Mainos

Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 176 840
  • 10 753

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuo liikenneinfran yhtiöittäminen tuntuu melkoiselta mysteeriltä - mitähän järkeä tuossa lopulta on? Oliko se niin että metsäomaisuuskin yhtiöitettiin - en oikein jaksanut siihen asiaan perehtyä. Kovasti nyt on näköjään trendinä hallituksella tämä ihmelääke.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Työnantajilla ei myöskään - tietenkään - ole mitään velvollisuutta pitää kirjaa ketkä ovat työn perään kyselleet, joten TE-toimiston mahdollisuudet saada selville, onko työtarjoukseen reagoitu, ovat lähes olemattomat - ellei ihminen itse myönnä, että "ei tullut haetuksi". Suurin osa karenssin saavista jää kiinni joko siksi, että itse myöntää jättäneensä hakematta, tai niin, ettei reagoi mitenkään saamaansa työtarjoukseen...

Pieni kysymys. Miten nuo ketkä eivät reagoi mitenkään tarjoukseen sitten jäävät kiinni, jos mahdollisuudet seurata tilannetta ovat olemattomat?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Höpö höpö. Kyseinen ehdotus lähtee nyt lausuntokierrokselle, jonka aikana puolueet tekevät lehmänkauppoja poissa julkisuudesta. Lopputulokseksi muodostuu jonkinlainen välimallinen ratkaisu.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo liikenneinfran yhtiöittäminen tuntuu melkoiselta mysteeriltä - mitähän järkeä tuossa lopulta on? Oliko se niin että metsäomaisuuskin yhtiöitettiin - en oikein jaksanut siihen asiaan perehtyä. Kovasti nyt on näköjään trendinä hallituksella tämä ihmelääke.

Virkamiesten kannalta se järki että palkat saadaan nostettua yksityisen sektorin tasolle eikä ole enää virkavastuuta. Aika pihalla on ministeri kun vertaa tulevaa tie-monopolia kilpailtuun mobiilialaan. Operattorien on pakko tarjota kilpailun takia hyvää palvelua ja olla kustannustehokkaita monopoliyhtiön ei tarvitse.

Muutenkin tuntuu aika oudolta, että himmeli olisi pystyssä 2018. Kukaan ei tiedä mitä ollaan tekemässä ja jotain tietojärjestelmiäkin pitäisi rakentaa. Aika haastavalta vaikuttaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Virkamiesten kannalta se järki että palkat saadaan nostettua yksityisen sektorin tasolle eikä ole enää virkavastuuta. Aika pihalla on ministeri kun vertaa tulevaa tie-monopolia kilpailtuun mobiilialaan. Operattorien on pakko tarjota kilpailun takia hyvää palvelua ja olla kustannustehokkaita monopoliyhtiön ei tarvitse.

Niin, näitä luonnollisia monopoleja - notta ei tien päässä sitten häämöttäisi yksityistäminen...
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Tuosta taksiasiasta sen kommentoisin, että olen kyllä ollut maissa, joissa taksin valitseminen on tarkkaa peliä ja etukäteen pitää varmistaa hinta ja homman sujuminen - näissä on ollut sitä vapaata kilpailua. Ei tarvitse oikeastaan kuin Ruotsiin mennä niin täytyy jo tietää mitä tekee. Kilpailu on tehokasta, kun siihen liittyy asiakkaan, eli kilpailuttajan, asiantuntemus - taksin käyttäminen on vain luonteeltaan sellaista, että kaikissa tilanteissa ei voi olla kovin täydellistä informaatiota. Tässä suhteessa tämä meikäläinen säätely on toiminut sangen hyvin, mutta katsotaan nyt sitten, minkälaisena uudistus menee läpi ja pystytäänkö säilyttämään toiminnan luotettavuus ja läpinäkyvyys.

Ruotsista ja takseista kun puhutaan niin siinä pitää tarkistaa keltaisesta lapusta jossa on kissan kokoisilla kirjaimilla hinnat esillä. Näistä infotaan satamissa ja lentoasemilla suht. selkeästi ja lähtökohtaisesti kaikki tietää että Ruotsissa pitää tarkistaa hinnat. Inga konstigheter, niin kuin ruotsalaiset sanoo eli ei ole maailman vaikein tehtävä valita taksia ja saada mitä halua. Ruotsissa asuneena voi sanoa että taksin saanti tai siitä ylimaksaminem ei ollut ikinä ongelma.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ruotsissa asuneena voi sanoa että taksin saanti tai siitä ylimaksaminem ei ollut ikinä ongelma.

No, nämä kokemukseni ovat kyllä jo viime vuosikymmeneltä, kun jokusen kerran vierailin ystävillämme ja nämä paikalliset antoivat hyvin tarkat ohjeet siitä, mitä tuli tehdä, notta ei missään tapauksessa mihinkään satunnaiseen taksiin, mikä tuntui aika hassulta, kun niinhän täällä meillä juuri tehdään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ei missään tapauksessa mihinkään satunnaiseen taksiin
Näin kannattaa toimia edelleen, olen itsekin oppinut käyttämään Tukholmassa vain kolmen firman takseja: 020, Kurir ja Stockholm.. Muita välttelen.
 
Toisaalta tietenkin merkittävät säästöt julkissektorin taksikuluissa kela-keikoissa yms. (mitenköhän muuten nopeasti fiksut taksifirmat alkavat jo tilausosoitteen pohjalta automaattisesti hinnoittelemaan keikkoja erilailla kun maksaja todennäköisesti on "joku toinen") voisivat kompensoida tätä jossain määrin.

Sopimusajoja ajetaan jo nyt 10-15% edullisemmin kuin tavallisia. Eli toisin sanoen taksien volyymilla ja paremmalla käyttöasteella on mahdollista laskea kaikkien ajojen keskihintoja.

Tuosta taksiasiasta sen kommentoisin, että olen kyllä ollut maissa, joissa taksin valitseminen on tarkkaa peliä ja etukäteen pitää varmistaa hinta ja homman sujuminen - näissä on ollut sitä vapaata kilpailua. Ei tarvitse oikeastaan kuin Ruotsiin mennä niin täytyy jo tietää mitä tekee. Kilpailu on tehokasta, kun siihen liittyy asiakkaan, eli kilpailuttajan, asiantuntemus - taksin käyttäminen on vain luonteeltaan sellaista, että kaikissa tilanteissa ei voi olla kovin täydellistä informaatiota. Tässä suhteessa tämä meikäläinen säätely on toiminut sangen hyvin, mutta katsotaan nyt sitten, minkälaisena uudistus menee läpi ja pystytäänkö säilyttämään toiminnan luotettavuus ja läpinäkyvyys.

Mielestäni nyt esitettiin, että kaikki toimijat velvoitettaisiin saman digitaalisen tilauspalvelun piiriin. Taksiala - kuten moni muukin - on kompastanut siihen, että se on ymmärtänyt digitaalisen kanavan radikaalein askelin kasvavan merkityksen asiakkaille todella myöhään. Se on avannut latua jakamistalouden pioneereille kuten Uberille, jossa siis hinnan, kuljettajan/auton "palvelutason" sekä autojen saatavuustilanteen läpinäkyvyys on ollut asiakkaille aivan eri luokkaa.

On myös täysin järjenvastaista, että kuljettajia on töissä aikaan, jolloin asiakkaita ei ole. Harva anniskeluravintola avaa kello 9, koska se ei ole kannattavaa. Tyhjällä tolpalla bostaamisella ei voita kukaan yhtään mitään. Eihän roska-astioitakaan käydä enää lähitulevaisuudessa tyhjentämässä vasta kuin roskiksen kannessa oleva sensori ennakoi sen täyttyvän sekunnilleen kello X ja roskakuskien reitit optimoidaan niin, että tehotonta ajoa on mahdollisimman vähän ja autot täynnä. Tätä voisi verrata Uber Pool -palveluun.

Yhteisessä digitaalisessa tilauspalvelussa on vain mielestäni se ongelma, että se tulee paitsi todennäköisesti kalliiksi, ominaisuuksilta vajaaksi ja reagoi tarvittaessa hitaasti markkinan muutoksiin. Olisi parempi, jos yritykset voisivat itse tuottaa tilauspalvelunsa oman näkemyksensä mukaan, mutta niin, että tiettyä hintakattoa ei saisi koskaan ylittää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä tarvitse kovin kummoinen ennustaja olla miten tässä tulee käymään.

Näennäisesti alennetaan bensa- ja autoveroja ottaen näin tiemaksut käyttöön.
Pari vuotta ja taas pitäisi jostain löytää lisää rahaa ja kas kas nämä verothan tottakai nousee.
Samat verot kuin aiemmin, ehkä vielä kalliimpina, mutta kaupan päälle tuli vielä tiemaksut.
Sen takia hymähdyttää nuo tiemaksujen ehdot eli verojen alennukset edellä mainituista asioista. Hetken voi olla ihan kivaa, mutta lopuksi on käsissä iso kasa paskaa.

Tuo tieverkon yhtiöittäminenkin on hyvä askel sen myynnille. Eiköhän ne jonkun ulkomaisen Panamalle verot "maksavan" yrityksen nimissä ole muutaman vuoden kuluttua, kun valtio tarvitsee jostain taas rahaa.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
RaiPen reippaat pojat
Tuo liikenneinfran yhtiöittäminen tuntuu melkoiselta mysteeriltä - mitähän järkeä tuossa lopulta on? .
Nykyisellä rahoitusmallilla koko perusväylänpidon budjetti menee korjausvelkaan. Uusiin hankkeisiin siis ei enää ole varaa. Osa Liikennevirastosta ja mahdollisesti ELY-keskusten L-osastot yhtiöitetään ja tämä yhtiö aloittaa rahastamaan väylien käyttäjiä. Isoveli tulee valvomaan jos tämä hankesuunnitelma menee läpi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Nykyisellä rahoitusmallilla koko perusväylänpidon budjetti menee korjausvelkaan. Uusiin hankkeisiin siis ei enää ole varaa. Osa Liikennevirastosta ja mahdollisesti ELY-keskusten L-osastot yhtiöitetään ja tämä yhtiö aloittaa rahastamaan väylien käyttäjiä. Isoveli tulee valvomaan jos tämä hankesuunnitelma menee läpi.

Niin jokainen lyhyenkin matematiikan lukija ymmärtää ettei mistään ylimääräistä rahaa ole tulossa,kysymys on vain mitä kautta se raha kerätään. En ymmärrä miten kukaan poliitikko luulee tämän sumutuksen menevän läpi. Voiko joku luulla että joillain teknisillä jipoilla onkin yhtäkkiä meidän käytössä enemmän hyvää. Kaikki tullaan ihan suomalaisilta keräämään tavalla tai toisella ja enemmän kuin tällä hetkellä koska tieverkko on rapautumassa.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pieni kysymys. Miten nuo ketkä eivät reagoi mitenkään tarjoukseen sitten jäävät kiinni, jos mahdollisuudet seurata tilannetta ovat olemattomat?
Käsittääkseni suunnilleen näin: työtarjouksen saaja velvoitetaan itse ilmoittamaan tuloksesta. Jos ei ilmoita TE-toimistolle mitään, päivärahat pistetään automaattisesti poikki (ymmärtääkseni sen tosiaan tekee tietojärjestelmä - kirjaimellisesti automaattisesti). Sen jälkeen ihmisellä on vielä mahdollisuus antaa oma vastineensa, ja yrittää saada päiväraha palautetuksi, jos selitys on riittävän hyvä...

Vielä huhuasteella on suunnitelma, jossa tulevaisuudessa tietojärjestelmä tekisi automaattisesti työtarjouksia. Sen jälkeen kenenkään ei tarvitse olla huolissaan, että virkailijoilla ei ole aikaa tarjota töitä - kone voi paukuttaa tarjouksia vaikka kymmeniä päivässä...
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Kaikista pahin ongelma ei ole työttömyys tai työvoimapula, mielestäni se on työnantajien vähyys. Työnantajia on nykyisin varsinkin keskituloisilla aloilla vientiteollisuudessa aivan liian vähän. Pienipalkkaista työtäkin on kohtuullisen niukasti saatavilla ja siitä kilpailee valtava joukko työttömiä ja jopa ulkomaalaisia työpaikan hakijoita. Vientiteollisuus on karannut globalisaation myötä muualle ja nyt pitäisi löytää jotain uutta vientiä uusista yrityksistä.

Suomeen pitäisi luoda maailman parhaat edellytykset yrittää. Nyt yrittäminen on tehty todella vaikeaksi ja byrokraattiseksi. Ehkä voitaisiin luoda jopa uudenlaisia välimuotoja yrittäjän ja työntekijän välimaastoon, mikä helpottaisi töiden tekemistä omissa nimissä.
 
Hallituksen työllisyysmuutokset ovat selkeästi oikeita, niin demaripropagandaa Lindtmanin pöllöpää kymppiuutisissa äsken hölisi. "Ei tule uusia työpaikkoja näillä toimilla". No ei varmaan, mutta jos saataisiin täytettyä vaikka niitä nykyisiä vapaana olevia. "Kohtuutonta, ettei yliopistolta irtisanottu voi katsoa löytyisikö omia töitä." No vitun pässi! Eikö samalla voi käydä töissä ja katsella niitä töitä? Vai pitäisikö saada kotona sitä mol.fiä päivitellä koko päivä? Lindtman, olet idiootti.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vielä huhuasteella on suunnitelma, jossa tulevaisuudessa tietojärjestelmä tekisi automaattisesti työtarjouksia. Sen jälkeen kenenkään ei tarvitse olla huolissaan, että virkailijoilla ei ole aikaa tarjota töitä - kone voi paukuttaa tarjouksia vaikka kymmeniä päivässä...
Joskus huhuilla on näköjään todellisuuspohjaa:

Työttömien työnhakua aletaan seurata netissä (Kauppalehti)

No, eihän tuossa mitään työtarjous/karenssi -automaatista puhuta, mutta sellaisen kytkeminen mainittuun nettijärjestelmää ei ole kuin päätöksenteosta kiinni...
 

Panther Claw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hallituksen aloittaessa olin varma että kyseessä on yksi Suomen historian surkeimpia ja vahingollisimpia kokoonpanoja.

Katteetonta optimismia.

Kyseessä on Suomen historian surkein ja vahingollisin hallitus.
 
Sopimusajoja ajetaan jo nyt 10-15% edullisemmin kuin tavallisia. Eli toisin sanoen taksien volyymilla ja paremmalla käyttöasteella on mahdollista laskea kaikkien ajojen keskihintoja.
Välityskeskusten kilpailuttaminen ja kyytien yhdistely on jo nyt alentanut Kelan korvaamien kyytien kustannuksia, mutta kyllä siellä vielä paljon ilmaa on kun palveluntarjoajia on kovin vähän. Esim. sairausvakuutuslakiinhan on säädetty, että ellei Kela ole sopinut tuottajan kanssa muusta järjestelystä, korvataan kustannukset kuluttajien suojaksi säädetyn enimmäishinnan mukaisesti. Tämähän on ollut omiaan tekemään enimmäishinnoista määrähintoja. Eihän taksiyrittäjät tyhmiä ole, vaan perivät maksimihintoja, kun kuluttajilla ei ole mitään kannustinta matkustaa halvemmalla ja korvaus tulee kuuluisasta taikaseinästä. Taksimarkkinoiden kokonaisliikevaihdosta puolet tulee yhteiskunnan kassasta, joten tuolla on todella suuri merkitys myös muihin kuin yhteiskunnan tukemiin kuljetuksiin.

Yksi tärkeä säästökohde olisi Kelan ja kuntien korvaamien kyytien yhdistely. Nythän vain Kelan korvaamia kyytejä yhdistellään toisiin vastaaviin, kuntien korvaamat menevät ihan omia polkujaan.

Mielestäni nyt esitettiin, että kaikki toimijat velvoitettaisiin saman digitaalisen tilauspalvelun piiriin. Taksiala - kuten moni muukin - on kompastanut siihen, että se on ymmärtänyt digitaalisen kanavan radikaalein askelin kasvavan merkityksen asiakkaille todella myöhään. Se on avannut latua jakamistalouden pioneereille kuten Uberille, jossa siis hinnan, kuljettajan/auton "palvelutason" sekä autojen saatavuustilanteen läpinäkyvyys on ollut asiakkaille aivan eri luokkaa.

On myös täysin järjenvastaista, että kuljettajia on töissä aikaan, jolloin asiakkaita ei ole. Harva anniskeluravintola avaa kello 9, koska se ei ole kannattavaa. Tyhjällä tolpalla bostaamisella ei voita kukaan yhtään mitään. Eihän roska-astioitakaan käydä enää lähitulevaisuudessa tyhjentämässä vasta kuin roskiksen kannessa oleva sensori ennakoi sen täyttyvän sekunnilleen kello X ja roskakuskien reitit optimoidaan niin, että tehotonta ajoa on mahdollisimman vähän ja autot täynnä. Tätä voisi verrata Uber Pool -palveluun.

Yhteisessä digitaalisessa tilauspalvelussa on vain mielestäni se ongelma, että se tulee paitsi todennäköisesti kalliiksi, ominaisuuksilta vajaaksi ja reagoi tarvittaessa hitaasti markkinan muutoksiin. Olisi parempi, jos yritykset voisivat itse tuottaa tilauspalvelunsa oman näkemyksensä mukaan, mutta niin, että tiettyä hintakattoa ei saisi koskaan ylittää.
Ei esitetä, että velvoitetaan toimijat saman tilauspalvelun piiriin, vaan velvoitetaan rajapintojen avaamiseen ja palveluista sähköisesti ilmoittamiseen. Yritykset saavat siis itse tuottaa tilauspalveluita ja edellytykset tähän paranevat huomattavasti, kun taksiyrityksiä ei pakoteta enää sääntelyllä yksi auto - yksi mies -malliin (määräsääntely ja etusijajärjestykset ajavat käytännössä tähän: 9500 taksiyritystä ja 10 000 taksiautoa). Esityksen myötä yritykset voisivat vapaasti laajentua ja tehostaa toimintaansa tätä kautta. Yhden miehen yrityksellä ei ole mitään kannustinta järjestää yksin kyydinvälitystä, suuremmalla toimijalla saattaa olla.

Tuosta kysyntään perustuvasta tarjonnasta täysin samaa mieltä. Eikä tuo ympärivuorokautinen päivystyskään toteudu tällä hetkellä käytännössä. Taksit voivat ilmoittaa, etteivät päivystä tai sitten "päivystävät" puhelin äänettömällä sen jälkeen kun yhteiskunnan maksamat kuljetukset on hoidettu.

Muutenkin huvittaa tämä perinteinen ajatus siitä, että taksimatkan hinnan voit saada selville vain siten, että hyppäät taksiin, köröttelet määränpäähän ja katsot mitä taksamittari näyttää. Tuo ei tosiaankaan mahdollista mitään hintakilpailua ja sen vuoksi kilpailu ei olekaan laskenut hintoja esimerkiksi Ruotsissa. Sittemmin siellä on menty tuohon tarralappu ikkunassa -systeemiin, mutta onhan sekin täysin mennyttä maailmaa. Nykyisin 70 % ihmisistä omistaa älypuhelimen, jonka avulla saat selville tarkoituksenmukaisimman reitin, tarkan arvion matkaan kuluvasta ajasta ja reitin pituuden. Samaten yritys voi ilmoittaa sen matkan hinnan jollain sovelluksella etukäteen. Ollaan hiukan eri tilanteessa sen asiakkaan kilpailuttamismahdollisuuden suhteen kuin jossain taksitolpalla värjötellessä. Mielestäni on täysin käsittämätöntä, että tuollaisessa nykyisen kaltaisessa hinnoittelumallissa on sääntelyn siunauksella haluttu pysyä. Sehän luo yrittäjille kannustimen tarjota huonoa palvelua: mitä pidempi reitti ja mitä pidempään kyyti kestää, sen korkeampi hinta. Asiakas kärsii ja yrittäjä voittaa (tarkoituksenmukaisimmasta reitistä ollaan toki säännelty, muttei silti takaa asiakkaan etua käytännössä). Jos taas hinnasta sovittaisi etukäteen, kuten normaalissa kuluttajakaupassa, niin yrittäjälle muodostuisi kannustin hoitaa kuljetus mahdollisimman nopeasti. Nyt tämä järjetön taksarakenne onneksi esitetään purettavaksi.

Veikkaan muuten, että tuo 70 % osuus älypuhelimen omaavia tulee tulevaisuudessa entisestään kasvamaan. Lisäksi se osa, jotka eivät älypuhelinta omista, taitavat käyttää melko usein taksia silloin kun yhteiskunta sen maksaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No vitun pässi! Eikö samalla voi käydä töissä ja katsella niitä töitä? Vai pitäisikö saada kotona sitä mol.fiä päivitellä koko päivä? Lindtman, olet idiootti.

Itseäni mietityttää lähinnä tämä hyvin teoreettinen skenaario: TE-toimisto pistää korkeasti koulutetun työttömän hakemaan esimerkiksi vuoden määräaikaista osa-aikaista siivoojan työtä. Henkilö valitaan. Koska hän olisi nyt määräaikaisessa työsuhteessa, hän ei teoriassa voisi lähteä oman alan töihin tuona aikana. Hän joutuisi siis olemaan vuoden verran poissa oman alansa työmarkkinoilta.

Toki tuollaisessa tilanteessa työsopimus varmasti purettaisiin yhteisymmärryksessä, mutta pykälien mukaan mentäessä sekään ei olisi varmaa.

Ja aina pitää muistaa, että jos työ ei vaadi erityistä koulutusta, niin korkeasti koulutettu veisi tuossa tapauksessa potentiaalisen paikan kouluttamattomalta. Koulutus olisi ollut turha panostus henkilöltä ja yhteiskunnalta. Kouluttamaton ei taas voi edes hakea noita paikkoja, joihin koulutettu ensisijaisesti pyrkii. Hänelle tuollainen edellä mainittu työ olisi ideaali jo ihan syrjäytymisen ehkäisemiseksi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Hei kertokaahan joku fiksu, että mitä on "Aktiivinen katuminen" tuossa työttömyysrumbassa? Ilta-Sanomien jutussa mainitaan "Uutuutena on tulossa myös 30 päivän aktiivisen katumisen jakso." <- nopealla Googletuksella en löytänyt, että mitä hittoa se on.

Toisaalta, kukaan ei ikinä odota espanjalaisten inkvisitiota.
Tarkoitettaneen sitä että mikäli kieltäytyy työstä/koulutuksesta jota on tarjottu TE-toimistosta niin on 30-päivää aikaa muuttaa mieltään ja näin voi välttyä karenssilta. Olen aiemmin törmännyt tuohon vain rikoslain yhteydessä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eilen siinä A2-illassa kun Veikka Gustafsson tuli sisään, niin sanoi kyllä varmasti ihan hyvän pointin kun puhui siitä että vielä ei olla riittävän kusessa ja on varaa käydä tuota juupas-eipäs väittelyä. Sanoi että kun tästä oli sovittu ennen lähetyksen alkua että sitä väittelyä ei aloiteta. No Veikka siitä sitten istumaan yleisön joukkoon ja siitä meni yksi kokonainen Iso H:n puheenvuoro kun taas oltiin takaisin siinä juupas-eipäs takertumisessa ja toisten ihmisten haukkumisessa.

Kaksi asiaa ovat äärettömiä. Universumi ja ihmisen typeryys vai mitenkäs se menikään...

Tuota TE-palvelua pitäisi kiristää vielä ihan tosi reilusti, jos vaikutusten haluttaisiin aidosti olla semmoisia että kellään ei ole mahdollisuuksia jäädä aktiivisesti välttelemään töitä kotiin.
 
Toki tuollaisessa tilanteessa työsopimus varmasti purettaisiin yhteisymmärryksessä, mutta pykälien mukaan mentäessä sekään ei olisi varmaa.
Veikkaisin, että niihin hommiin lähtökohtaisestikin patistettaisiin niitä, kenellä ei rahkeet riitä koulutusta vaativiin hommiin. Ja etenkin niitä, jotka ovat pidempään töitä vältelleet. En siis näe tuossa ongelmaa, koska ei noita vittumaisuuttaan kukaan - tai ainakaan moni - tee.

Aamun Hesarissa oli myös hyvä juttu liittyen tähän aivan kamalaan ideaan yhtiöittää väylät. Hyvänä verrantona oli Finavian lentokenttien yhtöittäminen, jolla saatiin lainarahalla parannettua kenttien kuntoa. Sama voitaisiin tehdä väylille - nyt kun se raha tulee valtion budjetista, niin sen rahoitus lähinnä kilpailee sote-menojen jne. kanssa. Eli ehdottoman kannatettava uudistus olisi tuokin.
 

Gwai Lo

Jäsen
Aamun Hesarissa oli myös hyvä juttu liittyen tähän aivan kamalaan ideaan yhtiöittää väylät. Hyvänä verrantona oli Finavian lentokenttien yhtöittäminen, jolla saatiin lainarahalla parannettua kenttien kuntoa. Sama voitaisiin tehdä väylille - nyt kun se raha tulee valtion budjetista, niin sen rahoitus lähinnä kilpailee sote-menojen jne. kanssa. Eli ehdottoman kannatettava uudistus olisi tuokin.

Niin, käytännössähän tuo on keino valtiolle ottaa velkaa budjetin taseen ulkopuolella. Kannatettavaa, että tieinfraan satsattaisiin vaikka velkarahalla (siinä on sitä monen peräänkuuluttamaa elvytystä, tosin todennäköisesti suhdannenäkökulmasta jo silloin auttamattoman myöhässä), mutta se on hölynpölyä, etteikö niin voitaisi tehdä jo nyt. Ja uskoo ken tahtoo, ettei parin seuraavan vaalikauden aikana agendalle nouse Valtion Tieyhtiön "omistuspohjan laajentaminen", kun tarvittaisiin jostakin lyhytnäköisesti pari miljardia tilastojen kaunisteluun.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin, käytännössähän tuo on keino valtiolle ottaa velkaa budjetin taseen ulkopuolella. Kannatettavaa, että tieinfraan satsattaisiin vaikka velkarahalla (siinä on sitä monen peräänkuuluttamaa elvytystä, tosin todennäköisesti suhdannenäkökulmasta jo silloin auttamattoman myöhässä), mutta se on hölynpölyä, etteikö niin voitaisi tehdä jo nyt. Ja uskoo ken tahtoo, ettei parin seuraavan vaalikauden aikana agendalle nouse Valtion Tieyhtiön "omistuspohjan laajentaminen", kun tarvittaisiin jostakin lyhytnäköisesti pari miljardia tilastojen kaunisteluun.

Minusta rautatieverkosto, tiet, sillat jne on syytä yksityistää mahdollisimman nopeasti. Tai olisi. Ongelma vain on siinä, että yksityistä kilpailua tuskin saadaan aikaiseksi. Valtiollisen monopolin vaihtaminen yksityiseen monopoliin ei ole järkevää.

Britannian yksityinen junaliikenne teki matkustajan elämästä hankalaa | Taloussanomat

Jotain pitäisi kuitenkin tehdä. Niin tieverkon kuin rautateiden osalta. Mutta mitä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös