiset tietokilpailunikkarit. Aika tyly tosin tuo palkintotaulukko; viimeisessä kysymyksessä summa nousee 200000:sta miljoonaan eli periaatteessa viimeinen kysymys kannattaisi aina arvata :).

Niin no monelle varmaan se 200 000 euroakin on aika iso raha sen 10 000 sijaan jonka voittaa jos vastaa väärin :) joten en ihan tuota sun viimeistä lausetta allekirjoittaisi välttämättä :) Toki jos omalla tilillä on yli kymppitonni jo ja jotain käryä mikä vaihtoehto se noista neljästä ei ainakaan ole niin kannattavuus toki paranee :)

Mutta saisi tuo palkintorakenne olla edes 2005-2007 tasolla varsinkin noissa 5-10 kysymyksissä tuo ero alkaa näkyä. Nyt ehkä kannattaa jopa se muutama tonni ottaa mielumin kun yrittää tuota 10 000 euron pottiin päästä. Oljenkorret joudut käyttämään jo vaikeissa ekoissa kysymyksissä ja ei kannata tavoitella tuota 10 000 euron pottia kun summat ei nouse älyttömiä, voitat jokatapauksessa hieman rahaa, miksi riskeerata tätä muutaman lisätonnin takia vain. Toki tässä selkeesti on tavoiteltu enemmän viihdeohjelmaa kuin tietovisaa, mutta jos meinataan että tää tulisi jatkossa vuosittain niin kyllä siellä jonkin pitäisi isojakin potteja saada.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmettelen vain, että millä tavalla määritellään kysymys, joka olisi pitänyt tietää. Täällä on hirveätä pätemistä, että olisi pitänyt tietää tuo ja tuo kysymys. Niin kauan kuin en itse ole istumassa kilpailijan penkissä, niin en kehtaa sanoa, että olisi pitänyt tietää tuo ja tuo kysymys. Ja tuskin sittenkään, vaikka olisin kilpailijana mukana (mitä ei varmaan tapahdu).
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla ei ole aavistustakaan, mikä on Clash of Clans...
Ihan noiden politiikkakeskusteluketjujen perusteella olisi voinut todeta että eipä yllätä vajaa yleistietosi.

En tiedä mikä tuo sarja on, millä kanavalla sitä esitetään (Nelosella?), miten kovia katsojalukuja se kerää ja miksi hitossa tuollaista kysytään?
YLE Fem tuota on esittänyt, näyttää keränneen reilun 400 000 katsojan tavoitettavuden, joten karkeasti arvioituna lähes kymmenen prosenttia Suomen yli kymmenenvuotiaista olisi osannut vastata oikein. Ei ehkä yleissivistystä, mutta ihan hyvä rasti matkalla kohti miljoonaa euroa.
 
Enkä minä tiedä miksi kutsutaan Intian ja Iranin tutkijoita, ilmeisesti aika moni tietää, minulla ei ole niistä edes sitä pientä hajua, mitä voisi olla jos vetelisi sinologian ja sanan china välille yhtäsuurikuin viivoja. Egyptologia nyt on varmasti kaikille tuttu, mutta se jättää 3 vastausta joista pitäisi olla jotain hajua, että voisi sulkea niitä pois päättelemällä.
Intiaa tutkiva olisi "indologi", jonka voisi todennäköisesti arvata. Irania tutkiva olisi ainakin ennen ollut "orientalisti". Nimitys on yleisnimitys Lähi-idän alueen kulttuurin osin romantisoivalle harrastelulle. Modernia termiä ei taida olla.
 
Aika tyly tosin tuo palkintotaulukko; viimeisessä kysymyksessä summa nousee 200000:sta miljoonaan eli periaatteessa viimeinen kysymys kannattaisi aina arvata :).

Ehkä peliteoreettisesta näkökulmasta, mutta koska sinun tilaisuutesi on ainutkertainen, niin kannattaa ottaa 200 t. Eri asia, jos olisi useamman kerran, jolloin saamalla joka neljäs kerta miljoonan ja 30 tonnia, olisi tämä laskennallisesti parempi kuin 800 tonnia.

Lasse Lehtis -aikaan oli tytölle kysymys, että monennellako yrityksellä Lasse Viren pääsi kansanedustajaksi? Vaihtoehdot 1, 2, 3 ja 4. Pelissä 350 t mk. Kilautti poikaystävälle, joka arvasi, että ekalla. Otti 50/50 ja vaihtoehdot 1 ja 4 poistuivat; yleisöllä oli hauskaa. Tyttö päätti, että hän vastaa "toisella, sillä jäähän hänelle se 100 tonnia..."

Kone oli sitä mieltä, että kolmannella. Jälkeenpäin joku oli kattonut jostakin matrikkelista, että neljännellä olisi ollut oikea vastaus...

Ilmeisesti jonkinlainen vauhtisokeus pääsi tässä iskemään? 250 tonnia oli hyppysissä ja 100 tonnia tuli.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Järjettömiä nuo tv-sarjoja syväluotaavat kysymykset, koska sarjoja seuraaville ne ovat päivänselviä mutta muille täysin mahdottomia. Mielestäni nuo viihdekysymykset ovat muutoin olleet kautta linjan aika helppoja; kyllä itse ainakin autossa sen verran tulee radiota kuunneltua, että Jannat ja muut artistit on tiedossa. Supercell-kysymys oli myös helppo kaikille, jotka vähääkään seuraavat uutisia.

Hyväksyn sellaiset viihdekysymykset, jotka "tavan tallaaja" voi tietää joko päättelyn tai sitten yleisen "altistumisen" vuoksi. Hyvänä esimerkkinä Clash of Clans, joka pyörii toistuvasti uutisissa, ja on tiedettävissä myös iltapuluja lukemalla. Sen sijaan en todellakaan tiedä, miten tuon Solsidan-kysymyksen voisi tietää ilman, että on kyseistä sarjaa seurannut. Eikös se pyöri muutenkin YLEllä(?), joten mainoksiakaan ei ole voinut nähdä.

En sinällään ihmettele vaikeita alkukysymyksiä, mutta sen sijaan ihmetyttää nuo helpot kysymykset tuhansissa euroissa. Hevimieheltä kysyttiin idioottihelppoja kysymyksiä Mariosta ja Jeanne d'Arcista. Ne olisi mielestäni sopineet hyvin ennen tonnia.

Vieläkin elän siinä uskossa, että kisaamaan päästessäni paahtaisin kymppitonniin ilman oljenkorsia (tai max. yhden yleisökysymyksen käyttäen). Näin olisi toistaiseksi käynyt joka jaksossa (sikäli mikäli loppupään kysymykset olisivat linjassa aiempiin jaksoihin).
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Järjettömiä nuo tv-sarjoja syväluotaavat kysymykset, koska sarjoja seuraaville ne ovat päivänselviä mutta muille täysin mahdottomia. Mielestäni nuo viihdekysymykset ovat muutoin olleet kautta linjan aika helppoja; kyllä itse ainakin autossa sen verran tulee radiota kuunneltua, että Jannat ja muut artistit on tiedossa. Supercell-kysymys oli myös helppo kaikille, jotka vähääkään seuraavat uutisia.

Supercell-kysymyksestä vielä sen verran, että minä seuraan uutisia päivittäin, enkä silti tiennyt sitä. Eli on varmasti niin, että asiasta on puhuttu, mutta se jää mieleen niille, joita asia kiinnostaa. Airbusin A380:sta puhuttiin muutama vuosi sitten paljon ja olen varma, ettei tuolloinkaan kaikki kiinnittänyt huomiota koneen malliin vaikka kuinka seurasivat uutisia. Jos lentokoneet eivät kiinnosta, tällainen tieto tuskin jää mieleen. Enpä kehtaisi haukkua tällaista kilpailijaa huonosta yleistiedosta.

Tällä viikolla uutisissa on puhuttu Ruotsin uudesta kuninkaallisesta, mutta jos minulta kysyttäisiin tämän nimeä, joutuisin käyttämään oljenkorren tai arvaamaan, koska en sitä tiedä. Mutta samalla tavalla tässäkin tapauksessa minua voitaisiin haukkua huonosta yleistiedosta, koska en tiedä asiaa, josta on puhuttu uutisissa.

TV-sarjoista olen samaa mieltä. Emme kuitenkaan elä enää 80-luvulla, jolloin koko perhe kokoontui olohuoneeseen katsomaan Dallasia. Silloin Bobbyn, JR:n ja Sue-Ellenin tietäminen saattoi olla yleistietoa, mutta ei enää. Mutta eiköhän täällä haukuttaisi kilpailijaa, joka ei tiedä Jack Baueria ja 24-sarjaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei, koska jos olisit lukenut minun aiemman viestini(tai itse vieraillut wikipediassa), niin olisit tietoinen, että se sinology lähtee ilmeisesti Qin dynastiasta, mikä on latinaksi sin tms. tuon suuntaista. Tällöin se on väärä tapa sanan alkuperää päätellä, kun se ei ole millään tavalla alunperin tekemisissä sanan china tai sinae kanssa. Se, että kaksi asiaa muistuttaa ääntämykseltään toisiaan, ei tee niiden yhdistämisestä automaattisesti oikeaa päättelyketjua, vaikka sillä sattumalta pääsisikin oikeaan lopputulokseen.
Ok, ite tsekkasin vaan muutaman ethymology-googlauksen avulla, että Chinan (ja latinan Sinaen) etymologia on joku noista Tornadoksen mainitsemista Qin, Zina, Cina, Sina -alkuperistä, varmuutta ei ole. Ilmeisesti sinologin etymologia on sitten eri, ihan en päässyt jyvälle että miksi ja mikä.

Joku jo mainitsikin, että tämä ketju on saanut aika koomisia piirteitä kun lähinnä keskustellaan, että mitä pitää tietää, ja tyyli on vielä tämä "olisin tiennyt". Itse olen syyllistynyt ihan samaan. (Ja kerrottakoon nyt, että itse olisin tiennyt Clash of Clansin, vaikka en ole pelannut sitä sekuntiakaan, ja olisin tiennyt myös Solsidanin Oven, vaikka olen katsonut ohjelmaa ehkä 6 minuuttia. Noi on vaan sellaisia kysymyksiä mitkä pitää tietää jos haluaa miljoonan voittaa.)
Muutenkin tuntuu, että kilpailijat ja ohjelma eivät oikein ymmärrä toisiaan. Ohjelma olettaa että kilpailija pyrkii kaikin keinoin sinne miljoonaan, kilpailija taas on silmät kiiluen tulllut hakemaan ne helpot haukionkala-tonnit pois ja sitten ihmetellään kun sellaista ei tulekaan. Ja vaikka osa noista alkupään kysymyksistä on ollut ensivaikutelmaltaan vaikeita, niin onko yhtään kompakysymystä kuitenkaan vielä ollut? Eli jos on vähänkään hajulla, niin arvaamalla menisi oikein.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Muutenkin tuntuu, että kilpailijat ja ohjelma eivät oikein ymmärrä toisiaan. Ohjelma olettaa että kilpailija pyrkii kaikin keinoin sinne miljoonaan, kilpailija taas on silmät kiiluen tulllut hakemaan ne helpot haukionkala-tonnit pois ja sitten ihmetellään kun sellaista ei tulekaan. Ja vaikka osa noista alkupään kysymyksistä on ollut ensivaikutelmaltaan vaikeita, niin onko yhtään kompakysymystä kuitenkaan vielä ollut? Eli jos on vähänkään hajulla, niin arvaamalla menisi oikein.

Eivätkä kilpailijat näemmä pysty penkillä tulkitsemaan juontajaa yhtään. Jos kilpailija sanoo ääneen vastauksen, jonka luulee oikeaksi mutta joka on väärin, alkaa juontaja puhua oljenkorsista, mutta jos veikkaus on oikein, pyrkii juontaja ohjaamaan kilpailijaa lukitsemaan vastauksen. Ei juontaja oikeaa vastausta välttämättä tiedä, mutta ohjelman ohjaaja/tuottaja pyrkii koko ajan vaikuttamaan ohjelman kulkuun juontajan kautta.

Ehkä kilpailun kynnyskysymykset pitäisi ottaa pois ja jättää vaihtoehdoiksi voittaa joko miljoona tai ei mitään. Silloin taso todennäköisesti nousisi, kilpailijat vaihtuisivat useammin ja ohjelman viihdearvo kasvaisi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sen sijaan en todellakaan tiedä, miten tuon Solsidan-kysymyksen voisi tietää ilman, että on kyseistä sarjaa seurannut.
Jos on vaikka lukenut lehtiä niin on mahdollista tietää: Solsidan jatkuu – muistatko nämä Oven tempaukset? Suolatikku-gate, homottelua kesken kosinnan... - Viihde - Ilta-Sanomat
Supercell-kysymyksestä vielä sen verran, että minä seuraan uutisia päivittäin, enkä silti tiennyt sitä. Eli on varmasti niin, että asiasta on puhuttu, mutta se jää mieleen niille, joita asia kiinnostaa.
Vaimoni ei varmasti ole pelannut ensimmäistäkään tietokonepeliä eläessään ja silti tietää vastauksen tuohon Supercell kysymykseen. Ihan vain lehtiä ja muita uutisia seuraamalla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Noista kysymyksistä:

En nähnyt viikon jaksoa, mutta sanoisin tuon Supercell-kyssärin etenkin olleen ihan ok kysymys, jonka voi olettaa tietävän, vaikkei pelejä pelaisikaan. Hivenen siis @heavy :a tuossa yllä mukaillen, tähän riittää lehtien ja uutisten seuraaminen. Olisin muuten itsekin tiennyt, vaikken ole näitä pelejä kokeillut.

Solsidan samaten on Pohjoismaissa aika paljon menestystä ja tietynlaista kulttimainettakin nauttiva sarja. Itse sarjasta voi imo hyvinkin esittää jotain yleisiä kysymyksiä, toki se on totta, että jonkun tietyn roolihahmon tietäminen voi olla aika vaikeaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ei ehkä yleissivistystä, mutta ihan hyvä rasti matkalla kohti miljoonaa euroa.
Hyvä rasti, joskin sopisi paremmin loppupäähän. Nythän Solsidanista kysyttiin jo ihan alkuvaiheessa, mikä oli mielestäni liian aikaista. Supercell-kysymyksen kanssa sama juttu.

On muuten ollut todella vähän urheilukysymyksiä tässä ohjelmassa. Luulisi, että joltakin kilpailijalta voisi kysyä vaikkapa kysymyksen "kuka suomalainen jääkiekkolija teki ilmaveivimaalin Venäjää vastaan MM-välierässä 2011?" Ehkäpä tulevissa jaksoissa saataisiin muutos tähän(kin) ongelmaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko ollut puhtaita maantietokysymyksiä ollenkaan? Sen Oxford-kyssärin olisi maantiedollakin voinut hoitaa mutta pääkaupunkeja, vuoristoja, jokia, vesistöjä jne ei ole pahemmin kysytty. Vähän nyppii kun useat kysymykset on joko tai -tyyppisiä. Eli jos tiedät aihealueen, kysymys on helppo, mutta monelle ei ole mitään hajua edes koko aiheesta, esimerkiksi Solsidan-kysymys. On hankala pelata riskillä kun ei ole mitään apuja päättelylle. Esimerkiksi yleistieto, maantiede, historia tms. kysymykseen on varmasti jokainen joskus törmännyt koulussa ja pystyy ehkä nimien tai aikakausien perusteella sulkemaan vaihtoehtoja pois.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Solsidan samaten on Pohjoismaissa aika paljon menestystä ja tietynlaista kulttimainettakin nauttiva sarja. Itse sarjasta voi imo hyvinkin esittää jotain yleisiä kysymyksiä, toki se on totta, että jonkun tietyn roolihahmon tietäminen voi olla aika vaikeaa.
Jep, tuon kysymyksen kanssa oli sama homma kuin sen CoD BO III -kysymyksen kanssa. Eli olisi voinut kysyä vaikkapa, että "Minkämaalainen on TV-sarja Solsidan?" tai "Mitä kieltä puhutaan TV-sarjassa Solsidan?". Ei mitään vuosilukuja tai roolihahmojen suhteita. Ne saisivat tulla sitten siellä 10 000 € kynnyksen jälkeen, jos jossain.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Ja voin sanoa, että tuo väärä vastaus edelleen 14 vuoden jälkeen vieläkin vähän kaivelee

Varmasti. Nyt alkoi kiinnostamaan, mikä oli tuo kysymys?

Tavallaan aika hankalia kyssäreitä, voin kuvitella että ei tosiaan aivan selviä kaikille. Itse sain vahvan oikean aavistuksen heti lintu- ja sinologiakysymyksissä, vaikkei varmaa tietoa ollutkaan. Soul Captain Band ja Supercell olivat myös tuttuja, mutta Solsidanissa olisin kysynyt yleisöltä, ei mitään jakoa siinä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos on vaikka lukenut lehtiä niin on mahdollista tietää: Solsidan jatkuu – muistatko nämä Oven tempaukset? Suolatikku-gate, homottelua kesken kosinnan... - Viihde - Ilta-Sanomat
Vaimoni ei varmasti ole pelannut ensimmäistäkään tietokonepeliä eläessään ja silti tietää vastauksen tuohon Supercell kysymykseen. Ihan vain lehtiä ja muita uutisia seuraamalla.
Joo varmaan sen on jostain voinut kuullakin, mutta pidän tätä aika epätodennäköisenä, koska sarja ei kuitenkaan ole mikään ajaton hitti. Itse en ole nähnyt ainoatakaan jaksoa, mutta olen toki kuullut tuosta jauhettavan.

Minusta kysymys oli täysin triviaali ja olisi sopinut jonnekin 10 000e:n korville. En usko, että tuota sarjaa on katsonut edes viidesosa kansasta, joten on aika epäreilua, että jo alkuvaiheessa kysytään kysymys, jonka tietää lähes yksinomaan sarjaa seuraavat.
Supercell-kysymyksestä vielä sen verran, että minä seuraan uutisia päivittäin, enkä silti tiennyt sitä. Eli on varmasti niin, että asiasta on puhuttu, mutta se jää mieleen niille, joita asia kiinnostaa. Airbusin A380:sta puhuttiin muutama vuosi sitten paljon ja olen varma, ettei tuolloinkaan kaikki kiinnittänyt huomiota koneen malliin vaikka kuinka seurasivat uutisia. Jos lentokoneet eivät kiinnosta, tällainen tieto tuskin jää mieleen. Enpä kehtaisi haukkua tällaista kilpailijaa huonosta yleistiedosta.
En nyt oikein ymmärrä, miksi yrität verrata Supercelliä johonkin Airbus-malleihin. Supercell on Suomen mittakaavassa todella merkittävä peliyritys, josta on vuosien varrella uutisoitu näyttävästi. En itse ole pelannut heidän pelejään enkä muutenkaan tietäisi niistä juuri mitään, mutta olen kyllä törmännyt useisiin uutisiin koskien yritystä ja heidän ainoaa merkittävää tuotostaan. Clash of Clans on myös kansainvälisesti aika tunnettu peli ja heidän mainoksiaan on pyörinyt paljon esim. jenkeissä.

Kysymys oli sikälikin helppo, että riitti oikeastaan se, että tunnisti yrityksen nimen. Näin ollen kysymys oli oikeutetusti alkupäässä, sillä se ei edellyttänyt mitään spesifiä informaatiota pelistä tai sen kehittämästä firmasta.

Jos nyt yleisesti haluaa kritisoida tätä ohjelman uutta versiota, niin on kyllä huomattavissa, että ohjelma pyrkii olemaan show eikä mikään varteenotettava visailu. Kysymykset ovat lähes kaikki viihdekysymyksiä, jotta tyhmätkin tietäisivät jotain. Se pitää myös yllä tietynlaista jännitettä, kun jo alkuvaiheen kysymyksiin saatetaan kompastella. Sitten on vielä kepulainen tasausjärjestelmä alkukarsinnoissa, kun halutaan, että myös tyhmät blondit pääsevät "kansanomaisina" esiintyjinä arvailemaan yleissivistäviä kysymyksiä.

Nyt on seitsemän jaksoa vedetty ja näissä jaksoissa on esitetty muistikuvieni mukaan tasan yksi yleissivistystä sivuava kysymys, joka oli osastoa "ei välttämättä pitäisi tietää". Kysymys koski Rooman keisareita ja oli muistaakseni arvoltaan luokkaa 30 000e. Muut kysymykset ovatkin sitten olleet vaikeita vain sen takia, että ne eivät kuulu millään lailla yleissivistykseen, ja näin ollen niiden tietäminen on aika lailla sattuman varassa.

Ohjelma voisi olla hyvinkin viihdyttävä, jos tuonne saataisiin edes yksi järkevä kisailija, joka uskaltaisi vetää pienellä riskillä sinne kymppitonniin asti. Tuotantoyhtiö on ilmeisesti laskelmoinut, että kun heitellään tarpeeksi triviaaleja viihdekysymyksiä, polttavat kisailijat lähes aina oljenkortensa jo tonnin paikkeilla. Näin tehdessään he käytännössä tuhoavat mahdollisuutensa isoihin rahoihin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En nyt oikein ymmärrä, miksi yrität verrata Supercelliä johonkin Airbus-malleihin. Supercell on Suomen mittakaavassa todella merkittävä peliyritys, josta on vuosien varrella uutisoitu näyttävästi. En itse ole pelannut heidän pelejään enkä muutenkaan tietäisi niistä juuri mitään, mutta olen kyllä törmännyt useisiin uutisiin koskien yritystä ja heidän ainoaa merkittävää tuotostaan. Clash of Clans on myös kansainvälisesti aika tunnettu peli ja heidän mainoksiaan on pyörinyt paljon esim. jenkeissä.

Sitä tarkoitin, että vaikka asiasta olisi kerrottu lehdissä ja uutisissa, ei kaikki kiinnitä huomiota pelin nimeen, jos pelit eivät kiinnosta. En siis yhdistä Supercelliä Airbusin malliin, vaan Supercellin pelin nimeä Airbusin malliin. Tuo malli on kuitenkin maailman suurin matkustajalentokone ja siksi siitä on uutisoitu paljon, mutta en pitäisi sellaista ihmistä tynnyrissä asuneena, jos ei sitä tietäisi. Kysymyksessä kun ei kysytty, minkä alan yritys Supercell on, vaan heidän tuotteensa nimeä. Ja se, että jonkin suomalaistuotteen mainos on pöyrinyt jenkeissä, ei todellakaan ole mikään yleistiedon mittari.

Kysymys toki oli ihan osuva tällaiseen kilpailuun, mutta en oikein ymmärrä, miksi täällä pitää joka viikko haukkua ja ihmetellä kilpailijoita, jotka eivät tiedä vastaavia kysymyksiä.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta kysymys oli täysin triviaali ja olisi sopinut jonnekin 10 000e:n korville. En usko, että tuota sarjaa on katsonut edes viidesosa kansasta
En oikein ymmärrä miten kysymyksien vaikeustasoa voi oikein verrata. Nuo on lähes poikkeuksetta kaikki luonteeltaan sellaisia että joko tietää tai ei tiedä riippumatta siitä onko potissa 1000 vai 10000.

Ja eihän noissa alkupään kysymyksien esittämisessä olisi mitään järkeä mikäli niiden helppousaste olisi "kaikki tietää vastauksen".
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En oikein ymmärrä miten kysymyksien vaikeustasoa voi oikein verrata. Nuo on lähes poikkeuksetta kaikki luonteeltaan sellaisia että joko tietää tai ei tiedä riippumatta siitä onko potissa 1000 vai 10000.

Ja eihän noissa alkupään kysymyksien esittämisessä olisi mitään järkeä mikäli niiden helppousaste olisi "kaikki tietää vastauksen".
Alkukysymykset ovat jo nyt aika lailla osastoa "kaikki tietää vastauksen", mutta sitten yhtäkkiä sinne onkin ujutettu kysymyksiä CoD:sta tai Robinin levyistä. Alkukysymyksien pointtina on mielestäni olla sellainen "lämmittely" ennen kunnon rahasummia. Näin päästään vähän tutustumaan kisailijaan, ja ehkä hän ehtii siinä vähän rentoutuakin.

Lehtisen aikoina ekaan kynnykseen pääsi kun osasi oman nimensä. Ohjelmassa päästiinkin suht usein merkittäviin rahasummiin, mikä lisäsi mielenkiintoa. Nykyisessä formaatissa on taidettu tasan kerran päästä yli kymppitonnin, mikä kyllä kertoo myös kisailijoiden tasosta.

Kysymyksiä on aika helppo rankata vaikeusjärjestykseen. Helpoissa kysymyksissä kisaajalta edellytetään ns. perustietoja, joita lähes kaikilta löytyy. Hyvä esimerkki perustietokysymyksestä oli se penisilliini-kysymys, jossa neljästä vaihtoehdosta pystyi helposti poissulkemaan kolme väärää vastausta. Kysymys oli siis helppo siitä syystä, että kisailijan ei tarvinnut suorilta tietää vastausta, vaan sen pystyi helpohkosti päättelemään. Oli kyllä melkoinen yllätys itselleni, että vanhat pierut Espoosta olivat täysin hakoteillä vastauksen suhteen.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Ihan noiden politiikkakeskusteluketjujen perusteella olisi voinut todeta että eipä yllätä vajaa yleistietosi.

Sattuuko? Jos teinipoika tietää kaiken erilaisista peleistä, niin aikuisilla ihmisillä ne eivät kovin tärkeää osaa elämässä näyttele. Tämä voi tietysti tulla yllätyksenä pahimman teiniangstin ja finniongelman keskellä, mutta koitapa selvitä siitä...
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Porukka nyt ei ymmärrä tuota Supercell-kysymystä. Kuten joku jo aiemmin mainitsi niin kyse oli 700€ kysymyksestä ja jos tiedät varmasti että Supercell on suomalainen pelifirma ja muista vaihtoehdoista et ole kuullukkaan niin on se Supercell oikea vastaus. Ei tarvitse tietää edes itse peliä clash of clans. Ei tuolla vaikeustasolla ole vielä mitään kompia ja kusetusyrityskysymyksiä. Kysymys olisi ollut heti vaikeampi jos siinä olisi ollut Supercellin lisäksi joku toinen tunnettu pelifirma,esim Rovio.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös