Mikset lähde jo nyt? Olishan se opiskelukin varmaan motivoivempaa jossain lämpimämmässä ja lievemmin verotetussa maassa, jossa kaltaisellasi maailmankansalaisella olisi helpompi hengittää. Vai tarkoittaako "kun tulee mahdollisuus" = "Kunhan olen suorittanut ilmaiset, verorahoilla kustannetut opintoni loppuun".
Ollaanpa täällä vähän butthurt much -asenteella menossa, kun mielestäni Suomi ei olekaan maailman paras maa olla, elää ja asua. Ulkomaille olisin mieluusti voinut lähteä opiskelemaan, mutta koska todistukseni lukioajoilta ovat mitä ovat laiskuuden ja opiskelumotivaation puutteen vuoksi, niin sellainen olisi ollut siinä tilanteessa todella hankala saavuttaa.
Näen muualla itselleni paremman tulevaisuuden ja aion sitä myös käyttää. Enkä ole ainoa. Tulonsiirtojen suhteen valtio tulee toki jäämään pakkaselle suuren summan minun osaltani. En tunne siitä sen kummempia tunnontuskia. Tämä on se pieni trade-off, joka syntyy, kun sosiaalivaltion toimintaan ohjataan hyvin suuria rahamääriä muiden kustannuksilla. Mitä esimerkiksi korkeakoulutukseen tulee, niin mielestäni sinne voisi laittaa kohtuulliset lukukausimaksut, vaikka 5000-7000 euroa vuodessa kalleimmille aloille ja 3000-5000 halvemmille. Maksut kustannettaisiin opintolainalla ja niitä alettaisiin maksamaan takaisin tulojen ylitettyä tietty osa, kuten Britanniassa asia toimiikin tällä hetkellä. Kenenkään elämä ei muuttuisi tämän takia miksikään, eikä kenenkään tarvitsisi koulujaan jättää käymättä rahanpuutteen takia. Leikkauksia ja suurta resurssipulaa ei tarvitsisi aina manailla, eikä akateemikkoja ryntäisi ulkomaille tihenevään tahtiin.
Korkeatuloisena "maailmankansalaisena" Suomi ei ysinkertaisesti ole lähellekään paras paikka asua maailmassa. Kuriositeettina mainittakoon tosiaan vielä se, että en edes ole "puhtaasti" suomalaista alkuperää, vaan juuria löytyy Keski-Euroopasta viimeisen viimeisen sadan vuoden aikasäteellä. Sinne suuntaan aion mahdollisesti yrittää kurkotella. Lieköhän siis veri vetää isieni ja äitieni asuinsijoille.
Oletko sitten itse sitä mieltä, ettei Suomen kansalaisilla pitäisi olla oikeutta lähteä etsimään parempaa elämää muualta?
Ps. viimeinen lauseesi pitää hyvinkin paikkansa.