Hallitus 2015–? Kolme ässää, sinivalkoinen hätätilahallitus?

  • 1 150 706
  • 10 753
Nopealla vilkaisulla minusta ihan jees hallitusohjelma. Vaikka olen itsekin opiskelija, niin en oikein ymmärrä tuota opintotuesta nillitystä. Ottakaa sitä opintolainaa jos raha ei riitä, ei se opintolaina ole niin iso mörkö kuin mitä se ainakin omien opiskelukavereiden piirissä nähdään.

Eli opiskelemaan vaan ja opintolainaa niin perkeleesti? Kyllä niitä töitä täällä kaikille riittää...
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Kuinka hyödyllistä Ottawan sopimuksen purku olisi kun maamiinat taitaa olla jo lähes hävitetty ja korvaavat asehankinnat on jo tehty? Kieltämättä Ottawan sopimus oli huono päätös mutta ehkä on jo aika katsoa eteenpäin.
Tällä hallituskaudella Ottawan sopimuksesta irtautumisesta ei keskustella. Jussi Niinistö totesi muutama päivä sitten blogissaan, että PS ei saanut tahtoaan tässä asiassa läpi hallitusneuvotteluissa.

No erittäin hyödyllisiä jos tietää yhtään miinoilla käytävästä sodasta. En jaksa tähän nyt uudelleen rupeltaa, mutta lainaan kirjoitustani Uudistuvat puolustusvoimat osiosta:

"Itseasiassa lähiaikojen sodat kyllä kertovat ihan muuta, varsinkin ylivoimasta vastustajaa vastaan. Jenkit on kuitenkin maailma kovin asevaltio, mutta melkein yksi ainoista aseista jolta ei pysty kunnolla hekään ajoneuvoinen tai miehineen suojautumaan, on miinoite (tässä tapauksessa IED). Eli miinojen merkitys vaan korostuu, pelon-, haavoittumisten-, kaluston hajoamisen-, ja suurten kuolema määrien- sekä myös psykologisen vaikutuksen takia. IED:t hidastaa myös aivan huomattavasti jalka- sekä ajoneuvopartiointia, joskus vielä kun on epäily, niin raivaamiseen menee monta tuntia. Jenkkien ehdottomasti pahin vastustaja on ollut IED ja niiden väsäilijät. Ollaan siis kaukana siitä kun, oliko Patton joka puhui miinoitteen haittana ainoastaan tuo psykologinen vaikutus, joka myöskin on huomattava.

Kuten olen aikaisemmin sanonut, niin Ottawa paperi on yksi sodan jälkeisen historiamme Puolustusvoimiamme pahiten haitannut toiminto ja typeryyden huipentuma, paskapaperi jopa pitäisi syöttää sen allekirjoittaneille. Kiitos Katainen ja Halonen etunenässä. Lähetin myös Jussi Niinistölle palautetta siitä, että tätä asiaa eivät saaneet läpi, sillä itselleni se oli henkilökohtaisesti yksi tärkeimmistä Persuilta ja tästä iso miinus heille."

"Kyllä, nuo miinat, juurikin sakaramiinat ja muutkin, ei kaukolaukaistavat ovat hyvää suojaa (itsekin tästä miinoittamisesta sekä suluttamisesta paljon koulutusta saanena). Niillä on aivan järkyttävä ja huomattava merkitys, kuten yllä jo kerroin. Hidastaa etenemistä etana vauhtiin tai vieläkin hitaampaan, tiedustelu, eteneminen hidastuu ja pysähtyy, jolloin vastustajat ovat hyviä maalitauluja, siinä ei raivaamiset auta (jopa jenkkien raskain kalusto menee paskaksi) ja räjäyttelemällä sekä raivaamalla paljastavat viimeistään olinpaikkansa meille. Tuo Sakon linkittämä mediatilaisuus on vain ihmisille propagandaksi (en kyllä tiedä miksi?) sekä tiedottomille ihmisille näytös, ominaisuudesta joka meillä on ollut jo ennen Ottawan sopimusta ja vieläpä niin, ettei tarvitse mistään langoista välttämättä vedellä. Nuo eivät korvaa Ottawan sopimuksen tuhoja ja halvalla ja varsinkaan Suomen vähillä rahoilla niitä ei korvaa mikään kun tai jos haluamme puolustaa vahvasti koko Suomea."


Noita miinoja ei tulla koskaan korvaamaan täysin, lähes- ja käytännön mahdottomuus, vaikka rahat riittäisi, mutta nehän ei riitä millään kuin parantamaan hitusen, jotka tällä sopimuksella tuhottiin. Alla ihan virallista tietoa aiheesta.

Puoluksen pitkän aikavälin haasteet - Eduskunnan kanslian julkaisu (Linkki): https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/julkaisut/Documents/ekj_3 2014.pdf

"Materiaalia poistuu käytöstä merkittävästi, ja siksi korvaavat materiaalihankkeet ovat välttämättömiä. Erityisesti johtamis- ja viestivälineitä, ilmatorjuntajärjestelmiä, panssarintorjunta-aseita ja raskaita ampumatarvikkeita on jo vanhentunut tai vanhentumassa. Jalkaväkimiinojen suorituskyvyn korvaamishanke viedään loppuun suunnitellusti. Miinojen hävittämisestä aiheutuva suorituskykyvaje ei kompensoidu kokonaan korvaavilla järjestelmillä, mutta toisaalta niillä saadaan aikaan uutta suorituskykyä."

Lisäksi miinojen valmistus on huomattavan halpaa ja helppoa.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Aika karmea hallitushan tämä tulee olemaan. Eläkeläisille jaetaan lisärahaa ja nuorilta opiskelijoilta leikataan. Kansantalouden kysynnän kannalta tyhmää ja oikeudenmukaisuuden kantiltakin mielestäni väärin. Eipä tulevaisuuden uskoa ainakaan lisätä tällaisella arvopohjalla. Myös se vituttaa, että eliittiä aletaan nyt paapomaan oikein kunnolla. Autoilun verotusta muutetaan siten, että köyhempien autoilijoiden verotaakka kasvaa, kun taas varakkaat ja säännöllisesti uuteen vaihtavat saavat verohuojennuksen. Talousrikollisten asemaa parannetaan aktiivisen katumisen mallilla. Sotimismenoja kasvatetaan, vaikka muuten hyvinvoinnista leikataan.


"sotimismenoja" kasvatetaan. Vaikeinakin aikoina on pidettävä oman maan itsenäisyydestä huolta. Valitettavasti vain turvallisuus maksaa ja jotta Suomi kykenee jatkossakin puolustamaan maataan, on puolustusmäärärahoja korotettava varmaankin tuon Kanervan työryhmän esityksen mukaisesti. Tuolle työryhmälle puolustusvoimat kertoi hyvin avoimesti ja jopa poikkeuksellisesti puolustusvoimien tarpeista kriisin iskiessä.

Nuorilta opiskelijoilta leikataan. Niin, tämä hallitusohjelma koskettaa kaikkia. Ehkä opiskelijatkin voisivat muutaman valtion kustantaman ryyppyreissun sijaan keskittyä vaikka opiskeluihin. Itse olen opiskelija ja kestän ja ymmärrän tämän säästökohdan erittäin hyvin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja sillä ateriatuella työllistetään. Monelta opiskelijalta loppuisi ruokailu liiketoimintaa pyörittävissä ravintoloissa, jos he joutuisivat maksamaan ateriastaan täyden hinnan.

Minkä lisäksi sitä ruokaa sitovat (väljät, mutta kuitenkin) terveyskriteerit. Toisin on ns. normaalin lounasruoan kanssa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Tyytyväinen täytyy olla tähän hallitusohjelmaan. Nyt on vihdoin tekojen aika. Paljon erinomaisia linjauksia kyllä Sipilältä.

T: Opiskelija.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Eli opiskelemaan vaan ja opintolainaa niin perkeleesti? Kyllä niitä töitä täällä kaikille riittää...
No en tiedä muuta kuin että itse olen saanut vääntää about niin paljon töitä kun vain opinnoiltani ehdin tehdä. Kerran sain työpaikan kesäksi, hoidin sen kesän mallikkaasti ja hyvällä asenteella. Nyt olen sitten ollutkin jo kolmatta kesää samassa puljussa ja ilmeisesti opinnäytetyönkin teen heille. Itse olen vääntänyt vuorotyötä viikonloppuja myöten, ikinä en ole ottanut sairaspoissaoloja, vaikka joinakin aamuina kurkku on ollut vähän kipeä. Enkä ole myöskään yhtään ylimääräistä vapaapäivää ottanut. Tuntuu tämän "nykynuorison" kanssa olemaan aika usein sellaista, että kun työpaikka luvataan, niin ensimmäisenä työpäivänä aletaan jo kyselemään että saanko ton, ton ja ton viikonlopun vapaaksi koska ois festareita ja sit onnistusko et otan sit vaikka yhden viikon ylimäärästä palkatonta lomaa jossain vaiheessa. Itse olen ottanut kaikki työvuorot aina ilolla vastaan, vaikka ne sattuisivatkin olemaan viikonloppuna tai kesken Neste Rallien. Enkä ole ylitöistäkään tainnut koskaan kieltäytyä. Luultavasti tämän asenteen takia olen päässyt aina töihin kun olen niitä kysellyt. Nyttenkin kun keskustellaan työnantajan kanssa opinnäytetyöstä, niin joku isompi johtaja kyseli että olenko valmis uhraamaan koko kesän sille opparille. Vastasin että totta kai. Pomon puheesta sai sellaisen kuvan, että joku muukin oli opparia kysellyt, mutta ei olisi halunnut käyttää siihen koko kesää.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Talousrikollisten asemaa parannetaan aktiivisen katumisen mallilla. Sotimismenoja kasvatetaan, vaikka muuten hyvinvoinnista leikataan.

No talousrikolliset ovat pienempi paha rikollismaailmassa vaikka toki heitäkin pitää rangaista, hyvä, että törkeisiin rikoksiin syyllistyneet ulkomaalaiset lentävät tästä eteenpäin niska-perse otteella ulos maasta kun he tekevät huomattavan osan raiskauksista, lisäksi esim. juuri raiskausten rangaistavuutta todennäköisesti kovennetaan.

Sotilasmenot on ajettu niin alas ja siellä on tehty rakenne uudistukset, eli tuo on ihan minimi, siis MINIMI, määrä jolla noita rahoja pitää lisätä sinne, eikä noillakaan olla lähelläkään sitä mitä uskottava oma puolustus oikeasti vaatisi + tulevat kovat pakolliset kalusto-ostot ja eduskuntavaalien alla siis Hornettien korvaamisesta sekä Merivoimien uudesta kalustostaolivat kohtalaisen samaa mieltä kaikki puheenjohtajat .yli puoluerajojen (toki eroja tulee varmaan siitä summasta jota noihin pitää panostaa ja toisten mielestä ei ihan niin paljon pitäisi panostaa). Yksi syy on myös tämä Halos-Katainen&kumppanit - "maailman parantajien" typerä Ottawan sopimus, josta juuri kirjoitin. Korvaavaan kalustoon menee ihan hemmetisti rahaa, eikä se siltikään vastaa kyvyltään samaa mitä aikaisemmin.
 

Migufutuuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Hernesaaren Näädät, Blackhawks, Lugu
Vaikka olen itsekin opiskelija, niin en oikein ymmärrä tuota opintotuesta nillitystä. Ottakaa sitä opintolainaa jos raha ei riitä, ei se opintolaina ole niin iso mörkö kuin mitä se ainakin omien opiskelukavereiden piirissä nähdään.

Tämä kuvastaa omia fiiliksiä 110%:sesti. Se lainahan on suorastaan ilmaista rahaa, jos yhtään on rahaymmärrystä. Valmistu ajallaan (5v. tai vastaava) ja lainasta leikataan 40% pois. *PUFF*. Viiden vuoden lainoilla olet saanut nostettua valtion takaamaa lainaa pankista n. 18000 euroa. Siitä katoaa hetkessä n. 8000 pois. Itse olen käyttänyt omat lainani siten, että ~50/50 menee sijoitusportfoliooni ja kulutukseen. Kun se laina kasvaa korkoa sijoituksissa niin eihän tuosta voi kuin hyötyä. Hyvä hajautettu portfolio tuottaa keskipitkällä 5 vuoden aikavälillä sellaisen 7-10% per vuosi niin loppujen lopuksi opintojen jälkeen siellä salkussa onkin yllättäen päälle kymppitonni rahaa. Lainat on kuitattu ja rikastuttukin siinä samassa. Ja se sijoittaminen ei todellakaan vaadi suurta aikapanosta.

Se vaan on valitettavaa, että suomalaisista suurin osa ei vieläkään osaa leikkiä rahoillaan oikein. 60% suomalaisten säästöistä taitaa edelleenkin lojua jossain paikallisosuuspankin tilillä menettämässä arvoaan ja pörssissä kauppaa käy vain n. neljännes. Massa opiskelijoistakin vannoo Leninin nimeen ja leimaa tällaisen pienenkin riskin oton kapitalistisikojen pelleilyksi. Ei näin. Ei todellakaan.

Muutkin opiskelijat voisi pikkasen ottaa itteensä niskasta kiinni eikä aina olla kitisemässä muutoksista. Ei mistään menoerästä valtion budjetissa voida leikata niin paljon, ettei mikään merkittävä kuluerä säästyisi lihakirveeltä. Se oli lähtökohtana, että mahdollisimman moni joutuisi leikkausten piiriin, mutta siten ettei kenenkään asemaa vedetä vessasta alas. Vanhukset, perheelliset, tuilla eleskelijät ja opiskelijat. Noissa luokissa on niin paljon ihmisiä, että pienetkin leikkaukset per naama vaikuttavat rahallisesti aivan vitusti.

"No mut miksei Westendin pohatat joudu maksamaan 70% tuloistaan veroa?" No helvetti siksi, ettei niitä ole kuin kourallinen. Kilo höyheniä on isompi läjä kuin kilo kiviä.
 
No en tiedä muuta kuin että itse olen saanut vääntää about niin paljon töitä kun vain opinnoiltani ehdin tehdä.

Se on ainakin hyvä, että osaat itseäsi kehua. Siitä on apua työmarkkinoilla. Lähinnä sun viesti vielä vaan entisestään vahvisti käsitystäni tilanteesta. Kaikki ei kato ole eikä kaikkien tarvitse olla työ/opiskelunarkomaaneja. Elämässä on katos muutakin.

EDIT: Selvennökseksi, ettet koe viestiäni väärin, niin itsekkin käyn siis koulua ja olen töissä samaan aikaan (koulut loppuu tällä viikolla ja siitä menen kesätöihin, täysiaikaisena. Mulle tilanne on siinä mielessä ollut vittumainen, että duunit vaikuttaa suoraan menestymiseen koulussa. Ehkä mä olen sitten laiska paska, mutta kyllä mun on pakko vaihtaa viihteelle välillä (ei, en tarkoita baarissa juoksemista). Siitä huolimatta tuntuu, ettei jaksa vääntää kouluhommia ja duunia samaan aikaan. En mä aio elää elämääni sitten joskus tulevaisuudessa, vaan kyllä elämä on just tässä ja nyt.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
@Migufutuuri muuten hyvä viesti, mutta eikös tuo 40% koske vain tänä syksynä aloittaneita? Me jotka olemme jo aloittaneet ennen sitä emme hyödy niin paljoa. Jotain voimme ilmeisesti vähentää verotuksessa myöhemmin, mutten ole siihen vielä niin tarkasti perehtynyt että muistaisin ulkoa tälleen yhdeltä yöllä, enkä jaksa alkaa tarkistelemaan.

Muuten kyllä hyvä pointti tuo uusi malli, tekee kyllä opintolainan nostamisesta suorastaan itsestäänselvyyden. Jäät "voitolle" jopa vaikka seisottaisit lainaa tyhjänpanttina tililläsi.

Elämässä on katos muutakin.
Kuten köyhyyttä ja marinaa? Ei aukene minulle tuo asenne. Kyllähän se nykypäivänä tuppaa olemaan niin, että työpaikkoja on vähemmän kuin itse hakijoita. Siinä jos lähtee tarpeeksi paljon ehtoja sanelemaan työhaastattelussa mm. kesän viikonlopuista, niin kyllä sitä työtä joku sellainenkin hakee joka ei lähde sanelemaan ehtoja, ja joka lopulta sitten saa sen paikan. Siinä ei mitkään "elämässä on hei muutakin"-lausahtelut auta.

Nuoriso ei tunnu tajuavan että tuossa noihin festari-viikonloppuihin voi kaatua muukin kuin yhden kesän tienestit. Siinä kun menetetään työpaikka, menetetään myös mahdollinen työkokemus. Kun ei ole työkokemusta, on työpaikatkin kiven alla. Kun työpaikkaa ei ole, niin sitten varmaan voipi opintolainojen lyhentäminen vähän kuumotella. Eikö se nyt olisi vain helpointa uhrata kesä tai pari nuoruudesta sitä omaa työuraa ajatellen?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Joku aika sitten oli julkisuudessa laskelma missä oli desiileittäin tulonsiirrot ja maksetut verot. En löytänyt sitä kuvaa tähän hätään, mutta 6 ensimmäistä desiiliä saa enemmän tulonsiirtoja kuin maksaa veroja, seitsemännellä meni tasan ja loput olivat nettomaksajia..
Tuossa on tuo veropuoli:
http://kuvat.uusisuomi.fi/sites/default/files/kuvat/akavan_dia1.jpg
Alle 35K vuodessa tienaavat (72%) maksavat ansioveroista ainoastaan 3%.
Yli 55K vuodessa tienaavat (8%) maksavat puolestaan 68%
 
Siinä ei mitkään "elämässä on hei muutakin"-lausahtelut auta.

Nuoriso ei tunnu tajuavan että tuossa noihin festari-viikonloppuihin voi kaatua muukin kuin yhden kesän tienestit.

Huoh... Mitenköhän minä tämän sulle vääntäisin että ymmärrät pointin... Taitaa olla meillä kovin erillaiset lähtökohdat alusta pitäen. Anteeksi etukäteen jos teen olettamuksia, mutta et varmaan ikinä elämässäsi ole joutunut olemaan tilanteessa, jossa rahaa ei oikeasti ole ruokaan? Tai ei ole asuntoa missä asua?

Olen sitä mieltä ehdottomasti, että rahankäyttöä pitää opettaa, ja nuorten se tulisi osata, mutta säästöliekillä eläminen on henkisesti oikeasti todella monelle aika rankkaa. Se on hyvä jos se sulta onnistuu, mutta pitäisi nähdä asia omaa napaa pidemmälle. Kuten sanoin, itelläni rupeaa olemaan suuria vaikeuksia panostaa sekä kouluun että työhön samaan aikaan. Työt nyt hoitaa helposti, ne on helppoja, mutta duunin jälkeen rättiväsyneenä (teen fyysistä työtä) kun pitäisi ruveta päntäämään ympyrän normaaliyhtälöä niin homma ei yllättäen toimikkaan niin hienosti... Tästä pitäisi nyt sitten jatkaa toivottavasti yliopistoon, kun töistä tulevaisuudessa ei voi olla varma millään ja menee aikamoiseksi kituuttamiseksi tuo opiskelu aika. Varsinkin kun en ole niitä ihmisiä ketkä sijoittavat lainarahansa osakkeisiin, koska riski on mielestäni liian iso, vaikka kuinka hajauttaisi. (Mulla on osakesalkku, mutta rahat on hommattu siihen ihan työllä, ei lainalla).

Mä olen aina saanut työnantajan kanssa sovittua jutut ihan järkevästi, ei niissä ole ollut mitään ongelmaa.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Kyllähän se nykypäivänä tuppaa olemaan niin, että työpaikkoja on vähemmän kuin itse hakijoita.

Ai tämä on kuitenkin avautunut sinulle? Edellisestä viestistä kun sai vähän sellaisen kuvan, että kuka tahansa opiskelija voi vaan kävellä töihin. Useampi kaverini ei ole saanut töitä kesäksi eikä yhdelläkään ole ongelma se, että ei suostuisi olemaan koko kesää töissä. Niitä töitä nyt kun ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Tai no yksi kaveri ei ole saanut töitä varmasti osaksi sen takia, että ei voi olla töissä koko kesää, koska meillä Ruotsissa opiskelut jatkuvat kesäkuun puolelle, joten Suomesta jos hakee töitä, niin aika helposti menee työnhaussa ohi Suomessa opiskelevat, jotka voivat aloittaa työt jo vappuna.

Sekin on hyvä ottaa huomioon, että kaikki eivät yksinkertaisesti kykene tekemään töitä/opiskelevan 24/7. Kaikilla ei vain pää kestä sitä ja siitä on helposti seurauksena erilaiset mielenterveysongelmat ja siitä nyt ei varmasti ole valtiolle hyötyä. Ja ihan turha selittää, että kyse on vain luonteen heikkoudesta, se voi vaikka ollakin niin, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että toisten psyyke vaan kestää vähemmän kuin toisten ja valtiolle tulee varmasti halvemmaksi tukea heitä opiskelujen aikana kuin ajaa heidät siihen pisteeseen, että ovat loppuelämänsä työkyvyttömyyseläkkeellä.

Kaikesta tästä huolimatta en pidä opiskelijoihin kohdistuvia leikkauksia erityisen huonona asiana. Nyt on vain sellaiset ajat, että kaikkien pitää joustaa.
 
Ai tämä on kuitenkin avautunut sinulle? Edellisestä viestistä kun sai vähän sellaisen kuvan, että kuka tahansa opiskelija voi vaan kävellä töihin.

Kiitos Meeps, että selvensit pointtiani paremmin kuin itse osasin.

Mitä tulee leikkauksiin, niin jotain leikkauksia oli odotettavissa joka tapauksessa, näin suuret koulutukseen ja erityisesti opintotukeen kohdistuvat leikkaukset ärsyttää kyllä meikäläistä. Erityisen ongelmallinen juttu on tuo indeksisidonnaisuuden poisto joka juuri saatiin aikaiseksi, vuokrat ei ainakaan opiskelijakaupungeissa alaspäin tipu. Tilanne on oikeasti se, että ne joiden vanhemmilla on varaa ja halua maksaa nuoren opiskelut ovat helvetin vahvoilla nyt. Erityisen vahvoilla ovat sellaiset opiskelijat, jotka voivat asua kotona, eikä tarvitse vuokraakaan maksaa.


Kaikesta tästä huolimatta en pidä opiskelijoihin kohdistuvia leikkauksia erityisen huonona asiana. Nyt on vain sellaiset ajat, että kaikkien pitää joustaa.

Jos kaikki joustaisivatkin saman verran, niin eihän tässä sitten mitään ongelmaa olisi.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Mä olen aina saanut työnantajan kanssa sovittua jutut ihan järkevästi, ei niissä ole ollut mitään ongelmaa.
Joo emmä suhun tuota kritiikkiä henk.koht. tarkoittanutkaan. Puhuin yleisellä tasolla, koska itse olen havainnut meidän ikäluokassa aika paljon tuollaista "ronklaamista" töiden suhteen. Ja sitten ulistaan kun mihinkään ei päästä töihin. Siivoojaksi ja "paskaduuniin" ei suostuta lähtemään, "kunnon töissä" taas aletaan vaatimaan mahdottomia. Noku mulla on tää harrastus ja pitäs saada kaikki viikonloput sekä tiistai-, keskiviikko- ja torstai-illat vapaaks.

Sen voin myöntää, että olen ollut siinä mielessä onnellisessa asemassa, että raha ei ole koskaan ollut "oikeasti loppu". Viimeistään vanhemmilta saisi kyllä rahaa aina jos se loppuisi, mutta eipä ole onneksi koskaan loppunut. Sen verran tarkka olen raha-asioistani. Toisaalta ihmettelen sitä että luulisi että tällä minun taustallani tulisi niitä työpaikkojaan ronkeloivia, mutta se onkin täysin päinvastoin. Se kenellä on raha-asiat mallillaan, niin sillä on eniten motivaatiota olla töissä.

Ai tämä on kuitenkin avautunut sinulle? Edellisestä viestistä kun sai vähän sellaisen kuvan, että kuka tahansa opiskelija voi vaan kävellä töihin.
Tämäkin vähän riippuu kelpuuttaako kaikki työt, esim yllämainitun siivoojan työt. Eräs kaverini haki ties kuinka moneen paikkaan, eikä päässyt mihinkään. Sitten haki siivoojaksi, niin pääsi heti töihin. Töitä sai painaa niin paljon kuin jaksoi, etenkin viikonloppuisin, koska firmassa oli työvoimapula. Ensinnäkään monet eivät viitsi hakea siivoojan töihin "koska emmä ny ala muiden paskoja siivoomaan", ja sitten ne jotka olivat firmassa töissä eivät jaksaneet tehdä näitä viikonloppuvuoroja "koska on muutakin elämää". Tämä kaveri koitti mainostella kavereilleen (18-19v likkoja) että heille pääsisi siivoamaan jos on töitä vailla, mutta vastaus oli kaikilta kielteinen, koska kuulemma ennemmin menevät sossusta pummimaan rahaa, kuin alkavat muiden paskoja siivoamaan.

Vähän oudosti kyllä te molemmat nyt tartuitte pelkkään työ-kohtaan viestissäni. Mitä mieltä TweetyLeaf ja Meeps ovat niistä opiskelijoista, jotka paukuttavat kuukausittain kolminumeroisen luvun baareihin, ja sitten kuitenkin valittavat niukkuuttaan?
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Joo emmä suhun tuota kritiikkiä henk.koht. tarkoittanutkaan. Puhuin yleisellä tasolla, koska itse olen havainnut meidän ikäluokassa aika paljon tuollaista "ronklaamista" töiden suhteen. Ja sitten ulistaan kun mihinkään ei päästä töihin. Siivoojaksi ja "paskaduuniin" ei suostuta lähtemään, "kunnon töissä" taas aletaan vaatimaan mahdottomia. Noku mulla on tää harrastus ja pitäs saada kaikki viikonloput sekä tiistai-, keskiviikko- ja torstai-illat vapaaks.

Sen voin myöntää, että olen ollut siinä mielessä onnellisessa asemassa, että raha ei ole koskaan ollut "oikeasti loppu". Viimeistään vanhemmilta saisi kyllä rahaa aina jos se loppuisi, mutta eipä ole onneksi koskaan loppunut. Sen verran tarkka olen raha-asioistani. Toisaalta ihmettelen sitä että luulisi että tällä minun taustallani tulisi niitä työpaikkojaan ronkeloivia, mutta se onkin täysin päinvastoin. Se kenellä on raha-asiat mallillaan, niin sillä on eniten motivaatiota olla töissä.


Tämäkin vähän riippuu kelpuuttaako kaikki työt, esim yllämainitun siivoojan työt. Eräs kaverini haki ties kuinka moneen paikkaan, eikä päässyt mihinkään. Sitten haki siivoojaksi, niin pääsi heti töihin. Töitä sai painaa niin paljon kuin jaksoi, etenkin viikonloppuisin, koska firmassa oli työvoimapula. Ensinnäkään monet eivät viitsi hakea siivoojan töihin "koska emmä ny ala muiden paskoja siivoomaan", ja sitten ne jotka olivat firmassa töissä eivät jaksaneet tehdä näitä viikonloppuvuoroja "koska on muutakin elämää". Tämä kaveri koitti mainostella kavereilleen (18-19v likkoja) että heille pääsisi siivoamaan jos on töitä vailla, mutta vastaus oli kaikilta kielteinen, koska kuulemma ennemmin menevät sossusta pummimaan rahaa, kuin alkavat muiden paskoja siivoamaan.

Vähän oudosti kyllä te molemmat nyt tartuitte pelkkään työ-kohtaan viestissäni. Mitä mieltä TweetyLeaf ja Meeps ovat niistä opiskelijoista, jotka paukuttavat kuukausittain kolminumeroisen luvun baareihin, ja sitten kuitenkin valittavat niukkuuttaan?

Olen itse tehnyt useita vuosia opiskelun oheella siivojan töitä ja niin tulen tekemään tänä kesänäkin. Ja voin kertoa sinulle, että ei niitäkään töitä riitä kaikille. Itsellä on siis vuosien kokemus alalta ja silti ei todellakaan ole tullut edes kutsua haastatteluun jokaisesta hakemastani paikasta. Nyt olen pitänyt hieman taukoa töistä lukuvuoden ajalta ja nyt keväällä kun hain useampaa siivoustyötä, en niistä yhtäkään saanut. Ei niitä tosin kovin montaa edes ollut, joita pystyisi opiskelujen aikana tekemään, koska suurin osa oli aamutöitä. Kaverini, jotka eivät ole kesätöitä saaneet, ovat hakeneet myös niitä siivoustöitä. Olen tämän huomannut ennenkin, mutta viestiesi perusteella tuntemasi tyypit ovat idiootteja. En vetäisi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä sinun kaveriporukastasi. Erittäin tyhmältä kuulostaa myös kuluttaa kolminumeroinen luku baareihin ja valittaa rahanpuutetta. En minä tuollaisiakaan tyyppejä kyllä yhtään tunne.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Hallitus näyttää hyvältä mutta olisin itse ottanut mukaan 2-3 lisää ministeriä ja RKP:n mukaan hallitukseen (iso pettymys). Hallituksen isoin riski on suuri työmäärä yhdellä ministerillä ja sen takia ei saada asioita eteenpäin.

Ennustukseni on että Jari Lindströmistä saadaan vielä paljon hupia oikeusministerinä. En tunne tarkasti Lindströmiä mutta näkemyksen mukaan om pesti vaatii substanssiosaamista ja abstraktia ajattelua, jolle lakimies-tausta tai muu vastaava korkeakoulututkinto luo pohjan. Ennustus on, että om ja tem salkut erotetaan toisistaan hallituskauden aikana ja ministerin määrä nousee yhdellä.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Tuntuuhan tuo vähän hassulta, että oikeusministerillä ei ole alan koulutusta tai korkeakoulutusta ylipäätänsä, ja tämän lisäksi kannattaa vielä kuolemantuomiota.
 
Se kenellä on raha-asiat mallillaan, niin sillä on eniten motivaatiota olla töissä.

Koska silloin on sitä rahaa millä viettää sitä vapaa-aikaa. Toisinsanoen, ymmärtänet itsekkin, että opintotuen varassa eläminen on oikeasti helvetin niukkaa, erityisesti jos ei asu kotona eikä vanhemmat jelppaa. Tämä on ns. kierre. Töissä ja koulussa viihtyy jos raha-asiat ovat mallillaan. Ongelmia tulee kun kaupasta joutuu varastamaan makaroonia. Vitutuksen kierre on hienosti valmis.

Toki kärjistän ja vetelen mutkia suoraksi keskustelun sujuvuuden vuoksi, mutta meidän (Suomen) opiskelijoiden hyvinvointi on todella, todella tärkeä asia. Jos on hyvinvointi kohdallaan, koulussa jaksetaan paremmin, saattaapa joku valmistuakkin nopeammin. Ei tätä tietenkään pelkällä rahalla tehdä, mutta helvetin paljon se auttaa, ettei tarvitse koko ajan miettiä, että on vapaa viikonloppu tulossa, ja mitään mikä vähänkään maksaa ei voi tehdä.

Vähän oudosti kyllä te molemmat nyt tartuitte pelkkään työ-kohtaan viestissäni. Mitä mieltä TweetyLeaf ja Meeps ovat niistä opiskelijoista, jotka paukuttavat kuukausittain kolminumeroisen luvun baareihin, ja sitten kuitenkin valittavat niukkuuttaan?

Mulla on tohon 2 vastausta. Ensimmäinen on se, ettei kukaan 16 vuotias ole valmis päättämään mitä haluaa tehdä "lopun elämänsä" mikä olisi siis se optimaalinen ratkaisu valtion näkökulmasta. Toisinsanoen, sille ryyppäämiselle ja rellestämiselle on olemassa myös muita syitä kun se, että kaveri on laiska tai muuten vaan tyhmä. Jos koulu kiinnostaa, niin siihen silloin panostaa ja vähän eritavalla silloin raha-asiatkin hoitaa.

Henkilökohtaisesti, mulla ei ole mitään sitä vastaan, että joku vähän rellestää opiskelijana, huono rahankäyttö on sitten eriasia. Pitää osata valita miten paljon on varaa sijoittaa viihtymiseen yms. Hallitus kuitenkin leikkaa todellisuudessa juurikin tuosta opiskelijan viihtymisestä (en puhu siis viinan juonnista) ja sitäkautta mielestäni opiskelijoiden henkisestä hyvinvoinnista. Jos kuitenkin onnistuu kolminumeroisen summan vetämään kurkusta alas opiskelijana, niin jossain muualla on vikaa. Minäkään en tälläisiä henkilöitä tunne (paitsi itseni, olin aikoinaan hetken aikaa amiksessa metallilla kun oli pakko hakea sanktion uhalla jonnekkin, ei kiinnostanut ala vittuakaan ja taisin jopa 3kk opiskella siellä). Valitin silloin, ettei ole rahaa juoda niin paljon viinaa kun vitutukseen tarvitsisi.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Opiskelua pidetään yleisesti investointina tulevaisuuteen, ja sillä logiikalla voidaan perustella myös opintolainan ottamista. Mitään velvoitetta lainan ottamiseen ei kyllä ole. Työttömyysaika taas toimii vähän käänteisesti opiskeluaikaan nähden - eli se heikentää tulevaisuudennäkymiä. Eläke taas on "lopullinen ratkaisu", sen ajan toimeentulon tulee taata kelvollinen toimeentulo vanhuuden ajalle.
.

Ymmärrän tuon, mutta en ymmärrä sitä, että miten opiskelija eroaa muista tuensaajista? Miksi opiskelijan "kelvollinen toimeentulo" on selvästi työtöntä tai pelkällä kansaneläkkeellä elävää ihmistä pienempi? Tarvitseeko opiskelijan syödä vain kerran viikossa? Opiskelijan tai minkään muunkaan tukien varassa elävän elämä ei ole helppoa ja 99% tekisi töitä (jos niitä olisi tarjolla). Onneksi omalla kohdallani vanhemmat tulivat hieman vastaan, muuten en olisi selvinnyt. Sääliksi käy niitä opiskelijoita, joilla ei ole vastaavaa turvaa.
 
Totta kai lainaa voi nostaa 400€/kk, mutta otatko sinä huviksesi lainaa, jotta voit maksaa elämän perusedellytyksiin liittyvät laskut ja kulut?

Minä otin lainaa kerralla kymmeniä tuhansia voidakseni maksaa asumisesta, joka on elämisen perusedellytys.

Onneksi omalla kohdallani vanhemmat tulivat hieman vastaan, muuten en olisi selvinnyt. Sääliksi käy niitä opiskelijoita, joilla ei ole vastaavaa turvaa.

Jos ei ole rahaa opiskella, sitten mennään toihin. Täällä Suomessa meidän paskaduunareidenkin elintaso on globaalissa katsannossa aivan helvetin korkea. Useimmissa maissa alaluokan elämä on taloudellisesti vielä paljon niukempaa kuin sillä osalla suomalaisista, joilla ei ole tarpeeksi iskän rahaa takana, jotta voisimme käydä kouluja.

Opiskelijoita käy sääliksi, etenkin kun on itsekin harkitsemassa alan vaihtoa big time. Aika kaukana aletaan olla siitä Suomesta minkä itse joskus oppi tuntemaan omaksi maakseen, pitäisi ehkä painua helvettiin täältä.

Hyvää matkaa. Tämä maailma on varmasti pullollaan maita, joissa opintososiaaliset etuudet ovat parempia kuin Suomessa. Siellä on varmasti kivempi elää.

Ja ihan jeesustelua puhua "kovista ajoista" ikään kuin kollektiivisesti, kun samaan aikaan raharikkaiden oloa helpotetaan verojen suhteen ym. .

Jos raharikkaille jää enemmän rahaa käteen, silloinhan he pystyvät myös sponssaamaan enemmän lastensa (eli niiden "kurjuudessa kituvien opiskelijoiden") elämää.
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos ei ole rahaa opiskella, sitten mennään toihin. Täällä Suomessa meidän paskaduunareidenkin elintaso on globaalissa katsannossa aivan helvetin korkea. Useimmissa maissa alaluokan elämä on taloudellisesti vielä paljon niukempaa kuin sillä osalla suomalaisista, joilla ei ole tarpeeksi iskän rahaa takana, jotta voisimme käydä kouluja..

Töihin ei noin vain mennä. Ns. "paskaduunitkin" ovat kiven alla. Sata hakijaa, yksi paikka ja sitä rataa.

Oman alan työkokemusta on erittäin vaikeaa saada. Tämä puolestaan heijastuu nuorien opiskelumotivaatioon: miksi enää opiskella jos ei töitä ole luvassa? Tähän ei voi sanoa mitään sellaista, että älä opiskele alaa jossa on heikko työllisyystilanne. Tilanne työmarkkinoilla kun voi muuttua varsin rajustikin hakupapereiden laittamisesta valmistujaisiin.

Monet tämänkin ketjun kommenteista vahvistavat sitä käsitystä, että monet jotka ovat päässeet kiinni työelämään ennen lamaa, elävät ihan omassa kuplassaan. Etenkin vanhemmat ikäluokat kuvittelevat nuorisotyöttömyyden johtuvan asenteista. "Mene töihin" on vähän sama asia kuin kehoittaisi, että "voita lotossa".
 
Nuoriso ei tunnu tajuavan että tuossa noihin festari-viikonloppuihin voi kaatua muukin kuin yhden kesän tienestit.

Voisiko kuitenkin olla myös niin, että erinäisiin festariviikonloppuihin tai opiskelijapippaloihin osallistumisesta saattaa olla hyötyä työelämässä? Illanistujaisissa ihminen pääsee verkostoitumaan, ja monilla aloilla verkostot ovat tärkeitä uralla etenemisen kannalta. Mielenkiintoinen fakta on esim. se, että alkoholin kohtuukäyttäjät tienaavat keskimäärin selvästi paremmin kuin absolutistit (ja toki myös paremmin kuin suurkuluttajat):
Huippuansioihin pääsee juomalla 2.6 drinkkiä päivässä | Piksu

Jos jäähallikonsertti on loppuunmyyty, niin miksi Prismassa myydään jäätelöä?

Kyse on eri asiasta.

Niin, eli suomeksi sanottuna kyse on siitä, että suomalaisille eivät kelpaa ne paskaduunit, mutta silti sinä jaksat valittaa, että "ei paskaduuneihin noin vain kävellä". Sinun mielestäsi kantasuomalainen luuttuamassa vessojen lattioita ja kehitysmaasta tullut maahanmuuttaja luuttuamassa vessojen lattioita ovat "eri asioita", koska eihän sen kantasuomalaisen pitäisi joutua alentumaan moiseen, vaan hänelle pitäisi valtion järjestää siisti sisätyö.

Ei se ole valtion tehtävä kustantaa sun opiskelujasi hyvään ammattiin, vaan se on sun porukoidesi tehtävä. Jos mukuloita tehdään, silloin pitää myös olla valmis maksamaan näiden koulunkäynnistä. Sinun vanhempasi ovat hommansa esimerkillisesti hoitaneet, kun huolehtivat elättämisestäsi ja mahdollistivat näin ne opiskelut.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös