Mikäli Jokerit palaisi Liigaan, nostaisi se sarjan kiinnostavuutta entisestään. Pidän itse Liigan tilannetta muuten tällä hetkellä oikeastaan ihan hyvänä, mutta Jokerit ja Helsingin paikalliskamppailu sieltä puuttuu.
Minua ei KHL ole koskaan erityisesti kiinnostanut. Liigaan vahva side tulee siitä, että niistä peleistä puhutaan töissä, koulussa jne., tunnet vastustajan pelaajia kenties "oikeastakin" elämästä, ja fanit järjestelevät reissuja toistensa halleihin. Liiga on myös siirtynyt yhä enemmän parin viime kauden aikana nuorten sisäänajajaksi, joka on todella virkeää, ja näitä nuoria on mukava seurata. Seassa parveilee monia perinteisiä Liiga-kasvoja, sekä aina joka kausi mielenkiintoisia ulkomaalaisia, joista osa on ex-NHL -taustalla, osa on hakenut vauhtia pienistä sarjoista ja tullut nostamaan itsensä uudelle tasolla (näitä on paljon, mm. Bailen, Plastino, Maione esimerkkeinä).
KHL on sarjana mielestäni umpitylsä, sillä parhaat pelaa NHL:ssä, eikä KHL:ssä ole mielestäni niin sanotusti oikein mitään vetovoimaa. Se häviää tunteessa 100-0 Liigalle, ja yksilöiden tasossa 100-0 NHL:lle. Eihän KHL:ää seuraa kuin Jokerit -kannattajat ja ihan kiekon suurkuluttajat. Tarjontaa on kuitenkin niin paljon, että ennemmin katson niitä NHL-pelejä sitten, kuin Jokereiden KHL-taivalta. Ensimmäinen kausi on piristävää vaihtelua, ja viime kaudella kiinnosti Tolvanen. Tällä kaudella homma ei ole kiinnostanut ainakaan itseäni enää ollenkaan.
Jokerit toisi kyllä Liigaan vahvan identiteettinsä. Tappara -kannattajana Jokerit oli yksi mielenkiintoisimmista vierasryhmistä, ja toi katsojia lehtereille. Tällä hetkellä ollaan menty aikalailla Kärppien ja IFK:n kanssa, TPS on toki nyt nosteessa. Jokerit vahvistaisi Liigan asemaa, ja mielestäni Liiga tällä tavoin alkaisi olemaan jo kohtuu kovalla tasolla. Jos tuosta oikeasti laskisi 2/3 Mestis-porukasta pois, olisi todella hyvätasoinen 14 joukkueen sarja.
Mutta - tilanne ei ole tämä, eikä sille mitään mahda. Jokerit alkaa minulla olemaan siirtynyt unholaan, ja siellä se saa myös pysyä. En pidä KHL:stä, eikä minulla olisi aikaa sitä edes seurata. KHL ei missään kilpaile NHL:n ja Liigan -tasolla (ottaen huomioon taito- ja tunnepuolen yhteenlaskettuna).
Aika vaisultahan tämäkin osio täällä näyttää, Liigan puolella taas on pelkästään yhdessä voimasuhdeketjussa tälle vuodelle yli 100 sivua spekulointia. Mutta ei siinä, jotkut pitävät varmasti KHL-kiekosta, ja se heille suotakoon. Itse kerroin nyt hyvin suoran oman fiilikseni Jokereista tällä hetkellä.