@Daespoo , sinä olet kova poika lainaamaan mutta aika kevyillä eväillä kommentoit viestäni.
En usko että sinulla on mitään kompetenssia kommentoida kenenkään eväitä. Ja jatkossa lainaa viestejäni siltä osin kun olet eri mieltä ettei tarvitse arvailla.
Oletko sitä mieltä että Uudenkaupungin ainoa kilpailuvaltti oli jo olemassa oleva tehdas ja vapaa kapasiteetti? Entä Turun telakka, ainoa kilpailuvaltti vapaa kapasiteetti?
Mitä itse veikkaat, oliko olemassaolevilla tehtailla ja vapaalla kapasiteetilla kuinka suuri merkitys? Miten arvioisit pääomakulujen merkitystä tässä suhteessa?
Mites tuo työn hinta, kai se jotain merkitsee saksalaisellekin, jossa siis teollisuustyön yksikköhinta on korkeampi kuin Suomessa? Ja jos aletaan keskustella työn tuottavuudesta tullaan jälleen tuotantovälineisiin ja niiden tehokkuuteen ja tuottavuuteen. Voisitko ystävällisesti kertoa minulle kansantajuisesti miten työn tuottavuutta voidaan järkevästi mitata? Tuo laivanrakennus on melko käsityövaltaista joten miten selität Meyer Turun saamat tilaukset? Valtion subventiot kenties?
No minäpä kerron. Tuottavuutta mitataan työn yksikköhinnalla suhteessa yksikkölisäarvoon, ts. panos-tuotto suhde. Työn yksikköhintaan vaikuttavat palkka, työn lisäkustannukset (karkeasti 0.4-0.7x bruttopalkka riippuen alasta), tuottoon taas tuotettu lisäarvo. Meyer tuli Turkuun koska heillä oli Saksassa täysi kapa käytössä, Suomesta sai halvalla (po-kustannukset) kapasiteettia ja osaavaa työvoimaa. Ja väitänpä että erittäin merkittävä tekijä oli se tieto ettei Suomessa palkat tule nousemaan lähivuosina ja TA-kustannuksia tullaan vähentämään.
@Daespoo voi etsiä kauppalehden käsiinsä ja lukea tuon jutun Ruotsin viennistä sieltä tai googlata. Jos et seuraa asioita ei ole muiden velvollisuus kaivella sinulle linkkejä luettavaksi
Niin sinä esitit väitteen ja nyt olet varsin vastahankoinen todistamaan väitteesi. Minä yritin googlettaa tuon väitteesi eikä mitään löytynyt.
Ruotsin tilastokeskuksen mukaan 2015 jokainen kuukausi on ollut viennin suhteen suurempi YoY eikä missään näy tuota sinun -14% väitettäsi.
Eli pistä todisteet kehiin tai myönnä että puhut tuubaa.