Haluatko miljonääriksi? – visailuklassikon paluu

  • 631 014
  • 3 452

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Katsoin jakson, kun täällä taas puhuttiin siitä. Ensimmäinen kilpailija oli rohkea ja hyvä kilpailija. Hän veti riskillä ja putosi 10k (?)-kysymyksessä, kun ei tiennyt, että mainittiinko Mäkinen vai Hietanen ensin Tuntemattomassa sotilaassa (kirjassa). En olisi minäkään tiennyt. Tämä "viisas" tyyppi tosin muisti Heike Drechslerin keihäänheittäjäksi, mutta sai silti vastattua oikein, että Carl Lewis voitti kolme kultamitalia vuoden 1983 Helsingin yleisurheilun MM-kisoissa.

Koivisto siis syntyi 1923 eikä 1926 kuten seuraava kilpailija muisti. Koivisto olisi ollut historiallisen nuori pääministeri 1958 (muisti vielä Koiviston siis todellista nuoremmaksi). Jos olisi tiennyt, että Koivisto oli pääministeri vielä 1980-luvun alussa, niin olisi ollut historiallisen pitkä pääministeriaika. Lisäksi aika moni on kuullut Koiviston ajasta Suomen Pankissa. Viisaampi olisi osannut vastata Fagerholm ihan vain järkeilemällä.
 
Viimeksi muokattu:

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Katsoin jakson, kun täällä taas puhuttiin siitä. Ensimmäinen kilpailija oli rohkea ja hyvä kilpailija. Hän veti riskillä ja putosi 10k (?)-kysymyksessä, kun ei tiennyt, että mainittiinko Mäkinen vai Hietanen ensin Tuntemattomassa sotilaassa (kirjassa). En olisi minäkään tiennyt.
Kiitos. Juu, tuo oli paha. Olisin itsekin tippunut. En usko myöskään, että oljenkorsista yleisö eikä soitto olisi auttanut. 50-50 teoriassa ainoa mahdollinen mutta vain siinä tapauksessa, että toinen vaihtoehto olisi ollut joku helposti poissuljettava. Nyt en muista mitä kaikkia nimiä siinä oli vaihtoehtoina.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos. Juu, tuo oli paha. Olisin itsekin tippunut. En usko myöskään, että oljenkorsista yleisö eikä soitto olisi auttanut. 50-50 teoriassa ainoa mahdollinen mutta vain siinä tapauksessa, että toinen vaihtoehto olisi ollut joku helposti poissuljettava. Nyt en muista mitä kaikkia nimiä siinä oli vaihtoehtoina.
Hän käytti 50-50 ja jäljelle jäivät Mäkinen ja Hietanen.

Oikea vastaus oli Mäkinen. Kilpailija vastasi Hietanen sillä perusteella, että Hietanen oli keskeinen hahmo kirjassa.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hän käytti 50-50 ja jäljelle jäivät Mäkinen ja Hietanen.

Oikea vastaus oli Mäkinen. Kilpailija vastasi Hietanen sillä perusteella, että Hietanen oli keskeinen hahmo kirjassa.
Niinhän tuo meni. Vaihtoehdoiksi olisi pitänyt jäädä tyyliin Mäkinen - Harry Potter, jotta meikäläinen olisi osunut oikeaan. Paha, paha kyssäri.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No olisi se Manu historiallisen nuori pääministeri ollut 1958. Jos vielä olisi edes joku haju ollut että Fagerholm on vanhempaa polvea, niin oikea vastaus olisi pitänyt pystyä leipomaan.
Enkä nyt muista että muistiko vaarinsa ja Manun jopa nuoremmaksi kuin oikeasti ovat, vai oliko oikea syntymävuosi.
Jep, kyllä tuo olisi pitänyt osata päätellä. Siis jos olisi tietokilpailijaihmisiä. Jos ei sen sijaan ole koko aihealueesta ollenkaan jyvällä, niin loogisinta on varmaan mennä "tutulla nimellä".

Mielestäni tuo oli kuitenkin vielä suht helppo kysymys noinkin isolle rahasummalle. Aiempi Mäkis-kysymys oli sen sijaan haastava. Olen pariinkin otteeseen lukenut Tuntemattoman, mutta en edes muistanut, että siinä on tuollainenkin hahmo.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Katsoin jakson, kun täällä taas puhuttiin siitä. Ensimmäinen kilpailija oli rohkea ja hyvä kilpailija. Hän veti riskillä ja putosi 10k (?)-kysymyksessä, kun ei tiennyt, että mainittiinko Mäkinen vai Hietanen ensin Tuntemattomassa sotilaassa (kirjassa). En olisi minäkään tiennyt.

Itse olisin ilman mitään vaihtoehtoja vastannut Kaarna, ja olisin ollut jopa n. 90%:n varma tuosta, kun kirja on useampaan kertaan luettu ja elokuvat katsottu. Tuo pieni 10% sisältyi siihen, että muistin kirjassa olleen alussa sellaista yleistä maiseman kuvailua, mutta en muistanut yhtään siinä mainitun mitään henkilöä nimeltä. Kun nuo vaihtoehdot tulivat esiin, niin Mäkinen kyllä tuntui jokseenkin houkuttelevalta, koska tuo nimi ei teoksessa mielestäni mitenkään muuten esiinny siinä vaiheessa kun varsinainen tarina pääsee käyntiin. Tuosta syystä olisin todennäköisesti myös fifty-fiftyn ottanut, ja jos nuo kaksi samaa vaihtoehtoa olisivat olleet jäljellä, olisin kyllä Mäkisen valinnut. Jos Kaarna ja Mäkinen olisivat olleet jäljellä, olisi ollut kyllä melkoinen vääntö pääkopan sisällä...
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mäkisen olisin vastannut saman tien varmana tietona. Kaarnahan on se, joka ensimmäisenä teoksessa kuolee, siis ainakin nimeltä mainituista.

Aikoinaan legendaarisessa Joensuun Wanhassa Jokelassa oli syyskuusta toukokuuhun joka toinen tiistai tietokilpailu. Visat taisivat alkaa v. 1995 ja minä osallistuin ensi kerran vuonna 2001. Visanpitäjä vaihtui, kukin vakikävijä piti vuorollaan. Taso oli kova, Suomen tietoviisaassakin visaillut Jääskeläisen Väinö eli Vänni (k. 2006) oli siellä rivimies. Minä visajunnuna olin tietenkin kisällinä oppia saamassa. Välillä jotakin tiesinkin. Lopulta, vuosien päästä, kolme kertaa pidinkin siellä visan jahka kannuksia oli edes vähän.

Joku oli joskus kysynyt siellä Tuntemattomasta sotilaasta kysymyksen. Siihen joku kaljaisa veikko oli huutanut, että kysy siitä aiheesta mitä vaan, tiedän kaiken! Näinpä sitten kävi, että se visa sisälsi aina kysymyksen Tuntemattomasta sotilaasta. Usein kysymyksessä oli esim. kohdat a-e eli viisi kysymystä. Sanoinkin joskus, että kun siinä visassa aikansa käy, niin ei tarvitsisi edes kirjaa lukea taikka elokuvaa katsoa, niin tietäisi teoksen tapahtumat muutaman vuoden visailun jälkeen.

Niinpä se tuo Mäkinenkin siellä joskus kysyttiin ja asia jäi hyvin mieleeni.

Noista visaukkeleista muutama on jo kuollut. Eräs heistä aikoinaan luki radiossa uutisen, että JFK on kuollut. Aluksi oli tullut tieto, että Kennedy on kuollut. Piti selvittää että kuka niistä. Tätä asiaa hän minulle kerran tunnin verran selvitteli, kun satuimme kirjaston kahvilassa kohtaamaan. Eipä ole enää sitä visaukkelia, eikä koko ravintolaakaan (s. 1934 - k. 2012)

Mutta visaukkeleiden visat elävät muistoissani.
 
Viimeksi muokattu:

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niinpä se tuo Mäkinenkin siellä joskus kysyttiin ja asia jäi hyvin mieleeni.
Oliko Mäkinen se mies, joka siinä kirjan alussa kompasteli peltoaukealla olevaan kantoon? Alussahan oli sitä maisemien kuvausta yms. ja sitten oli se kanto, johon joku kompasteli.

Kaksi kertaa olen minä lukenut tuon kirjan ja elokuvia olen nähnyt useita kertoja (en kertaakaan uusinta). Edellisestä kirjan lukemisesta on tosin jo melkein 20 vuotta. Kaarnaa myös minä ajattelin, koska muistin Kaarnan olleen keskeinen hahmo kirjan alussa ja tosiaan ensimmäinen kuolonuhri. Tavallaan Hietanen oli ihan looginen vastaus, koska hän on kumminkin keskeinen hahmo kirjassa ja logiikalla yleensä pärjää noissa visoissa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Oliko Mäkinen se mies, joka siinä kirjan alussa kompasteli peltoaukealla olevaan kantoon? Alussahan oli sitä maisemien kuvausta yms. ja sitten oli se kanto, johon joku kompasteli.
Kaarna ainakin kompasteli, ja sitten tuli ammutuksi. Mäkisen kompastelusta ei ole kysytty, joten siitä en varmuudella voi sanoa. Olen lukenut kirjan vain kerran.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaarna ainakin kompasteli, ja sitten tuli ammutuksi. Mäkisen kompastelusta ei ole kysytty, joten siitä en varmuudella voi sanoa. Olen lukenut kirjan vain kerran.
Pitää lukea tuo alku ihan mielenkiinnosta uudestaan pian, niin näkee, että missä se Mäkinen mainitaan. Oli mielestäni onnistunut tietokilpailukysymys, mutta valitettavasti kisailija ei osannut vastata oikein.
 

Tive

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ennen kuin tuossa "Tuntemattoman sotilaan ensimmäisenä mainittu henkilö" -kysymyksessä näytettiin vastausvaihtoehdot niin mulla tuli heti mieleen Jumala, joka tosiaan ekassa virkkeessä mainitaan, mutta ei taida olla "henkilö" :)

Vastausvaihtoehtojen jälkeen olin melko varmasti muistavani, että kyllähän se kapteeni Kaarna täytyy olla. Kompuroi siinä alussa johonkin paloaukean juurakkoon.

Fifty-fiftyn jälkeen Kaarna sitten poistuikin vaihtoehdoista, ja itselläni ei ollut mitään tietoa kuka on Mäkinen... Piti ihan kirjasta tarkistaa ja kyllähän siellä ensimmäisenä sotilas Mäkinen mainitaan. "-- sellaisenaan hän sai kelvata astumaan maailmanhistorian nieluun". Ilmeisesti muuten koko kirjassa ei sotilas Mäkistä mainitaan, vaan taitaa olla jonkinlainen symbolinen kuvaus, miten historia on pohjimmiltaan yksittäisten ihmisten elämiä. Sitten voi vielä spekuloida, että onko tämä sotilas Mäkinen juuri se tuntematon sotilas, josta kirja on saanut nimensäkin?

Saakelin vaikea kysymys oli...
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oli tosiaan aivan liian vaikea kysymys tuohon väliin. Ehkä 60 tonnin kysymyksenä olisi mennyt. Ja sitten seuraavaksi kysytään vastaavassa kohdassa Arsi Harjun urheilulajia, jonka tietää jopa se Pihtiputaan mummo, joka ei muuten urheilua seuraa. Sen verran näkyvä ja persoonallinen urheilija.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Oli tosiaan aivan liian vaikea kysymys tuohon väliin. Ehkä 60 tonnin kysymyksenä olisi mennyt. Ja sitten seuraavaksi kysytään vastaavassa kohdassa Arsi Harjun urheilulajia, jonka tietää jopa se Pihtiputaan mummo, joka ei muuten urheilua seuraa. Sen verran näkyvä ja persoonallinen urheilija.
Oli kyllä täysin haistavittu -kysymys tuohon saumaan, miljoonan euron kysymyksenä olisi mennyt. Joltain bimbolta vastaavassa vaiheessa samasta aihepiiristä olisi kysytty sitä, kuka kirjoitti Tuntemattoman. Nyt kun penkillä istui ihan oikea tietovisailija, päätettiin hänet sitten pelata ulos.

Millaisiahan seuraavat kysymykset olisivat olleet kun jo nyt oli tuollainen taso? 15k kysymyksessä olisi varmaan kysytty jonkun harvinaisen lintulajin latinankielistä nimeä ja 30k kysymyksessä jotain random Rooman keisaria.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Uutta kautta ja juontajaa siis pukkaa. Vieläkö ohjelma ylipäätään kantaa ja kuka Nelonen-konsernin radiojuontajista ottaa tällä kertaa ohjelman haltuun, ketään muutakaan tuohon ei ole tulossa. Tai sitten Paasonen.
Ehkä näin tasa-arvojen ja naisten oikeuksien aikakautena tullaan näkemäään naisjuontaja. Tai homoseksuaali. Uskaltaisin melkein veikata Anni Hautalaa.
Tuli jotenkin kamalana ajatuksena mieleen Sami Kuronen. En ole kyllä Jaajonkaan vetämänä miljonääriä seurannut muutamaan vuoteen, mutta jos Kuronen tuohon paikalle hyppää niin jää kyllä sekin vähä katsomatta.

Eiköhän tuo Sanoman sisältä tosiaan tule. Heikki Paasonen itse asiassa olisi jopa yllättävänkin hyvä vaihtoehto kun ottaa huomioon sen ketä siellä radiopuolella olisi tarjota vaihtoehdoiksi. En sitten tiedä miten esim. Harri Moisio voisi sopia tuohon, monta rautaahan miehellä on tulessa ollut ja ainahan ne Korporaatiossa läppää heittää siitä miten Moisio haluaa tv-puolelle yms. Mutta enpäs tiedä.

Anyway, eiköhän tuo joku valmiiksi tunnettu ja kokenut nimi ole.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä näin tasa-arvojen ja naisten oikeuksien aikakautena tullaan näkemäään naisjuontaja. Tai homoseksuaali. Uskaltaisin melkein veikata Anni Hautalaa.
Cristal Snow on tuleva juontaja. On semmonen kutina mulla nyt persauksissa.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Uutta kautta ja juontajaa siis pukkaa. Vieläkö ohjelma ylipäätään kantaa ja kuka Nelonen-konsernin radiojuontajista ottaa tällä kertaa ohjelman haltuun, ketään muutakaan tuohon ei ole tulossa. Tai sitten Paasonen.

Paasonen on hyvä valinta. Joku karismaattinen juontaja tässä formaatissa on oltava ja mikään Snow/Hautala ei sovi. Jaajon/nelosen ratkaisun ymmärtää. Jos haluaa panostaa Aamulypsyyn, niin ei voi olla mukana jokaisessa mahdollisessa tv-projektissa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Eiköhän tuo Sanoman sisältä tosiaan tule. Heikki Paasonen itse asiassa olisi jopa yllättävänkin hyvä vaihtoehto kun ottaa huomioon sen ketä siellä radiopuolella olisi tarjota vaihtoehdoiksi. En sitten tiedä miten esim. Harri Moisio voisi sopia tuohon, monta rautaahan miehellä on tulessa ollut ja ainahan ne Korporaatiossa läppää heittää siitä miten Moisio haluaa tv-puolelle yms. Mutta enpäs tiedä.
Harri Moisiolle tuo paikka olisi kuin pedattu. Harri on oikeasti tosi älykäs ja nippelitietoinen kaveri, joka tuntuu syttyvän erilaisille pubivisailuille. Hän osaa heittää lonkalta esimerkiksi kaikki Miss Suomi -voittajat viimeisen 30 vuoden ajalta.

Olen jo vuosikaudet odottanut Harrille jotain oikeasti fiksua ohjelmaa, mutta harmillisesti Sanomalla ovat halunneet profiloida Harrin rasvaisena Temppari-setänä. Moisio on ehkä ainoa Sanoman radiojuontaja, joka sopisi tuohon ohjelmaan. Veikkaan kuitenkin, että siihen paikalle otetaan joku vitsaileva Tuke tai tasa-arvon nimissä nuori nainen (Alma, Anni jne).
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ensisijaisesti sanoisin, että olisi ollut hyvä aika laittaa ohjelma taas muutamaksi vuodeksi maustumaan, ja sitten uudella innolla ja juontajalla. Mutta jos se kerran on jo päätetty että jatkuu, niin Moisio olisi minunkin suosikkini juontajaksi. Mosio olisi myös varmaankin ainakin Suomessa ensimmäinen henkilö, joka on ollut ohjelmassa sekä kilpailijana että juontajana. Samaan pääsisi toki esillä olleista myös Kuronen ja Nieminen.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Eiköhän se ole naisen aika, eli Katja Ståhl, Jaana Pelkonen, Sikke Sumari, Sörli Karvinen tai Susanna Päivärinta

Yllätyskirittäjiksi Toni Nieminen ja Timo Soini
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset

Uutta kautta ja juontajaa siis pukkaa. Vieläkö ohjelma ylipäätään kantaa ja kuka Nelonen-konsernin radiojuontajista ottaa tällä kertaa ohjelman haltuun, ketään muutakaan tuohon ei ole tulossa. Tai sitten Paasonen.
Toivottavasti aivan kuka tahansa muu kuin Paasonen. Kaveri on jotenkin todella tylsä ja feikin tuntuinen. Paasonen aikanaan hakiessaan Idolsin juontajaksi, perusteli miksi pitäisi hänet valita, että ohjelmissa on aina samat naamat ja pitäisi saada uutta verta kehiin. Paasonen, kuuntele nuorta itseäsi.. :)
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Paasosta en itse laittaisi. Hän sopii tuollaisiin TVOFiin ja The Walliin. En itse sanoisi feikin oloiseksi vaan päinvastoin. Osaa jotenkin olla kisaajien tukena ja turvana. Tuo Moisio olisi aika kova tähän.

Somekommenteissa heitetty Janne Porkka. Oliko BB:ssa keräämässä näkyvyyttä tällaiseen? Ei kyllä… Jethro Rostedt, ei ei ei.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paasosta en itse laittaisi. Hän sopii tuollaisiin TVOFiin ja The Walliin. En itse sanoisi feikin oloiseksi vaan päinvastoin. Osaa jotenkin olla kisaajien tukena ja turvana. Tuo Moisio olisi aika kova tähän.

Somekommenteissa heitetty Janne Porkka. Oliko BB:ssa keräämässä näkyvyyttä tällaiseen? Ei kyllä… Jethro Rostedt, ei ei ei.
Porkka voisi olla hyvä, mutta eiköhän joku jo Sanoman palkkalistoilla oleva tähän palkata. Moisio toimisi, mutta tuskinpa valitaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös