Haluatko hypätä hetkeksi moderaattorien saappaisiin?

  • 12 407
  • 94

Eetska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Toivottavasti Liigan kurinpitokomppanialla on tunnukset täällä ja ovat ilmoittautuneet kaikki tähän kokeeseen. Hommat jiiriin ja pelkkää menestystä siis luvassa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Jee. En malta odottaa.

Nyt vain kostokampanjat käyntiin ja närästystä aiheuttaneille nimimerkeille kuukauden kakut.

Noin vakavammin sanottuna tämä toivottavasti tarjoaa mukaan päässeille jotain silmiä avaavaa.

Ja ei, en hakenut mukaan. Ei riitä kompetenssi ja muutenkin oma anti palstalle ollut vähän keskivertoa paskempaa. Pääskööt tasokkaammat tyypit kokeiluun.
 

444

Jäsen
Nyt vain kostokampanjat käyntiin ja närästystä aiheuttaneille nimimerkeille kuukauden kakut.

Noin vakavammin sanottuna tämä toivottavasti tarjoaa mukaan päässeille jotain silmiä avaavaa.

Ja ei, en hakenut mukaan. Ei riitä kompetenssi ja muutenkin oma anti palstalle ollut vähän keskivertoa paskempaa. Pääskööt tasokkaammat tyypit kokeiluun.
Paitsi että kakkosluokan modet eivät pääse osallistumaan rankomiseen.

Minäkään en hakenut mukaan. Yllättäen ei myöskään tullut erikseen kutsua. Antaa niiden leikkiä, joita leikki kiinnostaa. Ja sehän on ihan selvää, että oma tasoni ei olisi tuonne puolijumalien sekaan riittänyt.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Paitsi että kakkosluokan modet eivät pääse osallistumaan rankomiseen.

Minäkään en hakenut mukaan. Yllättäen ei myöskään tullut erikseen kutsua. Antaa niiden leikkiä, joita leikki kiinnostaa. Ja sehän on ihan selvää, että oma tasoni ei olisi tuonne puolijumalien sekaan riittänyt.

Voitelua ja lahjontaa kehiin. Muuttuu kakkosluokka ykkösluokaksi.

Mutta joo. Onnea ja menestystä vain mukaan päässeille.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Tässä olisi muutenkin paikka avoimuudelle julkistaa nimimerkit, jos näin ei tehdä jo. Eli profiiliin merkintä varjomode.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Voisin sanoo tähän caseen että haistakaa Moderaattorit pitkä kukka (auringonkukka) että tekisitte yhtä hyviä päätöksiä jatkossakin.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nimimerkkinsä julki halunneina varjomoderaattoreina toimivat: Arnold, Barney, benicio, Ollakseni, redpecka, Turha Kaukalo, Walrus21 ja vetti.

Parin viikon päästä palattaneen tähän ketjuun, kun kokeilu on saatu päätökseen.

Saavatko varjomoderaattorit kertoa julkisesti ja omalla suulla kokeilusta vai kulkeeko kaikki heidän antamansa palaute moderaattorien läpi ennen tulosten julkistusta?

Läpinäkyvyyden vuoksi olisi myös hyvä kuulla perusteet miksi varjomoderaattoreiksi valitut valittiin. Mitkä siis olivat valintakriteerit.

Tarkoitukseni ei siis ole kyseenalaistaa valintoja, vaan tehdä kokeilusta läpinäkyvämpää.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Totta vitussa/munassa haluan!

Edit. Jaa. Nukuin näköjään taas onneni ohi.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Muuten en ota asiaan kantaa, mutta minusta olisi hyvä jos varjomodeaikana @HardCore Hooligan kirjoittaisi kaikki pelikieltoilmoitukset.
Kusta, hikeä ja syöksyhampaita. Yölliset, valot, siideritölkki ja kasarirokki ajoivat nimimerkin @Barney SaiPa-osien lähtövalojen hurmassa liian kovaan kiimaan. Hanskojen pudottua moderaattoreille jäi tehtäväksi enää vain pyyhkiä verijäljet jäästä ja lähettää alle jääneen nimimerkin hampaat patologin laboratorioon.

Barney huilaa tämän brutaalin viestin takia 20 minuuttia.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Läpinäkyvyyden vuoksi olisi myös hyvä kuulla perusteet miksi varjomoderaattoreiksi valitut valittiin. Mitkä siis olivat valintakriteerit.


Arvottiin ja muutama kutsuttiin. En nyt lähde hakemaan viestiä, missä niin sanotaan. Minä en ollut kutsuttu, tulin ihan vain kuokkimaan. Menin.

Oikeasti jouduimme tekemään verivalan ja murhan. Olemme sotilaita, sitten ovat alamodet ja ylimpänä kaikista SUURMODERAATTORI. Joo, katsoin eilen sitä Netflixin mafiadokumenttia New Yorkista. Suosittelen.
 
Saavatko varjomoderaattorit kertoa julkisesti ja omalla suulla kokeilusta vai kulkeeko kaikki heidän antamansa palaute moderaattorien läpi ennen tulosten julkistusta?

Läpinäkyvyyden vuoksi olisi myös hyvä kuulla perusteet miksi varjomoderaattoreiksi valitut valittiin. Mitkä siis olivat valintakriteerit.

Tarkoitukseni ei siis ole kyseenalaistaa valintoja, vaan tehdä kokeilusta läpinäkyvämpää.

Kaikilla osallistujilla on ihan täysi sananvapaus. Sen verran on annettu ohjeistusta, että on kerrottu kyseessä olevan luottamustehtävä ja pyydetty käyttämään kokeilun aikana mahdollisesti tulleita tietoja herrasmiesmaisesti.

Ehkä kuitenkin on hyödyllisintä, että vedetään kokeilu ensin rauhassa loppuun ja tehdään yhteenvetoja vasta sen jälkeen.

Muutama palstalainen kutsuttiin mukaan, koska halusimme kuulla heidän näkemyksiään. Kaikki muut arvottiin kaikkien halukkuutensa ilmoittautuneiden keskuudesta.


Moderaattorit
 
Varjomoderaattorikokeilu on nyt päättynyt. Ainakin moderaattorien vinkkelistä katsottuna kokeilu sujui hyvin ja oli mielenkiintoinen. Toteutetaan varmaankin jossain vaiheessa vastaava juttu uudelleenkin.

Osaltamme kokeilu vahvisti syksyisen käyttäjäkyselyn tuloksia, eli osoitti että meidän ja aktiivipalstalaisten näkemykset rangaistusperusteista ja rangaistuksista ovat samansuuntaisia.

Muilta osin kokeiluun osallistuneet palstalaiset saavat itse kertoa tarkemmin huomioistaan.


Modet
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Muilta osin kokeiluun osallistuneet palstalaiset saavat itse kertoa tarkemmin huomioistaan.


Modet

No minähän kerron.

1. Alussa oli hankalaa kun tuli tarjoiltua välittömästi penalttia, ennen kuin älysi, että ehkä voi vain ohittaa jonkun sepän oivallukset.

2. Raporttinappi on muuten tehokas nappi, kunhan sitä osaa käyttää. Ei irstaita mielikuvia?

3. Idiootteja palstalla on yllättävän vähän, mutta ne harvat pitävät lipun korkealla. Ja modejen verenpaineen.

4. Kokonaisuus on tutkittava, asiayhteys, että missä sitä on väläytetty ajatustoiminnan tulos.

5. Ihan kiitettävästi oli päivittäin hommaa tuossa paskan perkaamisessa. Mutta taas: eikös siellä jälleen ollut vanha tuttu nimimerkki X vauhdissa, joten muistelemme hänen rangaistushistoriaansa ja toimimme sen mukaisesti.

6. Ohitamme raportin.

7. Emme ymmärrä, mitä tällä ajettiin takaa.

8. Ketjunootti on aika hyvä keksintö. Toki ei se aina auta, etenkään silloin, kun samaa aihetta käsitellään ympäri palstaa.

9. Jotkut eivät vain pääse eteenpäin.

10. Hakamussuttelu on kamalaa. Vakavana pittää olla. Valitettavasti hakamussuttelu ei ole säännöissä kielletty, todella ikävää.

11. Moden homma on kyllä aika paskaa. Toi aika paljon suhteellisuutta kun sitä pääsi varjoilemaan reilun viikon. Olisin viitsinyt pidempäänkin, pidin siitä, että pääsi arvioimaan. Erästäkin rasistiseksi epäiltyä viestiä pohdiskelin varmaan 2 tuntia. Siinä ajassa olisin kirjoittanut 20 viestiä Kierrätyskeskukseen, joten kaikki voittivat paitsi minä. Toivon että kokeilu jatkuu ja muutamakin länkyttäjä voi käydä kokeilemassa, että miltä siellä konehuoneessa tuntuu.

12. Ketjunavausoikeuksiani ei ole palautettu.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
11. Moden homma on kyllä aika paskaa. Toi aika paljon suhteellisuutta kun sitä pääsi varjoilemaan reilun viikon.

Tätä olen aikaisemmin ihmetellyt, että miten joku jaksaa tuota vapaaehtoispohjalta. Sitten aloin miettiä, että jääkiekkoonkin löytyy aina jostain niitä tuomareita vaikka sekään homma ei tunnu kauhean palkitsevalta. On se hyvä, että niitäkin löytyy, joihin tuomarointi vetoaa. Itse olen ollut elämässäni tuomarina tasan yhden sählyottelun verran, jossa vihelsin pelkästään maalit. Toista kertaa en lähde, sen paremmin kuin moderaattoriksikaan.
 

Barney

Jäsen
Kommentoidaan omaltakin osaltani vähän tätä kokeilua. Jos vähän pohjustan aluksi, niin itse olen ollut pääosin todella tyytyväinen palstan moderointiin. Ainut asia, josta olen muistaakseni modeja kritisoinut on se, että jääkiekkopalstalla on paljon sellaista väkeä, jotka eivät ole koskaan kirjoittaneet mitään järkevää jääkiekkokeskusteluiden puolelle.

Veikkaan, että myös nuo kierrätyskeskuksen ja vapaan keskustelun ongelmat vähenesivät, mikäli kirjoittajilta vaadittaisiin jonkinlaisia näyttöjä myös kiekkokeskustelun puolelta. Mitään statistiikkaa minulla ei ole väitteideni tueksi, mutta mutuilisin, että suuri osa noista vapaan keskustelun puolen harmaalla alueella liikkuvista nimimerkeistä ovat sellaisia, jotka eivät ole palstauransa aikana antaneet mitään järkevää sisältöä kiekkokeskusteluun.

Yksi konkreettinen ehdotukseni on ollut sellainen, että uusille nimimerkeille annettaisiin aluksi vain oikeudet kirjoittaa kiekkokeskusteluihin ja jos taso riittää, niin sen jälkeen heille avattaisiin koko palsta. En tiedä, että olisiko tuo kuinka työlästä modeille, mutta tuo todennäköisesti ainakin vähentäisi työmäärää tulevaisuudessa, kun politiikkatrollit ja muut hihhulit eivät jaksaisi nähdä tuota vaivaa kiekkokeskustelujen puolella.

Jos mennään sitten itse tähän varjomodeiluun, niin kyseessä oli ihan mielenkiintoinen ja silmiä avaava kokeilu. Toisaalta jossain vaiheessa alkoi ärsyttää, kun joutui lukemaan kaikki ne viestit, jotka normaalisti osaa skipata. Ehdottomasti positiivista oli kuitenkin se, että tälle ajanjaksolle ei mahtunut yhtään Lukko-Ässät -ottelua, sillä niitä viestejä ei olisi ainakaan selvinpäin jaksanut lukea.

Monesti moderaattoreita haukutaan liian tiukasta linjasta, mutta kokeilun aikana huomasi, että varjomodet olisivat itse asiassa rankaisseet herkemmin kirjoittelijoita ja loppujen lopuksi modet katsoivat sormien läpi monia sellaisia viestejä, joista itse olisin ainakin rankaissut. Ehkä tuossa näkyi sitten se kokemus. Itse huomasin ainakin, että minusta ei olisi moderaattoriksi, kun kokeilun loppuvaiheilla olisi tehnyt mieli antaa kakkua joillekin nimimerkeille jo pelkästään siitä, että tämän kokeilun aikana oli joutunut lukemaan liian monta surkeaa viestiä heiltä, vaikka he eivät periaatteessa edes rikkoneet mitään sääntöjä.

Yllättävintä oli varmasti se, että joiltain nimimerkeiltä oli raportoitu todella paljon viestejä, joissa ei ollut mitään vikaa. Jotkut raportointinappia käyttävät nimimerkit selvästi siis raportoivat enemmän nimimerkkiä kuin itse viestiä. Muutenkin yllätti, että raportoitujen viestien joukossa oli paljon sellaisia viestejä, joissa ei ollut mitään rikettä, mutta ne oli raportoitu pelkästään sen takia, että jotain käyttäjää oli ärsyttänyt toisen käyttäjän mielipide. Itse en ole kovin montaa kertaa palstaurani aikana tuohon raportointipainekkeeseen koskenut, joten sinänsä tämä oli aika yllättävää itselleni.

Aika paljon oli myös sellaisia viestejä, jotka liikkuivat ihan sääntöjen rajamailla. Noiden tulkitseminen oli yllättävän vaikeaa ja joitain tapauksia piti oikeasti pohtia melko pitkään. Jos jatkossa järjestetään uusia kokeiluja, niin suosittelen ehdottomasti palstalaisia osallistumaan siihen. Erityisesti suosittelen niitä nimimerkkejä osallistumaan, jotka jatkuvasti kritisoivat palstan moderointia. Tällainen lyhytkin kokeilu antaa aika hyvin perspektiiviä.

Loppukaneettina voisin todeta, että tämä kokeilu vahvisti näkemystäni siitä, että palstan moderointi on hyvällä tasolla. Yksikään tuomari ei voi aina tehdä oikeaa ratkaisua ja niin pitkään kun ihmiset vastaavat tämänkin palstan moderoinnista, niin inhimillisiä virheitä tapahtuu. Jos kuitenkin vihellät keskimäärin esimerkiksi 99 kertaa sadasta oikein, niin sillä päästään jo aika hyvään lopputulokseen.
 

redpecka

Jäsen
Varjomodeilu hyvä kokeilu - ainakin osallistujille. En tiedä saiko oikeat modet tuosta mitään uutta irti.

Aikaa tuo vie, ainakin näin kun kylmiltään tuonne hyppäsi. Ehkä rutiini tuosta kehittyisi jatkossa eikä kaikkia keissejä tarvitsisi jäädä pohtimaan vaan voisi ohittaa olankohautuksella. Ja tietysti asiaa auttaisi jos olisi itse aktiivinen noissa ketjuissa mistä rapsaa tulee - joskus vähän vaikea lähteä lennosta arvioimaan jonkun itselleni vieraan aiheen viestittelyjä. Tämmöiset keissit pyrin jättämäänkin oikeille modeille kun niillä on parempi kokonaiskuva tilanteesta.

Omalta kohdaltani tuli selväksi, etten ole modeainesta. Tykkään palstan asiallisista ja paikoin tiukoistakin säännöistä, mutten itse osaa olla se joka määrittää säännöt ja loppukädessä rankoo, sillä melkein mistä keissistä tahansa löytää syyn ymmärtää ja olla jakamatta penalttia jos oikein asiaa alkaa pyörittelemään. Modena täytyisi olla jämptimpi ja suorasukaisempi. Osaan silti mielestäni erottaa eriävän mielipiteen ja häiriköinnin.

Ja ehdottomasti suosittelen kaikille osallistumaan tuohon jos jatkossa vielä joskus järjestetään. Itse tyydyn tästä edespäin kommentoimaan entiseen tapaan tuolla julkisessa modeiluketjussa jos on jotain kommentoitavaa.

T: Ylpeästi ex-varjomode
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Joo, mutta näin varjomodeilun jälkeen sitä on alkanut kiinnittää huomiota kaikenlaiseen. Varmaan elämäni parhaat puolitoista viikkoa.
(Lainattua tuolta modeketjusta)

Onko pakko joka viestissä kiertää suolaa puukossa?

Mulla oli elämäni rankimmat 1+1 viikkoa. Pidettiin nälässä, vittuiltiin, annettiin saipukkaa ja seuraavana päivänä olisi pitänyt olla taas freesinä jakamassa penalttia kaikille. Ja jos et muistanut salasanaa niin se oli kylmään huoneeseen lukitsemista. Ja jos et antanut penalttia - se oli saipukkaa.

Sain salakuljetettua videomateriaalia bunkkerista, julkaisen pienen pätkän tässä:
 

Liitteet

  • varjomoden elämää.PNG
    varjomoden elämää.PNG
    415,6 KB · kertaa luettu: 232

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eipä olisi kiinnostanut yhtään. Eikä minua varmaan tähän haluttukaan mukaan. Vai sattumaltako annettiin ensin Evilille kuukausi ja heti sen jälkeen aloitettiin tällainen kokeilu?

Ehkä dna:stani puuttuu se teollisuusvartija-kerrostalokyttääjä-kielikellogeeni. Minua ei hetkauta pätkääkään mitä joku toinen tekee, enkä ole sormella osoittamassa että ”toi se oli!” En yleensäkään edes halua tietää toisten tekemisistä, ellei asia vaikuta suoraan minun elämääni. Enkä aina silloinkaan. Eli olisin varmasti maailman paskin moderaattori.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eihän moderointi ole kyttäämistä. Siitä pitävät huolen raportointinapin hakkaajat. Modet vain analysoivat raportoidut viestit ja konsensus haetaan äänestyksellä. Kansalaisvelvollisuuden täyttämistä siis enemmänkin se varjomoderointi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös