Kommentoidaan omaltakin osaltani vähän tätä kokeilua. Jos vähän pohjustan aluksi, niin itse olen ollut pääosin todella tyytyväinen palstan moderointiin. Ainut asia, josta olen muistaakseni modeja kritisoinut on se, että jääkiekkopalstalla on paljon sellaista väkeä, jotka eivät ole koskaan kirjoittaneet mitään järkevää jääkiekkokeskusteluiden puolelle.
Veikkaan, että myös nuo kierrätyskeskuksen ja vapaan keskustelun ongelmat vähenesivät, mikäli kirjoittajilta vaadittaisiin jonkinlaisia näyttöjä myös kiekkokeskustelun puolelta. Mitään statistiikkaa minulla ei ole väitteideni tueksi, mutta mutuilisin, että suuri osa noista vapaan keskustelun puolen harmaalla alueella liikkuvista nimimerkeistä ovat sellaisia, jotka eivät ole palstauransa aikana antaneet mitään järkevää sisältöä kiekkokeskusteluun.
Yksi konkreettinen ehdotukseni on ollut sellainen, että uusille nimimerkeille annettaisiin aluksi vain oikeudet kirjoittaa kiekkokeskusteluihin ja jos taso riittää, niin sen jälkeen heille avattaisiin koko palsta. En tiedä, että olisiko tuo kuinka työlästä modeille, mutta tuo todennäköisesti ainakin vähentäisi työmäärää tulevaisuudessa, kun politiikkatrollit ja muut hihhulit eivät jaksaisi nähdä tuota vaivaa kiekkokeskustelujen puolella.
Jos mennään sitten itse tähän varjomodeiluun, niin kyseessä oli ihan mielenkiintoinen ja silmiä avaava kokeilu. Toisaalta jossain vaiheessa alkoi ärsyttää, kun joutui lukemaan kaikki ne viestit, jotka normaalisti osaa skipata. Ehdottomasti positiivista oli kuitenkin se, että tälle ajanjaksolle ei mahtunut yhtään Lukko-Ässät -ottelua, sillä niitä viestejä ei olisi ainakaan selvinpäin jaksanut lukea.
Monesti moderaattoreita haukutaan liian tiukasta linjasta, mutta kokeilun aikana huomasi, että varjomodet olisivat itse asiassa rankaisseet herkemmin kirjoittelijoita ja loppujen lopuksi modet katsoivat sormien läpi monia sellaisia viestejä, joista itse olisin ainakin rankaissut. Ehkä tuossa näkyi sitten se kokemus. Itse huomasin ainakin, että minusta ei olisi moderaattoriksi, kun kokeilun loppuvaiheilla olisi tehnyt mieli antaa kakkua joillekin nimimerkeille jo pelkästään siitä, että tämän kokeilun aikana oli joutunut lukemaan liian monta surkeaa viestiä heiltä, vaikka he eivät periaatteessa edes rikkoneet mitään sääntöjä.
Yllättävintä oli varmasti se, että joiltain nimimerkeiltä oli raportoitu todella paljon viestejä, joissa ei ollut mitään vikaa. Jotkut raportointinappia käyttävät nimimerkit selvästi siis raportoivat enemmän nimimerkkiä kuin itse viestiä. Muutenkin yllätti, että raportoitujen viestien joukossa oli paljon sellaisia viestejä, joissa ei ollut mitään rikettä, mutta ne oli raportoitu pelkästään sen takia, että jotain käyttäjää oli ärsyttänyt toisen käyttäjän mielipide. Itse en ole kovin montaa kertaa palstaurani aikana tuohon raportointipainekkeeseen koskenut, joten sinänsä tämä oli aika yllättävää itselleni.
Aika paljon oli myös sellaisia viestejä, jotka liikkuivat ihan sääntöjen rajamailla. Noiden tulkitseminen oli yllättävän vaikeaa ja joitain tapauksia piti oikeasti pohtia melko pitkään. Jos jatkossa järjestetään uusia kokeiluja, niin suosittelen ehdottomasti palstalaisia osallistumaan siihen. Erityisesti suosittelen niitä nimimerkkejä osallistumaan, jotka jatkuvasti kritisoivat palstan moderointia. Tällainen lyhytkin kokeilu antaa aika hyvin perspektiiviä.
Loppukaneettina voisin todeta, että tämä kokeilu vahvisti näkemystäni siitä, että palstan moderointi on hyvällä tasolla. Yksikään tuomari ei voi aina tehdä oikeaa ratkaisua ja niin pitkään kun ihmiset vastaavat tämänkin palstan moderoinnista, niin inhimillisiä virheitä tapahtuu. Jos kuitenkin vihellät keskimäärin esimerkiksi 99 kertaa sadasta oikein, niin sillä päästään jo aika hyvään lopputulokseen.