Jeps, emme ole erimielisiä siitä, että persut oli Kepun ja Kokoomuksen politiikan apupuolue. Tämä mahdollistui, koska Soini mahdollisti sen. Samalla hallituksen politiikka lähti osin raiteiltaan, koska sekä Kepu että Kokoomus pystyi tekemään luettelon omista tavoitteistaan, ja Soini vastasi kaikkeen kyllä. Soinille oli ihan sama mitä tekevät, kunhan ministeriauto pysyy hänellä + sovittu virka sen jälkeen.
Minusta tuo on mennyt ajanmyötä tuohon. Vaalien jälkeen keskustalla oli niin vahva mandaatti, että keskusta pystyi lähes yksin sanelemaan tiettyjä asioita. Sipilä jopa hoiti lähes yhden miehen orkesterina monia asioita ja välillä mietin esim. mikä virka on elinkeinoministerillä, kun Sipilä hoitaa nekin asiat.
Kolmen suuren hallituksessa on se ongelma, että siinä esiintyy helposti 2+1 asetelmia ja alussa Soinin persut tuntuivat menevän usein keskustan taakse. Siinä oli se yksi hallituskriisi jo käsillä, jolloin Sipilä uhkasi maakuntauudistuksen vuoksi kaataa hallituksen, jos kokoomus ei suostu siihen, että niitä maakuntia tulee olemaan niin paljon. Ajanmyötä kokoomuksen asema vahvistui. Saatiin uusi puheenjohtaja, joka sai pikku hiljaa kannatuksen nousemaan. Maantaloudesta alkoi kuulua positiivisia signaaleita ja Stubbin ajan sekava tila oli poistunut. Kun kokoomuksen asema parani ja gallupkannatus nousi, niin se sai myöskin itseluottamusta alkaa vaatia yhä kokoomuslaisempaa politiikkaa. Samaan aikaan muiden hallituspuolueiden kannatus on heikentynyt. Oli sitä kokoomuslaista politiikkaa aikaisemminkin toki näkyny. Osin sen vuoksi, että Rehn ja Berner ajoivat hallituksesa melko kokoomuslaista linjaa, vaikka olivatkin kepulaisia.
Persut ovat osittain mokanneet itse asiansa, mutta osittain heille kävi huono tuuri. Pakolaiskriisi yllätti meidät housut kintuissa ja vaikka persut olivat siinä asiassa olleet osittain aivan oikeassa, niin he kärsivät nyt valtavasti hallitusvastuussa. Ei pystytty toimimaan niin nopeasti tai niin radikaalisti kuin heidän äänestäjänsä olisivat halunneet ja samalla muidenkin hallituspuolueiden kannat muuttuivat tässä samassa asiassa kriittisimmiksi. Se ei ollut siis ainoastaan persujen ansiota, että oleskeluluvan saamisen kriteereitä tiukennettiin, vaikka ovathan he varmasti olleet vahvasti asiassa vaikuttamassa ja aloitteellisia. Yksi ongelma persuilla on koko ajan ollut se sisäinen hajanaisuus. Jos siellä joutuu koko ajan sammuttamaan tulipaloja, ei voi olla vahva toimija suhteessa muihin puolueisiin. Heidän tavoitteensa jäävät epäselviksi. Kaiken lisäksi heillä on ollut täysin naurettavia tavoitteita kuten huvikuunari ja juppiskootteri -vero, jolla ei ollut mitään muuta tarkoitusta kuin olla kateusvero. Kun siitä aiheutuvat tuotto olisi jäänyt kustannuksia alemmaksi, niin siitäkin luovuttiin ja jälleen kerran kävi niin että persut hävisivät. Sama tapahtui myös hallintarekisteriasiassa.
He ovat apupuolue sen vuoksi, koska ensinnäkin heidän oma asemansa on suosion laskun myötä heikentynyt, mutta toisaalta myös siksi, etteivät he ole ajaneet asioita, mitkä olisivat tuossa 2+1 asetelmassa nousseet suosioon. Alussa hallituksessa oli vähän Sipilän linja melkein läpihuutojuttu, jolloin kokoomus oli alakynnessä ja myöhemmin on siirrytty hyvin paljon kokoomuksen suuntaan. Persuilla ei ole ollut varsinaisesti mitään annettavaa. Se on hirveän sekavaa, että he kannattavat esim. yrittäjyyttä, mutta se ei tule millään tavalla selkeästi ilmi, mitä he käytännössä haluavat tehdä. Autoveron poisto on toki yksi asia, mitä Soini on ajanut, mutta se on Suomessa sellainen hemmetin iisakinkirkko-tyyppinen hanke, joka kestää ikuisuuden. Aikanaan 90-luvulla vaadin itse autoveron poistoa sillä perusteella, että kun oli lama-aika, niin uusia autoja myydään muutenkin vähän. Jos vero poistettaisiin ja korvattaisiin vuosittaisella autoverolla, se olisi parasta tehdä juuri silloin, kun kauppa ei käy. Lisäksi oman tulkintani mukaan autovero oli Maastrichtin sopimuksen vastainen. Silloin olin opiskellut EY-oikeutta ja tulkitsin sen veron olevan käytännössä laiton. Joka tapauksessa tuokaan ei ole kunnolla edennyt. Luulisi, että jos Soini olisi sanonut, että hallitus kaatuu, jos autoveroa ei poisteta, niin jotain olisi tapahtunut. Siinä mielessä Cobol on oikeassa, että aika tiukasti siellä ministeriautossa halutaan istua. Toisaalta se on heille once in a lifetime opportunity. Takiaispuolueeksi voivat päästä jatkossakin jollain 1-2 ministeripaikalla, mutta ei tuollaista asetelmaa enää tule, jossa puolueella olisi noin monta ministerinsalkkua.