Eli taksiliikenteenkin pitäisi olla asia jossa kaupunkilaisten pitää subventoida maalla asuvien tekemiä valintoja ja "halpaa" asumista?
Vapauttakaa pois vain.
Juuri näinhän tällä hetkellä tapahtuu. Valtioneuvoston asetuksella on säädetty, että asiakkaalta saa periä maksun käytännössä vain yhden suunnan ajosta, vaikka taksi joutuisi tämän hakemaan kauempaa asemapaikan ulkopuolelta ja tämän jälkeen palaamaan takaisin asemapaikalle. Kulujahan tuosta taksiyritykselle aiheutuu ja luonnollisesti nämä kulut sisällytetään sitten muiden matkojen hintaan. Asutuskeskusten yhteydessä asuvat maksavat siis taajamien ulkopuolella asuvien matkoja korkeampien hintojen muodossa.
En minä mielestäni noin sanonut. Sanoin vain, että noin siinä tulee käymään. Jos hallitus keksii tuohon jonkun ratkaisun, niin maaseudulla asuvien olisi helpompi asi hyväksyä. Valitettavasti se vain taitaa olla mahdoton yhtälö ratkaistavaksi. Maaseudulla taksi on monesti ainoa tapa liikkua, koska monet bussifirmat ovat lakkauttaneet vuoroja haja-asutusalueilta. Nyt hallitus aikoo viedä sen viimeisenkin mahdollisen palvelun pois.
Jos maaseudulla julkinen liikenne meinataan säilyttää ja saada jopa taloudellisesti kannattavaksi, on se rakennettava täysin uusiksi. Säännöllisillä aikatauluilla ajettava reittiliikenne ei yksinkertaisesti sovellu maaseudulle, sillä asiakkaita ei ole. Julkisen liikenteen suurin ongelma nykymuodossaan on, etteivät kysyntä ja tarjonta kohtaa. Viranomaiset hankkivat liikennettä, jolle kuvittelevat olevan kysyntää ja ihmiset niitä käyttävät jos aikataulut sattuvat sopimaan. Tänä päivänä digitaaliset ratkaisut mahdollistaisivat jo huomattavasti nykyistä paremman kysynnän ja tarjonnan reaaliaikaisen kohtaamisen ja itse ainakin uskon, että kutsuohjatut palvelut tulevat ratkaisemaan ison osan maaseudun liikenteen ongelmista. Lainsäädäntö on vaan tällä hetkellä käytännössä tehokkaiden ratkaisujen esteenä. En usko, että välitön tilaukseen perustuva taksiliikenne on ainoa tapa ratkaista maaseudun liikkumistarpeet. Harva liikkumistarve on luonteeltaan tiukasti aikaan sidottu. Kaupassakäynnit, terveyskeskuskäynnit ja muu satunnainen asiointiliikenne ei ole järkevästi hoidettavissa reittiliikenteellä, mutta ei myöskään edellytä välittömästi tilauksesta saapuvaa taksia. Tällaisia tarpeita samalta ja eri ihmisiltä yhdistelemällä voisi liikkumista tehostaa huomattavasti. Välittömään tarpeeseen perustuvat kuljetukset (eli se vaimoni ei pääse enää synnyttämään -valitus) pitää sitten ratkaista jollain muulla tapaa, mutta on täysin järjetöntä, että tuollaiseen tarpeeseen ollaan valjastettu asemapaikalla kyyhöttävä taksiarmeija.
Asemapaikkavelvoitteesta luovuttaessa myös hinnoittelu täytyy vapauttaa, jos halutaan, että tarjonta säilyy maaseudulla. Tyhjänä liikennöimisen kustannukset täytyy voida sisällyttää matkan hintaan, jotta yrityksillä säilyy mielenkiinto tarjota kyytejä näillä alueilla.
Täytyy kuitenkin myös muistaa, että iso osa maaseudun taksimatkoista maksetaan tällä hetkellä julkisista varoista. Uskoisin, että tuo houkuttelee myös jatkossa takseja maaseudulle, etenkin jos julkisen tuen korvausperusteet pysyvät jotakuinkin samanlaisena kuin nykyisin. Nythän julkisesti tuetuista matkoista korvaus tulee kuin manulle illallinen, kun julkinen sektori on lupautunut korvaamaan matkan enimmäistaksojen mukaisesti. Kyllähän tuollainen varma ja säännöllinen tulo takseja houkuttelee. Ja julkinen tuki on tosiaan puolet koko taksialan liikevaihdosta, eli suht merkittävästä osuudesta puhutaan.
Yhtenä ratkaisuna maaseutujen tarjonnan säilyttämiseen on se, että mahdollistetaan yritysten toiminnan kehittäminen. Nythän taksiyritysten kasvua käytännössä rajoitetaan hyvin voimakkaasti ja suurin osa yrityksistä on yhden auton puljuja. Jos jatkossa yritykset voivat vapaasti laajentua, voivat suuremmat firmat laajentaa toimintaansa myös muihin kuljetusmuotoihin ja etenkin tavaraliikenteeseen, jolloin kapasiteettiä voidaan hyödyntää huomattavasti nykyistä tehokkaammin. Maaseudulla taksitolpalla kyyhöttäminen ei varmasti tule olemaan tapa, jolla jatkossa toimitaan. Myös paikannukseen perustuva kyydinvälitys tulee tehostamaan kuljetuksia, mistä tulee olemaan hyötyä erityisesti maaseudulla, jossa välimatkat ovat pitkiä.