Haluatko miljonääriksi? – visailuklassikon paluu

  • 632 346
  • 3 454

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Olikos niin että Ultra Bra lopetti keikkailunsa (taas) joskus vuoden vaihteen tienoilla? Jos näin on niin 60t€ voittosuoritus on kuvattu viime joulukuussa, kun mimmi oli keikalle menossa seuraavana päivänä...
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Myös urheilu on paljon otsikoissa. Moni ei kuitenkaan osaa vastata urheilukysymyksiin, koska niihin liittyvät asiat eivät yksinkertaisesti vain kiinnosta. Maailmankartta taas on asia, jonka luulisi olevan edes jotenkin hallussa vaikka maantieto ei kiinnosta pätkääkään. Siinä kysymyksessä ei kuitenkaan kysytty kumpi on suurempi, Namibia vai Mosambik, vaan Intia vai maailman toiseksi suurin valtio, joka on kolme kertaa suurempi kuin se toinen vaihtoehto.

@Radiopää; mikäli ei osaa vastata kysymyksiin, ei pidä lähteä "viihdyttämään" tietokilpailuun, vaan voi katsella tietokilpailuja. Isä Mitroa (nyk. Mitro Repo) paaviksi puffannut tunnusti naureskellen, ettei tiennyt mitään. Vastaavanlaisia ovat idolseja, hauskimpia taviksia ja muita tosi- tai epätosi-tv ohjelmia täyttävät nykyiset ja tulevat wannabe-"julkkikset". Jaajon aikana ohjelma on vankasti syöksynyt syvemmälle ja syvemmälle pohjamutiin. Tule apuun, Lasse Lehtinen!
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tule apuun, Lasse Lehtinen!
Ens vuonnahan sarja täyttää Suomessa pyöreitä. Mikäli tekijöillä on yhtään pelisilmää niin nyt otettaisiin mallia maailmalta* ja laitettaisiin Lasse vetämään erikoiskautta.

* Ainakin jenkkiversion alkuperäinen isäntä Regis Philbin juonsi Anniversary Specialia taannoin vaikka oli sarjan vakituisen juontamisen jo lopettanutkin.
 

Steeger#23

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kovalchuk, Zinovyev, Morozov, Zherdev & Versteeg
Olikos niin että Ultra Bra lopetti keikkailunsa (taas) joskus vuoden vaihteen tienoilla? Jos näin on niin 60t€ voittosuoritus on kuvattu viime joulukuussa, kun mimmi oli keikalle menossa seuraavana päivänä...

Jaksot on kuvattu 11.12-16.12, joten oikeaan osuit.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ilmeisesti budjettia oli reilusti jäljellä, kun nyt annettiin noin helppoja kysymyksiä. Viime jaksossa ennen tonnia kysyttiin jonkun tusinaleffan päänäyttelijää ja nyt hassuttelukysymyksillä mentiin kolmeenkymppiin.

Isä Mitro sitten kruunasi tämän kauden, mahtavaa tietoa!

Jotenkin sama rahanjako-koukuttaminen juolahti mieleeni. Kuhankeittäjällä sai kolkyt donaa... Muistaakseni jossain kauden alkuvaiheessa oli, ehkä kymppitonnien kyssärinä toki, jokin rantakana eli tai kahlaaja-kysymys. Aikamoinen vaikeusaste-ero on noissa. Tietysti ihmisille, jotka hädin tuskin erottavat harakan sinitiaisesta, niin ihan sama.

Ps. En muuten osaa hakea omia voihkeitani tästä ketjusta, hieman nolottaa. Olisin halunnut muistella, että jotain joskus kirjailin, kahlaajista urputin.

Pss. No perhana, unohtui yksi rastitus: eli kysymys oli suulista, eli Suulan tajuamisesta linnuksi. Ei kovinkaan vaativa tehtävä ole tuokaan.
 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Jotkut nyt vaan saa helpompia kysymyksiä kuin toiset. Ei sellaista kahta kysymystä ole olemassakaan, jotka olisivat tasan yhtä helppoja. En mä vielä tuon päätösjakson perusteella mitään salaliittoa lähtisi julistamaan.

Ja täällä valitetaan kun kuhankeittäjä oli helppo ja American Made oli vaikea. Mä sanoin Tom Cruisen nimen ääneen ennen kuin Jaajo alkoi luetella vaihtoehtoja mutta kuhankeittäjän kohdalla en olisi ollut ollenkaan varma, vaikka lintuun päin olinkin kallellani.
 

Undrafted

Jäsen
Perinteisesti eka kysymyshän on selvä vitsi tyyliin "Mikä seuraavista on lintu?" Lokki, smokki, kokki vai nokki. Joskus mielestäni näitä vitsikyssäreitä tullut jollekin kisaajalle myöhemminkin.

Sitten on kysymyksiä mitkä voi olettaa useimpien ihmisten tietävän ilman perehtymistä asiaan. Tosin näissä kisaajan ikä ratkaisee. Kuten minulle on 50-70 luvun tapahtumat vieraampia on nuoremmalle 80-90 luku vieraampaa. Kolmantena sitten kysymykset mitkä vaatii tarkempaa perehtymistä asiaan. Useimpien kysymysten kohdalla toki auttaa, jos seuraa kaikkia uutisia ahkeraan ja muistaa kuulemansa.

Bonuksena sitten kysymykset mitkä vaatii jo todellista perehtymistä asiaa tyyliin kuka neljästä antiikin Rooman keisarista hallitsi pisimpään eikä vastauksissa ole kaikkiaan pisimpään hallinnutta keisaria. Nämä kuitenkin ovat todella harvinaisia olleet.

Käyn ahkeraan leffassa mutta en American made leffaa olisi muistanut, kun en sitä käynyt katsomassa eikä useammasta mainoksestakaan jäänyt mieleen. Seuraan vielä NFL:ää, niin tulee nähtyä jenkkien mainoksiakin. Kanada vs. Intia ei sekään olisi ollut itsellä sata varma tieto, aavistin Kanadan isommaksi mutten tosiaan niin paljoa isommaksi kun oikeasti on. Joku tuossa aiemmin viittasi kuhankeittäjän ulkonäköön, mistä ei hajuakaan vaikka 80-luvulta alkaen seurannut luontodokkareita telkkarista ahkeraan. Pari jaksoa sitten olleita urheilukyssäreitäkin olisin joutunut arpomaan, että kuka nyt voitti milloinkin, vaikka kyseiset kisatkin aikanaan kyllä seurannut.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotkut nyt vaan saa helpompia kysymyksiä kuin toiset. Ei sellaista kahta kysymystä ole olemassakaan, jotka olisivat tasan yhtä helppoja.
Juuri näin, itse olisin tiennyt edellisen jakson autokysymykseen vastauksen mutta Wienin uudenvuodenkonsertin perinteistä ei ole mitään hajua. Silti en väitä että autokysymys olisi ollut jotenkin helpompi.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotkut nyt vaan saa helpompia kysymyksiä kuin toiset. Ei sellaista kahta kysymystä ole olemassakaan, jotka olisivat tasan yhtä helppoja. En mä vielä tuon päätösjakson perusteella mitään salaliittoa lähtisi julistamaan.

Ja täällä valitetaan kun kuhankeittäjä oli helppo ja American Made oli vaikea. Mä sanoin Tom Cruisen nimen ääneen ennen kuin Jaajo alkoi luetella vaihtoehtoja mutta kuhankeittäjän kohdalla en olisi ollut ollenkaan varma, vaikka lintuun päin olinkin kallellani.
Kysymys voi esitysajankohtana vaikuttaa vaikealta, mutta luultavasti kuvaushetkellä leffa on pyörinyt mainoksissa toistuvasti. Yleensähän nykymuotoisissa visailuissa on ihan erikseen "ajankohtaiset aiheet"-osio, mikä on mielestäni ihan perusteltu käytäntö. Kysymys oli sikäli vaikea, että kaikki vastausvaihtoehdot olivat varteenotettavia.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
En nyt suoria katsojamääriä American Madelle löytänyt. Avaustuloksissa vuonna 2017 kyseinen klassikko ei mahdu edes top50 listalle. Lento-onnettomuudessakin kuoli jotain tusinanimiä, joten tuskin mitään suurta kiinnostusta aiheutti. Kuka muuten muistaa, että missä kaikissa amerikkalaiskouluissa viime vuonna ammuskeltiin oppilaita? Ainoa, mikä tuota kysymystä nyt jotenkin puoltaa on se, että sitä on varmastikin nelosen kanavilla mainostettu ajallisesti aika lähellä kuvauksia. Muuten tuollaista tusinaelokuvaa ei voi olettaa kenenkään muistavan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muuten tuollaista tusinaelokuvaa ei voi olettaa kenenkään muistavan.
Nyt päästiin taas kerran palstan ytimeen .. Koska minä en muista -> ei voi muistaa kukaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kyllä minä olen ne kaikki katsonut... Se että joku ei tiedä kuka esittää pääosaa American Made elokuvassa, ei tee kysymyksestä vaikeampaa kuin se onko Intia vai Kanada pinta-alaltaan suurempi

Nyt päästiin taas kerran palstan ytimeen .. Koska minä en muista -> ei voi muistaa kukaan.

Niin, minusta aikaisempi väitteesi sopii hyvin yllä esittämääsi kuvaukseen. Minun täytyy sanoa, etten ollut ennen tätä ketjua edes kuullut kyseisestä elokuvasta. Kanadasta ja maailmankartasta taas olen ollut tietoinen jo jonkin aikaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun täytyy sanoa, etten ollut ennen tätä ketjua edes kuullut kyseisestä elokuvasta. Kanadasta ja maailmankartasta taas olen ollut tietoinen jo jonkin aikaa.
Ja varmasti löytyy vastaavasti ihminen jonka mielestä Intia on pinta-alaltaan suurempi kuin Kanada ja se on tietoinen Cruisen roolista American Made elokuvassa

Esimerkiksi viikonlopun voittaja ei tiennyt kumpi on suurempi pinta-alaltaan, Kanada vai Intia, mutta tiesi millainen hahmo on Edward Cullen Twilight elokuvassa...
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ja varmasti löytyy vastaavasti ihminen jonka mielestä Intia on pinta-alaltaan suurempi kuin Kanada ja se on tietoinen Cruisen roolista American Made elokuvassa

Eihän tästä ollutkaan kysymys. Kysymys on siitä, ettei näitä kysymyksiä voida pitää samantasoisina, vaikka joku tietäisikin elokuvat paremmin kuin edes jotain maailmankartasta. Kanada on niin suuri, etten edes tiedä, miten joku voi luulla Intian olevan suurempi. Kysymys kun ei ole enää mistään nippelitiedosta, vaan käsityksestä maailmankartasta, jota jokainen koulua käynyt on katsellut. Elokuvien päänäyttelijöiden nimien osaaminen taas on nippelitietoa, vaikka se olisi miten yleistä tahansa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kanada on niin suuri, etten edes tiedä, miten joku voi luulla Intian olevan suurempi.
Silti tuollaisella sivistyksellä voi voittaa tässä visassa 60000 euroa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kanada-Intia on niin perustiedon perustietoa kun ikinä voi olla. Jos ei sitä tiedä niin on ehdottomasti tietämätön. American Maden pääosaesittäjää ei voi verrata tähän. Itse toki tiesin senkin vaikken leffaa olekaan nähnyt, Barry Sealin tarina on tuttu, ja se oli mediassa esillä jonkin verran kun leffa oli tuore. Mutta olen toki tietäväinen.
Silti tuollaisella sivistyksellä voi voittaa tässä visassa 60000 euroa.
Ja olikos se niin että legendaarinen konduktööri-Taavi, joka myös voitti ison summan, ei tiennyt (vuonna 2014), missä pidetään seuraavat kesäolympialaiset. Hän lopetti sitten 60000e kysymyksessä kun tuli se "mahdoton" kysymys Rooman keisareista.
 

Undrafted

Jäsen
American Made ei ole omalla alallaan kauhean iso juttu, joten sen tietämiseen on minusta isompi kynnys kuin vaikka urheilumenestyjät tai muita vastaavia saavutuksia tehneet. Kyseinen leffa ei ollut viime vuonna Suomessa top30 katsotuimman joukossa.

Tietokilpailuissa enemmän keskitytään minusta voittajiin, ennätyksiin tai muuten isoihin tapahtumiin. Tubettajatkin menevät omassa lajissaan niihin isoihin nimiin jolloin on mahdollista alaa tarkemmin seuraavankin asia tietää. Vastaavasti kysymys, kuka oli neljäs Lahden hiihtokisassa Iivo Niskasen voittaessa maailmanmestaruuden olisi jo tarkempaa tietämystä lajista vaativa.

Vaikka pari viikkoa sitten tuli katsottua listaa maista suuruusjärjestyksessä, niin en enää muista mikä sitten olisi kolmanneksi suurin. Olisikohan Intia ollut seitsemänneksi suurin, mutta mitä ja missä järjestyksessä mahtuu sijoille 3-6 niin enpä osaa sanoa. En olisi aiemmin osannut suoralta kädeltä sanoa Kanadan olevan toiseksi suurin. Eipä siihen tule koskaan sillein kiinnitettyä huomiota ja jotenkin Kanadan koko aina minut ainekin yllättää kun tuntuu että siinä rajan tuntumassa se elämä maassa on.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Silti tuollaisella sivistyksellä voi voittaa tässä visassa 60000 euroa.

Niin? Se, että toista kysymystä pidetään yleisesti helpompana kuin toista, ei sulje pois sitä mahdollisuutta, että ne olisivat kilpailussa eriarvoisia kysymyksiä. Otin vain kantaa ao. väitteesi, josta on aivan eri mieltä.

Kyllä minä olen ne kaikki katsonut... Se että joku ei tiedä kuka esittää pääosaa American Made elokuvassa, ei tee kysymyksestä vaikeampaa kuin se onko Intia vai Kanada pinta-alaltaan suurempi

Ero näissä kysymyksissä on se, että toinen täytyy tietää ja toinen tulee opittua, jos on edes joskus katsonut maailmankarttaa.

Ihmeen tosissaan ihmiset tuntuvat ottavan tv-ohjelman, jota en voi kutsua tietokilpailuksi tai edes viihdeohjelmaksi. Tunnin kestävässä ohjelmassa kysytään ehkä kuusi kysymystä ja muu aika puhutaan jonninjoutavia ja katsotaan kisaajien tekemiä videoita. Missä tietokilpailu, missä viihde? Ohjelma on selvästi suunnattu niille, jotka ovat alttiimpia ohjelman katkoilla esitetyille mainoksille.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Nyt päästiin taas kerran palstan ytimeen .. Koska minä en muista -> ei voi muistaa kukaan.

Onko sinulla lukihäriö vai oletko muuten jotenkin jälkeenjäänyt? Hyvin on kyllä taas ymmärretty luettu teksti. Erikseen vielä tuossa viestissä lukee, että ainoa asia, mikä puoltaa kysymystä on sen ajankohtaisuus ja mahdollinen markkinointi juuri ennen ohjelman kuvauksia. Missään ei mainittu, ettei sitä voisi tietää. Muutenkin puhe on siitä, että se ei vertaudu mitenkään tuohon Kanada kysymykseen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onhan Kanada todella iso maa ja erämaata ja saaria riittää. Intia on vain täyteen ahdettu pikkumaa.

En ole koskaan kuullutkaan elokuvasta nimeltä American Made, miksi ihmeessä olisin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
jos on edes joskus katsonut maailmankarttaa.
Tässäpä osoitat sivistymättömyyttäsi vallan mainiosti. Suomessa näytetään yleensä maailmankarttaa jossa esim. Australia on vain hieman suurempi kuin Suomi Tuollaisia karttoja vilkaisemalla ei kyllä opi mitään todellisuudesta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tässäpä osoitat sivistymättömyyttäsi vallan mainiosti. Suomessa näytetään yleensä maailmankarttaa jossa esim. Australia on vain hieman suurempi kuin Suomi Tuollaisia karttoja vilkaisemalla ei kyllä opi mitään todellisuudesta.

Maailmassa näytetään paljon karttoja missä ei ole Uutta-Seelantia ollenkaan, vaikka todellakin pitäisi olla. Pitääkin tietää mitä karttaa katsoo ja ymmärtää kartografiasta hieman.

Tuossa ei lue niin, että kirjoittaja ei ymmärtäisi.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En ole koskaan kuullutkaan elokuvasta nimeltä American Made, miksi ihmeessä olisin.

Pubivisailun harrastajana voin kertoa, että ajankohtaistyyppisten kysymyksien tietäminen vaatii lehtien lukemista (tai vaikka niiden Amppareiden otsikkojen selaamista). Sitä ei korvaa mikään määrä yleistietoa ja sivistyneisyyttä. American Made oli kumminkin hiljattain arvosteltu ainakin Hesarissa, iltapäivälehdissä ja Aamulehdessä näin pikaisesti tsekattuna. Jos samaa olisi kysytty vaikka vuoden päästä elokuvakysymyksenä niin kysymys olisikin ollut ihan toista luokkaa vaikeusasteeltaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös