Todetaan nyt vaikka tässä ketjussa että onhan tuo raideliikenteen avaaminen kilpailulle taas sellaista kepulointia että... Taas kerran kaupunkilaiset joutuvat maalisten elinkustannusten maksumiehiksi, kun kepu junailee halvempia lippuja taloudellisesti kannattamattomile maaseutuosuksille.
Odottaisin kuitenkin nyt lopullista esitystä, tästä on sen verran vähän/epämääräistä tietoa käytännön toteutuksesta. Berner ei ole sieltä Kepun maakunta-siivestä joten tuskin omaa ainakaan henkilökohtaisesti mitään kepu-agendaa tämän(kään) osalta.
Jep, tämä uudistus olisi melkoisen erilainen jos Keskusta olisi oppositiossa. Tässä muodossa siitä tullee sangen kömpelö ja tarpeettoman kallis, kun tuottavat linjat subventoivat tuottamattomia. Toki voidaan ajatella, että haja-asutusalueilla pitää olla rautatieyhteyksiä, mutta sitten ei enää puhutakaan mistään markkinaehtoisuudesta ja vapaasta kilpailusta - Soininvaaran ajatus suorasta subventiosta on tässä mielessä hyvä kompromissi, silloin kilpailu voi vapautua melkoisen aidosti kannattavilla alueilla.
Osmo on mouhunnut tästä aika paljon (ja osittain ihan aiheesta) mutta hänelläkään ei taida olla tietoa toteutuksesta. Jos Bernerin tämän viikon haastattelua on uskomista (en nyt muista mikä media kyseessä, olisikohan ollut Taloussanomat) niin tuo kilpailutus ei sisällä mitään "jos haluat HKI-TRE linjan niin joudut ajamaan Lieksa-Nurmes linjaa" -kytkyjä vaan ennemminkin linjan sisällä tapahtuvaa kytkyä (tyyliin jos haluat aamun ja illan työmatkavuorot, ajat myös päivä ja yövuorot).
Ja ei kannata unohtaa että jo tälläkin hetkellä veronmaksajat subventoivat näitä hiljaisempia reittejä eli sen suhtee mikään ei muutu.