Haluaisitko Jokerien pelaavan Liigassa vai KHL:ssä?

  • 140 365
  • 901

Jokerit KHL:ssä vai Liigassa, kumpi mieluisampi?


  • Äänestäjiä
    468
  • Poll closed .

Tuamas

Jäsen
Mitäs meinaisit jos esim Hifkin liikevaihtoon ei otettaisi mukaan tv tuloja jne?

Jokereilla on todella, todella huomattava rahamäärä mikä ei tilinpäätöksissä näy.

Tv-sopimuksen tuotto oli Ruutu-aikana noin 950 000€/seura, eli silti Hifkin liikevaihto olisi miljoonan yli Jokereiden liikevaihdon.

Niin, Jokereilla on merkittävä määrä Venäjän valtiolta saatua rahaa taustalla, joka mahdollistaa tämän farssin pyörittämisen.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Antakaa nyt @sämpylä89 juttujen jo olla, hän on pelkkä vähän aikaa sitten palstalle tullut pietarin trolli, jolla ei ole mitään annettavaa keskusteluun.

Liiketalouden perusteet on täysin hukassa ja esimerkiksi myytyjen kausarien hehkuttaminen on täysin posketonta, kun tulevan kauden kausikortit eivät ole edes myynnissä.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä en kyllä tähän jaksa uskoa minään lähtökohtaisena totuutena. Suomi on kiekkokansaa ja esim. mm-kisat tuntuvat saavan aikaan aikamoisen hypen joka kevät, vaikka itseään tiedostavina kiekkofaneina pitävät vähättelevät kilpailua skoda cuppina. Jos tuo sama hype saataisiin sidottua seurajoukkueen ympärille, niin kyllä Suomen kokoisesta maasta pitäisi riittää resursseja myös KHL joukkueen pyörittämiseen. Sen joukkueen vaan pitäisi siinä tilanteessa olla ihan aidosti koko Suomen joukkue ja sellainen, ettei se herättäisi juurikaan vastustusta muissa Liiga, Mestis yms. joukkueiden kannattajissa, vaan olisi ikäänkuin sellainen oman joukkueen rinnalla kannatettava/sympattava joukkue. Niinkuin maajoukkuekin on mm-kisoissa.

Olen eri mieltä kanssasi. Perustelu. Jos Jokerit on vetänyt yleisöä halliin n.10 000 ka neljässä kaudessa ja tehnyt samaan aikaan 50 000 000€ persenettoa, niin en näe mitään mahdollisuutta saada hommaa toimimaan, vaikka koko Suomi seisoisi ja kannattaisi Jokereita.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Antakaa nyt @sämpylä89 juttujen jo olla, hän on pelkkä vähän aikaa sitten palstalle tullut pietarin trolli, jolla ei ole mitään annettavaa keskusteluun.

Liiketalouden perusteet on täysin hukassa ja esimerkiksi myytyjen kausarien hehkuttaminen on täysin posketonta, kun tulevan kauden kausikortit eivät ole edes myynnissä.
Mitä minä trollaan? Yritän vain kysellä ja tiedustella asioita. Täällä ei näköjään saa omia mielipiteitään esittää ja kaikki on asiantuntijoita joka asiassa .Tiedätte jopa enemmän näköjään kun Jokereiden työntekijät.

Pahoittelut jos vaikutan "trollilta". Ei oo tarkoitus. Mut tämäkin Jokerit KHL jutustelu on niin paljon psykologista. Joku jos on päättänyt että Venäjä ja Jokerit on paskaa niin millään argumenteilla se ei muuksi muutu.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jokereilla on todella, todella huomattava rahamäärä mikä ei tilinpäätöksissä näy.
Ei todellakaan ole. Ihan pöhkö väite. Tämä asia on käyty täällä läpi hyvinkin tarkasti ennen kuin olet tullut palstavahvuuteen. Jotkut tv-tulot ovat korkeintaan pari aikuisten satasta. KHL:n katto-organisaatioiden kautta ohjattavat tulonsiirrot katoavat muutenkin marginaaliin, sillä omistajien pääomalainat ovat suuruudeltaan n. 10 miljoonaa vuodessa.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä minä trollaan? Yritän vain kysellä ja tiedustella asioita. Täällä ei näköjään saa omia mielipiteitään esittää ja kaikki on asiantuntijoita joka asiassa Tiedätte jipa enemmän näköjään kun Jokereiden työntekijät.

Pahoittelut jos vaikutan "trollilta". Ei oo tarkoitus. Mut tämäkin Jokerit KHL jutustelu on niin paljon psykologista. Joku jos on päättänyt että Venäjä ja Jokerit on paskaa niin millään argumenteilla se ei muuksi muutu.

Miksi sitten argumentoit huijaamalla? Kurri ei aivan varmasti ole puhunut tulevan kauden kausikorteista mitään, koska ne eivät vielä ole myynnissä. Tai laitatko esim linkin myyntisivulle?

Ja jos et oikeasti ymmärrä eroa esim Ifk:n ja Jokerien arvonmäärityksessä, niin ethän sä nyt voi muuta kuin trollata.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Kurrin suusta kuultuna asiat on toisin

Tässä olisi muuten jo vahvaa allekirjoitusmatskua, mutten nyt muuta omaani.

"Kurrin suusta kuultuna asiat on toisin" -Sämpylä89 - 22.4.2018
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja jos et oikeasti ymmärrä eroa esim Ifk:n ja Jokerien arvonmäärityksessä, niin ethän sä nyt voi muuta kuin trollata.
Ymmärrän tottakai että Jokerit on tappiollinen business. Eikä se Khl:ssä muuksi muutu. Eikä tarviikkaan koska noilla matkustusmäärillä ja pelaajabudjetilla suomen kokoisessa maassa on mahdotonta voitolliseen talouteen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kausareita myydään ympäri vuoden. Jos ei oo yleisessä myynnissä nii se ei sitä tarkoita etteikö niitä saisi ostettua
Niin mikä ennätys siinä myynnissä on nyt siis rikottu? Ja onko sillä sinun mielestäsi jotain merkitystä tässä talousasioiden mittakaava-asiassa?

Liiga-aikana Jokerit myi n. 5000 kausaria kaudessa. Seuran omien tiedotteiden mukaan KHL-aikana luvut ovat olleet muutamia satoja korkeampia...
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Olen eri mieltä kanssasi. Perustelu. Jos Jokerit on vetänyt yleisöä halliin n.10 000 ka neljässä kaudessa ja tehnyt samaan aikaan 50 000 000€ persenettoa, niin en näe mitään mahdollisuutta saada hommaa toimimaan, vaikka koko Suomi seisoisi ja kannattaisi Jokereita.

No mutta kyllähän Hartwallin voi täyttää alehintaisilla ja ilmaisilla lipuilla ja sitten tehdä massiivisia tappioita. Mutta jos KHL:ssä pelaisi joukkue, jonka koko Suomi kokisi samalla tavalla omakseen, kuin maajoukkueen mm-kisoissa, niin niitä lippuja ei välttämättä tarvisi myydä kauheasti alle "markkina hinnan", TV-tulot varmaan nousisivat, jos tuotetta halutaan kiihkeästi seurata Hangosta Utsjoelle ja Joensuusta Maarianhaminaan. Fanikrääsä yms. menisi paremmin kaupaksi ympäri Suomen ja niin edelleen. Siitä samaa mieltä, että Jokereilla tämä ei välttämättä tule ikinä onnistumaan, koska jos tuo brändi ei onnistu edes kotikaupunkiaan yhdistämään, niin miten se voi kansakunnan yhdistää.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja onko sillä sinun mielestäsi jotain merkitystä tässä talousasioiden mittakaava-asiassa?
Ei
Ja tällä ns pimeällä myynnillä vai rikotaan ennätyksiä? Edes vanhoja kausikortin omistajia ei ole vielä lähestytty ensi kaudesta.

Valheella on lyhyet jäljet.
Ei nää keskustelut johda mihinkään. Mä yritän kertoa asioita mitä mulle Jokereiden sisältä on sanottu ja sen puolesta oon trolli.

Hauskaa päivän jatkoa kaikille.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mä yritän kertoa asioita mitä mulle Jokereiden sisältä on sanottu
Et yritä. Sä yrität uskotella että Jokereiden sisältä olisi sanottu sulle noin, mutta se ei ole mahdollista. Ja kun sulta kysyy asiasta, jätät vastaamatta. Tiedät kyllä itsekin ettei mm. tuo kausarijuttusi ole uskottava tai totta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Talouspuoli on taas kerran käyty hyvin läpi, joten ei siitä enempää. Samoin Jokerien tarkoitus venäläisin silmin, joten ei siitäkään.

Kausareista sekä @V-G- että trolli @sämpylä89 sen verran, että Ruohosen ja Saksasen haastattelusta syyskuulta 2017 löytyy luku 1/3, joka tarkoittaa myytyjen kausareiden määrää suhteessa yleisömäärään. Kovin on siis väki irtolipuilla liikkeellä ja tarttuu ottelun jälkeen tulevaan erikoistarjoukseen:

KHL:n lumo hiipui – katsojakadosta kärsivä Jokerit kokeilee uusia koukkuja | Talouselämä
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tiedät kyllä itsekin ettei mm. tuo kausarijuttusi ole uskottava tai totta.
Vaikka miten käännellään ja väännellään niin itsehän en ole Jokereissa töissä, joten faktaahan ei ole. Ei kellään ole jos ei ole itse sitä nähnyt/tehnyt.

Mut siis ihan ilman trollaamista. Kahdelta Jokerit työntekijältä olen kuullut että kausareita on myyty/varattu ensi kaudelle enemmän kun aikaisemmin Jokerit historiassa.

Jos olen väärässä niin hyväksyn sen. Ei mulla oo mitää pakonomaista tarvetta olla oikeessa. Aika moni keskustelu kumminkin lähtee täälläkin liikkeelle niistä kuulo/inside puheista?
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ymmärrän tottakai että Jokerit on tappiollinen business. Eikä se Khl:ssä muuksi muutu. Eikä tarviikkaan koska noilla matkustusmäärillä ja pelaajabudjetilla suomen kokoisessa maassa on mahdotonta voitolliseen talouteen.
Kiinnostaisi enemmän vertailu muihin KHL-jengeihin kuin HIFK:iin tai Tapparaan. Joku ZSKA:n lato esim., kapasiteetti n. 5000 katsojaa, pelaajabudjetti 2-3 kertaa Jokerien budjetti. Millaisia numeroita noilta jengeiltä saadaan taiottua?
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Aika moni keskustelu kumminkin lähtee täälläkin liikkeelle niistä kuulo/inside puheista?

Mutta kun sinä haluat kyseenalaistaa faktiset taloudelliset luvut, jotka eivät perustu inside-puheisiin. Itse yrittäjänä saanut sen verran painia Suomen osakeyhtiölain, verotuksen ja tilintarkastuksen kanssa, että nuo horinasi aiheuttavat epäuskoisia naurunpurskahduksia.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiinnostaisi enemmän vertailu muihin KHL-jengeihin kuin HIFK:iin tai Tapparaan. Joku ZSKA:n lato esim., kapasiteetti n. 5000 katsojaa, pelaajabudjetti 2-3 kertaa Jokerien budjetti. Millaisia numeroita noilta jengeiltä saadaan taiottua?
Onhan se selvä että jos sulla on pelaajabudjetti 30miljoonaa nii ei Moskovan kokoisessakaan kaupungissa saada voitollista bisnestä siitä.

Niin se tuppaa huippu urheilussa menemään että kultakaivosta ei ole mutta mukana ollaan silti.

Tuskin esim jalkapallon puolella cityssä mietitään että kannattaisinko tätä joukkuetta vai en ku tää teki esim.vuosikymmenen vaihteessa n. 200miljoonaa puntaa tappioo vuodessa.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta kun sinä haluat kyseenalaistaa faktiset taloudelliset luvut, jotka eivät perustu inside-puheisiin. Itse yrittäjänä saanut sen verran painia Suomen osakeyhtiölain, verotuksen ja tilintarkastuksen kanssa, että nuo horinasi aiheuttavat epäuskoisia naurunpurskahduksia.
Ollaan sitten samassa veneessä. Vaikka et niin haluaisi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mitäs meinaisit jos esim Hifkin liikevaihtoon ei otettaisi mukaan tv tuloja jne?

Jokereilla on todella, todella huomattava rahamäärä mikä ei tilinpäätöksissä näy.
Mitä itse olisit mieltä Googlen liikevaihdosta jos mainostuloja ei otettaisi mukaan?

Siitä samaa mieltä, että Putinilta ei ole rahat lähitulevaisuudessa loppumassa ja ne eivät Jokereiden tilinpäätöksissä näy.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan se selvä että jos sulla on pelaajabudjetti 30miljoonaa nii ei Moskovan kokoisessakaan kaupungissa saada voitollista bisnestä siitä.
Pelipaidat ovat kuitenkin suurinpiirtein samankokoisia, eli CSKA:lla tai SKA:lla ei ole enempää mainoksia. Pelaajien liksat huitelevat ihan taivaissa vs. Jokerit, en tiedä lippujen hintoja mutta tuskinpa normi pietarilainen tai moskovalaisilla paljoa enempää pystyy pulittamaan kuin Jokeri-faneista. Ja yleisökeskiarvo Jokereilla tosiaan selkeästi isompi kuin CSKA:lla ja kait samaa luokkaa kuin SKA:lla.
Eli tuolla pelaajabudjetilla kasataan jengi joka pärjää about yhtä hyvin kuin SKA & CSKA, vetää yleisöä enemmän (CSKA) tai n. yhtä paljon (SKA). Jos tuossa liigassa nyt elinkelpoisia jengejä on niin veikkaisin että Jokerit on ennemmin kärkipäässä kuin häntäpäässä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Vaikka Sämpylän kirjoituksissa onkin puuttellisuuksia, vajavaisuuksia ja suoranaisia ristiriitaisuuksia, on todettava, että liikevaihto-asiassa hän on kyllä oikeassa. Iso osa Jokerien liikevaihdosta ei tule joukkuetta hallinnoivalle yhtiölle.

Esimerkiksi TV-rahat menevät venäjälle ja tulevat sieltä sopimuksen mukaisesti pääomalainana omistajilta. Jokerit tuottaa myös Arenalle tuloja, joista osa aivan varmasti tulee vasta lainoituksen kautta takaisin, jota ei siis näy liikevaihdossa.

En muuten myöskään ihmettelisi jos Jokerit maksaisi edelleen ns. räikeää ylihintaa Arenan jäästä. Näinhän on tehty käytännössä aina. Ennen sitä kompensoitiin muulla tavalla ja nyt varmasti toisella tavalla.

On toki selvää, ettei yhdistelmästä Jokerit + KHL saa kannattavaa bisnestä ilman, että Kiinan markkina alkaa vetämään täydellä höyryllä, mitä pidän melko epätodennäköisenä. On kuitenkin tyhmää vedota kymmenien miljoonien tappioihinkaan. Mitäpä niille "tappioille" pitäisi tehdä? Ei Jokereista saa nykyisellään kannattavaa bisnestä, eikä se ole tarkoituskaan. Eihän nykyinen tilanne käytännössä muuttuisi, jos omistajilta tulevat 10 miljoonan rahoitus + kompensaatio muuttuisi sponsorirahaksi. Kulurakenne olisi silti sama, rahan lähde toki eri.

Viittaan edellisellä nyt siis siihen, että on eri asia tehdä hallitsematonta tappiota syöksykierteessä ja pitää hallin sähköjä päällä varavirtageneraattorilla, kuin tehdä budjetoitua tappiota. Jokereilla on tärkeä rooli KHL:lle, joten käytännössä Jokereihin pumpattava raha voidaan nähdä KHL:n markkinointina. 10 miljoonan vuotuisella budjetilla ei paljon parempaa markkinointia voi jääkiekkoseuralle tehdä. Kun tähän lisätään vielä "softpower", jonka voimaan tai vaikutukseen en suoranaisesti usko lainkaan, niin yhtälö on mielestäni jo aika selkeä.

En pidä siitä, että Jokerien taustalla häärii Rotenbergin kaltainen rotta, joka on ihan omalla toiminnallaan mokannut koko homman. Päätös siitä pelaako Jokerit KHL:ää vai Liigaa vai Mestistä tms. ei ainakaan nykyisellään ole minun käsissäni, joten jäljelle jää kaksi vaihtoehtoa: 1) Jättää käymättä Jokerien KHL-peleissä ja keskittyä vaikka A-junnujen peleihin tai 2) Tyytyä nykyiseen asian tilaan, koska siihen ei voi itse vaikuttaa ja ottaa se positiivinen mitä on otettavissa.

Jos minulta kysyttäisiin haluaisinko Jokerien pelaavan ensi kauden KHL:ssä vai Liigassa, niin en oikeasti osaisi sanoa vastausta. Jos elettäisiin ideaalimaailmassa, jossa Liigassa pelaisi 10-12 joukkuetta avointa sarjaa vaatisin Jokerien siirtymistä Mestikseen siinä samassa silmän räpäyksessä. Valitettavasti tilanne ei todellakaan ole näin. Liigassa pelataan nykyisellään ennätyksellisen epäseksikästä ja puuduttavan tylsää jääkiekkoa, joka hiljalleen tappaa itse itsensä, sekä yhä vähenevien fanien kiinnostuksen. Etenkin finalistien järkyttävän puuduttava keskialueen seisoskelupeli saa karvat pystyyn. Tuohon liigaanko me haluasimme? Liiga ei todellakaan ole enää se sama liiga, jossa Jokerit pelasi ennen lähtöään KHL:ään.

KHL:ssä on toki omat haittansa. Esimerkiksi vieraspelimatkoja on toivottaman vähän. Ensimmäisinä kausiana käytännössä vain SKA herätti tunteita, muita joukkueita ei muutamia pelaajia lukuunottamatta tuntenut, joidenkin nimiä ei edes osannut sanoa. Nyt kun sarjaa on seurannut vähän pidempään on muita seuroja kohtaan alkanut syntymään jo jonkin asteista tunnesidettä. Toki sarjassa on edelleen näitä HMV-jengejä noin tunteen puolesta, mutta yhtä lailla on ollut Liigassakin. Pelin taso ja viihdyttävät pelaajat kuitenkin puhuvat KHL:ssä jatkamisen puolesta.

Näillä mennään toistaiseksi. Uskon ja toivon, että viimeistään neljän vuoden päästä Jokerit nähdään taas kotimaisissa sarjoissa. Toivottavasti avoimessa sarjassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös