1. Miten lainaamasi kohta kumoaa tämän samasta kirjoituksesta olevan lainauksen:
Rosatom-sopimuksella Suomi tekee itsestään entistä riippuvaisemman venäläisestä ydinpolttoaineesta. Tämä lisää meidän kokonaisriippuvuuttamme Venäjästä, vaikka sähköntuonti vähenee ja omavaraisuus sähköntuotannossa kasvaa", Veli-Pekka Tynkkynen toteaa. Suomen ja Venäjän energiakauppa ei perustu keskinäisriippuvuuteen, kuten EU:n ja Venäjän energiakauppa, vaan Suomi on riippuvainen Venäjästä. Fortumin omistuksista Venäjällä ei ole vipuvarreksi, jotta voitaisiin puhua keskinäisriippuvuudesta", hän sanoo.
Koita vähitellen kumota, lopeta kysely. Sinulta odotetaan nyt faktaa, että Tynkkynen on väärässä.
Minä olen kysynyt sinulta nyt useamman kerran että miten se kokonaisriippuvuus lisääntyy ja sinun vastauksesi on ollut tuo sama lainaus, jos sinulla ei ole vastausta niin voitko kysyä Tynkkyseltä sitä?
Minun tehtävä ei ole arvailla Tynkkysen perusteluita. Jos perustelu on ainoastaan tuo polttoaineasia niin Tynkkynen tekee itsestään täydellisen pellen koska ydinpolttoainetta saa muualtakin kuin Venäjältä, mm. Briteistä ja Espaniasta, näin on tehty mm. Loviisan vemäläisissä reaktoreissa.
Sinulla lienee käsitys, että miljardiluokan venäläinen investointi Suomessa lisää turvallisuutta - vai miksi tuon tekstin kopioit? Kerrot varmaan siinä tapauksessa, miten Venäjän investoinnit ovat lisänneet turvallisuutta Ukrainassa, Georgiassa ja Azerbaizanissa?
Niinpä. Kun katsot historiaa, Venäjän merkittävät investoinnit ovat toimineet naapurimaissa magneettina - Venäjälle. Takuita toiseen suuntaan ei ole, todellakaan.
Mitä ihmettä? Minä kopioin tuon tekstin, jonka itse linkitit, jolla todistetaan sinun omat väitteesi vääräksi. Tynkkynen sanoo siinä suoraan että Fennovoima vähentää sähköntuontia (=riippuvuutta Venäjästä) ja kasvattaa omavaraisuutta. Tämä on se olennainen pointti ja vaikuttaa vahvasti siltä että yrität viedä keskustelua täysin eri suuntaan.
En, miksi sellaista toivot? Turvallisuus kasvaa, kun energiariippuvuus Venäjästä vähenee. Mutta se ei voi johtaan samaan aikaan siihen, että muu riippuvuus Venäjästä kasvaa, kuten Tynkkynen asian ilmaisi.
No kerro nyt herranjumala sentää että miten se "muu riippuvaisuus Venäjästä" kasvaa jos energiariippuvaisuus vähenee? Tätä olen nyt odottanut jo pidemmän aikaa sinulta.
Eihän se näin mene tässäkään. Sinä määrittelet rajan, jossa tenttaat!
Vastaus on edelleen sama: Suomen ei tule olla Venäjän apulaisena hajottamassa EU:ta..
Hei oikeesti nyt, nyt puhutaan NS2:sta josta Fortum tulee omistamaan ehkä 10%, miten Suomi on tässä Venäjän apulaisena hajoittamassa EU:ta varsinkin kuin Fortum on samalla puolella kuin EU:n suurin valtio Saksa?
Tää menee nyt ihan oikeasti jo täysin käsittämättömäksi, musta tuntuu ettet nyt millään pysty myöntämään että olit väärällä agendalla/argumentaatiolla liikenteessä.
Noi on aika epäoleellisia. Miten ne liittyvät ydinasiaan, eli Suomen ja Venäjän riippuvuuteen ja siihen, että poliittista, taloudellista tai muuta riippuvuutta ei tule lisätä Venäjästä?
Ei ne todellakaan ole epäoleellista, et vain nyt halua vastata niihin. Kun vastaat niihin niin tajuat miten ne liittyvät ydinasiaan.
Tässä omat kysymykseni
@Daespoo ja nyt on mun vuoro:
1. Rosatom-sopimuksella Suomi tekee itsestään entistä riippuvaisemman venäläisestä ydinpolttoaineesta. Tämä lisää meidän kokonaisriippuvuuttamme Venäjästä, vaikka sähköntuonti vähenee ja omavaraisuus sähköntuotannossa kasvaa.
Fakta: Kyllä/Ei. Miksi?
Ei. Fennovoimalla on 10v sopimus Rosatomin kanssa ydinpolttoaineen toimituksesta, sen jälkeen kaikki on auki. Jos Rosatom feilaa sopimuksen tämän 10v aikana, Fennovoima voi hankkia polttoaineen mistä tahansa (kuten Fortum on tehnyt Loviisassa). Ydinvoimalassa on yleensä vähintään 2v polttoaineet ns. varastossa eli jos polttoainetta ei tipu Rosatomilta, sen saa muualta, myös EU:sta (tai Kanadasta, Australiasta, USAsta jne).
2. Miljardiluokan venäläinen investointi Suomessa lisää turvattomuutta tai ei ainakaan lisää turvallisuutta jos pohjaksi otetaan arvio, miten Venäjän investoinnit ovat lisänneet turvallisuutta Ukrainassa, Georgiassa ja Azerbaizanissa?
Fakta: Kyllä/Ei Miksi?
Kysymyksesi on sen verran perseilty muotoilultaan että siihen ei voi vastata järkevästi kyllä/ei jos luet kysymyksesi uudestaan.
Mutta jos tarkoituksesi on kysyä vähentääkö Rosatomin investointi Suomeen em. pohja-arviolla turvattomuutta niin vastaus on EI. Jatkovastauksena todettakoon että kysymyksesi pohja-arvioineen on tyhmä ja verrattavissa kysymykseen "oletko lopettanut vaimosi hakkaamisen? kyllä/ei".
3. Suomen rooli on toimia EU:ssa yhdessä muiden EU-maiden kanssa. Ei ole Suomelle hyväksi, kun Venäjän pääministeri kehuu Suomen linjaa, joka on päinvastainen muiden EU-maiden linjan kanssa.
Fakta: Kyllä/Ei Miksi?
En tiedä mitä Suomen linjaa Venäjän pääministeri on kehunut ja mikä on päinvastainen muiden EU-maiden linjan kanssa joten en voi vastata kysymykseen. Odotan mielenkiiinnolla tarkennusta ja vastaan siihen mielelläni.
Palaan iltasella, valitan, mutta huomenna ajohommia aamusta. Öitä.
Tack detsamma.