Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 151 053
  • 10 753

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tätä voidaan hoitaa karkeasti kahdelta kulmalta. Joko voidaan pienentää julkista sektoria tai sitten lisätä vientiä. Tässä tehdään nyt molemmat. Vientiteollisuuden kilpailukyky paranee kun työn hinta laskee.

Tää on siinä mielessä höpö höpöä, että suomen viennin ongelma ei ole yksikkökustannukset, vaan liian kapea tuotannon vario ja saatanan huono myyntiosaaminen. Se, että vienti muka liitelisi suorittavan portaan kurjistamisella on pelkkää haaveilua, koska se on aina suhteessa siihen, miten kilpailevat maat vastaavat ja vastaavathan ne. Unelmoida saa ja kuvitella, että autiolla saarella elellään ja vain omat ratkaisut vaikuttaa kokonaisuuteen, mutta näinhän se ei ole. Tässä ei siis tehdä todellisuudessa kumpaakaan, vaan lisätään ongelmia, niin kuin niitä ei jo ennestään olisi riittämiin.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Jos sokea reettakin näkee ja ymmärtää, ettei noilla toimilla luoda ainoatakaan duunipaikkaa tai paranneta suomen viennin näkymiä, niin todettavahan se on.

Niin et vastannut kysymykseeni siihen miten sinä sitten ajattelit että ne pitkäaikaistyöttömät ja nuorisotyöttömät saadaan kortistosta pois. Se on kyllä tullut jo monessa kommentissasi selkeästi esiin ettet ole tyytyväinen hallituksen esitykseen leikkauksista koska ne mitä ilmeisemmin koskevat SINUA mutta esitäppä sitten itse parempia keinoja. Uteliaana odotan kongreettisia ehdotuksia.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä on nut ihan väärä ajattelumalli. Miksi sinne pitäisi ottaa enemmän kuin tuotantolinja vaatii? Jos taas tuotetta voi myydä hieman halvemmalla kun ei tarvitse kattaa duunarin kaksinkertaista palkkaa, niin tuotetta voi mennä niin hyvin kaupaksi että tarvitaankin toinen tuotantolinja. Sinne tarvitaan sitten taas porukkaa töihin.

Tuskin mihinkään tuotantolaitokseen ihmisiä seisomaan kannattaa palkata. Sen sijaan meilläkin miehistö on mitoitettu juuri siten, että hommat pyörii hienosti.... kun kukaan ei sairasta. Varamiehiä on mutta ne on kiinnitetty jo kauan sitten pitkäaikaissairaiden vakansseille.

Kesätyöntekijöitä oli, mutta minimimäärä ja samalla henkilöstöhallinto oli ohjeistanut vuoroesimiehille ettei kukaan saa pitää kesällä omia ansaittuja (esim. joulu/juhanustyöstä saatuja) vapaita jos ei saanut jotain toista tekemään vuoroa, ylitöinä. Kaikki sairastumiset hoidettiin ylitöillä. Muutama vakanssikin. Henkilökohtaisesti itselle on soitettu kolmen viime vuoden kesäloman viimeisinä päivinä kotiin että olisi ylitöitä ensimmäisinä päivinä tarjolla. Että kaveri haluaisi lähteä esim. häihin, että viittiinkö tehdä jotta pääsee. Yhdeltä työkaverilta jäi tuttunsa hautajaiset väliin kun ei ollut vuorolle tekijää.

No, jos korvaus alenee puolella tulevaisuudessa niin taidan jättää vastaamatta puhelimeen. Toisaalta niitä on vähän pakko tehdä että voi "käydä kauppaa" omien vapaiden kanssa. Itsellä kun erityislapsen takia on tarvetta käydä vähän siellä sun täällä silloinkin kun se vuoro osuu kohdalle eikä kaikkea saa vaihdettua.

Pari kertaa kesällä koneita ajettiin alas kun ei ollut tekijää. Siinä sitten ulkolainen toimitusjohtaja ihmetteli suomalaisten sitoutumista työpaikkaa kohtaan. Itsellekin ilmoitettiin kerran että olen ainoa mahdollinen, että jos tuon LA-iltavuoron tulisin tekemään ylitöinä. En kuitenkaan mennyt, kun lähdin pojan kanssa stadikalle katsomaan futismatsia. Kun oli liput johonkin Liverpoolhöntsään.

Tämä työpaikka on kyllä siitä poikkeuksellinen että on palkannut lisää väkeä koska tekee parasta tulostaan 2000-luvulla. Mutta silti tuotantolinjat pyörii minimipanostuksella koko ajan ja joka vuorossa tehdään ylitöitä.

Ja loppuun vielä että olen itse hyvin tyytyväinen omasta työpaikasta. Vaikka hommia joutuu painamaan niin 1,5km työmatka on aivan loistava kun ennen lähti 75km päähän. Tuon 150km päivämatkan (5v sitä) valitsin alaa vaihtaessani kun en vaan halunnut olla päivääkään työttömänä.

Edit: ja arki-aamuvuorot niitä paskimpia vuoroja on kun ei saa tehdä töitänsä rauhassa päiväpomojen sekottaessa pakkaa. Niitä en suostu tekemään ylitöinä edes 300% liksalla.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
@Cobol :n kanssa samoilla linjoilla. Kaikki työ on arvostettavaa ja vastuullista, siitä ei ole kysymys. Kyse on siitä, että kukaan ei halua luopua omista eduistaan, aina löytyy joku joka kuulemma menettää vähemmän ja sitten tätä osoitellaan, että miksei tuoltakin oteta...

Minä olen ollut tietoinen siitä, että lisät voivat olla monelle merkittävä tulonlähde, mutta täällä luettujen viestien perusteella näyttää siltä, että osalle niistä on tullut vähän liiankin merkittävä. Tämä siis ole yhdenkään työntekijän syy, sen sijaan ihmettelen, miten palkkaus on ilmeisesti jo vuosikymmenten ajan rakennettu näille erilaisille "lisille", jotka siis näyttävät olevan jo koko homman juju. Kyllä tuossa ay-liikekin saa katsella peiliin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä siis ole yhdenkään työntekijän syy, sen sijaan ihmettelen, miten palkkaus on ilmeisesti jo vuosikymmenten ajan rakennettu näille erilaisille "lisille", jotka siis näyttävät olevan jo koko homman juju.
Kannattaa muistaa että kaikilla ihmisillä on erilaiset taustat ja taludelliset olosuhteet. Se että joku tarvitsee työtuloja kipeästi ei tarkoita sitä että toinen samoja töitä tekevä tarvitsisi niitä samalla tavalla. Niinpä on joustavaa että halukkaat ovat voineet tehdä tarvittavat lisä- ja ylityöt, sekä viikonloput tai yöt, toiset ovat mieluummin pienemmällä palkalla töissä arkisin 8-16. Eräänlaisesta paikallisesta sopimiseesta on siis kyse ainakin joissakin tapauksissa. Toki varmasti on myös työpaikkoja, joissa kaikki saavat tasapuolisesti nuo lisät vuositasolla.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minä olen ollut tietoinen siitä, että lisät voivat olla monelle merkittävä tulonlähde, mutta täällä luettujen viestien perusteella näyttää siltä, että osalle niistä on tullut vähän liiankin merkittävä. Tämä siis ole yhdenkään työntekijän syy, sen sijaan ihmettelen, miten palkkaus on ilmeisesti jo vuosikymmenten ajan rakennettu näille erilaisille "lisille", jotka siis näyttävät olevan jo koko homman juju. Kyllä tuossa ay-liikekin saa katsella peiliin.

Ei tämäkään ole näin mustavalkoista. Kun aikoinaan valitsin työttömyyden sijaan 150km päivittäisen autoilun ja varastotyön, peruspalkan osuus oli 40% ja lisien 60% kun päätin etten jaksa ajella kahta tuntia päivässä istuakseni kahvihuoneessa jauhaen paskaa. Tuon otin jo huomioon valitsessani työpaikkaa.

Peruskeräilijänäkin voi ansaita 40t/v. Kiitos sunnuntai-, yö-, suorite-, virheettömyys ja pakastelisän. Tosin täydellä teholla ei eläkeikää näe.

Nyky-yhteiskunnassa, jossa on myös helvetisti vapaamatkustajia, on ihan oikein että joillain aloilla palkan saa siitä milloin ja kuinka paljon tekee eikä pelkästään peruspalkan perusteella.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kannattaa muistaa että kaikilla ihmisillä on erilaiset taustat ja taludelliset olosuhteet. Se että joku tarvitsee työtuloja kipeästi ei tarkoita sitä että toinen samoja töitä tekevä tarvitsisi niitä samalla tavalla...

...
Ei tämäkään ole näin mustavalkoista...


Erittäin hyviä pointteja toki teiltä kummaltakin ja mukavaa että asiasta voidaan keskustella varsin kiihkottomasti ja asiallisesti. Sanoisin kuitenkin omana mielipiteenäni niin, että mikäli jollain alalla lisien osuus kokonaistuloista nousee jopa lähelle 40%, niin kyllä tuossa koko palkkarakenteessa on jotain pahasti pielessä, eihän tuosta pitäisi olla mitään epäselvyyttä.

Ehkä kuitenkin itsekin takerrun nyt liikaa noiden "lisien" suuruuteen.

Kannattaa yhä muistaa (tai tämä on ainakin oma arvaukseni), etteivät kaikki nyt kohulla julkaistut leikkaukset varmaankaan toteudu, vaan ne ovat hallituksen avaus neuvotteluille. Varmasti osassa asioita tehdään kompromissi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaa yhä muistaa (tai tämä on ainakin oma arvaukseni), etteivät kaikki nyt kohulla julkaistut leikkaukset varmaankaan toteudu, vaan ne ovat hallituksen avaus neuvotteluille.
Varmasti on näin. Se mikä minua eniten hämmästyttää on hallituksen puheet sääntelyn vähentämisestä, mutta teot onkin sitten sääntelyn (=pakottamisen) lisäämistä.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Miten päin helvettiä olet taloutesi hoitanut vai miten monta sairaslomapäivää sulla tulee vuodessa? Menot eivät taida olla missään suhteessa tuloihin, jos yhden päivän palkan menettäminen noin paljon kirpaisee.

Väännetäänpä sinullekin rautalangasta.

Minulla jää aika tarkkaan hivenen yli tonni käteen kuukaudessa verojen maksun jälkeen. Siitä maksetaan sitten asuminen, syöminen, laskut yms joten rahaa ei ymmärrettävästi jää hirveästi käteen muutenkaan. Minulle esimerkiksi parinkin päivän palkattomuus, joita hyvin saattaa kuukaudessa tulla - tarkoittaa siis aika isoa lovea, se lovi on budjetoitu viikon ruokani, vesilaskuni, sähkölaskuni tms. Eli noin kärjistetysti joko menen töihin sairaana, tai jätän sähkölaskuni maksamatta. Minun kassassani ei ole niin paljoa JOUSTOVARAA kuin useimmilla, jotka tienaavat paremmin.

Kyllä minä sairastan enemmän kuin keskiverto työntekijä, pitkälti ammattini vuoksi. En istu toimistossa vaan olen päiväkodissa. Niistän päivittäin kymmeniä neniä, pidän sylissä itkevää ja nuhaista lasta, vaihdan lapsen vaattteet tai siivoan hänen oksennuksiaan. Päiväkodissa ei puhuta vain flunssasta ja vatsataudista vaan esim. kihomadoista, täistä, silmätulehduksista. Tautien määrä on lukematon. Huolehdin niin hyvin omasta hygieniasta kuin se on mahdollista, mutta niinkuin jokainen tietää pari vuotias ei paljon osaa sitä aivastustaan / oksennustaan tähtäillä. Tähän päälle vielä lisään että vanhemmat tuovat usein puolikuntoisen/kipeän lapsen hoitoon ja kierre on valmis.

Siinä on siis päin helvettiä oleva talouteni.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varmasti on näin. Se mikä minua eniten hämmästyttää on hallituksen puheet sääntelyn vähentämisestä, mutta teot onkin sitten sääntelyn (=pakottamisen) lisäämistä.
Millä tavalla? Nythän hallitus rajoittaa asioita mitä työehtosopimuksissa voi sopia, ja työehtosopimuksethan vasta sääntelyä ovatkin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Millä tavalla? Nythän hallitus rajoittaa asioita mitä työehtosopimuksissa voi sopia, ja työehtosopimuksethan vasta sääntelyä ovatkin.
Juurikin tuo käyttämäsi termi rajoittaa kertoo kaiken. Hallitus voisi yksinkertaisesti poistaa laista määräykset 50% ja 100% ylityökorvauksista ja jättää asian työnantajien ja työntekijöiden väliseksi sopimukseksi.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
En ole vielä koskaan nähnyt, tehnyt tai määritellyt työtä josta voisi sanoa, että se ei ole vaativaa ja vastuullista. Jokainen työ on sitä. Siivoojan työ on vaativaa ja vastuullista ja samaan aikaan (klo 05:30) työpaikalle saapuvan johtoryhmän jäsenen työ on vaativaa ja vastuullista.

Kyse on nyt siitä, että kukaan ei halua tinkiä omistaja eduistaan, mutta naapurin eduista voi tinkiä ja paljonkin. Velanottoa (Suomi) pitää karsia, mutta ei minun pussistani. Sinne tarvitaan lisää lomaa ja rahaa! Karsikaa naapurin pussista, se on laiskakin minuun verrattuna. Minä ansaitsen sen minkä saan ja enemmänkin koska työni on niin vaativaa ja vastuullista.

Minä. Minä. Olen ansainnut sen kaiken!

Itse olen jäävi ottamaan kantaa omaan työhöni liittyviin etuihin, mutta halusin vain kertoa, että kaikkialla ei nautita mitään jättipalkkoja 1,5h kahvitauoilla. Näihinkään töihin ei pääse enää kuin korkeakoulutetut ihmiset, joista pääosa tekee tätä työtä alemmilla palkkaluokilla. Yksi syy on kohtuullisen hyvät joustot ja lomat. Totesin jo tuossa edellisessä viestissä, että aiemmin työehtosopimus neuvotteluissa näitä on myös painotettu ja näitä on saatu palkankorotusten sijaan. Valtio on halunnut mieluummin antaa pitemmät lomat, kuin enemmän rahaa. Tämä vain omasta puolestani, toki tiedän että tuolla on hyvin erilaisia virastoja ja toimintatapoja.

Kunnalliselta puolelta ei ole kokemusta, joten en osaa ottaa kantaa asiaan. Tosiaan tämä lomaetu on myös yksi iso asia terveydenhoitoalalla työskenteleville julkisen puolen tekijöille.

Jotain pitäisi tehdä ja itse lähtisin nyt niistä yhteiskuntasopimus neuvotteluista liikkeelle. Sopimisella nämä asiat on yleensä tässä yhteiskunnassa hoidettu. Minä en ymmärrä miksi nuo neuvottelut piti perustaa tuolle työajan pidennykselle, kun ne olisi voitu käydä ihan avoimesti ja sen jälkeen katsoa, että onko tälle tielle pakko lähteä. Kyllä tässä vähän sellainen ajatus herää, että Ay-liike halutaan polvilleen. En vain tiedä onko se hyvä lähtökohta tuottavuuden ja yhteiskuntarauhan kannalta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juurikin tuo käyttämäsi termi rajoittaa kertoo kaiken. Hallitus voisi yksinkertaisesti poistaa laista määräykset 50% ja 100% ylityökorvauksista ja jättää asian työnantajien ja työntekijöiden väliseksi sopimukseksi.
Eli siis kabineteissa valittujen AY-jäärien on oikein rajata työntekijän ja työnantajan oikeuksia eikä sitä saa purkaa demokraattisesti valitun poliittisen johdon toimesta.

Minähän en kuulu liittoon. Millä oikeudella liitto rajoittaa minun sopimusvapautta? Kysynpähän vaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minähän en kuulu liittoon. Millä oikeudella liitto rajoittaa minun sopimusvapautta? Kysynpähän vaan.
Minäkään en ole päivääkään kuulunut liittoon, ihan itse olen aina sopinut asiat työnantajien kanssa. Niinpä en ymmärrä ongelmaasi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minäkään en ole päivääkään kuulunut liittoon, ihan itse olen aina sopinut asiat työnantajien kanssa. Niinpä en ymmärrä ongelmaasi.
Työehtosopimus rajoittaa mitä työntekijä voi sopia työnantajan kanssa. Tästä on esimerkkejä ollut tässäkin ketjussa jo aikaisemmin. Eräs käyttäjä halusi tehdä 0-tuntisopimuksen, mutta liitto oli sitä mieltä, että ei saa. Työnantaja ei sitten sellaista tehnyt.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Työehtosopimus rajoittaa mitä työntekijä voi sopia työnantajan kanssa.
On aina mahdollista perustaa oma, esimerkiksi yhden hengen yritys, ja hoitaa sopimus yritysten välisenä. Toki noilla perinteisillä teollisuusaloilla on kaikki nihkeää, mutta pointtini on että valtion pitäisi keskittyä vähentämään turhaa sääntelyä uusien rajoitusten luomisen sijaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Väännetäänpä sinullekin rautalangasta.

Minulla jää aika tarkkaan hivenen yli tonni käteen kuukaudessa verojen maksun jälkeen. Siitä maksetaan sitten asuminen, syöminen, laskut yms joten rahaa ei ymmärrettävästi jää hirveästi käteen muutenkaan. Minulle esimerkiksi parinkin päivän palkattomuus, joita hyvin saattaa kuukaudessa tulla - tarkoittaa siis aika isoa lovea, se lovi on budjetoitu viikon ruokani, vesilaskuni, sähkölaskuni tms. Eli noin kärjistetysti joko menen töihin sairaana, tai jätän sähkölaskuni maksamatta. Minun kassassani ei ole niin paljoa JOUSTOVARAA kuin useimmilla, jotka tienaavat paremmin.
Suomessa on paljon ihmisiä (esim työttömät), joilla jää käteen noin reilusti alle tuo summa. He ovat kuitenkin osanneet skaalata asumiskulunsa yms sillä tavalla, että tulevat toimeen. Sinun kassasi on siis valinnoistasi johtuen vähemmän joustovaraa kuin monilla vähemmän tienaavilla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Juurikin tuo käyttämäsi termi rajoittaa kertoo kaiken. Hallitus voisi yksinkertaisesti poistaa laista määräykset 50% ja 100% ylityökorvauksista ja jättää asian työnantajien ja työntekijöiden väliseksi sopimukseksi.
Hallitus voisi poistaa tosiaan laista tuon, että TES:eillä olisi yleissitovuus ja jättää asian työnantajien ja työntekijöiden väliseksi sopimukseksi. Nyt tämä sopiminen ei esim pienyrittäjillä ole mahdollista, sillä toiset sopivat/päättävät sen hänen puolestaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
On aina mahdollista perustaa oma, esimerkiksi yhden hengen yritys, ja hoitaa sopimus yritysten välisenä. Toki noilla perinteisillä teollisuusaloilla on kaikki nihkeää, mutta pointtini on että valtion pitäisi keskittyä vähentämään turhaa sääntelyä uusien rajoitusten luomisen sijaan.
Eli jos haluaa pitää lomia esim 38 vuodessa, niin voi toki perustaa yhden hengen firman, sopia asiasta asiakkaan ja senkun pitää. Eihän tässä mitään ongelmaa olekaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Suomessa on paljon ihmisiä (esim työttömät), joilla jää käteen noin reilusti alle tuo summa. He ovat kuitenkin osanneet skaalata asumiskulunsa yms sillä tavalla, että tulevat toimeen. Sinun kassasi on siis valinnoistasi johtuen vähemmän joustovaraa kuin monilla vähemmän tienaavilla.

Kyllä, ja esimerkiksi asunnottomien asumiskustannukset ovat varmasti pienemmät kuin tämän ahneen ja vääriä valintoja elämässään tehneen Freyan. Tuollaisten saamattomien ja osaamattomien ihmisten takia Suomi on nyt polvillaan: Freyana kyllä häpeäisin silmät päästäni.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
jos haluaa pitää lomia esim 38 vuodessa
Minulla ei ole työntekijänäkään ole ikinä ollut ongelmia pitää ylimääräisiä lomia, aina olen voinut sopia asiasta työnantajan kanssa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse olen jäävi ottamaan kantaa omaan työhöni liittyviin etuihin, mutta halusin vain kertoa, että kaikkialla ei nautita mitään jättipalkkoja 1,5h kahvitauoilla. Näihinkään töihin ei pääse enää kuin korkeakoulutetut ihmiset, joista pääosa tekee tätä työtä alemmilla palkkaluokilla. Yksi syy on kohtuullisen hyvät joustot ja lomat. Totesin jo tuossa edellisessä viestissä, että aiemmin työehtosopimus neuvotteluissa näitä on myös painotettu ja näitä on saatu palkankorotusten sijaan. Valtio on halunnut mieluummin antaa pitemmät lomat, kuin enemmän rahaa. Tämä vain omasta puolestani, toki tiedän että tuolla on hyvin erilaisia virastoja ja toimintatapoja.

En sinua tarkoittanutkaan. Mulla on kuitenkin niin pitkä kokemus julkiselta sektorilta, että jotain on jäänyt mieleen. Enkä ole yksin senkään varassa.

Kunnalliselta puolelta ei ole kokemusta, joten en osaa ottaa kantaa asiaan. Tosiaan tämä lomaetu on myös yksi iso asia terveydenhoitoalalla työskenteleville julkisen puolen tekijöille.

Kunnallinen puoli ja eritysesti terveydenhoito on hyvin naisvaltainen ala. Olin viime viikolla lounastamassa erään firman kakkospomon kanssa. Hänen työnantajansa on yksi Suomen suurimmista työllistäjistä (TOP-50) ja kyseessä on ns. julkisen sektorin perustama osakeyhtiö. Hänen mielestään julkisen sektorin suurin ongelma on siinä, että prosessit ja jatkuvasti uudistettavat ohjelmistot eivät kohtaa millään tasolla. Tästä seuraa se, että jopa yli puolet työajasta kuluu tehtäviin joihin ei pitäisi kulua aikaa kuin maksimissaan 10 prosenttia. Lopputulos on hänen mukaansa karmea sillä tuottavuus on usein todellisin mittarein hyvin matala. Hän on nainen joten kysyin myös mietteitä äitiysloma-asiasta (josta olen täällä kirjoittanut). Näkemys oli sellainen, että nykyinen äitiyslomajärjestelmä on aivan pielessä juuri syistä joita toin aikaisemmin esille. Sen tilalle hän ehdotti järjestelmää, jossa äitiyslomalta on palattava vuoden sisällä nykyiseen työhön tai muussa tapauksessa työnantaja ei ole enää velvollinen takaisinottoon. Jos äitiyslomaa haluttaisiin jatkaa vuoden jälkeen, se olisi mahdollista vain siten, että nainen palaisi töihin ja mies vuorostaan kotiin hoitamaan lasta. Jos nainen tulee äityslomallaan uudelleen raskaaksi, työnantaja vapautuu työllistamisvelvoitteestaan. Tämä tukisi hänen mukaansa myös naisten asemaa työmarkkinoilla ja terveydenhoitoala on yksi isoimmista.

Vaikea usko että SSS pystyy näin radikaaliin muutosajatteluun, joten olen edelleen siinä uskossa, että SSS on hieman pihalla pohtiessaan mitä pitää tehdä Suomen nostamiseksi suosta ja julkisen sektorin kulujen ja tuottavuuden osalta.

***

Kommenttina vielä se, että vaikka Jatkoajassa pyörii useissa ketjuissa väite siitä, että pakolaiset vievät Suomen taloudelliseen tuhoon, niin se on ainakin taloudellisessa mielessä ihan sitä itseään. Suomen ongelmat ovat julkisen sektorin huono tuottavuus suhteessa sen kustannuksiin sekä taloudellisessa mielessä jo vuosia epäpätevät politiikot hallituksessa ja ay-liike, jotka ovat Suomen suoraan sanoen raiskanneet tähän tilanteeseen liputtamalla yrityksiä kiihtyvällä vauhdilla Suomesta ulos. Yksi merkittävimmistä virheistä on ollut euroon liittyminen, mutta se on tehty sen ajan tiedoilla ja eräänlaisena NATO:n vastineena jotta Suomi saataisiin osaksi länttä. Sen jälkeen on tehty taloudellisessa mielessä oikeastaan äärimmäisen raskas virhesarja kun ei ole huomioitu sitä, että työllisten määrä ei enää nouse ja huoltosuhde heikentyy.

Miksi sitten yllä olevista ei puhuta vaan niiden sijaan pakolaisista jauhetaan satoja ellei tuhansia viestejä päivässä? Koska persu. Tämä näkyy Jatkoajassakin erittäin hyvin. Jokaisessa ketjuissa (vapaa) persuilla on tarve siirtää keskustelu Suomen talouden kannalta merkittävimmistä asioista epäolennaisiin lillukanvarsiin.

Kai se junttiäänestäjiin uppoaa?
 
Viimeksi muokattu:

Morgoth

Jäsen
Minulla jää aika tarkkaan hivenen yli tonni käteen kuukaudessa verojen maksun jälkeen. Siitä maksetaan sitten asuminen, syöminen, laskut yms joten rahaa ei ymmärrettävästi jää hirveästi käteen muutenkaan.

Mutta nuo ovat jokaisen omia valintoja, että miten kalliisti haluaa asua ja syödä jne. Kannattaa varmaan tarkastella kriittisesti omia menojaan, jos pari palkatonta päivää on jo pilata talouden. Tuskinpa se talous kestää yhtään mitään muitakaan yllättäviä menoja.

Päiväkodissa ei puhuta vain flunssasta ja vatsataudista vaan esim. kihomadoista, täistä, silmätulehduksista. Tautien määrä on lukematon.

Juttele vaikka sairaalassa työskentelevien hoitajien kanssa. Sieltäpä voi saada ihan oikeasti vaarallisia tauteja, jotka vaikuttaa oma elämään dramaattisemmin kuin muutaman päivän palkkaan ja että päänahassa kutii tai vatsa on kuralla.

Samaa mieltä muutaman palstalaisen kanssa, että kukaan ei halua luopua omia eduistaan vaan aina löytyy joku jonka työ on jotenkin vähäarvoisempaa, että häneltä voi ottaa tai hänellä menee muuten jo liian hyvin. Toivotonta, periaatteessa kaikki on halukkaita olemaan mukana talkoissa kunhan ei vain koske itseään.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös