Mainos

Hallitusohjelma – susi jo syntyessään

  • 186 479
  • 1 483

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joko sinä pystyt kertomaan lainan ja pääomalainan eron? Annat edelleen aika yksioikoisia kommentteja tapauksesta, joten varmasti ymmärrät tuon eron ja mahdolliset seuraukset.

Tottakai pystyn. Miten se tähän liittyy? Telakka tarvitsi valtiolta pienen käyttöpääomalainan, jotta takaajan, Finnveran, ehdot rakentamisaikaisen rahoituksen takuille täyttyvät. Korrostan, että Finnvera olisi ollut valmis takaamaan, jos tämä laina vaan olisi järjestynyt.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Telakka tarvitsi valtiolta pienen käyttöpääomalainan, jotta takaajan, Finnveran, ehdot rakentamisaikaisen rahoituksen takuille täyttyvät.

Paljon puhuttu 50 miljoonan pääomalainapyyntö on vain kirsikka tämän kakun päällä. Kysymys on satojen miljoonien vastuista, jotka uhkasivat kaatua veronmaksajien niskoille.

Virkamiehet olivat kaikki sitä mieltä, että pääomalaina olisi ollut lainvastaista ja EU-säännösten vastaista. Kaikki elinkeino- ja valtiovarainministeriön virkamiehet.


Toimittajan kommentti: Telakkabisneksess? - MTV3.fi - Uutiset - Kotimaa
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tottakai pystyn. Miten se tähän liittyy? Telakka tarvitsi valtiolta pienen käyttöpääomalainan, jotta takaajan, Finnveran, ehdot rakentamisaikaisen rahoituksen takuille täyttyvät. Korrostan, että Finnvera olisi ollut valmis takaamaan, jos tämä laina vaan olisi järjestynyt.

Eli etelä-korelainen omistaja tarvitsi Suomen valtiolta noin 100 miljoonan tuen, antaakseen tilauksen Turkuun.

Hienoa, että STX tarvitsi vain pienen lainan...
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Olisitte heti sanonut, että kyseessä on pääomalaina konkurssikypsälle yhtiölle. Ilman muuta oikea päätös olla myöntämättä lainaa.

Jätän palstan Perussuomalaiset yms. asioista ymmärtämättömät tänne mesomaan ja poistun takavasemmalle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itseasiassa odotan Perussuomalaisten välikysymystä asiasta, on mielenkiintoista miten he perustelevat konkurssikypsään yritykseen sitoutumisen ja lakien rikkomisen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Olisitte heti sanonut, että kyseessä on pääomalaina konkurssikypsälle yhtiölle.

Tässä jotain tietoa (valitettavasti blogimuodossa):

Telakkabisnes on kannattamatonta liiketoimintaa, joka pyörii valtavilla subventioilla ja veronmaksajien riskinotolla. Turun STX telakka on tehnyt viisi vuotta tappiota. Viimeisen kolmen vuoden 1,8 miljardin euron liikevaihdolla, käyttökate on ollut 10 miljoonaa tappiolla. Yhtään paremmin ei mene STX:n Ranskan telakalla. 2,5 miljardin euron liikevaihdolla, sen käyttökate kolmessa vuodessa on ollut 64 miljoonaa euroa pakkasella. Kahtena viime vuonna STX Europe Cruise & Ferries -liiketoiminta on ollut 100 miljoonaa euroa tappiolla, josta Suomen osuus on noin 40 prosenttia ja loput Ranskasta.


Hatun nosto hallitukselle - Uutisblogi
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Joo tosi kiva hatunnosto hallitukselle! :D Se että vältettiin tämä kauhee "kusetus" tarkoittaa sitä että työttömyys ja yleiset näkymät Suomessa vaan heikentyvät. Telakkateollisuudelle tämä oli valtava isku, mutta joidenkin mielestä sitä ei edes Suomessa tarvita ja samanlainen perusteollisuus on kuulema jo aikansa elänyt Suomessa, vaikka se faktisesti on tuottanut lähestulkoon koko hyvinvointimme historiamme aikana.

Mutta hei eletään vaan angry böörseillä ja vanhusten hoitamisella, ei tänne mitään perusteollisuutta ees enää tarvita, kun suomalaisethan ovat tunnetusti niin innovatiivisia ja yrittäjäkeskeisiä :D Alkaa tämä maa tosiaan olla aika menetty tapaus, viimeinen sammuttakoon valot!
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Itseasiassa odotan Perussuomalaisten välikysymystä asiasta, on mielenkiintoista miten he perustelevat konkurssikypsään yritykseen sitoutumisen ja lakien rikkomisen.

Rikkoohan Kokoomus ja muut eurouskovaispuolueet jatkuvasti EU-lakia tukipaketeilla, eikä se esim. sinua liikuta tuon taivaallista. Päinvastoin, se on vastuunkantoa. Vähemmän yllättäen, sininen villatakki viuhuu taas.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Telakkateollisuudelle tämä oli valtava isku, mutta joidenkin mielestä sitä ei edes Suomessa tarvita ja samanlainen perusteollisuus on kuulema jo aikansa elänyt Suomessa, vaikka se faktisesti on tuottanut lähestulkoon koko hyvinvointimme historiamme aikana...

Kerro nyt miten tuollainen teollisuudenala voi olla jatkossa Suomen hyvinvoinnin perusta? Pitääkö Suomen valtion taata jatkossakin konkurssikypsien yritysten tilauksia? Oletko lukenut yhtään tänne linkitettyä artikkelia?
 

Tuamas

Jäsen
Tottakai pystyn. Miten se tähän liittyy? Telakka tarvitsi valtiolta pienen käyttöpääomalainan, jotta takaajan, Finnveran, ehdot rakentamisaikaisen rahoituksen takuille täyttyvät. Korrostan, että Finnvera olisi ollut valmis takaamaan, jos tämä laina vaan olisi järjestynyt.

Todettakoon tähän että käyttöpääomalaina on tässä tapauksessa harhaanjohtava termi.

Viiden pisteen vihjeenä pääomalainaan liittyen, mitä tapahtuu pääomalainalle konkurssitilanteessa?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Telakkateollisuudelle tämä oli valtava isku, mutta joidenkin mielestä sitä ei edes Suomessa tarvita ja samanlainen perusteollisuus on kuulema jo aikansa elänyt Suomessa, vaikka se faktisesti on tuottanut lähestulkoon koko hyvinvointimme historiamme aikana.
Pitkälti näin oli joskus, mutta mitä sitten? Yksi liiketalouden perusprinsiippi on, ettei mennyt ole tae tulevasta. Vaan mitä mielestäsi pitäisi tehdä? Tulisiko valtion tukea konkkaan menossa olevia firmoja kuin laput silmillä? Siinä tapauksessa varmasti kannatat myös voimakkaasti korotettuja maataloustukia 10 hehtaarin ja muutaman mullikan pikkutiloille - saadaanhan tätä kautta 1-2 työpaikkaa per tila pelastettua, ja hei, veroeuroja valtiolle ja kulutusta kansantalouden kiertokulkuun. Vitut nykyaikaan sopimattomista rakenteista, tukiaisia vaan simät ummessa joka paikkaan niin säästyy sekä maanviljelijöiden että hitsareiden työpaikat.

Toinen vaihtoehto pitää sisällään rakenteisiin reagoimisen. Samoin hiipuva bisnes pitää ymmärtää lopettaa ajoissa. Nouseviin bisneksiin kannattaa taas hypätä ajoissa mukaan. Ei tämä sen vaikeampaa ole.

Bisnekseen ja moneen muuhunkin pätee se, että ilmiöillä tapaa olla jonkinlainen elinkaari. Jokin bisnes voi olla vuosikaudet suorastaan loistavaa ja senkin jälkeen pitkään kannattavaa, mutta mikään ei takaa sitä etteikö aika voisi ajaa bsineksen ohi. Yleensä näin käykin ennen pitkää. Savupiipputeollisuus oli joskus esim. Porissa kova sana, ja Tampereella tehtiin ahkerasti tekstiiliä varsinkin toissavuosisadalla.

Työn siirtyminen halvemman työvoiman maihin on taas tuttu juttu valmistavassa ja etenkin kokoonpanevassa teollisuudessa. Rakenteet muuttuvat, eivätkä nämä asiat ole kulloisenkin Suomen hallituksen vaikutusvallan piirissä. Poliittisilla toimilla voidaan vauhdittaa nousevaan trendiin hyppäämistä tai lievittää toimialan taantumisen vaikutuksia, mutta rakenteelliset kehityssuunnat ovat nykyään alalla kuin alalla globaaleja ilmiöitä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Tämä maa ei vaan elä sillä, että jokainen meistä perustaa jonkun jäätelökioskin alkaen myymään palveluita toisilleen. Tosin pakko"yrittäjyyshän" nyt on varmasti näppärää, siinä kun ei juuri kukaan penää oikeuksiensa perään. Tai voi, mutta turhaan. Täällä Kymenlaaksossa tehdasta kaatuu ja porukkaa joutuu kilometritehtaalle. Tuossa vähän matkan päässä olevassa yritysrakennuksessa on tosin mobiilipeliosaamisen keskus ja paljon nuoria sällejä vääntämässä toivon mukaan jopa mahdollisesti uutta Vihainen lintu-ilmiötä. Vaikea vaan nähdä, että vielä hetkeen toinen ala korvaisi toisen. Eli ennen kuin tämä rakennemuutos on lopullisesti ohitse, niin kylmät ajat ovat edessä ja sen takia en oikein pidä mielekkäänä sitä, että ei tueta jotain aloja vain sen takia, että ne joskus saattavat olla täysin käyttökelvottomia. Raskas teollisuus on luonut hyvinvointia, eli se suunta on ollut ylöspäin, nyt sitten kun siirrytäänkin kohti palveluyhteiskuntaa, niin omasta mielestäni se viisari sojottaa alaspäin, tuskin edes värähtää. :)

Mutta toki johonkinhan se raja pitää vetää järkevän investoinnin ja epätoivoisen tekohengittämisen välillä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Paljon puhuttu 50 miljoonan pääomalainapyyntö on vain kirsikka tämän kakun päällä. Kysymys on satojen miljoonien vastuista, jotka uhkasivat kaatua veronmaksajien niskoille.

Finnvera, joka ei todellakaan ole mikään tappiota tekevä hyväntekeväisyysjärjestö, oli kuitenkin valmis tämän konkurssikypsän telakan laivanrakennuksen rahoituksen takaamaan, kunhan tämä ehtojen täyttämiseksi vaadittu pikkulaina olisi järjestynyt. Enkä tiedä kuinka kaatumaisillaan ne vastuut on, kun telakalla on 240 miljoonan euron laiva parin viikon päästä valmistumassa ja tilauskirjassa pari isompaa odottamassa.
Kerro nyt miten tuollainen teollisuudenala voi olla jatkossa Suomen hyvinvoinnin perusta? Pitääkö Suomen valtion taata jatkossakin konkurssikypsien yritysten tilauksia?
Syytät minua yksioikoisista kommenteista ja sitten suollat tällaista. Ei ole kysymys mistään hyvinvoinnin perusteista tai tulevaisuudesta, vaan tuhansien varsinaissuomalaisten firmoista ja työpaikoista n. 2014-2018.
Oletko lukenut yhtään tänne linkitettyä artikkelia?
Joo tosiaan, saisiko sen Lähteenmaan blogin vielä viidennen kerran.
Viiden pisteen vihjeenä pääomalainaan liittyen, mitä tapahtuu pääomalainalle konkurssitilanteessa?
Voi herranlettas, jos tämä oli viiden pisteen vihje, niin kiinnostaisi kyllä tietää mikä se yhden pisteen vihje olisi ollut.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Raskas teollisuus on luonut hyvinvointia, eli se suunta on ollut ylöspäin, nyt sitten kun siirrytäänkin kohti palveluyhteiskuntaa, niin omasta mielestäni se viisari sojottaa alaspäin, tuskin edes värähtää. :)

Suomi ei pysty kilpailemaan halvalla työvoimalla vaan osaamisella. Maailmalta löytyy monia luokkahitsareita, tässä ei kannata kilpailla. Suomessa täytty olla sellaista osaamista mitä muualla ole.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suomi ei pysty kilpailemaan halvalla työvoimalla vaan osaamisella. Maailmalta löytyy monia luokkahitsareita, tässä ei kannata kilpailla. Suomessa täytty olla sellaista osaamista mitä muualla ole.

Hyvä kun sanoit. Maailman suurimpien (yli 200k GT, tai edes yli 150k merkittävästi) risteilijöiden osaamista on Suomen lisäksi monessa maassa, kuten Eimissään ja Eiranskassa. Lisätietoja voit kysyä Laurent Castaingilta.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitkälti näin oli joskus, mutta mitä sitten? Yksi liiketalouden perusprinsiippi on, ettei mennyt ole tae tulevasta. Vaan mitä mielestäsi pitäisi tehdä? Tulisiko valtion tukea konkkaan menossa olevia firmoja kuin laput silmillä? Siinä tapauksessa varmasti kannatat myös voimakkaasti korotettuja maataloustukia 10 hehtaarin ja muutaman mullikan pikkutiloille - saadaanhan tätä kautta 1-2 työpaikkaa per tila pelastettua, ja hei, veroeuroja valtiolle ja kulutusta kansantalouden kiertokulkuun. Vitut nykyaikaan sopimattomista rakenteista, tukiaisia vaan simät ummessa joka paikkaan niin säästyy sekä maanviljelijöiden että hitsareiden työpaikat.

Toinen vaihtoehto pitää sisällään rakenteisiin reagoimisen. Samoin hiipuva bisnes pitää ymmärtää lopettaa ajoissa. Nouseviin bisneksiin kannattaa taas hypätä ajoissa mukaan. Ei tämä sen vaikeampaa ole.

Bisnekseen ja moneen muuhunkin pätee se, että ilmiöillä tapaa olla jonkinlainen elinkaari. Jokin bisnes voi olla vuosikaudet suorastaan loistavaa ja senkin jälkeen pitkään kannattavaa, mutta mikään ei takaa sitä etteikö aika voisi ajaa bsineksen ohi. Yleensä näin käykin ennen pitkää. Savupiipputeollisuus oli joskus esim. Porissa kova sana, ja Tampereella tehtiin ahkerasti tekstiiliä varsinkin toissavuosisadalla.

Työn siirtyminen halvemman työvoiman maihin on taas tuttu juttu valmistavassa ja etenkin kokoonpanevassa teollisuudessa. Rakenteet muuttuvat, eivätkä nämä asiat ole kulloisenkin Suomen hallituksen vaikutusvallan piirissä. Poliittisilla toimilla voidaan vauhdittaa nousevaan trendiin hyppäämistä tai lievittää toimialan taantumisen vaikutuksia, mutta rakenteelliset kehityssuunnat ovat nykyään alalla kuin alalla globaaleja ilmiöitä.
Ihan järkeenkäypää tarinaa. Mutta.. Tämän kokoluokan ja ainutkertaisia tuotteita ei kyetä tekemään kuin parissa, kolmessa paikassa maailmassa. Turha ehkä sanoa missä maassa yksi näistä on. Nyt suomipojat vievät tietotaidon ja verorahat työn muodossa Ranskaan. Ehkä tätä on maailman sivu tapahtunut, mutta en vain näe tässä Suomi Oy:n kannalta järkevää liiketoimintaa. Lopetetaan koko yritys kannattamattomana? Mun mielestä Suomi oy ei ole osannut toimia oikein muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kertokaa minulle koska telakkabisnes on ollut kannattavaa? Suomalaisilla on osaamista, mutta 5%:n rahoitusosuus vie tilauksen osaamattomien käsiin.

Tsekkaappa naapuriin miltä näyttää kun fransmannit rakentavat ydinvoimalaa. Projektin kokoluokka on ehkä hieman isompi, mutta niin ovat tappiotkin. Väitän että Turku olisi saanut risteilijästä omansa pois plus verot Suomeen. Mutta ei väkisin.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tässä tilanteessa on ihan vitun sama, onko telakkabisnes kuoleva ala ja meneekö kokurssikypsä korealaisyhtiö nurin ja blaa blaa blaa. Tilanne on vaan se, että Nokialta on hävinnyt tuhansittain työpaikkoja, Talvivaaraa yritetään sulkea ja toista tuhatta työpaikkaa hävittää sekä vielä kaikki pienemmät kaupan päälle.

Yleinen ilmapiiri Suomessa on nyt se, että kaikki ajetaan alas ja mitään suunnitelmaa tulevaisuudelle ei ole. Tämä tilaus olisi pitänyt saada, tuhansia työpaikkoja varmistaa lähivuosiksi ja sitä kautta valtiolle verotuloja sekä säästettyjä sossurahoja. Taloustilanne on euroopassa surkea ja tällä pienellä lainalla olisi saatu hyvin lisäaikaa yleisen tilanteen parantumisen odotusajaksi.

Mutta ei. Hallitus on tehnyt päätöksen, että ei edes haluta yrittää mitään. Mitä nopeammin Suomi ajetaan alas, sitä parempi. Ranskassa oltiin erittäin innoissaan tästä tilauksesta, vaikka vaikutus suhteellisesti on marginaalinen siihen verrattuna, mitä se olisi Suomessa ollut. Siellä on oikea meininki. Vitut mistään eu-säännösten pilkuntarkasta noudattamisesta. Tilanne on juuri nyt erittäin surkea, joten mistä tahansa saadaan vähän lisähappea, niin hyvä niin.

Suomi yrittää taas kerran olla mallioppilas ja mallioppilas lopulta on se, joka kaiken paskan saa niskaansa. Ja se on Suomelle ihan oikein, koska olisivat muutakin saaneet, mutta ei kelvannut.

Lähinnä koko touhu naurattaa. Tästä voi olla oikeasti se hyvä vaikutus, että vuosien päästä ei enää sossun luukultakaan saa rahaa miten lystää ja työttömienkin kissanpäivät loppuvat. Vielä kun julkisesta terveydenhuollostakin jouduttaisiin säästämään, niin toivottavasti tätä kautta saadaan tästäkin maasta jotain muuta kuin loiseläjien paratiisi.

Eli toivoa on, vaikka hallitus nyt paskasikin housuihinsa. Ehkä tämä oli vain osa suurempaa suunnitelmaa. Jos näin, niin olen erittäin tyytyväinen. Jos ei ole näin, niin vituttaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ihan järkeenkäypää tarinaa. Mutta.. Tämän kokoluokan ja ainutkertaisia tuotteita ei kyetä tekemään kuin parissa, kolmessa paikassa maailmassa. Turha ehkä sanoa missä maassa yksi näistä on. Nyt suomipojat vievät tietotaidon ja verorahat työn muodossa Ranskaan. Ehkä tätä on maailman sivu tapahtunut, mutta en vain näe tässä Suomi Oy:n kannalta järkevää liiketoimintaa. Lopetetaan koko yritys kannattamattomana? Mun mielestä Suomi oy ei ole osannut toimia oikein muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.
Voi se noinkin olla. Ihan toinen asia on se, kuinka hyvä idea on ottaa nyt julkisuudessa kuvattuja riskejä siitä hyvästä että saataisiin risteilijätilaus ja sitä kautta 20 000 henkilötyövuoden edestä töitä (tai ehkä pienempi määrä, tätä on pidetty kiistanalaisena), joista osa tuottaa Suomeen verotuloja? Rahoitusriski on ei asiakkaan mutta korealaisyhtiön puolelta merkittävä ja konkreettinen.

Jos ja kun Suomessa on alan ylivertaista osaamista jota ei monesta paikasta löydy, niin jo se nyt on perkele kun on kuin elämä loppuisi yhteen saamatta jääneeseen tilaukseen. Isoon tietenkin, mutta silti. Uutta matoa vaan koukkuun ja otetaan tästä tapauksesta se oppi mikä on otettavissa. Johan tuossa on myös vihjattu ranskalaisten puolelta, että suomalaisille valuu tästä projektista hommia. Sen aika näyttää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaikea vaan nähdä, että vielä hetkeen toinen ala korvaisi toisen. Eli ennen kuin tämä rakennemuutos on lopullisesti ohitse, niin kylmät ajat ovat edessä ja sen takia en oikein pidä mielekkäänä sitä, että ei tueta jotain aloja vain sen takia, että ne joskus saattavat olla täysin käyttökelvottomia.
Jotenkin tämä kuulostaa hassulta minun korvaani. Minun näkemykseni on, että rakennusmuutos ei ole mikään talveen verrattava luonnonilmiö, joka tapahtuu itsestään. Niinpä emme voi ruutana-strategialla pidättää hengitystä ja odottaa, että muutos olisi tapahtunut ja sitten palata normaaliin päiväjärjestykseen. Jos emme mitään aktiivisesti tee, niin mitään uutta ei synny. Vanhat kyllä kuolevat.

Uusien palveluiden kehittäminen vaatiin investointeja ja erityisesti henkistä pääomaa. Jos fiksut ihmiset "tuhlaavat" aikaansa tekemällä jotain jolla ei ole tulevaisuutta, he ovat samalla poissa uusien asioiden suunnittelusta. Kylläinen vatsa ei jaksa opiskella ja pakko on paras innovaattori. Sieltä omalta mukavuusalueelta pitää lähteä pois eikä jäädä kituuttelemaan ajatuksella, että sillä tavalla voisi päästä johonkin työttömyys/eläkeputkeen. Mitä aikaisemmin pakollinen muutos tehdään, sitä parempi on. Vai pitäisikö odottaa, että kilpailijamme saavat etumatkaa uusienkin palveluiden kehittämisessä?
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässä tilanteessa on ihan vitun sama, onko telakkabisnes kuoleva ala ja meneekö kokurssikypsä korealaisyhtiö nurin ja blaa blaa blaa. Tilanne on vaan se, että Nokialta on hävinnyt tuhansittain työpaikkoja, Talvivaaraa yritetään sulkea ja toista tuhatta työpaikkaa hävittää sekä vielä kaikki pienemmät kaupan päälle.

Yleinen ilmapiiri Suomessa on nyt se, että kaikki ajetaan alas ja mitään suunnitelmaa tulevaisuudelle ei ole. Tämä tilaus olisi pitänyt saada, tuhansia työpaikkoja varmistaa lähivuosiksi ja sitä kautta valtiolle verotuloja sekä säästettyjä sossurahoja. Taloustilanne on euroopassa surkea ja tällä pienellä lainalla olisi saatu hyvin lisäaikaa yleisen tilanteen parantumisen odotusajaksi.
Tämä on mielestäni perusteetonta puhetta kahdellakin tavalla. Ensinnäkin tässä on uusimmat faktat työttömyyden tilanteesta.
http://www.stat.fi/til/tyti/2012/11/tyti_2012_11_2012-12-21_tie_001_fi.html
Se että on ollut korkean profiilin irtisanomisia ei tarkoita, että tilanne olisi faktisesti mitenkään poikkeuksellinen tai katastrofaalinen.

Toisekseen minun mielestäni ei ole mitään syytä odotella taloustilanteen mitenkään merkittävästi itsestään paranevan. Voi happi - tai ainakin rahat loppua sitä odotellessa. Niinpä en näe pointtia vain ajan pelaamisessa.
 
Viimeksi muokattu:

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Jyrki on Siilinjärvellä pulkkamäessä.
Jutta ei ole vielä saanut Don Eeroa puhelimen päähän, eikä siis näin ollen vielä tiedä, mitä mieltä hän on tämän päivän tuloksesta; voiko saavutettuun tulokseen olla tyytyväinen.

Ei kannata huolehtia. Kylla Jyrki ja Jutta kohta astuvat esiin puolustamaan hallituksen kantaa. Jyrkilla tosin on noita pienten lasten isien velvoitteita vieda kakrut valilla pulkkamakeen. Tyoministeri Lauri Ihalainen, ent. SAK:n puheenjohtaja, tuli ulos jo tanaan ja sanoi, etta kaikki tehtiin, mita voitiin.

Oikeassa Lauri on. Olisi voinut viela lisata, STX:n korealainen emoyhtio ei halunnut tilausta Turkuun. Ei vaikka pari samanlaista paattia on siella jo tehty (ilman valtiotukia) ja nyt Ranskan telakalla vaki on huuli pyoreana, etta mites tammosia laivoja oikein duunataan?
 

12961

Jäsen
Uutisissa kerrottiin Koillisväylän avaamisen seuraksena syntyvistä Venäjän miljardiluokan satsauksista ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston tutkimustyöstä. Keskustellaan mielummin monitoimimurtajista ja korkeanteknologian tuotteista Suomen telakkateollisuuden pelastajina.

Yksi Oasis-luokan laiva on hintalapultaan miljardin luokkaa. Erikoissillipurkkeja rakentamalla säilyy työllisyydestä ehkä 1/10 tai 1/15, projektien koko on himpun verran erilainen, lisäksi venäläisten jälkeen markkinat ovat aika minimaaliset.

Risteilijäkö ei ole korkean teknologian tuote?

Alihankkijoille työ ranskassa ei ole uutta, ainakaan osalle. Ovathan nuo monet ennenkin tehneet töitä St Nazairessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös