Mainos

Halpabussit Suomeen

  • 50 233
  • 231

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tämä onnibussi on huikea keksintö!! Helpottanut kummasti omia työmatkoja. ISO KIITOS IDEAN KEHITTÄJILLE!

Omalla asuinpaikkakunnalla on tapahtunut niin että kun onnibussi saapuu 2-3 kertaa päivässä asemalla niin jo matkahuollon bussit ovat kärsineen todella paljon. Tämä kuultuna kuskien suusta ja näkeehän sen kun jos onnibussi esim saapuu klo 9 aamulla niin.. klo 8 ja kuulemma klo 10 bussit ovat varsin tyhjiä.

Toki niitä muita busseja menee useammin mutta silti tämä onnibussi varmasti tulee laajentumaan vielä ja paljon. Se ei voi olla vaikuttamatta nyky bussimaailmaan.

Koska tulee onnitaksi? (tähän hymiö)
 
Viimeksi muokattu:

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Sehän näissä se huono puoli onkin että kun nuo onnibussit kulkevat ainoastaan noihin parhaihin aikoihin ei Matkahuollon paremmalle tarjonnalle jää kohta käyttäjiä. Ei kukaan vaan voi maksaa privaattikyydistä mitään tajutonta hintaa. Se tarkoittaa sitä että pian esimerkiksi Porista ei pääse Helsinkiin kuin neljä kertaa vuorokaudessa monen bussin jonossa peräkkäin. Samoin tulee käymään niin että esimerkiksi Harjavallan tai Huittisten bussiasemat tulevat kuolemaan kun ei sitä kautta kannata kiertää. Ei kannata kuluttaa liikaa aikaa.

Myös maaseudun autioitumiseen tämä tulee vaikuttamaan, koska sitten kun yhteiskunta lakkaa subventoimasta paikallisliikennettä ei kannata ajaa kymmenen hengen paikallisvuoroja eli se mökin mummo ei enää tule pääsemään asioille kylälle kuin taksilla tai polkupyörällä. Koululaisliikenne säilynee vielä ostoliikenteenä, kun Suomessa on koulupakko, mutta nuokin vuorot voivat mennä sellaisiksi että kerran päivässä pääsee koululle ja illalla takaisin. Ei väliä miten oppitunnit ovat.

Että kulkekaa vain ulkomaisella halpabussilla. Suomalaisilta se on pois.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Myös maaseudun autioitumiseen tämä tulee vaikuttamaan, koska sitten kun yhteiskunta lakkaa subventoimasta paikallisliikennettä ei kannata ajaa kymmenen hengen paikallisvuoroja eli se mökin mummo ei enää tule pääsemään asioille kylälle kuin taksilla tai polkupyörällä.

Oikealla maaseudulla ei ole mitään paikallisliikennettä ollut enää vuosiin. Kyllä joku ahne kauppa subventoi tuon ostosreissun, kunhan vain saa asiakkaita.

Juu ja kyllähän tuo matkahuollon monopolihinnoittelu on kyseenalaistettu muutenkin kuin Onnibussin osalta. Esim. Kotkasta Helsinkiin ja takaisin pääsee about puoleen hintaan(jotain 12€ tms.), kun on yksi firma, joka alkoi tuota tarjoamaan. Toki mafian on pakko ajaa about samalla hinnalla, muutenhan vankkuri olisi tyhjä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Että kulkekaa vain ulkomaisella halpabussilla. Suomalaisilta se on pois.

Niin no niin kauan kun omalla autolla on pitkät matkat jopa yli puolet halvempaa ajaa niin vr ja muut saa pitää tunkkinsa, joko ajan itse tai hyppään halpaan bussiin. Jos sattuu kaksi olemaan niin se on jo melkein ilmaista siihen verrattuna mitä kaksi lippua maksaisi..
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Että kulkekaa vain ulkomaisella halpabussilla. Suomalaisilta se on pois.

Onniexpress ainakin on puhtaasti kotimainen firma, joten ei se kaiketi suomalaisilta ole pois, jos suomalaisten bussitallien suomalaiset kuskit vuoroja ajavat halvemmalla kuin riistohinnoitellut ja ties mihin sukuoikeuksiin perustuvat kartellit ajavat.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Totta joo, Onniexpress on tosiaan kotimainen firma. Useamman konkurssikypsän tilausajofirman yhteenliittymä jossa kuskit jotka eivät pääse (tai ovat saaneet kenkää) matkahuollon jäsenfirmoista ajavat paskakuntoisilla busseilla.

Suomalainen on kyllä siitä metka että millään muulla ei ole väliä kuin hinnalla. Ja joo, kyllähän itsekin siihen välillä syyllistyn.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Tuleepahan riistettyä suomalaisilta lauantaina kun menee Onnibus-neitsyys. Myönnän ihan rehellisesti, että tulee ajateltua vain rahaa tähän matkustusmuotoon päätyessäni. Paremman puolison kanssa kun lähdetään kurvailemaan kohti maaseutua ja vanhempia niin expressbussilla hinnaksi oltaisiin menopaluuseen saatu 80 euroa kun Onnibus vie meidät 6 eurolla. Onhan tossa aivan järkyttävä ero, eikä minulla kyllä niin paljon rahaa ole, että suomalaisia kannattaisin hyvää hyvyyttäni tuon erotuksen verran. Ymmärrän kyllä jos kaupasta pitää ostaa suomalaisia tuotteita kympillä päivässä vai mitä se nyt olikaan, mutta 74e eroa samoista lipuista on aivan törkeää riistoa. Todennäköisesti se "fiksu" hinta on jossain siinä välimaastossa, mutta sitä tuskin meille asiakkaille koskaan tarjotaan koska toinen janoaa älyttömiä voittoja ja toinen kuljettaa puoli-ilmaiseksi.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
expressbussilla hinnaksi oltaisiin menopaluuseen saatu 80 euroa kun Onnibus vie meidät 6 eurolla. Onhan tossa aivan järkyttävä ero, eikä minulla kyllä niin paljon rahaa ole, että suomalaisia kannattaisin hyvää hyvyyttäni tuon erotuksen verran. Ymmärrän kyllä jos kaupasta pitää ostaa suomalaisia tuotteita kympillä päivässä vai mitä se nyt olikaan, mutta 74e eroa samoista lipuista on aivan törkeää riistoa.

Siis onkohan tuo Onnibussin hinta nyt ihan varmasti meno-paluu?
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Paremman puolison kanssa kun lähdetään kurvailemaan kohti maaseutua ja vanhempia niin expressbussilla hinnaksi oltaisiin menopaluuseen saatu 80 euroa kun Onnibus vie meidät 6 eurolla. Onhan tossa aivan järkyttävä ero, eikä minulla kyllä niin paljon rahaa ole, että suomalaisia kannattaisin hyvää hyvyyttäni tuon erotuksen verran. Ymmärrän kyllä jos kaupasta pitää ostaa suomalaisia tuotteita kympillä päivässä vai mitä se nyt olikaan, mutta 74e eroa samoista lipuista on aivan törkeää riistoa. Todennäköisesti se "fiksu" hinta on jossain siinä välimaastossa, mutta sitä tuskin meille asiakkaille koskaan tarjotaan koska toinen janoaa älyttömiä voittoja ja toinen kuljettaa puoli-ilmaiseksi.
Miksiköhän tulee Valio mieleen tästä hinnoittelusta?
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Kyllä on. Kaksi euroa suuntaansa, menopaluussa toinen suunta maksaa 1e.

Miksiköhän tulee Valio mieleen tästä hinnoittelusta?

Tuolla hintaa eivät saa edes kyllä omiaan pois, on mikä matka tahansa.

Oman alansa valio hyvinkin....

Matkahuollon vähentäessä liikennettä, "välipysäkit" kiittää. Tai eihän niitä välipysäkkejä edes ole sitten. Maaseutu rokkaa kuten joku ennemin taisi jo mainitakkin.
 

Scade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomalainen on kyllä siitä metka että millään muulla ei ole väliä kuin hinnalla. Ja joo, kyllähän itsekin siihen välillä syyllistyn.
Päin vastoin, Suomihan on hintakartellien luvattu maa, jossa suunnilleen kaikki maksaa enemmän kuin muualla Euroopassa. Täällähän saa kaikesta maksaa aivan perkeleesti ja porukka vielä tyytyväisenä maksaa.

Onnibus kyllä helpottaa omaa elämää todella paljon, koska tossa syksyllä alkaa opinnot Jyväskylässä, mutta olis silti tarkotus kohtuu säännöllisesti käydä Helsingissä (lähes joka viikonloppu). Nyt tuo hintahaitari taitaa olla 5-15 euroa per suunta.

Mitä itse tutkiskelin niin taitaa tuo Onnibusin hinnoittelu perustua siihen, että joka bussiin on tietty määrä noita halpoja lippuja, sitten kun alkaa täyttymään niin lippujen hinnatkin nousee. Kai siellä joku on laskenut, että sillä tienaa. Ellei tosiaan ole Valio-case.

Positiivista tässä on ainakin se, että luulisi jollain tavoin pistävän Matkahuollon ja VR:n pohtimaan omaa hinnoitteluaan.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Oma tulevan viikon Onnibussimatkustamisenihan ei ole muilta suomalaisilta bussifirmoilta pois. En koskaan käytä julkisia. Paitsi nyt kun oli niin törkyhalpaa. Normaalisti menen aina omalla autolla. Eli tässä ne vaihtoehdot olivat joko oma auto tai Onnibussi. Ei Onnibus tai muu linja-autoyhtiö tai VR.

Oletan, että kaltaisiani on muitakin. Eli Onnibus on lisännyt julkisen liikenteen käyttöä! Luonto kiittää!

Valioon Onnibussia ei voi oikein verrata kun Valiolla oli Suomessa määräävä markkina-asema, mutta Onnibus on taas uusi tulokas, joka vasta yrittää murtautua markkinoille sisään. Valio yritti taas nitistää nämä markkinoille tulevat uudet kilpailijat.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Yksi reissu KTK-HKI-KTK välillä heitetty, eikä voi kuin kehua Onnibussin palvelua. Miellyttävä ja erittäin siisti 2kerroksinen bussi, jossa ylhäältä oli ihan kiva katsella maisemia hieman korkeammalta. Bussi tarjosi ilmainen wi-fi:n, joka oli varsin ärhäkkä ja toimi yhtä pientä katvealuetta lukuunottamatta paljon paremmin kuin VR:n vastaava. Mä kun olen sellainen hieman isompi "korsto", niin penkkien välit olisivat saaneet olla hivenen pitempiä, mutta jos menomatka maksoi 5€ ja paluu 7€, niin ei tohdi valittaa. Ei sillä, olen EB:lläkin saanut menomatkan joskus kympilläkin, ellei allekin.

Mainitaan miinuspuolista se, että tällä hetkellä vain 3 päivittäista vuoroa Kotkan ja Helsingin välillä ja Helsingin alueella ei pysähdytä kuin Viikissä ja Kiasmalla, mutta so not.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Suomalainen on kyllä siitä metka että millään muulla ei ole väliä kuin hinnalla. Ja joo, kyllähän itsekin siihen välillä syyllistyn.

Ja suomalainen on varsin metka tapaus myös siinä mielessä, että valitetaan joka paikassa hinnoista, mutta sitten kun parin hinnat määrittävän toimijan rinnalle tuleekin kilpailua ja hinnat laskevat alas, niin se ei sitten olekaan enää hyvä juttu. Muutes ensimmäistä kertaa liki sataan vuoteen Suomeen tulee pitkän matkan bussi, jonne pääsee helposti myös liikuntarajoitteiset.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ja suomalainen on varsin metka tapaus myös siinä mielessä, että valitetaan joka paikassa hinnoista, mutta sitten kun parin hinnat määrittävän toimijan rinnalle tuleekin kilpailua ja hinnat laskevat alas, niin se ei sitten olekaan enää hyvä juttu. Muutes ensimmäistä kertaa liki sataan vuoteen Suomeen tulee pitkän matkan bussi, jonne pääsee helposti myös liikuntarajoitteiset.
Mulla on aika ristiriitaiset fiilikset tästä. Julkisen liikenteen hinnat ovat olleet aivan liian korkeita, mutta jos nyt aletaan kulkea vain kannattavimpia reittejä, niin miten käy syrjäseutujen? Onhan se tietysti mun oma vika, että asun keskellä korpea mutta silti. No, onneks on polkupyörä...
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin omasta mielestä tämä kitinä halpayhtiöt ja syrjäseudut on aivan naurettava. Verorahoilla näitä syrjäseutuja tuetaan jo niin nyt joidenkin mielestä pitäisi vielä siitä verotetusta rahasta maksaa tukea jonkun bussiyhtiön kautta?

Nimenomaan tässä osa on jo siitä maininnut, mutta aikaisemmin bussin/junan käyttämisessä ei ole ollut mitään järkeä, kun autolla on päässyt halvemmalla, mutta vihdoinkin tilanne alkaa mennä siihen suuntaan, että voi edes pohtia auton sijaan bussin käyttämistä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Muutamia kommentteja ja huomioita koskien Matkahuoltoa, Onnibussia, OnniExpressia ja linja-autoliikenettä Suomessa yleensä.

Linja-autoliikenne on pitkään perustunut lääninhallituksen lupiin:

"Linjaliikenneluvan myöntää lääninhallitus. Jos linjan reitti ulottuu useamman kuin yhden läänin alueelle, luvan myöntää se lääninhallitus, jonka alueella on pisin osa linjan reitistä. Linjaliikenneluvan läänin rajan ylittävään liikenteeseen, joka ajetaan kokonaan tai osittain pikavuoroliikenteenä, myöntää kuitenkin liikenneministeriö. Se myöntää myös valtakunnan rajan ylittävän linjaliikenteen luvat."

Moni reitti on myönnetty niin että sitten pysähdytään joka ainoalla peräkylällä, monesti täysin turhaan. Esimerkkinä Paunun lentokenttävuoro joka kiertää Valkeakosken kautta ja tämä aiheuttaa sen 30 min ylimääräisen keikahduksen. Nyt kun luvat sitten vapautuivat on mahdollista helpommin saada noida ns. suoria vuoroja.

Monella Linja-autoliiton jäsenellä ja täten siis Matkahuollon lipunmyynnin alle kuuluvalla on reiteillään rasitteena näitä turhia pomppauksia. Tämä on tehnyt vuoroista joissan tapauksissa turhan pitkiä ja tyhjää ajoa sisältäviä. Tämä on väistämättä näkynyt hinnassa. Ja mallihan oli valtiolta tullut joka nyt siis EU-päätöksellä muutettiin.

Uusi malli mahdollistaa luvan antamisen kaikille jotka vain kriteerit täyttävät ja täten runsaasti liikennöidyistä väleistä tulee kilpailtuja ja hyvinkin mahdollista että jatkossa esim Tre-Hki lähtee parhaaseen aikaan sekä Paunu, Onnibus, OnniExpress ja mahdollisesti esim Länsilinja. Tämä tuo kuluttajalle kyllä säästöä huomattavasti.

Kärsijänä on haja-asutusalueet joiden liikenteen kannattamattomuutta on kompensoitu noilla täydenpien vuorojen tuloilla. Surullista mutta välttämätöntä.

Veikkaan että kun "huonoja vuoroja" jää pois, alkaa hinnoittelu muuttua jokaisella liikennöitsijällä.

Sitten Onnibussista. Mötön Pekka on melkoinen veijari. Ja kun sai kaverikseen pätevän Helken Laurin niin kyllähän tuon tiesi että jotain isoa tulee tapahtumaan. Aika häikäilemätöntä on toiminta ollut, sopimuksia kumppaneiden kanssa on rikottu, markkinoinnissa on vittuiltu suurin piirtein kaikille ja meteliä on pidetty. tuo sopimusrikkomushan johti OnniExpresssin syntyyn. Möttö muuten hoiti OnniExpressin FB-sivutkin hetkeksi pois, jotain markkinointijuttuja siinä oli taustalla.

Aina ei laskennat noillakaan pojilla mene niin että julkisesti voidaan huudella. Onnibus teki ranskalaisen visiitin paikallisliikenteeseen, ensin Tampereella ja sitten Jyväskylässä.

Onnibus voitti Tampereen paikallisliikenteen kilpailutuksessa linjan 25 liikennöinnin 12.8.2013 alkaen viideksi vuodeksi. Solmittavan sopimuksen arvo on yli viisi miljoonaa euroa ja sisältää mahdollisuuden kolmen vuoden ja kolmen miljoonan euron jatko-optioon. Asiasta päätti Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Helken vaimo työskenteli tuolloin tilaajaryhmän hallintopäällikkönä ja oli samalla Tampereen kaupungin joukkoliikennejuristi. Summa jolla tarjous erosi seuraavasta oli niin pieni että ainakin meikäläisen silmään se vähän pisti. Mutta voi hyvinkin olla vain sattumaa.

Jyväskylän kaupunki kilpailutti paikallisliikenteen hoitamisen 2013. Tuolloin Onnibus Oy voitti viidestä kohteesta neljä, ja vain yksi jäi Koiviston Auton omistamalle Jyväskylän Liikenne Oy:lle. Onnibussilla ei tuolloin ollut mitään kalustoa valmiina ja tarjous laskettiinkin ilmeisimmin hieman pieleen. Yhtiöjärjestelyillä saatiin tilanne jossa paikallisreitit myytiin Koiviston autolle, myös ihan ok kannattava Tampere. Syynä tähän oli se että Koiviston Auto nappasi tilanteesta kunnolla hyödyn, Jyväskylää ei olisi otettu ilman Tamperetta. Kauppahinta nimellisiä euroja. Ilman tätä Onnibus olisi ollut nesteessä.

Bussiala elää kyllä suuresti. On mielestäni hienoa että muutoksia tulee. Ala on ollut liian rauhallisessa tilanteessa eikä mitään pakottavaa tekijää kehittämiseen ole oillut. On varmaa että tällä hetkellä noita euron tai parin vuoroja ajetaan tappiolla. Nyt haetaan asemia. Parin vuoden päästä ollaan paljon viisaampia.

Oma veikkaus on se että isot (Paunu, Koiviston Auto, Pohjolan Liikenne) tulevat säilymään varmasti. Pieniä tulee kaatumaan, Onnibus tulee varmasti pysymään mukana kuvioissa. OnniExpressin kohtaloa en uskalla ennustaa.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Niin ja noista syrjäseutujen tukemisista. Kouluvuorot varmasti ovat kannattavia vuoroja. Mutta kyllä se valtion tuki on aika marginaalista muuten. Ja kun kesäksi kouluvuorot loppuvat niin kyllä siinä on yrittäjä ihmeissään että mitäs sitä pitäisi 10 viikkoa vuodesta oikein tehdä
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tässä eletään näiden halpisyhtiöiden rynnäkön myötä jonkinasteista murroskautta ja nähtäväksi jää mihin tullaan päätymään. Hyviä puolia tämän hintakilpailun suhteen on ainakin se, että vihdoin myös VR:n ja Matkahuollon on reagoitava jotenkin tuohon hinnoitteluunsa. Nämä heidän muutoksensa hinnoitteluun ovat syntyneet aivan puhtaasti näiden uusien tulokkaiden myötä. Vielä pari vuotta sitten VR:llä oli käytössään tasan yksi lippu jollekin välille. Oli aivan paskan sama ostitko lipun asemalta vai kahta kuukautta etukäteen ja tilasit sen sähköisesti puhelimeesi. Samoin oli sama matkustitko perjantai-iltapäivän 16:45 Primetime-vuorossa tai keskiviikkoyönä. Hinta oli aina se sama. Yksi hinta per reitti ja se on siinä.

Hintadifferointi on ilmestynyt VR:n toimintaan vasta viime vuosina ja nykyään myydään joustavaa (kalliimpi, mutta sisältää peruutusturvan) lippua ja ennakkomyynnistä saa alennusta. Myös edullisia lippuja löytyy epäsuosituille vuoroille. Pendoliinokyyti maksaa pikajunaa enemmän ja ykkösluokassa saa ilmaista kahvia ja päivän lehdet tai vaikka neukkarin varattua.

Pointti tässä kaikessa on se että VR ja Matkahuolto ovat olleet aiemmin pöhöttyneitä ja laiskoja rahastajia, mutta nyt hekin joutuvat miettimään miten homma saadaan taas toimimaan.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Matkahuoltohan on muuten vain lippujen myyjä. Liikennöitsijät Linja-autoliiton kautta ovat olleet aina määrittelemässä hintoja.

Matkahuolto on siis Linja-autoliiton palveluyritys joka tuottaa aikataulu- lipunmyynti- ja rahtipalveluja
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin omasta mielestä tämä kitinä halpayhtiöt ja syrjäseudut on aivan naurettava. Verorahoilla näitä syrjäseutuja tuetaan jo niin nyt joidenkin mielestä pitäisi vielä siitä verotetusta rahasta maksaa tukea jonkun bussiyhtiön kautta?
Ei mut kato jokaisella pitää olla oikeus asua korvessa ja maksattaa tämä kaupunkilaisilla. Se on oikeus.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Ei mut kato jokaisella pitää olla oikeus asua korvessa ja maksattaa tämä kaupunkilaisilla. Se on oikeus.

Sitten kun kumous tulee niin kaupunkilaiset pakataan junanvaunuihin ja hajasijoitetaan pitkin korpea ja maaseutua. Käteen annetaan lapio ja kuokka ja pari siemenperunaa. Loppuu se kitinä kalliista asunnoista ja vähäisistä parkkipaikoista. Kaupungeista tehdään lomakeskuksia eliitille ja virkamiehistölle. Niissä vieraillaan, muttei asuta.
 

Grafix

Jäsen
Suomalainen on kyllä siitä metka että millään muulla ei ole väliä kuin hinnalla. Ja joo, kyllähän itsekin siihen välillä syyllistyn.

Hmm, mietitäänpäs.
Valitsisinko tuoreen bussin jossa on wlan ja virtapistokkeet ja joka maksaa 2 euroa suuntaan. Ja johon saa lipun tekstiviestillä. Vai valitsisinko kuitenkin sen 90-luvulta peräisiin olevan bussin, jossa palveluna on paskasta tukkeutunut wc?

Hinta, ok se tietty vaikuttaa, mutta mites toi palvelutaso?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös