Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 141 634
  • 10 753

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Soinivaaran faktat ovat heikot. Väittäessään terveystaloustieteen yleisen viisauksen olevan, että yksityisiin palveluihin nojaava terveydenhuolto tulee kalliimmaksi kuin julkisiin palveluihin nojaava, Soinivaara ei esitä mitään faktoja väitteensä tueksi.

Minä esitän puolueettoman tutkimustuloksen, joka kaataa kevyesti Soinivaaran väitteen:

Nyt se on ensi kertaa tutkittu: Yksityinen voitti julkisen terveydenhuollossa | Talouselämä

Totta kai yksityistäminen voidaan tehdä siten, että kustannukset moninkertaistuvat. Mutta se on poliitikkojen vika ja halu.

Soinivaarasta on ikääntyessä tulossa yhä enemmän vihersosialisti, jolle on tyypillistä keskeisten tutkimustulosten ja faktojen unohtaminen. Sääli hyvää miestä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toki linkkaamassasi jutussa todetaan "...ettei tuloksista voi tehdä laajoja yleistyksiä".

Hyvin luettu, näin siinä lukee. Muuttaako se mielestäsi Soinivaaran väitteen oikeammaksi? Vai onko kyse siitä, että julkisen sektorin THL:n johtajan näkemys mitätöi tämän tutkimuksen tulokset?

Olisi mukava nähdä puolueeton tutkimustulos, jonka mukaan julkinen terveydenhoito on kustannustehokkaampaa kuin yksityinen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vai onko kyse siitä, että julkisen sektorin THL:n johtajan näkemys mitätöi tämän tutkimuksen tulokset?
Minusta se kertoo sen että SELVITYKSEN tehneeen laitoksen johtaja sanoo ettei heidän SELVITYKSEN tuloksista voi tehdä laajoja yleistyksiä
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minusta se kertoo sen että SELVITYKSEN tehneeen laitoksen johtaja sanoo ettei heidän SELVITYKSEN tuloksista voi tehdä laajoja yleistyksiä

Tässä olet aivan oikeassa. Ei yksittäisestä tutkimuksesta voi tehdä laajaa yleistystä. Mutta pelkästään tämän tutkimuksen tuloksilla voi ampua alas Soinivaaran väitteen, jonka mukaan yksityisiin palveluihin nojaava terveydenhuolto tulee kalliimmaksi kuin julkisiin palveluihin nojaava. Jotta Soinivaaran väitteessä olisi edes järkeä, jostain pitäisi löytyä puolueeton tutkimus tai selvitys, jonka mukaan yksityisiin palveluihin nojaava terveydenhuolto tulee kalliimmaksi kuin julkisiin palveluihin nojaava.

Korjaa, jos tiedät paremmin, mutta sellaista ei ole tehty.

Minä väitän, että kustannusmielessä paras tulos saadaan julkisen ja yksityisen sektorin hyödyntämisellä. Ei puhtaasti kumpikaan, vaan molemmat. Mutta en tiedä, onko asiasta tutkimusta, joka tämän todistaisi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei ole tehty TUTKIMUSTA, on tehty SELVITYS.

Totta, näin on. Muutan siis mm. tekstini Ei yksittäisestä tutkimuksesta voi tehdä laajaa yleistystä tekstiksi Ei yksittäisestä selvityksestä voi tehdä laajaa yleistystä.

Ehditkö jossain vaiheessa kommentoimaan varsinaista asiaa eli Soinivaaran väitettä, vai jätätkö tähän, kun sait tuotua esille sen, että kyseessä on selvitys, ei tutkimus, eikä selvityksestä voi THL:n edustajan mukaan tehdä laajoja yleistyksiä?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehditkö jossain vaiheessa kommentoimaan varsinaista asiaa eli Soinivaaran väitettä,
Ei minulla ole mitään tarvetta sitä kommentoida .. Soininvaara näyttää olevan hyvin aktiivinen somessa kysy suoraan häneltä .
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ei minulla ole mitään tarvetta sitä kommentoida .. Soininvaara näyttää olevan hyvin aktiivinen somessa kysy suoraan häneltä .

Luulenpa että Soininvaara perustaa väitteensä empiriaan, havaintoihin reaalimaailman ilmiöistä. Ehkäpä merkittävimpänä verrokkinaan USA:n malli, jossa yksityisillä toimijoilla on keskeisin asema kaikista kehittyneistä maista. Ja hänen olennaisin kritiikkinsä kylläkin kohdistuu tämän spesifin mallin täydelliseen järjettömyyteen, mikä kritiikki ei muuttuisi miksikään vaikka Cobolin poimimaa lausetta ei olisi kirjoitettukaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Luulenpa että Soininvaara perustaa väitteensä empiriaan, havaintoihin reaalimaailman ilmiöistä. Ehkäpä merkittävimpänä verrokkinaan USA:n malli, jossa yksityisillä toimijoilla on keskeisin asema kaikista kehittyneistä maista. Ja hänen olennaisin kritiikkinsä kylläkin kohdistuu tämän spesifin mallin täydelliseen järjettömyyteen, mikä kritiikki ei muuttuisi miksikään vaikka Cobolin poimimaa lausetta ei olisi kirjoitettukaan.

Tulkintasi on mahdollinen. Epäilen kuitenkin vahvasti, ettei Soinivaara miettinyt USA:ta kirjoittaessaan suomalaisesta soteuudistuksesta ja verratessaan tilannetta Ruotsiin. Tässä kontekstissa hän olisi maininnut todennäköisesti USA:n nimeltä, kuten mainitsi Ruotsin.

Soinivaaran sotekritiikistä en ole eri mieltä sinänsä. Mutta siitä olen, että julkinen olisi halvempi kuin yksityinen, kun puhutaan lähtökohtaisesti julkisesta ja yksityisestä. Myös omat pitkäaikaiset havainnot julkisen ja yksityisen puolen palveluntuottajana IT-ratkaisuissa ja niiden soveltamisessa sekä projektijohtamisessa mm. terveydenhuollossa tukevat THL:n selvityksen tulosta.
 

Tuamas

Jäsen
Todettakoon tähän, että tässä kannattaisi vähän syvemmin keskustella siitä mitä verrataan.

Jos keskustellaan yksittäisistä hoitotoimenpiteistä, hoitopäivien hinnasta tai jonkun rajatun ratkaisun toteuttamisesta, yksityinen terveydenhuolto kykenee näihin lähes kaikissa tapaukssa julkista tehokkaammin.

Jos taas keskustellaan hoidon kokonaisjärjestämisestä sekä hoidon tarpeen määrittämisestä, niin tällöin lähes aina julkinen on tehokkaampi kuin yksityinen, koska yksityiselle tulee usein insentiivi optimoida omaa taloutta sekä hoidon määrää oman edun mukaisesti.

Eli jos insentiivejä säädetään hiukkaakaan väärin, yksityinen puoli joko yli- tai alihoitaa, riippuen vähän miten raha kulkee järjestelmässä.

Tämän myöntämisen ei pitäisi olla kenellekään markkinataloutta tuntevalle mikään kynnys ja nähdäkseni tätä Ode tuossa ajaa takaa.
Yksityinen järjestäjä on terveydenhuollossa äärimmäisen hyvä renki, mutta keskivertoa heikompi isäntä.

Ja selvennetään tähän käytetty sana tehokkaammin:
eli kustannustehokkaammin mutta silti vähintään samalla hoidon laadulla.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Todettakoon tähän, että tässä kannattaisi vähän syvemmin keskustella siitä mitä verrataan.

Jos keskustellaan yksittäisistä hoitotoimenpiteistä, hoitopäivien hinnasta tai jonkun rajatun ratkaisun toteuttamisesta, yksityinen terveydenhuolto kykenee näihin lähes kaikissa tapaukssa julkista tehokkaammin.

Jos taas keskustellaan hoidon kokonaisjärjestämisestä sekä hoidon tarpeen määrittämisestä, niin tällöin lähes aina julkinen on tehokkaampi kuin yksityinen, koska yksityiselle tulee usein insentiivi optimoida omaa taloutta sekä hoidon määrää oman edun mukaisesti.

Eli jos insentiivejä säädetään hiukkaakaan väärin, yksityinen puoli joko yli- tai alihoitaa, riippuen vähän miten raha kulkee järjestelmässä.

Tämän myöntämisen ei pitäisi olla kenellekään markkinataloutta tuntevalle mikään kynnys ja nähdäkseni tätä Ode tuossa ajaa takaa.
Yksityinen järjestäjä on terveydenhuollossa äärimmäisen hyvä renki, mutta keskivertoa heikompi isäntä.

Ja selvennetään tähän käytetty sana tehokkaammin:
eli kustannustehokkaammin mutta silti vähintään samalla hoidon laadulla.
Toinen on sitten vielä se, että yksityisellä on vastaavasti erittäin hyvät syyt siirtää mahdollisesti hankalat tapaukset sitten aina julkiselle. Eli poimitaan ne rusinat siitä pullasta, suoritetaan niitä helppoja ja yksinkertaisia operaatioita missä katteet on kohdillaan ja sysätään vaikeat tapaukset sitten suosiolla julkiselle puolelle. Tämähän on se suurin huoli ja murhe tuon lisäksi että joka vaivaan alkaa ratkaisuna olemaan se leikkaus, koska siitä saa hyvät hillot.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos taas keskustellaan hoidon kokonaisjärjestämisestä sekä hoidon tarpeen määrittämisestä, niin tällöin lähes aina julkinen on tehokkaampi kuin yksityinen, koska yksityiselle tulee usein insentiivi optimoida omaa taloutta sekä hoidon määrää oman edun mukaisesti.

Höpsis. Kyse on tietenkin siitä, että yksityisellä tulee olla palkitsevaa toimia kokonaisuuden kannalta oikein. Jos puhutaan sotesta, mallin tulee olla suotuisa asiakkaan, maksajan ja kilpallun kannalta. Se että suomalaiset poliitikot voivat pahimmillaan moninkertaistaa kustannukset, on typerää ahneutta.

Lähtökohtaisesti yksityinen on terveydenhoidossa tai muissa palveluissa lähes aina tehokkaampi ja edullisempi. Mutta tämä voidaan ihan tarkoituksella ryssiä, jotta saadaan lisää virkoja säätämään tai lisää perusteetonta tuloa yksityiselle.

e: ja sama näkemys myös @BlackWolf
 

Tuamas

Jäsen
Höpsis. Kyse on tietenkin siitä, että yksityisellä tulee olla palkitsevaa toimia kokonaisuuden kannalta oikein. Jos puhutaan sotesta, mallin tulee olla suotuisa asiakkaan, maksajan ja kilpallun kannalta. Se että suomalaiset poliitikot voivat pahimmillaan moninkertaistaa kustannukset, on typerää ahneutta.

Lähtökohtaisesti yksityinen on terveydenhoidossa tai muissa palveluissa lähes aina tehokkaampi ja edullisempi. Mutta tämä voidaan ihan tarkoituksella ryssiä, jotta saadaan lisää virkoja säätämään tai lisää perusteetonta tuloa yksityiselle.

Höpsis itsellesi ja jätit vielä tuon käytännössä saman asian lainaamatta.

Eli jos insentiivejä säädetään hiukkaakaan väärin, yksityinen puoli joko yli- tai alihoitaa, riippuen vähän miten raha kulkee järjestelmässä.

Tämän myöntämisen ei pitäisi olla kenellekään markkinataloutta tuntevalle mikään kynnys ja nähdäkseni tätä Ode tuossa ajaa takaa.
Yksityinen järjestäjä on terveydenhuollossa äärimmäisen hyvä renki, mutta keskivertoa heikompi isäntä.

Insentiivien säätäminen on vaikeaa ja ääriesimerkki siitä mihin väärin säädetyt insentiivit sekä terveydenhuollon kustannusten hinta johtavat on Yhdysvaltojen tilanne.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Höpsis. Kyse on tietenkin siitä, että yksityisellä tulee olla palkitsevaa toimia kokonaisuuden kannalta oikein. Jos puhutaan sotesta, mallin tulee olla suotuisa asiakkaan, maksajan ja kilpallun kannalta. Se että suomalaiset poliitikot voivat pahimmillaan moninkertaistaa kustannukset, on typerää ahneutta.

Lähtökohtaisesti yksityinen on terveydenhoidossa tai muissa palveluissa lähes aina tehokkaampi ja edullisempi. Mutta tämä voidaan ihan tarkoituksella ryssiä, jotta saadaan lisää virkoja säätämään tai lisää perusteetonta tuloa yksityiselle.
Siis ethän sinä ole asiassa sinällään väärässä. Voidaan ihan perustellusti sanoa että yksityiset suorittaa keskimäärin tehokkaammin kuin julkinen puoli. Se ongelma muodostuu siinä että on suorastaan mahdotonta luoda sellaista sote himmeliä mihin ei jäisi porsaanreikiä ja mikä ei täten mahdollistaisi niiden ongelmien muodostumista. On se sitten mallin tekijä tavoite tai ei. Kyseessä on aivan liian monimutkainen kenttä, missä on aivan liikaa muuttujia. Sitten kun sitä kokonaisuutta aletaan etäältä paukuttamaan kasaan niin joku kärsii aina ja tässä touhussa se kärsijä on veronmaksaja, joka jatkossa tulee maksamaan enemmän ja huonommasta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Höpsis itsellesi ja jätit vielä tuon käytännössä saman asian lainaamatta.

Olihan siinä eroja, mutta se siitä.

Insentiivien säätäminen on vaikeaa ja ääriesimerkki siitä mihin väärin säädetyt insentiivit sekä terveydenhuollon kustannusten hinta johtavat on Yhdysvaltojen tilanne.

Kyllä, samoin toisesta ääripäästä sitten Venezuelan terveydenhoito, jonka marxilainen presidentti pilasi. Ehdotan kuitenkin, että keskitytään soteen ja jätetään nämä ääripäät pois.

Siis ethän sinä ole asiassa sinällään väärässä. Voidaan ihan perustellusti sanoa että yksityiset suorittaa keskimäärin tehokkaammin kuin julkinen puoli. Se ongelma muodostuu siinä että on suorastaan mahdotonta luoda sellaista sote himmeliä mihin ei jäisi porsaanreikiä ja mikä ei täten mahdollistaisi niiden ongelmien muodostumista. On se sitten mallin tekijä tavoite tai ei. Kyseessä on aivan liian monimutkainen kenttä, missä on aivan liikaa muuttujia. Sitten kun sitä kokonaisuutta aletaan etäältä paukuttamaan kasaan niin joku kärsii aina ja tässä touhussa se kärsijä on veronmaksaja, joka jatkossa tulee maksamaan enemmän ja huonommasta.

Tässä on hyvin kuvattu yksityisen puolen edut ja ongelma ja eiköhän @Tuamas ole tästä samaa mieltä. Itse pidän toistaiseksi parhaana Lepomäen esittämää mallia. Siinä valinnanvapaus on mahdollista saada aikaan Kelan rahoittamalla valtakunnallisella ”raha seuraa asiakasta”-mallilla, jonka pohjana toimii nykyinen Kela-korvausten malli.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Lepomäen mallin kanssa voisi pohtia sotea, joka toimisi 85-95 prosenttisesti yksityisesti. Ja olisi paljon nykyistä edullisempi. Kannustinhimmelin idea olisi siinä, että kustannustehokkuudesta ja hyvästä laadusta palkittaisiin, kustannustehottomuudesta ja huonosta laadusta rangaistaisiin. Parametrit löytyisivät kyllä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Insentiivien säätäminen on vaikeaa ja ääriesimerkki siitä mihin väärin säädetyt insentiivit sekä terveydenhuollon kustannusten hinta johtavat on Yhdysvaltojen tilanne.

Juuri näin ja juuri tähän tuhoisaan insentiivien säätelyn malliin sekä maakuntien absurdiin rooliin Osmo viittaa. Hän on kommentoinut myös Cobolin mainitsemaa Lepomäen mallia, voin linkittää sen ehtiessäni.

Hieman muuten vierastan, @Cobol, tuollaista kovin abstraktia tapaa ilmaista, että ilman spesifiä kontekstia yksityinen palveluntuotanto on teoreettisesti "aina" tehokkaampaa. Burkelaisena osittaiskonservatiivina toteaisin tähän että ihmiskunnan toimissa on aina tietty konteksti, mistä seuraa se empiirinen huomio, etteivät markkinat sovi ihan kaikille inhimillisen toiminnan aloille. (Tälläistä teoriaskeptisyyttä on muuten niin marxistien kuin libertaarienkin kovasti vaikea sisäistää...)
 

Tuamas

Jäsen
Lisäksi keskustelussa on hyvä muistaa se, myös Lepomäen esiin nostama seikka, että vaikka kuinka moitittaisiin nykyisiä malleja, niin nykyjärjestelmä on kuitenkin kansainvälisesti vertailtuna kustannustehokas sekä laadukas tapa tuottaa sote-palvelut.

Maakuntamallissa isoin ongelma on palvelun tilaajien insentiivien puuttuminen, koska käytännössä mallin rahoitus tulee valtiovarainministeriöltä, joka määrittää sitten kuinka paljon rahaa kukin maakunta saa käytettäväkseen. Tällöin nykymallilla ei maakunnilla ole juuri motiivia toimia mahdollisimman tehokkaasti, koska rahoituksen määrään ei juuri itse pysty vaikuttamaan.

Jos sote halutaan hoitaa maakuntien kautta, tulee samalla antaa niille verotusoikeus sekä budjettivastuu sotesta.

Suomessa tulisi ylipäätään vastuuttaa eri yhteiskunnan toimijoita enemmän, työttömyyden kustannukset tulee jyvittää selvemmin ja samalla tulee työllistämistoimien siirtyä näiden jyvitysten mukana, eli se joka on vastuussa työttömyyskorvauksesta olisi myös vastuussa työllistämistoimenpiteistä.
Samoin asumistukien maksusta tulisi ainakin osa korvamerkitä kuntien maksuvastuulle tai vaihtoehtoisesti viedä kunnilta kaavoitusoikeudet.

Ylipäätään myös julkisen vallan osalta tulisi rakentaa järjestelmä vahvemmin organisaatioiden insentiivit huomioiden.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lähtökohtaisesti yksityinen on terveydenhoidossa tai muissa palveluissa lähes aina tehokkaampi ja edullisempi. Mutta tämä voidaan ihan tarkoituksella ryssiä, jotta saadaan lisää virkoja säätämään tai lisää perusteetonta tuloa yksityiselle.
Mihin perustat tämän väitteesi? Tuossahan edellä oli nimenomaan korostettu, että yksittäisten toimenpiteiden tehokkuus on eri asia kuin järjestelmän kokonaisvaltainen kustannustehokkuus.

Soininvaara mainitsee, kuinka Ruotsin malli, joka on hyvin samankaltainen kuin Suomen suunnitelma, on kasvattanut kustannuksia 25%. Kiistätkö tuon väitteen, ja jos, niin millä perusteilla?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lisäksi keskustelussa on hyvä muistaa se, myös Lepomäen esiin nostama seikka, että vaikka kuinka moitittaisiin nykyisiä malleja, niin nykyjärjestelmä on kuitenkin kansainvälisesti vertailtuna kustannustehokas sekä laadukas tapa tuottaa sote-palvelut.
Näin. Lisäksi on esitetty varsin aiheellista kritiikkiä liittyen siihen, että kuntauudistus olisi voitu tehdä ensin huolella ja sitten vasta aloittaa sote-järjestelmän remontointi. Nyt on lyöty monta asiaa pöytään samanaikaisesti, ja hallitus tuntuu itsekin lähinnä toivovan, että koko paletti pysyy kasassa. Lopputulosta on hyvin vaikea ennakoida.

Näkisin, että terveydenhuollon tehokkuus ei ole niinkään ongelma, vaan se, että liian suuri kuntakenttä mahdollistaa eriytyvän kehityksen. Osa kunnista menestyy samalla kun toiset ovat aivan liian heiveröisiä ylläpitämään perustuslain velvoittamia palveluita.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hieman muuten vierastan, @Cobol, tuollaista kovin abstraktia tapaa ilmaista, että ilman spesifiä kontekstia yksityinen palveluntuotanto on teoreettisesti "aina" tehokkaampaa.

Olen aika samaa mieltä. Todettakoon, että minä olen kirjoittanut, että lähtökohtaisesti yksityinen on terveydenhoidossa tai muissa palveluissa lähes aina tehokkaampi ja edullisempi. Tämä johtuu palvelun tuottamisen konseptista organisaatioineen ja ohjelmistoineen sekä halusta ja kyvystä kehittää palvelukonseptia ja tuotetta edelleen.

Mihin perustat tämän väitteesi? Tuossahan edellä oli nimenomaan korostettu, että yksittäisten toimenpiteiden tehokkuus on eri asia kuin järjestelmän kokonaisvaltainen kustannustehokkuus.

Eniten kokemukseeni erilaisten mittausparametrien osalta julkiselle ja yksityiselle puolelle. Paljon on ollut soteen liittyviä tahoja. Mulla on jotain 30 tahon tietoja siitä, miten tehokkaita ne ovat ja kuinka edullisesti tuottavat palveluita. Näin siksi, että olen ollut kehittämässä mittareita. Näistä noin 15 on isoja julkisia toimijoita. Nämä eivät ole julkista tietoa, joten en voi yksilöidä sen enempää. Toissijaisesti selvityksiin ja tutkimuksiin.

Soininvaara mainitsee, kuinka Ruotsin malli, joka on hyvin samankaltainen kuin Suomen suunnitelma, on kasvattanut kustannuksia 25%. Kiistätkö tuon väitteen, ja jos, niin millä perusteilla?

Miksi minä sen kiistäisin? En tosin tunne Ruotsin mallia, mutta en henkilökohtaisesta kannata hallituksen esitystä. Olen aikoja sitten todennut, että hallitus saisi kaatua. Mutta olen myös todennut ymmärtäväni kepukokkareiden halun saada sote maaliin, koska seuraavassa hallituksessa on Rinteen demarit.
 

Tuamas

Jäsen
Näkisin, että terveydenhuollon tehokkuus ei ole niinkään ongelma, vaan se, että liian suuri kuntakenttä mahdollistaa eriytyvän kehityksen. Osa kunnista menestyy samalla kun toiset ovat aivan liian heiveröisiä ylläpitämään perustuslain velvoittamia palveluita.

Niin, palveluiden saatavuudessa ja laadussa on järkyttävä ero, jos verrataan syrjäistä pikkukuntaa sekä isompaa keskusta.

Suomesta tulisi joko lakkauttaa kuntien valtionapujärjestelmä tai kieltää alle 10 000 asukkaan kunnat. Näillä toimenpiteillä toiminta järkevöityisi jo merkittävästi ja soteuudistuksessa voitaisiin ottaa aikalisä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näkisin, että terveydenhuollon tehokkuus ei ole niinkään ongelma, vaan se, että liian suuri kuntakenttä mahdollistaa eriytyvän kehityksen. Osa kunnista menestyy samalla kun toiset ovat aivan liian heiveröisiä ylläpitämään perustuslain velvoittamia palveluita.

On se ongelma, siis kokonaisuus. Todellisuudessa terveydenhuolto räjähtää monien kuntien silmille, koska väestö ikääntyy ja yhden kunnan huolettavana voi yhtäkkiä olla parissa vuodessa 20 sänkyyn sidottua vanhusta, joiden hoito maksaa kymmeniä tuhansia per henkilö.

Löytyisi hyviä tapoja tehdä asiat oikein. Ongelma on halun puuttuminen viimeiset 10-15 vuotta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös