Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 141 549
  • 10 753
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Mitäs olet listan sisällöstä mieltä? Paljonko olisi säästöt prosentteina tai euroina?

Listan sisältö ei ole tärkeää. Tai siis se sisältö mikä ei tue omaa agendaa. Meidän pitää vaan saada vienti vetämään niin mitään leikkauksia ei tarvitse tehdä. Eikö Sipilä muka noin yksinkertaista asiaa tiedä mitähä?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mitäs olet listan sisällöstä mieltä? Paljonko olisi säästöt prosentteina tai euroina?

Hmm, tuossa oli siis ay-liikkeen tavoitteet työmarkkinaneuvotteluihin, joita myös yhteiskuntasopimusneuvotteluiksi kutsuttiin. Mietaan Jussillekaan tuskin tulee yllätyksenä, että ay-liike ei lähtökohtaisesti tavoittele jäseniensä palkanalennuksia neuvotteluissa.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
FASlapsi ja Jari Porttila
Sipilän Twitteristä päätellen huippukokous lykkää eduskuntakäsittelyä, joten lisäaikaa luvassa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toivottavasti Sipilä ja AY saavat neuvottelut pystyyn ja toivottavasti Sipilä osoittaa sen verran pelisilmää, että seuraavat tavoitteet täyttyvät:
-Lomien maksimimäärä leikkaus 30 päivään
-Esitetyt 2 arkipyhää palkattomiksi vapaapäiviksi/palkallisiksi työpäiviksi.
-Sairasloma-karenssit astuvat voimaan (eka päivän leikkaus voidaan tinkiä -50-60%:n)
-Lomarahan puolitus.
-Sunnuntai-lisiä vähennettäisiin tuo 25%, mutta tiputus kompensoitaisiin alle 2000/2500 bruttopalkkaa nauttiville, sillä tämä olisi iso ja tärkeä juttu kaupan ja ravintolan alalle.

Ja sitten ne isoimmat ja tärkeimmät
-2-3 kolmen vuoden jatko TESeihin nykytasolla eli palkkamaltti
-Sopimus voimaan heti eikä vasta TESin päätyttyä
-Hallituksen lupaaman kevennykset tuloverotukseen

Eli suomeksi tämä aikaisempi esitys koplattaisiin muokattuna hyvin maltilliseen tupoon.

Tätä voitaisiin sitten kuorrutaa jollain merkitykseltään kosmeettisilla, mutta periaatteellisesti tärkeillä AY:n toiveille, esim laissa säädelty minimipalkka, jonka alittaminen kriminalisoitua, ryhmäkanne-oikeus ja mitä näitä on.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Hmm, tuossa oli siis ay-liikkeen tavoitteet työmarkkinaneuvotteluihin, joita myös yhteiskuntasopimusneuvotteluiksi kutsuttiin. Mietaan Jussillekaan tuskin tulee yllätyksenä, että ay-liike ei lähtökohtaisesti tavoittele jäseniensä palkanalennuksia neuvotteluissa.

Okei. Sitten niitä kuluja on pakko leikata lakimuutoksilla. Kuluja on nyt leikattava, tämä on lähtökohta. Ay liikkeillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, että miten niitä leikataan. PAMin esitys ei leikkaa mitään.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
FASlapsi ja Jari Porttila
Toivottavasti Sipilä ja AY saavat neuvottelut pystyyn ja toivottavasti Sipilä osoittaa sen verran pelisilmää, että seuraavat tavoitteet täyttyvät:
-Lomien maksimimäärä leikkaus 30 päivään
-Esitetyt 2 arkipyhää palkattomiksi vapaapäiviksi/palkallisiksi työpäiviksi.
-Sairasloma-karenssit astuvat voimaan (eka päivän leikkaus voidaan tinkiä -50-60%:n)
-Lomarahan puolitus.
-Sunnuntai-lisiä vähennettäisiin tuo 25%, mutta tiputus kompensoitaisiin alle 2000/2500 bruttopalkkaa nauttiville, sillä tämä olisi iso ja tärkeä juttu kaupan ja ravintolan alalle.

Niin että pitäisi sitten näiden jo esitettyjen leikkausten lisäksi hoitoalalla ottaa vielä tuo lomarahan puolituskin peliin kaiken päälle? Emännältä lähtisikin sitten 1500€ sijasta liki kolmetonnia vuosipalkasta. Juu tottakai toivotaan että löytyy pelisilmää...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toivottavasti Sipilä ja AY saavat neuvottelut pystyyn ja toivottavasti Sipilä osoittaa sen verran pelisilmää, että seuraavat tavoitteet täyttyvät:
-Lomien maksimimäärä leikkaus 30 päivään
-Esitetyt 2 arkipyhää palkattomiksi vapaapäiviksi/palkallisiksi työpäiviksi.
-Sairasloma-karenssit astuvat voimaan (eka päivän leikkaus voidaan tinkiä -50-60%:n)
-Lomarahan puolitus.
-Sunnuntai-lisiä vähennettäisiin tuo 25%, mutta tiputus kompensoitaisiin alle 2000/2500 bruttopalkkaa nauttiville, sillä tämä olisi iso ja tärkeä juttu kaupan ja ravintolan alalle.

Ja sitten ne isoimmat ja tärkeimmät
-2-3 kolmen vuoden jatko TESeihin nykytasolla eli palkkamaltti
-Sopimus voimaan heti eikä vasta TESin päätyttyä
-Hallituksen lupaaman kevennykset tuloverotukseen

Eli suomeksi tämä aikaisempi esitys koplattaisiin muokattuna hyvin maltilliseen tupoon.

Tätä voitaisiin sitten kuorrutaa jollain merkitykseltään kosmeettisilla, mutta periaatteellisesti tärkeillä AY:n toiveille, esim laissa säädelty minimipalkka, jonka alittaminen kriminalisoitua, ryhmäkanne-oikeus ja mitä näitä on.

Eivät nuo mitenkään toteudu tuollaisena, eikä tupoa (mitä ei toki sellaisenaan ole tehty sitten vuoden 2005) tule, sillä työnantajapuolihan haluaa liittokierroksen. Lomarahan puolitus on puolet kustannuskilpailukyvyn työmarkkinatavoitteistosta, joten mikäli siihen mentäisiin, pöydältä lähtisi valistuneena arvauksena noista ainakin maksimilomat, karenssi ja osa lisien leikkauksista. Arkipyhien veikkaisin muodossa tai toisessa olevan mukana ratkaisussa, tuli se sitten neuvottelemalla tai pakottamalla. Niiden perään ei kukaan jää itkemään.

Ammattiyhdistysliike ei myy laissa säädettyä minimipalkkaa vastaan mitään tavoitetta, sillä se ei tavoittele sellaista, vaan useimmat alat vastustavat ajatusta sellaisenaan. Ryhmäkanneoikeutta varmaankin halutaan erityisesti SAK:ssa, mutta senkin hinta on minimissä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En kehtaisi julkisesti sua nolata, koska selvästi taidat olla hieman sekaisin kirjoitusasun perusteella, mutta vitustako sinulla on mitään hajua, miten paljon minä teen sunnuntaitunteja vuodessa sekä millä palkalla?

Aloitetaan helpolla laskulla. Pystyt siihen, jos oikein tsemppaat! Paljon minun palkka tippuu vai peräti nouseeko se, jos sunnuntailisät pysyykin ennallaan, mutta muut leikkaukset pysyy?

Seuraava on haastavampi:

Laskepa uusiksi vaikka 34 sunnuntaipäivällä sekä lisää siihen lauantaita n. 17 kappaletta, missä alkaa klo.18 juoksemaan sunnuntailisät. Sitten laske vielä siihen arkipyhien poistot eli niiltä päiviltä kaikki sunnuntaitunnit pois sekä arvaa tuntimäärä päivässä paljon minä teen yleensä. Helpotan vähän: Se ei ole kahdeksan. Toisaalta ei tämä ole sinulle haaste eikä mitään, koska pakostahan sinä tiedät paljon leikkaukset prosentteina on pois minun kukkarosta kuin minä itse tai mun liitto tai järjestö. Ja näin. Vai miten se meni?

Paljon muuten minulla oli viime vuonna ylityötunteja? En muista itse, mutta sinä varmaan tiedät sen ja nokkelana voit laskee senkin vaikutuksen.

Voi hyvä päivää. Jatkoaika se jaksaa aina yllättää. Nyt jääkiekkoa ja katsomaan SaiPan marssia mestaruuteen!


Mitäs helvettiä? Enkös minä tuossa omassa viestissäni juuri sanonut, minkä mukaan palkanaleneman laskin? Minua ei tippaakaan kiinnosta sinun sunnuntaivuorosi, laskussa oletuksena oli siis Kisapuiston mainitsema 26 sunnuntaivuoroa vuodessa. Siitä sinä itsekin aloit alun perin kitisemään. Laskutaitoa voisin olettaa itseltäni löytyvän tähänkin aiheeseen ihan riittävästi, peeaan tsemppaus kuitenkin lämmittää mukavasti mieltä!
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Siis mitä ihmettä Metallin puheenjohtaja äsken uutisissa sanoi? Lomarahoista ei voi leikata koska olemme lakkoilleet niiden puolesta vuonna 1971. Saisko tuolta ajalta takaisin myös Neuvostoliiton ja sen kanssa käydyn Clearing-kaupan?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tässä näkee, kuinka pihalla tuo saatanan Orpo on. Ei mitään käsitystä koko asiasta.

Niin no, jäin kyllä miettimään tuota talouspoliittista aspektia: kun poliisit ja sairaanhoitajat vähän valittaa, että kovasti ovat nuo pyhä- ja muut lisät rakkaita ja tärkeitä niin hallitus siihen, notta ei piru vaan ole mahdollista, kun mennään jo eilen vararikkoon. Ja sitten toisaalta tässä toisessa asiassa on aika höveli ja epämääräinen linja: ministeri ei oikein edes tiedä paljonko homma maksaa ja mitä tehdään jos kovin paljon mitään, jos määrät menevät vielä "liiallisestakin" yli, notta aina ne rahat nyt tälläisiin löytyy, no worries. Eikö tuossa tosiaankin ole jonkinlainen ristiriita olemassa?
 
Hmm, tuossa oli siis ay-liikkeen tavoitteet työmarkkinaneuvotteluihin, joita myös yhteiskuntasopimusneuvotteluiksi kutsuttiin. Mietaan Jussillekaan tuskin tulee yllätyksenä, että ay-liike ei lähtökohtaisesti tavoittele jäseniensä palkanalennuksia neuvotteluissa.
Tässä onkin se erottava tekijä SAK:n ja STTK:n sekä Akavan välillä. SAK:ssa vain keskimääräinen äo on pienempi. Kertoo siitä, että SAK elää demaritovereidensa kanssa menneisyydessä, eikä näe nykytilanteessa mitään korjattavaa. Tai no toki etuja tulisi aina parantaa. Kuten sanottu: idiootit. Onneksi näyttävät tekevän itsestään pellen aivan omatoimisesti. Lyly ja Rinne/Lindtman tekevät hallaa jokaisella esiintymiselläänkin. Ei ole tainnut yhtään järkevää lausetta näiden suusta tulla, saatika jonkun Piiraisen.

Pavlovin Koira, onhan se selvää, että ei 44 vuoden takaisia asioita voi lähteä muuttamaan. Ikinä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuntuisi siltä että muutosvalmius kentällä on selvästi suurempaa kuin liittojen toimistobunkkereissa.

Koska näyttivät luvuilta, jotka itsekin näin, lieneekö liitto, jonka tuloksissa kuitenkin yli 60 % oli vastustanut pakkolainsäädäntöä näistä asioista (ja jonka jostain syystä olit jättänyt viestistäsi pois, kumma juttu)? Ja liitto, joka ei ollut (melko monen muun tavoin) tehnyt liittopäätöksiä osallistumisesta mielenilmaukseen?

Uskoisin, että akavalaiset sorvaavat aika nopeasti oman mallinsa. Eri juttu, keille se kelpaa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sitten niitä kuluja on pakko leikata lakimuutoksilla. Kuluja on nyt leikattava, tämä on lähtökohta.

Mihin tämä lapsenomainen usko austerity-politiikan auvoisuuteen perustuu? Emmekö me Kreikan kohdalla ole huomanneet sen toimimattomuuden, jopa troikan jäsen IMF itse myöntää sen.

Minusta kaikki merkit viittaavat siihen, ettei tälle kulujen leikkaamiselle ole oikein rationaalisia perusteita. Ennusteiden mukaan ensi keväänä Suomen merkittävät yritykset jakavat osinkoja ennätystahtiin, taantumasta huolimatta. Tästä voisi maalaisjärjellä päätellä, ettei matala investointihalukkuus johdu toiminnan kannattamattomuudesta, vaan pikemminkin kysynnän puutteesta. Kysynnän puutteeseen tuollaiset väkipakolla tehtävät leikkaukset ovat melkoista myrkkyä. Toki jos olet yrityksenomistaja, niin ymmärrän retoriikkasi. Kyllähän ne lisäosingot varmasti mukavia ovat.
 
Mihin tämä lapsenomainen usko austerity-politiikan auvoisuuteen perustuu? .. Kysynnän puutteeseen tuollaiset väkipakolla tehtävät leikkaukset ovat melkoista myrkkyä. Toki jos olet yrityksenomistaja, niin ymmärrän retoriikkasi. Kyllähän ne lisäosingot varmasti mukavia ovat.
Kyllä, kyllä. Sen sijaan parannetaan irtisanomissuojaa entisestään ja lisätään muitakin etuisuuksia. Niillä se vienti lähtee vetämään.

Onkos muuten näiltä vienninvetäjiltä tullut oikeasti yhtäkään ehdotusta, millä se vienti paranisi?

Edit: Ja Akava siis saanut oman vaihtoehtoisen pakettinsa valmiiksi. Ei mennyt viikkoja. Ilmeisesti SAK:ssa on hitaampia ihmisiä töissä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Koska näyttivät luvuilta, jotka itsekin näin, lieneekö liitto, jonka tuloksissa kuitenkin yli 60 % oli vastustanut pakkolainsäädäntöä näistä asioista (ja jonka jostain syystä olit jättänyt viestistäsi pois, kumma juttu)? Ja liitto, joka ei ollut (melko monen muun tavoin) tehnyt liittopäätöksiä osallistumisesta mielenilmaukseen?

Uskoisin, että akavalaiset sorvaavat aika nopeasti oman mallinsa. Eri juttu, keille se kelpaa.

Joo. Aika monikin akavalainen liitto jäi pois miekkarista. Uskon että Akavan malli kelpaa kaikille muille paitsi SAK:lle jos ja kun siinä on hallitusohjelman mukainen tavoite sisällytettynä.
 

Aapee79

Jäsen
Heh. Eka ignorenappi Jatkoajassa otettu käyttöön! Aika siisti fiilis. Eka joku ääliö itkee, että minä laskin 2,2% prosenttia on tiputus palkoissa. Minä olen opettaja. Sinun 10% ei voi pitää paikkansa. Ei helvetti, mitä uunoja. Toivottavasti tämä Jyväskylän opettaja käyttää ensi kesän 2,5kk lomat siihen, että opettelee oikeinkirjoituksen. Ei ole hirmu hyvä tulevaisuus meidän lapsilla.

Sitten @dana77 mikä tuo sinun ehdotus nyt on? Samat vähennykset kuin nykyisessä ehdotuksessa ja siihen vielä päälle 2,5% lomarahoja pois? Huomaa kyllä, ettei paljoa ole sinuun ehdotetut leikkaukset koskemassa. Sen verta rupeaa olemaan sekaista jo.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Jotenkin nyt tulee sellainen fiilis tästä, että SAK (eli siis SDP) ihan oikeasti haluaa Suomen kyykkäävän oikein kunnolla ihan vain sen vuoksi, että SDPn kannatus nousisi. Ei tuota Lylyn jääräpäisyyttä voi mitenkään muuten käsittää.


Mihin tämä lapsenomainen usko austerity-politiikan auvoisuuteen perustuu? Emmekö me Kreikan kohdalla ole huomanneet sen toimimattomuuden, jopa troikan jäsen IMF itse myöntää sen.

Jos me emme tee mitään nykytilanteessa niin sitten IMF ja EU tekevät sen puolestamme. Onko sinulle selvinnyt miten paljon velkaannumme joka ikinen päivä? Emme yksinkertaisesti voi jatkaa näin. Olen Antti Rinteen kanssa samaa mieltä siitä, että vienti on saatava vetämään. Antti Rinteen keinot viennin saamiseksi vetämään ovat toistaiseksi olleet tämän seikan toteaminen. Sipilä sentään yrittää jotain. Tästä hatunnosto Sipilälle.

Ja olen ihan tavallinen työntekijä yksityisessä yrityksessä. Tosin olen itse neuvotellut sopparini. Eli en saa niitä osinkoja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joo. Aika monikin akavalainen liitto jäi pois miekkarista. Uskon että Akavan malli kelpaa kaikille muille paitsi SAK:lle jos ja kun siinä on hallitusohjelman mukainen tavoite sisällytettynä.

Mun ymmärtääkseni jäi yksi liitto ja iso osa muista eivät tehneet järjestönä mitään päätöstä, kuten tuo liitto jota ilmeisesti tarkoitit (mikä on päätöksenä eri juttu kuin se Ekonomien poisjääntipäätös, joka ei sekään tarkoita juridiikkana mitään, mutta on viesti omille jäsenille). Olisiko kymmenkunta, jotka osallistuvat kirjapäätöksellä (YTY, OAJ, Talentia, TTL jne.). Mitään merkitystä ei sikäli ole, että kun on kaksi neuvottelujärjestöä, kaikki niiden alaiset henkilöt ovat sen sateenvarjon alla. Teatterina kyllä hieman huvittava.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eivät nuo mitenkään toteudu tuollaisena, eikä tupoa (mitä ei toki sellaisenaan ole tehty sitten vuoden 2005) tule, sillä työnantajapuolihan haluaa liittokierroksen.
Uskot että EK ei suostu ottamaan 3 vuoden nollaratkaisu-tupoa, vaan ottaa mieluummin liittokierroksen? Haluatko lyödä asiasta vetoa, esim 500 000 eurosta?

Lomarahan puolitus on puolet kustannuskilpailukyvyn työmarkkinatavoitteistosta, joten mikäli siihen mentäisiin, pöydältä lähtisi valistuneena arvauksena noista ainakin maksimilomat, karenssi ja osa lisien leikkauksista. Arkipyhien veikkaisin muodossa tai toisessa olevan mukana ratkaisussa, tuli se sitten neuvottelemalla tai pakottamalla. Niiden perään ei kukaan jää itkemään.
Lomien lyhentäminen on julkisen puolen homma, joten se ei yksityisenpuolen kustannuskilpailukykyä auta ollenkaan. Minä jätin ylityöt ihan tarkoituksella listaamatta, eli olisin ne tiputtanut pois. Tähän toki syynä, että haluan mieluummin että kannustetaan työn jakamiseen kuin yksittäisten yksiköiden kuormittamiseen, mutta tästä tippuisi se toistasataa miljoonaa pois säästöistäkin (mikäli summan muistan oikein).

Ehkä voisin sunnuntai-lisistä vielä sen verran tinkiä, että niitä ei leikattaisi vuorotyötä tekeviltä. Minulle tärkeintä olisi nimenomaan tuo kaupan ja ravintolan lisääntynyt taloudellinen toimeliaisuus. Toisaalta...

Ammattiyhdistysliike ei myy laissa säädettyä minimipalkkaa vastaan mitään tavoitetta, sillä se ei tavoittele sellaista, vaan useimmat alat vastustavat ajatusta sellaisenaan. Ryhmäkanneoikeutta varmaankin halutaan erityisesti SAK:ssa, mutta senkin hinta on minimissä.
Näin tietenkin. Pitäähän näihin vähän tinkivaraa jättää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Uskot että EK ei suostu ottamaan 3 vuoden nollaratkaisu-tupoa, vaan ottaa mieluummin liittokierroksen? Haluatko lyödä asiasta vetoa, esim 500 000 eurosta?

EK ottaisi varmasti - monet merkittävät jäsenensä eivät välttämättä. En sen sijaan usko, että sellaista tuossa muodossa kukaan esittää. 2018 saakka maksimi eikä ratkaisu ole nolla, mutta voi olla lähellä sitä. Liittokierros on mm. Teknologiateollisuudelle niin iso ideologinen valinta, että pää on vaikea kääntää. Raamiratkaisu on todennäköisempi.

Mitä lomiin tulee, auttaahan se maksimilomaleikkuri yksityisen sektorin kustannuksia epäsuorasti. Kuulunee vain niihin osiin listaa, joka on helpoimpia pyyhkiä pois. Olen aivan varma, että viimeisenä listalta lähtee arkipyhäleikkaus, koska se on taloudellisesti helppo ratkaista korvaamisen kautta (merkitys on kuitenkin 0,9-1 %), mutta ainoa täysin ärsyyntyvä taho on kirkko.

Lakisääteistä minimipalkkaa kommentoin siksi, että vaikutti väärinkäsitykseltä. Palkansaajaliikkeessä jotkut tahot ovat vaatineet alipalkkauksen kriminalisointia (mm. PAM), mutta se on täysin eri asia kuin lakisääteinen minimipalkka. Sitä ei halunne mikään liitto.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siis mitä ihmettä Metallin puheenjohtaja äsken uutisissa sanoi? Lomarahoista ei voi leikata koska olemme lakkoilleet niiden puolesta vuonna 1971. Saisko tuolta ajalta takaisin myös Neuvostoliiton ja sen kanssa käydyn Clearing-kaupan?
Jos palautetaan myös vuoden 1971 palkkataso, sillä sehän sopimuksen oleellinen osa myös oli (niin ei varmasti tarvi lomarahoista leikata).

Huvitti tänään jommankumman paska-aviisin uutisointi "Pääministeri kumoaa presidentin päätöstä" viitaten juuri julkisen puolen suurempaan lomaoikeuteen.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Sen verran muuten vaikuttaa taustalla tapahtuvan, että ilmapiiri on muuttunut työmarkkinakentässä. Ay-puolella on tajuttu että Sipilä pitääkin kortit loppuun asti. Ilmeisesti ainakin SAK:ssa ajateltiin että hallitus perääntyy kuten Ahon hallitus teki 90-luvun alussa.

Seuraavan viikon kaava näyttää aika ilmeiseltä:
- Huomenna vielä pidetään kovia puheita ja heristellään nyrkkiä, herrat saavat kuulla kunniansa
- Jo iltapäivällä ay-pomot poistuvat vähin äänin omiensa luota työnantajalinnakkeeseen sopimaan askelmerkeistä
- Viikonloppu ja alkuviikko tehdään yötä myöten duunia ja
- viikon - viimeistään parin sisään tulevat hallitus sekä työntekijä- ja työnantajajärjestöt yhdessä ulos sopimuksen kanssa, vetoavat isänmaan etuun ja vakuuttavat yhteistä tahtoaan saada Suomi nousuun ja ihmisille työtä.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heh. Eka ignorenappi Jatkoajassa otettu käyttöön! Aika siisti fiilis. Eka joku ääliö itkee, että minä laskin 2,2% prosenttia on tiputus palkoissa. Minä olen opettaja. Sinun 10% ei voi pitää paikkansa. Ei helvetti, mitä uunoja. Toivottavasti tämä Jyväskylän opettaja käyttää ensi kesän 2,5kk lomat siihen, että opettelee oikeinkirjoituksen. Ei ole hirmu hyvä tulevaisuus meidän lapsilla.

Olet sinä kyllä aika vekkuli, osoitapas vielä tekstissäni kohta, joka mielestäsi rikkoo räikeimmin oikeinkirjoitussääntöjä... Nimittäin toisin kuin sinä, täällä on ainakin sanavälit hallussa. Mutta jatketaan, edelleen sanon sinulle sen, että laskuni käsitti ainoastaan nuo 26 sunnuntaita, ja miten ne tulevat vaikuttamaan ansiotasoon. Lauantait yms. jätin tietoisesti pois laskuista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Suomenmaa - Akavalla oma vastaehdotus työelämän leikkauksille

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder sanoo, että Akava ja STTK odottelevat SAK:n liittyvän yhteiseen ehdotukseen.

– Toivomme heidän päätyvän siihen, että sopiminen on parempi kuin toinen tie, Fjäder sanoo.

Jossain toisaalla kirjoittelin, että näitä uutisia kannattaa tietysti uskoa kuin Petr Tonin ikuista lupausta pelata JYPissä... mutta askelmerkit on varmasti asetettu.

Kelläänhän ei voi käytännössä olla mitään valmista "pakettia" johon muut liittyvät, vaan kompromissia väännetään aika lailla sen mukaan kuin Pavlovin koira hahmotteli edellä. Uskon tosin, että ennen kuin palkansaajapuoli menee työnantajalinnakkeeseen, se tekee (koska on käytännössä pakko ja se isoin porras) yhteisen paperin keskenään ennen sitä. Kun nyt joskus aikanaan on tuontyyppisiä prosesseja tullut neuvoteltua, ei tietysti tällaisen giljotiinin alla sentään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös