Jos on vaikka lukenut lehtiä niin on mahdollista tietää:
Solsidan jatkuu – muistatko nämä Oven tempaukset? Suolatikku-gate, homottelua kesken kosinnan... - Viihde - Ilta-Sanomat
Vaimoni ei varmasti ole pelannut ensimmäistäkään tietokonepeliä eläessään ja silti tietää vastauksen tuohon Supercell kysymykseen. Ihan vain lehtiä ja muita uutisia seuraamalla.
Joo varmaan sen on jostain voinut kuullakin, mutta pidän tätä aika epätodennäköisenä, koska sarja ei kuitenkaan ole mikään ajaton hitti. Itse en ole nähnyt ainoatakaan jaksoa, mutta olen toki kuullut tuosta jauhettavan.
Minusta kysymys oli täysin triviaali ja olisi sopinut jonnekin 10 000e:n korville. En usko, että tuota sarjaa on katsonut edes viidesosa kansasta, joten on aika epäreilua, että jo alkuvaiheessa kysytään kysymys, jonka tietää lähes yksinomaan sarjaa seuraavat.
Supercell-kysymyksestä vielä sen verran, että minä seuraan uutisia päivittäin, enkä silti tiennyt sitä. Eli on varmasti niin, että asiasta on puhuttu, mutta se jää mieleen niille, joita asia kiinnostaa. Airbusin A380:sta puhuttiin muutama vuosi sitten paljon ja olen varma, ettei tuolloinkaan kaikki kiinnittänyt huomiota koneen malliin vaikka kuinka seurasivat uutisia. Jos lentokoneet eivät kiinnosta, tällainen tieto tuskin jää mieleen. Enpä kehtaisi haukkua tällaista kilpailijaa huonosta yleistiedosta.
En nyt oikein ymmärrä, miksi yrität verrata Supercelliä johonkin Airbus-malleihin. Supercell on Suomen mittakaavassa todella merkittävä peliyritys, josta on vuosien varrella uutisoitu näyttävästi. En itse ole pelannut heidän pelejään enkä muutenkaan tietäisi niistä juuri mitään, mutta olen kyllä törmännyt useisiin uutisiin koskien yritystä ja heidän ainoaa merkittävää tuotostaan. Clash of Clans on myös kansainvälisesti aika tunnettu peli ja heidän mainoksiaan on pyörinyt paljon esim. jenkeissä.
Kysymys oli sikälikin helppo, että riitti oikeastaan se, että tunnisti yrityksen nimen. Näin ollen kysymys oli oikeutetusti alkupäässä, sillä se ei edellyttänyt mitään spesifiä informaatiota pelistä tai sen kehittämästä firmasta.
Jos nyt yleisesti haluaa kritisoida tätä ohjelman uutta versiota, niin on kyllä huomattavissa, että ohjelma pyrkii olemaan show eikä mikään varteenotettava visailu. Kysymykset ovat lähes kaikki viihdekysymyksiä, jotta tyhmätkin tietäisivät jotain. Se pitää myös yllä tietynlaista jännitettä, kun jo alkuvaiheen kysymyksiin saatetaan kompastella. Sitten on vielä kepulainen tasausjärjestelmä alkukarsinnoissa, kun halutaan, että myös tyhmät blondit pääsevät "kansanomaisina" esiintyjinä arvailemaan yleissivistäviä kysymyksiä.
Nyt on seitsemän jaksoa vedetty ja näissä jaksoissa on esitetty muistikuvieni mukaan tasan yksi yleissivistystä sivuava kysymys, joka oli osastoa "ei välttämättä pitäisi tietää". Kysymys koski Rooman keisareita ja oli muistaakseni arvoltaan luokkaa 30 000e. Muut kysymykset ovatkin sitten olleet vaikeita vain sen takia, että ne eivät kuulu millään lailla yleissivistykseen, ja näin ollen niiden tietäminen on aika lailla sattuman varassa.
Ohjelma voisi olla hyvinkin viihdyttävä, jos tuonne saataisiin edes yksi järkevä kisailija, joka uskaltaisi vetää pienellä riskillä sinne kymppitonniin asti. Tuotantoyhtiö on ilmeisesti laskelmoinut, että kun heitellään tarpeeksi triviaaleja viihdekysymyksiä, polttavat kisailijat lähes aina oljenkortensa jo tonnin paikkeilla. Näin tehdessään he käytännössä tuhoavat mahdollisuutensa isoihin rahoihin.