Tämä on ollut mielenkiintoinen case. Alkuun olin - joulun kiireistäni johtuen - lukenut tästä suunnilleen vain lööpit ja otsikot, ja ollut siinä uskossa, että hallitus ei suostunut lainaamaan 50 miljoonaa euroa telakalle suomalaisten työllistämistä varten, joten siksi laiva päätettiin rakentaa varapaikassa, eli STX:n Ranskan telakalla. Olin jo varsin ihmeissäni, ja jopa katkera tähän asti äänestämälleni puolueelle, jonka olen kokenut ajavan yrittäjien asemaa ja luovan sitä myöten Suomeen työpaikkoja. Puhe siis kokoomuksesta.
Sen jälkeen sukulaisvierailut olivat ohi, mutta vapaat jatkuivat vielä, ja ehdin paneutua tämän aiheen kimppuun hieman tarkemmin. Asia ei ollutkaan lähellekään niin, miten lööpit, perussuomalaiset ja Martin Saarikangas kertoivat.
Pääomalaina sellaiselle teollisuudenalalle, joka tuottaa jatkuvasti tappiota, tarkoittanee käytännössä sitä, että lainaa ei saada ikinä takaisin. OK, olisihan tuo 50 miljoonaa ollut melko pieni summa, jos sillä olisi saatu varmistettua suomalaisten työpaikkoja ja suomalaisyritysten töitä. Voi silti hyvinkin olla, ja ilmeisesti onkin niin, että tuo 50 miljoonaa olisi ollut vain jäävuoren huippu, ja lisää rahaa olisi tarvittu jo melko pian.
Oikeita vastauksia sille, miten telakkateollisuuden kanssa pitäisi menetellä, en osaa antaa. Olisiko parasta pienentää alan työvoiman määrää, ja keskittyä tekemään vain pienemmän mittakaavan töitä (kuten noita venäläisten jäänmurtajia) terveemmällä katteella, ja käyttää nuo tukirahat telakkatyöläisten uudelleenkouluttamiseen ja uusien yritysten tukemiseen...
Vaikea sanoa. Tuossakin seurauksena olisi ikäviä ihmiskohtaloita ja henkilökohtaisia tragedioita. Toisaalta onko telakkateollisuudellakaan erityisasemaa pysyä pystyssä vain valtion tukirahojen toimin... minusta ei.
Tämä MTV3:n artikkeli on varmasti ollut täällä. Minusta se oli silti lukemisen arvoinen:
Toimittajan kommentti: Monenlaista jlkiviisastelua - MTV3.fi - Uutiset - Kotimaa