Hallitusohjelma – susi jo syntyessään

  • 185 570
  • 1 483
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Vaikka telakkateollisuus onkin melko perverssiä touhua, niin olihan tämän tilauksen sössiminen silti helvetinmoinen imagotappio Kokoomuksella ja etenkin hei hesa! -Vapaavuorelle. Tai ainakin pitäisi olla, mutta eiköhän median suosikkipuolue pääse tässäkin verrattain helpolla. Veikkaanpa, että ainakin itseriittoinen Vapari tulee olemaan lehdistötilaisuudessaan lähinnä itsestään ylpeä, koska nyt "säästyneillä" rahoilla voidaan tukea suomalaisten työpaikkoja Etelä-Euroopan kautta. Vastuuta on siis kannettu, HUOM!

*Kokoomus! clapclap! Kokoomus! clapclap!*
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Menetetyn laivatilauksen työllisyysvaikutuksista on pakko todeta seuraavaa:

Meriteollisuuteen on jo tähän mennessä haettu paljon työlupia ulkomaisille työntekijöille. Samaan aikaan on kuitenkin työttömänä suomalaisia meriteollisuuden osaajia.

Miten tämä on mahdollista?

Siten että uusimmat tarjouskilpailut on voitettu mm. laskemalla henkilöstökustannuksia (eli, jos henkilöstökustannuksia ei olisi laskettu, ei olisi myöskään saatu tilauksia). Joskus historiassa nousukauden aikana on maksettu yli TES:n vaatimusten. Nykyään palkkaa tarjotaan kuitenkin vain TES:n mukaisen minimin verran. Moni entinen alan työntekijä on jäänyt mieluummin työttömäksi kuin ottanut töitä vastaan huonommalla palkalla. Lopputuloksena yritykset eivät saa tarpeeksi ammattitaitoista työvoimaa, ja palkkaavat ulkomaalaisia (mm. puolalaisia ja venäläisiä) tilalle suomalaisen TES:n mukaisilla minimipalkoilla.

No, olisivathan ne puolalaiset ja venäläisetkin maksaneet veronsa Suomeen - kai...
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Mitään en asiasta ymmärrä, mutta jos 50 miljoonan panostuksella olisi tähän tilanteeseen saatu 20 000 miestyövuotta, olisi yhden miestyövuoden hinta ollut 2 500 euroa. Nämä rahat olisivat tulleet takaisin moninkertaisesti verotuloina ja säästettyinä työttömyyskorvauksina.

Meidän eurooppalaisille "veljillemme" kyllä riittää ymmärrystä ja rahaa, mutta kotimaisiin tarpeisiin ei...
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Joskaan tuolta ei kauhean monelle suomalaiselle olisi töitä löytynyt, koska baltianmaista ja puolasta löytyy halvempia tekijöitä, kuten tähänkin asti.
Alihankkijoina toki olisi tullut suomalaisiakin tekijöitä, mutta samat alihankkijat ne tekevät homman ranskassakin.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Kokoomuksen vittupäiltä kaikki tällainen on jopa jotenkin odotettavissa, mutta olisi todella mielenkiintoista kuulla, että kuinka juttaverkkosukka osaa myydä tämän päätöksen demarien kannattajille. Toinen "vasemmistolainen", eli Adidasmäkihän taisi jo selittelypelin avatakin haukkumalla koko telakkateollisuuden, mikä lienee muidenkin puolustustaktiikka. Virheitä tuskin tullaan missään myöntämään, koska viha päätään aukovaa Soinia kohtaan kasvaa omien kämmäysten ohella koko ajan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joskaan tuolta ei kauhean monelle suomalaiselle olisi töitä löytynyt, koska baltianmaista ja puolasta löytyy halvempia tekijöitä, kuten tähänkin asti.
Alihankkijoina toki olisi tullut suomalaisiakin tekijöitä, mutta samat alihankkijat ne tekevät homman ranskassakin.
Hankkeen kotimaisuusaste oli telakan mukaan 75-80%, en tiedä onko luotettavampaa lähdettä. Epäilen vahvasti, että Ranskassa tehtävän paatin suomalaisuusaste olisi yhtä korkea.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat ja muut jotka eivät voita
Mitään en asiasta ymmärrä, mutta jos 50 miljoonan panostuksella olisi tähän tilanteeseen saatu 20 000 miestyövuotta, olisi yhden miestyövuoden hinta ollut 2 500 euroa. Nämä rahat olisivat tulleet takaisin moninkertaisesti verotuloina ja säästettyinä työttömyyskorvauksina.

Meidän eurooppalaisille "veljillemme" kyllä riittää ymmärrystä ja rahaa, mutta kotimaisiin tarpeisiin ei...

Samat ajatukset. Ei mahdu maalaisjärkeen miksi näin toimittiin, mutta onhan tähän oltava vielä joku syvempikin selitys ? Vai kävikö nyt vain niin, että olimme olevinamme ovelia ja samaan aikaan lainkuuliaisia ja todella luultiin että saadaan tuo tilaus innovaatiotuen avulla ? Pakko uskoa, että pääomalainan sivuuttaminen oli sitten niin tärkeä asia (toivottavasti kertovat juurta jaksaen, minkälaiset riskit tuossa olisi sitten olleet) että se oli kerta kaikkiaan pakko kiertää. Melkein samasta rahamäärästä kuitenkin puhuttiin ja toivottavasti puhtauden periaate ei nyt tässä asiassa ollut se kantava tekijä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Hankkeen kotimaisuusaste oli telakan mukaan 75-80%
Tosin eikös tuo mene niin, että jos suomalainen yhtiö palkkaa työvoiman Puolasta, niin silloin se on kotimaista työtä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kauppalehden blogkirjoitus, kirjoittajana Kaija Lähteenmaa: Hatun nosto hallitukselle. Kirjoitus avaa ja antaa toisenlaisen näkemyksen tälle keskustelulle, suosittelen lukemaan.
Päivän länkytysten seassa rohkea ja asiallinen kirjoitus. Koko teksti on asiaa, mutta lainaan sieltä tähän erityisesti seuraavan:
Kauppalehti kirjoitti:
Ruotsi on ollut teollisuuden rakennemuutoksessa edelläkävijä. Telakkateollisuutensa se lopetti vuosia sitten. Autoteollisuutensa se on antanut mennä, kun kilpailukyky ei ole riittänyt pitämään sitä yllä markkinaehtoisesti. Siitä huolimatta tai juuri sen takia länsinaapuri pärjää.
Pidemmän päälle ei ole Suomen etujen mukaista, että teollisuutemme perustassa on kannattamatonta toimintaa, joka mahdollistuu vain rajuilla subventoinneilla. Ison laivatilauksen mennessä sivu suun on ikävää, että tilaukseen liittyvät työt jäävät suurelta osin suomalaisduunareilta saamatta. Moni muu asia onkin sitten plussan puolella.

Ajatellaanpa mitä tahansa yritys- ja tuotantotukiaisia. Otetaan tähän esimerkiksi maatalous. Jo aiemminkin, mutta viimeistään Suomen tullessa EU:n jäseneksi maatalouden siihenastinen rakennepolitiikka oli tullut tiensä päähän. EU-ajan hinnoilla ja katteilla tuolloin tavanomainen 10-20 hehtaarin viljelmä ei kerta kaikkiaan voinut enää tuottaa viljelijäperheelle riittävää elantoa. Näin lähes tuotantosuunnasta riippumatta. Jokin erikoiskasviviljely ja puutarhatuotanto oli ja on edelleen mahdollinen poikkeus.

EU:ssa myös kansalliset maaataloustuet kuuluvat sääntelyn piiriin, mutta maatalouden voi aivan hyvin koettaa rinnastaa laivanrakennuksen tai minkä tahansa muun tuotannon tukemiseen. Syytkin ovat pitkälle samoja. Subventoimalla lisää maataloutta Suomi olisi teoriassa voinut koettaa luoda elinedellytyksiä vallitsevalle tuotantorakenteelle, joka erityisesti pienten tilakokojen takia oli kansainvälisessä vertailussa täysin kilpailukyvytön. Kun päälle lisätään maan pohjoisesta sijainnista johtuva lyhyt kasvukausi, niin kuilu eteläisemmän Euroopan suuntaan vain korostuu. Mutta subventoimalla kotimaista maataloutta entistä ahkerammin olisi saatu silloisille tukimarkoille välillisesti samanlaista takaisinmaksua kuin STX:n tappiollisen liiketoiminnan tukemisessa: Työtä tekijöille, rahaa fikkaan ja tätä kautta lisää verokertymää valtiolle.

Telakkabisnes on huonosti kannattavaa liiketoimintaa. Voisi sanoa sen olevan kannattamatonta. Koko liiketoiminta perustuu valtioiden kilpailuttamiseen, yhteiskuntien valtaviin tukiaisiin ja niiden kautta veronmaksajien riskinottoon. Lisäksi rahoitusmalli on hankkeiden kokoluokkaan suhteutettuna käsittämätön, koska asiakas maksaa laivan vasta kun se toimitetaan. Royal Caribbean ei välttämättä juuri nyt ole erityisen riskaabeli loppuasiakas, mutta mitäpä sitten jos laiva ei kelpaakaan tilaajalle? Tai tilaaja menee konkkaan ja lakkaa olemasta rakennustöiden loppuvaiheessa?

Hallitusta huudettiin ja vaadittiin apuun hinnalla millä hyvänsä. Painostuksesta jäi sellainen maku, että mikä tahansa hinta olisi kannattanut joidenkin mielestä maksaa, jotta suomalaisilla hitsareilla olisi yksi kokonaisuutena tappiollinen keikka hoidettavana.

Entä työntekijäpuolen vastaantulo, missä se pelaa? Olisiko ollut mahdollista höylätä 5 % siivu pois palkoista? Tuo tekisi 20 000 miestyövuoteen suhteutettuna helposti sellaiset 50 miljoonaa. Tällaisia ei tietenkään voi sanoa ääneen, koska ay-jengi saa paskahalvauksen ja perseitä laitetaan penkkiin alta aikayksikön. Sehän on se perinteinen ratkaisumalli, jolla esimerkiksi Paperiliitto laittoi lumipallon vierimään rinnettä alaspäin ja vauhditti tuotannon siirtymistä pois Suomesta. Mutta olkoon se toinen tarina.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tosin eikös tuo mene niin, että jos suomalainen yhtiö palkkaa työvoiman Puolasta, niin silloin se on kotimaista työtä.

Menee toki.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka telakkateollisuus onkin melko perverssiä touhua, niin olihan tämän tilauksen sössiminen silti helvetinmoinen imagotappio Kokoomuksella ja etenkin hei hesa! -Vapaavuorelle.
Sössiminen? Ja Kokoomuksen toimesta? Voisit ensin vaikka latoa faktaa tiskiin siitä, kuinka tilaus olisi tullut Suomeen, olisi Kokoomus tehnyt mitä vaan.
Hienoa hallitus! Lienee itsestäänselvää, että jos työpaikat olisivat olleet Helsingissä, niin laina olisi taputeltu saman tien. Mutta se on nyt toissijainen asia. Mielenkiintoisinta olisi tietää, miksi hallitus haluaa, että suomesta loppuvat työpaikat?.
Sitähän hallitus tietysti haluaa. Eikä tilanne olisi muuttunut mihinkään siitä, vaikka työpaikat olisivat olleetkin pääkaupungissa.
Mites kokkarifanipojat saa tämän käännettyä nerokkaaksi ratkaisuksi ja Suomen eduksi?
Miksi se pitäisi saada käännettyä Suomen eduksi? Ilmeisesti yhtä helposti kuin kaikki vasurihipit, persujuntit ja muut vastaavat möyhöäjät saavat risteilytilauksen menemisen Ranskaan Kokoomuksen syyksi.

Saarikangas, STX Suomi ja muut käyvät tässä nyt uskomatonta mediapeliä. Kaikki heistä tietävät, että tämä tilaus olisi hyvin suurella todennäköisyydellä mennyt Ranskaan, olisi Suomen hallitus tehnyt mitä tahansa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saarikangas, STX Suomi ja muut käyvät tässä nyt uskomatonta mediapeliä. Kaikki heistä tietävät, että tämä tilaus olisi hyvin suurella todennäköisyydellä mennyt Ranskaan, olisi Suomen hallitus tehnyt mitä tahansa.

Eikö ollut Suomen hallitukselta sitten aivan saatanan huonoa mediapeliä olla antamatta sitä lainalupausta?
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tästä ei pitäisi hallituksen selvitä vain laittamalla hymypoika Käteistä selittelemään. Asia ryssiittiin pahan kerran ja selkärankainen hallitus myöntäisi tämän sekä vaihtaisi vastuullisen ministerin. Niinistökin voisi lyödä nyrkkiä pöytään ja sanoa saatanan tunareille miten tämä munaus sopii arvojohtajan arvoihin. Kyllähän tässä on nähty jo kaikenlaista riman alitusta tältä hallitukselta, mutta nyt kyllä osuttiin pohjaan (toivottavasti!), jota huonommin ei enään voida tupeltaa.

Surkeinta asiassa vain on, että kun tavoitteena on ollut panostaa korkeaan osaamiseen ja suunnitelutaitoon, niin sitten tulee tämmöinen paskoista hallituksista paskoin jo sössii viimeisenkin täällä olevan osaamisen ulkomaille. Helvetin hyvin menee.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö ollut Suomen hallitukselta sitten aivan saatanan huonoa mediapeliä olla antamatta sitä lainalupausta?
Ei hallituksen trvitse pelata mitään medipeliä vaan miettiä päätöksiä, jotka ovat Suomea sitovien säädösten mukaisia ja jotka ovat perusteltuja myös myöhemmässä tarkastelussa. Eikä Suomen hallituksella välttämättä ollut kaikkea tietoa tilanteesta silloin kuin se päätöksen teki. Se on sitten mielenkiintoista, mitä telakka on tiennyt.

Varustamon johtaja kommentin mukaan ranskalaistelakan tarjous oli vastustamaton. Jos se oli kerran vastustamaton, niin miten Turun telakka olisi saanut tilauksen ilman Suomen hallituksen "sössimistä"? Kuvitellaanko Suomessa edelleen, että kaikki tilaukset tippuvat tänne, ellei niitä sössitä?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Saarikangas, STX Suomi ja muut käyvät tässä nyt uskomatonta mediapeliä. Kaikki heistä tietävät, että tämä tilaus olisi hyvin suurella todennäköisyydellä mennyt Ranskaan, olisi Suomen hallitus tehnyt mitä tahansa.
Ranskassa hallitus mainitsi pelastaneensa laivatilauksen "ottamalla kaikki keinot käyttöön". Julkisuudessa ei ole esitetty selkeästi, mitä nämä konstit ovat olleet. Ilmeisesti konsteja on ollut enemmän kuin suomalaisilla, ja ne ovat olleet parempia. Luultavasti myös sen verran parempia, ettei kauppa olisi kääntynyt suomalaisille välttämättä vielä sillä, että toivottu lisälaina olisi myönnetty.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi se pitäisi saada käännettyä Suomen eduksi? Ilmeisesti yhtä helposti kuin kaikki vasurihipit, persujuntit ja muut vastaavat möyhöäjät saavat risteilytilauksen menemisen Ranskaan Kokoomuksen syyksi.

Suomen etua tässä pitäisi valtiojohdon ajatella, ei mitään vastuunkantohöpinää, please. Kun kokoomus on julistautunut työväenpuolueeksi ja tavoitteena on taata suomalaisille työtä, niin jokainen kivi pitäisi kääntää tällaisissa tapauksissa. Tässä oli tilaisuus vastata lupauksiin, mutta ei riittänyt vehkeet. Säännöistä viis, jos (lue kun) niitä ei muutkaan maat noudata. JOS Ranska rikkoi jotain kilpailulakia, niin tuleeko tilaus sittenkin Suomeen? Ei tule, pienet nuhteet Ranskaan ja siinä kaikki.

Suomi on kuin katolisen kirkon kuoripoika, pieni ja nuhteeton, jota kirkon (EU) papisto (isot jäsenmaat) painaa kakkoseen surutta, hymy suupielissä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on totta, että Suomessa noudatetaan EU-säädöksiä liian tunnollisesti. Mutta se ei ole hallituksen vika, enemmän katse kääntyy mm. ministeriöihin ja virkamiehiin. Olen myös vakuuttunut siitä, että komissiossa katsotaan mallioppilas Suomen tekemisiä huomattavasti tarkemmin kuin erityisesti Ranskan ja Etelä-Euroopan vedättäjien.
 

J.Petke

Jäsen
Miksi suomalaisten veronmaksajien pitäisi maksaa 100 miljoonaa Korealaisten laivasta, joka tulee risteilemään karibialle? Kyllähän tämänlaiset napanuorat on katkaistava jossain vaiheessa kuitenkin. Sopimus sisälsi myös ns. option toisesta samanlaisesta laivasta, olisiko siihenkin jouduttu upottamaan se 100 miljoonaa vielä ekstraa?

edit: ja mielestäni todella lapsellista syyttää tästä jotain tiettyjä poliitikkoja/puolueita, kun päätös perustuu kuitenkin useiden asiantuntijoiden mielipiteisiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei hallituksen trvitse pelata mitään medipeliä vaan miettiä päätöksiä, jotka ovat Suomea sitovien säädösten mukaisia ja jotka ovat perusteltuja myös myöhemmässä tarkastelussa. Eikä Suomen hallituksella välttämättä ollut kaikkea tietoa tilanteesta silloin kuin se päätöksen teki. Se on sitten mielenkiintoista, mitä telakka on tiennyt.
Joo, pitää noudattaa sääntöjä. Varmaan EU ottaa Ranskasta laivatilauksen pois, jos selviää että sääntöjä on rikottu. Siinä yhteydessä voidaan Suomessa sitten tehdä tämä "myöhempi tarkastelu" ja todeta että oikeassa oltiin.

Varustamon johtaja kommentin mukaan ranskalaistelakan tarjous oli vastustamaton. Jos se oli kerran vastustamaton, niin miten Turun telakka olisi saanut tilauksen ilman Suomen hallituksen "sössimistä"? Kuvitellaanko Suomessa edelleen, että kaikki tilaukset tippuvat tänne, ellei niitä sössitä?
Jos Suomen valtio ei olisi sössinyt, St Nazaire ei olisi edes päässyt loppusuoran neuvotteluihin mukaan. Tässä tosin sössi (tai ainakin salli epäeettisen toiminna firman sisällä) myös STX, joka antoi ranskisten syöttää tilaajalle disinformaatiota kesken suomalaisten kanssa käytyjen neuvottelujen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksi suomalaisten veronmaksajien pitäisi maksaa 100 miljoonaa Korealaisten laivasta, joka tulee risteilemään karibialle? Kyllähän tämänlaiset napanuorat on katkaistava jossain vaiheessa kuitenkin.

Sehän on juuri yksi avainkysymyksistä, että oliko tämä napanuora katkaistava juuri nyt, kun kaikki menee päin persettä, ja Ranska eu-kumppanina ei ole aikeissa katkaista omaa napanuoraansa.
Lisäksi en tiedä mihin tuo 100 miljoonan tuki perustuu, voitko selventää?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Miksi suomalaisten veronmaksajien pitäisi maksaa 100 miljoonaa Korealaisten laivasta, joka tulee risteilemään karibialle? Kyllähän tämänlaiset napanuorat on katkaistava jossain vaiheessa kuitenkin. Sopimus sisälsi myös ns. option toisesta samanlaisesta laivasta, olisiko siihenkin jouduttu upottamaan se 100 miljoonaa vielä ekstraa?

edit: ja mielestäni todella lapsellista syyttää tästä jotain tiettyjä poliitikkoja/puolueita, kun päätös perustuu kuitenkin useiden asiantuntijoiden mielipiteisiin.
Tämä on niin kiesuksen totta kuin olla voi. Suomalainen laitavasemmistolainen, tässäkin ketjussa, näkee tapauksessa vain sen saako työntekijä hommia vaiko ei. Horisontti päättyy omaan palkkanauhaan. Porvaria on tapana syyttää muutenkin kaikesta, niin miksei tästäkin.

On myös mielenkiintoista seurata jatkossa, ovatko Ranskan valtio ja ranskalaiset veronmaksajat lopulta nettovoittajia tässä kaupassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
50 miljoonaa lainaa ja 28,3 miljoonaa innovaatiotukea jo entisen 16 miljoonan päälle, yhteensä 94,3 miljoonaa. Eikä Suomessa onneksi ennenkään ole otettu mallia näistä muista sekomaista.

Näin epäilinkin. Tiedätkö mikä on lainan ja tuen ero?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, pitää noudattaa sääntöjä. Varmaan EU ottaa Ranskasta laivatilauksen pois, jos selviää että sääntöjä on rikottu.
No ei tietenkään ota. Eihän kukaan sellaista ole väittänyt. Sinä olet siis sitä mieltä, että Suomen valtion pitää antaa yrityksille lainaa riippumatta mistään valtiontukisäännöksistä yms?
Jos Suomen valtio ei olisi sössinyt, St Nazaire ei olisi edes päässyt loppusuoran neuvotteluihin mukaan.
Milloin tämä Suomen valtion sössiminen ajallisesti tapahtui?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös